První fotky EffiShunteru 1000 pro ČD Cargo. Premiéru bude mít v Ostravě

EffiShunter 1000 pro ČD Cargo. Foto: CZ LOKOEffiShunter 1000 pro ČD Cargo. Foto: CZ LOKO

ČD Cargo zveřejnilo první obrázky lokomotivy řad 744.1 vyráběné v CZ LOKO.  Největší tuzemský nákladní železniční dopravce jich bude mít

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

Loko vypadá dobře, akorát škoda toho nátěru – celej podvozek šedej brrrrrrr. Proč ty podvozky a rámy nestříkaj taky na tmavěmodro?

Jméno

Od každé řady pár kousků do sbírky?

Milan

tak je nova a nebo reko?

Apollo17

Nová úplně celá celičká 🙂

Z. Vršovic

Např. ř.714 má udáván výkon 300kw jednoho motoru. Trakce je seřizována na 270-280kw, čili stroj má 2x270kw…

Z. Vršovic

IGCT:
To co zde píšete není pravda! Pokud je udalván výkon u ř.742 883kw a pro trakci 780kw, což pravda je, tak to znamená, že na svorkách trakčního dynama seřizujeme výkon na 780kw při max ot! Zde už žádné ztráty nejsou! Rozpětí od tohoto výkonu do výkonu 883kw jest na pokrytí výkonových ztrát, které přeberou pomocné pohony (kompresor, chladiče, větráky, palubní síť, atd…)
Vím o čem mluvím, jsem elektromechanik kdysi pracující v depu na diesel trakci…

IGCT

OMG. Tak to ty, co na učňáku se řádně nevěnovali učení! 780 kW je na svorkách TD, ale to však neznamená, že tento výkon je výkon trakční! Při neuvažování ztrát na kabeláži je těch 780 kW příkon trakčních motorů. trakční motory mají ztráty cca 20 kW na jeden, tzn na trakčákách se ztratí 80kW. A to ještě není vše, dál ztráty přes převodovku. Schválně jsem se díval do příručky o řadě 742 pana Milana Pindryče. Trvalá tažná síla na háku je 121 kN, trvalá rychlost je 19,6 km/h. Z toho po výpočtu vychází trvalý(tzn jmenovitý) trakční výkon 659 kW!!! (výkon… Číst vice »

Martin V.

Takže celková účinnost přenosu výkonu od klikové hřídele až po obvod kol vychází na cca 75%, chápu to správně?

IGCT

přesně tak

Mišin

V článku jsou nesprávné foto – na 2. a 4. snímku není EffiShunter 1000, ale 742.7 (reko 742 co jich má být 50ks) – je to poznat mj. podle rámu a také je to jinde foceno (ČT) + v pozadí červený Bizon pro … hádanka 🙂

Hrebicek

RCC bude majitelem toho bizona.

SauberBahn

Znate nejake povedene vozidlo od cz loko?

lumen

Namatkou 723.7, MUV 75, MV ETCS, 740.3, 797…, Předpokládám,že ani nevíte,ze taková vozidla existují…

IGCT

…A reko brejlovce. První řada byla u tehdejšího OKD prej velmi poruchová, ale pak se dětské nemoci vyléčily.

Martin V.

Tohle je tedy úplně nová lokomotiva, žádný recyklát?

IGCT

přesně tak. Výkonově však žádná sláva-na úrovni loko ř 742

Libor

Na druhou stranu, na nějaký posun a manipuláky po lokálkách těch řekněme 850kW bohatě stačí. Spíš je těch lokomotiv děsně málo, protože 742 už jsou ve stavu v jakém jsou a velmi rády při větší zátěži chcípou nebo výkonově selhávají a pak se plouží pomalu (a jeden je rád že se mu to vůbec doplazí do stanice a nezůstane to na trati). Občas se stávalo že fíra na běžce fíra stavěl v každé stanici, my už měli připravené kýble a dolévali jsme 30-40l vody, případně že v letních vedrech místo 20min měl jízdní dobu 55min, bo se mašina nemůže uchladit.… Číst vice »

Martin V.

Je pravda, že 5 nových lokomotiv s opcí na 5 dalších je pro ČD Cargo jako když plivne do moře. Ale v jiném článku https://zdopravy.cz/kocoury-cd-cargo-modernizuje-za-dve-miliardy-cz-loko-a-bombardier-19171/ se píše, že za 2 miliardy modernizují 50 kocourů.

V diskusi je tam víc informací než v samotném článku, nicméně jaká bude finální podoba rekonstruované lokomotivy z toho jasné není. Kolik může stát tahle novostavba? Obzvlášť ve srovnání s těmi 42 miliony za rekonstrukci a když se uváží celkové náklady za životní cyklus lokomotivy (a zůstatková hodnota nové po dožití té rekonstruované).

IGCT

No, stačí i nestačí. Ty lokomotivy se docela trápí. Tady se počítá opravdu každá kilowata trakčního výkonu. A ten je např u řady 742 jen cca 700 kW. Dobré u těchto nových mašin je, že už maji AC/AC přenos výkonu. Bude tedy delší kilometrický interval.
Každopádně ČDC potřebuje investice do nového vozidloveho i vozového parku jak sůl.

ondra

No to jste 742 na výkonu trochu ubral,mají okolo 880 kW,731 jsou z výroby stažené na 600 kW pro neexistenci mezichladiče plnícího vzduchu,ale obecně spíš záleží na adhezi…než na výkonu,např. Vectron neuveze 3 krát tolik co 123.

IGCT

Pozor. 742 má jmenovitý výkon spalovacího motoru 883kW. Ale to není výkon pro trakci. Trakční dynamo má jmenovitý výkon 780kW. Když uvážím do toho odpočet ztrát, tak vychází výkon pro trakci(čili ten, který se přenese na kolo) cca 700 kW nebo dokonce 650kW. Takové hodnoty výkonu má pro trakci.

IGCT

Třeba brejlovci mají jmenovitý trakční výkon 1100kW. Pěkně o tom píše prof Uliarczyk v knize Elektrická výzbroj dieselelektrických lokomotiv ČKD. Je tam uvedeny krásná grafická výkonová bilance.

Mary

Psano bylo o trakčním výkonu.ne o výkonu motoru

jal

Snad na tom nebudou jako 794, které víc stojí než jezdí.

IGCT

Snad bude nová lokomotiva českého výrobce úspěšnější a hlavně spolehlivější než 109E