První fáze osvobozování Bruntálu od tranzitu. Začala stavba východního obchvatu

Vizualizace obchvatu Bruntálu. Foto: ŘSDVizualizace obchvatu Bruntálu. Foto: ŘSD

Východní obchvat je podle ŘSD největší dopravní stavbou Bruntálu, poprvé se o něm začalo mluvit už v 70. letech.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes slavnostně zahájilo stavbu východního obchvat Bruntálu na silnici I/45. Stavba o délce 4,5 kilometru by měla být hotová v první polovině roku 2027. Zakázku získalo sdružení M-Silnice a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby. Smluvní cena činí 828 milionů korun, což je 78 procent ceny předpokládané (1,061 mld.).

„Parametry silnice již řadu let neodpovídají jejímu významu, prochází obcemi a městy, což má negativní dopady na jejich obyvatele. Obchvat přesune a zrychlí dopravu, odlehčí situaci ve městě a zmírní dopady negativních vlivů na zdejší obyvatele,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Obchvat začne jižně od Bruntálu, kde se napojí úrovňovou křižovatkou Bruntál-jih na silnici vedoucí do Olomouce. V křižovatce budou pruhy pro odbočení vlevo. Trasa překoná díky mostům železniční trať, čističku odpadních vod a údolí Černého potoka. Dál povede sedlem Zaječího vrchu a po úbočí kopce Kozinec. Podejde také projektovanou přeložku silnice I/11 Žlutý kopec a povede k obchvatu Oborné, kde se opět napojí na současnou trasu I/45.

I/45, východní obchvat Bruntálu. Pramen: ŘSD

I/45, východní obchvat Bruntálu. Pramen: ŘSD

Kvůli východnímu obchvatu je nutné zbourat dva rodinné domy a čerpací stanici. Součástí úseku jsou mimoúrovňová křižovatka Žlutý kopec, devět mostů a dvě protihlukové stěny dlouhé dohromady 618 metrů. Už loni bylo vytyčeno staveniště a vykáceny dřeviny.

Centrem Bruntálu projíždí zhruba 14 000 aut všech kategorií denně (z toho je 2 400 kamionů). Ve městě se severo-jižní silnice I/45 protíná se západo-východní silnicí I/11. Východní obchvat v podobě přeložky I/45 tak je pouze první etapou celkového řešení, na jehož konci by měl být Bruntál zbaven tranzitu. V rámci stavby bude na silnici I/45 nově napojena I/11 mimoúrovňovou křižovatkou.

Definitivní řešení má v budoucnu přinést severní obchvat, tedy přeložení silnice I/11 mimo město.

Kamionů v Bruntálu výrazně přibylo po přelomu tisíciletí, když se hraniční přechod Bartultovice otevřel pro těžkou nákladní dopravu. Jde o největší hraniční přechod v Jeseníkách pro nákladní auta, jejichž značná část projíždí právě Bruntálem. Východní obchvat je podle ŘSD největší dopravní stavbou ve městě v jeho novodobé historii, poprvé se o něm začalo mluvit už v 70. letech minulého století.

Tagy Bruntál východní obchvat I/45 ŘSD
5 komentářů