dkv_obrazok

První čínská trať v Evropě otevírá. „Symbol neochvějného přátelství,“ prohlásil srbský prezident

Nový koridor Bělehrad - Subotica. Foto: Srbija VozNový koridor Bělehrad - Subotica. Foto: Srbija Voz

Příští rok se má dostat jízdní doba z Bělehradu do Budapešti výrazně pod tři hodiny.

Srbsko dokončilo největší modernizaci železnice od rozpadu Jugoslávie. Od zítřka začnou jezdit pravidelné vlaky osobní dopravy na novém koridoru na 200 km/h mezi hlavním městem Bělehradem a Suboticí na severu země. Příští rok má na zrychlení v Srbsku navázat i rychlejší spojení od maďarských hranic až do Budapešti.

Ke slavnostnímu otevření došlo minulý týden. Společně s již dříve dokončeným úsekem z Bělehradu do Nového Sadu vznikl v Srbsku 183 kilometrů dlouhý koridor, na kterém je po téměř celé délce maximální rychlost 200 km/h.

Už dnes ho začaly využívat nákladní vlaky, zítra v poledne začíná provoz osobních vlaků. Až do 12. října bude jízdné zdarma. Pak bude běžná jízdenka stát zhruba 400 korun. Srbské dráhy na trasu nasadí jednotky Stadler KISS označené v Srbsku jako Soko.

Novou trať postavily čínské státní společnosti China Railway International a China Communications Construction Company (CCCC). Projektu je tak věnována velká pozornost v čínských médiích. Srbský prezident Aleksandar Vučić označil stavbu za symbol neochvějného přátelství s Čínou. Uvedl, že s čínskými firmami počítá i při dalších velkých investicích. Informace o téměř ročním zpoždění zprovoznění celé trati součástí oslavných textů na stránkách srbského správce železniční infrastruktury, vládních představitelů či čínských médií není.

Nová trať je kompletně vybavena evropským zabezpečovačem ETCS level 2. Jízdní doba mezi Bělehradem a Suboticí je lehce přes hodinu Už příští rok na jaře má dojít k dokončení modernizace maďarského úseku, cílem je dostat jízdní dobu z Bělehradu do Budapešti na 2 hodiny a 40 minut.

Srbsko od nové trati očekává rychlý ekonomický rozvoj a přilákání dalších investorů i turistů. První úsek z Bělehradu do Nového Sadu stavěly ruské dráhy RŽD International.

Srbsko letos otevře první trať na 200 km/h, postavily ji ruské dráhy

Srbský dopravce Srbija Voz zatím na trase nabídne devět párů rychlých spojů kategorie InterCity a čtyři páry kategorie InterRegio.

Pro čínské státní firmy jde o první železniční stavby na evropském území. Náklady na stavbu dosáhly 938 milionů eur, většinu si Srbsko půjčilo od čínské Chinese Export-Import Bank. Stavba začala v roce 2021. Hotovo mělo být už loni.

Tagy China Railway International Srbija voz Srbsko trať Bělehrad - Novi Sad - Subotica
19 komentářů