První DualShunter je hotov, lokomotivu kombinující pohon na elektřinu a naftu čekají zkoušky
Dualshunter 2000 v Pávově. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO
Přítomnost troleje na vlečce simuluje elektrické topení z brejlovce.
Přítomnost troleje na vlečce simuluje elektrické topení z brejlovce.
Myslím, že to bude dobrý počin, jen aby to vydržela elektronika 👍
Jak je to se spotřebou a možnostma přepínání?
Dá se diesel startovat za jízdy těsně před koncem troleje, nebo už musí být zahřátý?
Lokomotivu projektovali lidé, co přemýšlí a s velkou pomocí těch, co jezdí. Takže ano, dá se startovat za jízdy pod trolejí. Na hodnoty spotřeby typu „ve městě/mimo město“ si budeme muset počkat, ale pokud si najdete datasheet ke spalovacímu motoru, určitě tam spotřebu najdete. Z elektrikářského pohledu účinnosti nejde o nic neobvyklého a až na pár procent ztrát jde všechna energie „do kol“.
PRO REDAKCI:
V textu se (opět) píše o elektrifikaci, ačkoliv je myšlena elektrizace, a pak POZOR, pávovská „vlečka“ není vlečka, ale regulerní zkušební dráha – viz https://ducr.cz/wp-content/uploads/2023/05/Seznam_provozovanych_zkusebnich_drah.pdf
Na fotce není viděn sběrač.
Nízká červená věc za komínem,vidím ho i na mobilu.
Od koho to má elektrickou výzbroj?
Od Ineltechu.
Proč se vlastně na posunu u ČD používají často 794 na místo žehliček?
Ze stejného důvodu, proč vznikl DualShunter. Ne všude jsou koleje. A i v zadrátované stanici bývají některé manipulační koleje bez troleje.
*koleje pod dráty.
tam kde je tahle situace, tak by se mohly dodělat dráty i na tu manipulační kolej a třeba kousek vlečky, pak by taková mašina mohla fungovat ne elektro/diesel, ale elektro/baterie.
794 má být náhrada za 714.. což silně neosvědčily. Raději se mohly na 714 dát nové motory ..
Za co mám ty mínusy jen mne to zajímá
V Česku se některé vlečky měli také elektrifikovat. Byl na to i článek. Tak by se mohla elektrifikace rozšířit hlavně na vlečky které odbočují třeba rovnou z již elektrifikované trati. A dopravci by mohli jezdit tímhle, aspon by konečně nejezdili s dieselem pod dratama.
Pokud se má nakládat, tak trolej ve většině případů zavazí. Drátování vlečky s provozem 2 vlaků týdně se nikdy nezaplatí, tam buď takovýhle spalovák nebo aku.
Znám vlečky kde by ty dráty vůbec nevadily.
Takže místo nějakýho prasátka, nebo podobnýho malýho motoru by tam musela zavazet minimálně žehlička ?
Už vidím jak u nás na manipulační nákladají pod drátem rukou z auta dřevo do vagónu…..
Ony se ty dráty dají dočasně vypnout
Což ovšem neřeší jejich fyzickou přítomnost.
Jen tu trolej drapákem do 5 minut strhne, ikdyby se snažil. A házet to na Innofreight ručně, to nikdo dělat nebude.
na tohle by byla dobrá verze ne elektro/diesel ale elektro/baterie, tam kde elektrifikace je, tak zadratovat i manipulační koleje a třeba kousek vlečky, zbytek bez drátů pro nakladku dřeva atd, mašina by v tomto useku jela na baterky.
Zadrátovat se dá asi kdeco, ale např. na tom přívoze teda trolej není…
http://www.polier.ch/Fotoarchiv/S/SutterP/00-CH-Normalspur/000S/SBB-377b.htm
Paráda, tak mnoho kilometrů bez závad!
Palec hore, líbí se mi to! A kolipa že mašinka nakonec váží? Předpokládám, že v DC variantě by se to do 80 tun vejít mohlo. Když si vezmu, že výkonově je to vlastně totéž co Vectron DM light pro DB (byť – pravda – na jiném systému), tak mi to přijde hodně dobrý. Tak hlavně aby se to podařilo úspěšně rozjezdit, schválit, prodávat… ;o)
Na stránkách má CZ LOKO jak u AC, tak DC varianty uvedenu hmotnost 80 t
To by nebyla špatná mašinka na spádoviště.
A proč zrovna na spádoviště?
Přerov ..šestá záloha obsluhuje spádoviště (pod dráty) ale taky vlečky..použije diesel.
Ještě je to šestá, jediná z deseti posunek v Přerově, 3 hl. n., 3 Pep, 3 Pel a umývací desátá.
Pořád šestá..má kopec a na ranní kontejnerku a kovošrot. Pátá je přes den v Hranicích. Pak mají v depu posunku.jo myčku už jsem nezažil..a úspěšně to zdemolovaly fetky.
10 obsluhovala mycí kolej na Pep 292 a 294. Bezdomovci byli na 11a a tam jezdila 3
Na to vám stačí 300 kW kotě, na to nepotřebujete diesel 895 kW.
Na kontejnerku s 29 vozy ..asi ne
Vy s ní při posunu potřebujete jet devadesát?
Ne ale výkon je třeba a odvést 29 vozu nějakou mašinou s výkonem 300kw ..to asi těžko.
Výkon potřebujete pro rychlost, nikoliv pro tažnou sílu…
Tak když z pravého nádraží přejíždí mašina přes koridor..a na vlečku nepojedu tam deset.
Nebo na ONJ. Půlka je zadrátovaná, a půlka ne.
…nebo taky (konečně) náhrada žehliček. Je tedy pravdou, že u nás by to ještě těch 25 kV AC chtělo…
Ani omylem, pokud to je na ovládání stejné jako 742.7 (či 744), tak to na posun nebude vhodné.
Máme na posunu 742.7 a úplně v pohodě.
Naučte se s tím jezdit a bude to úplně v pohodě mašina na posun.
Mašina na traťovou službu ok, ale na posun by to chtělo něco trochu jiného. Hlavně něco, u čeho si počítač po posunu odrazem nepostaví hlavu.
742.7 umí i odraz, jen se to bohužel člověk v manuálu nedočte a na ČDC školení zazní 1/3 manuálu
jak psal M152 : naučit se s tim jezdit
Já neříkám, že s tím nejde udělat, ale moje zkušenost je taková, že po 3 odrazech za sebou, si to počítač nepřebral a začal hlásit takovou poruchu, že přestala jít do výkonu, a ani postup dle manuálu nepomohl, takže se musela odstavit.
Ten Dualšunt(r) vypadá jakoby měl podvozek a brzdy poděděné po 744. Pokud ano, tak došla ke mě informace, že snad v Břeclavi na kopci 744 zkoušeli a spíš se to neosvědčilo. Údajně ty kotoučové brdy nic nedrží a rozmargírovanej vlak na kopec není na vzduchu. Pokud máte někdo lepší informace, tak to prosím potvrďte nebo vyvraťte.
Aha 744 to je jiná mašina už.. jasně že jak je to rozmargirovane .v Břeclavi na kopcu nikoho neznám. V Brně mám kolegů.ja začínal v Přerově na kopci ..tam jsme měli žehličku ..na tu práci super mašina. A teď dělám na valachach většinou klasika buchar nebo 742.7.
Fíři na nákladech Znojmo – Břeclav jsou taky z projevu 744 rozpačití… dle jejich slov oceňují pojodlí a výhled, ale mašina brzdí tak nějak nemadtně, neslaně, rlektrodynamická brzda je slabá, výkon na trať jen tak tak a hlavně neustále počítače hlásí nějakou poruchu či alarm, byť je mašina v cajku.
EDB nemůže brzdit víc než brzdí vzduch.
Důkaz průserem byl proveden již v 90. létech na první Milce někde v Adamově či Blansku.
S těma novejma světlama to vypadá zatraceně dobře. Tak hlavně ať to funguje bez problémů!
Uvažuje se do budoucna např. i o vícesystémové verzi? Ať už se zachováním spalovacího motoru či bez něj?
Tak bez něj už by to nebyl dualshunter a nějak by to postrádalo smysl. A zachovat 2 systémy a k tomu naftu, to se obávám že to do téhle kastle nenacpou, to by z toho musela být dvojička. DualVectron má také jen jeden systém a spalovák.
Víc než dva elektrické systémy se tam jednak nevejdou (střecha), druhak je to provozně na dlouhou diskusi. Každý systém si vybírá svou daň ze složitosti, prostoru a hmotnosti. Prostá náhrada žehliček by mohla být jednosystémová, ačkoliv vyhlídka přepínání systémů v ČR nás nutí uvažovat nad dvěma systémy. Takže se zatím nabízí verze 3kV DC / 25kV AC nebo 15kV / 25kV AC, přičemž zřejmě bude muset jít o prodlouženou verzi. Spalovací motor je základ, ale možná by se tam vyjímala i baterie pro vlečkový provoz (na neelektrifikovanou trať je ale baterka málo). DualShunter v současné podobě je evidentně navržen na… Číst vice »