První dálnice na leasing se otevřela. Z Prahy až do Písku bez kolon a zdržování v obcích

Otevření nového úseku dálnice D4 (prosinec 2024). Pramen: MDČROtevření nového úseku dálnice D4 (prosinec 2024). Pramen: MDČR

Dálnice D4 patří v tuzemsku k nejstarším. Nyní se stala sedmou kompletní českou dálnicí.

(Aktualizováno 11:55) Donedávna životu nebezpečná křižovatka Lety na Písecku byla dnes dopoledne svědkem dálniční premiéry. Poprvé od začátku budování české dálniční sítě v roce 1967 (první pokusy začaly už v roce 1939) se v tuzemsku otevřel dálniční úsek zbudovaný soukromým kapitálem.

Řidiči dnes dostali celých 32 nových kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, které v rámci projektu PPP zbudoval francouzský koncesionář Via Salis (skupiny Vinci a Meridiam). Dalších 16 navazujících kilometrů u Písku a Dubence bylo zmodernizováno. Stříhání pásky proběhlo v 10:30, k úplnému zprovoznění došlo odpoledne.

„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. Stavba nejenom zrychlí cestu z Prahy na jih Čech a naopak, ale bude také mnohem bezpečnější. Řidiči nebudou muset projíždět nebezpečnou křižovatkou Lety u Písku a zbaví se také tradičních pátečních a nedělních kolon kolem Milína,“ řekl premiér Petr Fiala.

Stavební práce byly zahájeny v červnu 2021. Koncesionář se také bude o zmíněných 48 kilometrů dalších 24 let a čtyři měsíce starat. Stát pak bude dálnici „na leasing“ splácet v takzvaných platbách za dostupnost. Do péče státu přejde dálnice v roce 2049.

Dálnice znamená úlevu pro řidiče i obyvatele obcí na původní trase I/4, především Čimelic. Zmíněná křižovatka Lety se změnila na mimoúrovňovou. V tuzemském dopravním stavitelství jde o unikátní počin, kdy byl takto dlouhý úsek budován najednou jedním zhotovitelem.

„D4 byl projekt výjimečný velkým nasazením lidí a techniky i počtem kilometrů, které se stavěly najednou. Celý projekt jsme prováděli vlastními kapacitami,“ doplnil Martin Borovka, šéf skupiny Vinci Construction CS, která provedla veškeré stavební práce.

Dálnice se částečně otevřela řidičům už během letoška, tak jak byly jednotlivé úseky dokončovány. Od poloviny září byl otevřen v plném profilu úsek Háje – Milín o délce 5,5 kilometru a část úseku v délce 2,5 km od Milína po těchařovickou křižovatku.

K finančnímu uzavření projektu došlo na jaře 2021, a to s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což je vyjádření takzvané čisté současné hodnoty nominálně zaplacených peněz. V nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy stát pošle koncesionáři 34,61 miliardy. Příští rok by stát měl poslat miliardu korun.

Dálnice D4 patří v tuzemsku k nejstarším. První úsek Praha – Jíloviště se otevřel v roce 1971. Tehdy se plánovala jako rychlostní silnice. Nyní se stala sedmou kompletní českou dálnicí (po D2, D5, D8, D10, D46 a D56).

Součástí nově otevřeného úseku D4 je i středisko údržby dálnice a oboustranná odpočívka Krsice.

Podrobnosti k dálnici jsou v prezentaci ministerstva dopravy.

Nové úseky D4. Pramen: MDČR

Nové úseky D4. Pramen: MDČR

PPP na D4 v číslech

– 32 km nových a 16 km modernizovaných úseků
– 2 127 000 m³ vytěžené zeminy
– 675 000 m³ vytěžené ornice
– 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
– 767 000 m² vozovky na nových úsecích
– 500 000 t asfaltových směsí
– 48 nouzových SOS telefonů
– 195 kamer pro monitorování úseků
– 10 meteorologických stanic
– 34 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
– 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi

Tagy D4 PPP Via Salis
120 komentářů