První čínské tramvaje do EU. Porto ukázalo podobu vozů od CRRC, nákup zaplatí evropské dotace

Nová tramvaj pro Porto. Foto: Metro do PortoNová tramvaj pro Porto. Foto: Metro do Porto

Dodávky nových tramvají začnou příští rok.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Kilometry a čas to prověří.

David S.

Přesně, škoda, že se Škodu nepodařilo prodat číňanům, když o ní mělli ještě zájem.

zdenek

Soudruzi, to je směšné. My Číně zaplatíme její výrobky z dotací.

Romanero

Pěkná tramvaj, daleko hezčí než současné evropské designy.

Tomáš Fiala

Zdá se mi to, nebo ta tramvaj vypadá jako 15T? Jako by ten 1 kus co tam dodali jen trochu upravily a teď jej prodávají…

Kubrt

15T, jejíž licence byla CRRC prodána, je koncepčně úplně jiná. Má jen podobný čumák, což u dvou tramvají jedné firmy není tak překvapivé. Výroba licenční tramvaje běží, viz wiki.

Glum218

U některých věcí je bohužel dovoz z Číny nutný, ale neřekl bych, že kolejová vozidla mezi ně patří. Doufám že je to první a poslední čínská tramvaj v Evropě.

bently

Doufat můžete, ale to je – bohužel – tak možná všechno, co nám zbyde. Pokud EU zásadně nezmění svůj přístup (což se nestane, protože nikdo z evropských hlavních hráčů v čele s Německem si Čínu kvůli vlastním zájmům na jejím území znepřátelit nechce), Čína se prostě časem dostane i na evropský trh tramvají, stejně jako se jí to už povedlo např. u dieselových lokomotiv (akvizicí jedničky v oboru Vosslohu). Naprostý paradox ale je, že tento nákup přes EU dotace zacálují evropští daňoví poplatníci. K podobným případům, které nejsou ničím jiným než cpaním „evropských peněz“ (=peněz vybraných od evropských pracujících) do… Číst vice »

Axel

Jestli chápu správně, tak dle Vašeho názoru by EU měla prosazovat dovozní clo na mašinky od čínské firmy CRRC (jsou-li vyráběny mimo EU). Chápu Vás správně? Pak Vás překvapí, že to nejde, pokud část zemí v EU clo nechce… Viz podobná situace, kterou řešila europoslankyně Roithová (která poté obsadila bramborovou medaili v prezidentské volbě 2013). V zásadě tehdy šlo o to, aby dětské botičky (pro prcky zejména v předškolním věku, které neumí ještě vyjádřit, že boty tlačí nebo že boty +- pasují)… Rotihová prosazovala certifikát: – aby existovaly závazné normy na to aby dětské botky neobsahovaly nadliminitní množství chemických sajrajtů,… Číst vice »

Petr

70 mega za tramvaj, to jsem čekal, že budou levnější.

Greta

Vzhledem k pravidlům WTO je načase zrušit investiční dotace na vozidla v EU i na národní úrovni. Kromě toho, že podpora investic s krátkou dobou odpisů je svým způsobem projidaní peněz, je vykrmovani čínských soudruhů dotacemi z veřejných rozpočtů strategickou hlouposti a jak známo, hloupost je horší než chyba.

Jarda 2

To je to samé jako vykrmování Poláků – Solarisy busy, ve spolupráci i trolejbusy, vlaky – ČD Sharky a nové žluté regionální vlaky na Ústecko, nové žluté lokomotivy z Wroclavi – celá flotila…

Původní Pražák

A naopak metro ze Škody pro Varšavu…

Panoramix

No jo, ale aspoň ty peníze zůstanou ve středoevropském regionu a nepodporuje se tím globální ekonomická nadvláda čínských soudruhů. Myslím, že dnes je jasně patrné, jak moc jsme na Číně a dovozech odtamtud závislý, ačkoliv Čína funguje pouze jako levný výrobce, projekty a design výrobků obvykle vzniká ve vyspělejších státech, soudruzi pak akorát mají možnost vše zdarma zkopírovat. To raději ať vzroste příliv peněz Polákům, však jsou také lidé a jezdí utrácet svoje peníze i k nám. Ekonomicky tedy podstatně výhodnější schéma než posílání našich peněz na východ Asie (ano, jsou to naše peníze, dotace nerostou na stromech).

Big Fat Fabulous Woman

Přesně tak, podporovat našimi penězi naše nepřátele na východě není z geopolitického hlediska příliš šťastné řešení.

Axel

k PESA Sharkům… můžu se zeptat jak by tedy dopravci měli vybírat techniku? Fakt mě to zajímá.

ČD prý vybírali z nabídek od: CAT, NEWAG, PESA . Vyhrála PESA
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-po-letech-vybraly-vyrobce-novych-motorovych-jednotek-az-160-jich-doda-polska-pesa-74934/

A to píšu přesto, že považuji za nevhodné, relativně rychlé zavádění ETCS i na vedlejších linkách = což bere část důvodů pro import ojetých dieslových vagonů, např. z Německa…. IMHO mix ojetin (s vylepšeným interiérem ) plus sem tam pár zbrusu nových = dost drahých vagonků by byla optimální cesta