První čínská trať v Evropě otevírá. „Symbol neochvějného přátelství,“ prohlásil srbský prezident

Nový koridor Bělehrad - Subotica. Foto: Srbija VozNový koridor Bělehrad - Subotica. Foto: Srbija Voz

Příští rok se má dostat jízdní doba z Bělehradu do Budapešti výrazně pod tři hodiny.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek Janata

Článek mi přijde příliš pozitivní. Chybí tam informace o tom, že to mělo být hotové už před rokem (politici snad už pětkrát řekli, že se otevře do dvou týdnů, ale nic se nestalo) a tu stavbu provázela korupce a technické nedostatky (co to přesně bylo, není jasné, protože každý tam říká něco jiného, Srbsko není příliš transparentní země).

Addams

V4 sa mení na 4V (štyria vyšinutý / mentálne retardovaní) diktátori: Bureš, Hranol, Viktor Veľkouhorský a Vučić. To bude synerdžia, ak nie federácia … 🤮🤮🤮
Vlaky EC „Metropolitan“ budú premenované na „Diktátor“ a budú jazdiť na trase Praha – Bratislava – Budapešť – Belehrad.
Keď z EÚ a Schengenu vyhodia nekompatibilné krajiny (HU + SK + CZ), tak bude znova železná opona, víza, colníci lezúci (doslova) až do zadku a hodinu (podľa potreby i viac) trvajúca colná a pasová kontrola za asistencie vrahov so samopalmi.

Panvicka965

Co berete za matroš?

Zlinak

Uz jste to napsal tak 3krat. Moc zajimave mi to neprijde.

Michal

mi tam chybí informace že tam spadla strecha nového nadrazi v novém sade a ze se dějí kvůli tomu protesty, proti možná to jizdne zadarmo

Alibaba

Nádraží (nové) v Novém Sadu je nové tak cca 60 roků.
To co tam spadlo (přístřešek) bylo neopravené, jestli jsem to dobře pochopil.

Juraj

O srbské straně už tady bylo napsáno vše podstatné, tak snad jen k té maďarské: osud rychlé dálkové dopravy tam je stále docela nejistý, protože Číňánům se nepovedlo ETCS, a tak snad MÁV plánovaly osadit tam zatím aspoň EVM jako záplatu.

Práce se tam na několik měsíců úplně zastavily a firmy byly bleskově převeleny na neohlášenou opravu vídeňského koridoru. Holt zakázky se musely naplnit, i když nebylo co dělat.

Čína se teď dostává do docela velké fiskální krize, tak uvidíme, jaký to bude mít dopad na jejich různé zahraniční pohledávky.

Sova

Tohle by bylo „dobrý“ i u nás… což tedy neznamená, že váš příspěvek není pravdivý 🙂

Petr

Vy jste tam byl na inspekci nebo se to pozná z fotky?

MajsterN

Historicky se sráží české vlaky, nikoliv čínské.

Addams

Zrážka vlakov Wenzhou bola železničná nehoda, stalo sa tak 23. júla 2011, keď a vysokorýchlostný vlak na trati Yong-Tai-Wen narazil do zadnej časti iného stojaceho vlaku na viadukt v okrese Lucheng, Wenzhou, provincia Zhejiang , Čína. Dva vlaky vykoľajila štyri vozne spadli z viaduktu. Zahynulo 40 ľudí,[2] a najmenej 192 bolo zranených, 12 ťažko. Táto katastrofa bola spôsobená dvoma závadami v železničnej signalizácii a zlé hospodárenie železničnou spoločnosťou.
( https://en.wikipedia.org/wiki/Wenzhou_train_collision )

Y.K.

Ano toto je známý případ a stálo to hodně hlav, nicméně je také třeba přihlédnout k tomu jak je Čína obrovská a jak velkou má síť (162 000 km) a hustý provoz, ve srovnání s tím nehodovost na naší železnici skutečně dost vybočuje negativním směrem (i se Slovenskem pořád mini proto Číně). Jen VRT v Číně (teď) mají 5x větší délku než celá síť v ČR. Je to také dosud jediná nehoda v historii Čínské vysokorychlostní sítě, která ročně přepraví 2 miliardy lidí. Hlavně, sebereflexe a poučení z nehody tam bylo opravdu vidět: The Ministry of Railways announced that three… Číst vice »

vlachjan

Je v Srbsku možno mít na trati pro rychlost 200 km/h přejezdy, nebo došlo k jejich hromadnému rušení a přeložkám navazujcích silnic? Či je to řešeno jinak, například lokálními propady rychlosti?

Jinak mi přijde zajmavé, že na tu čínskou infrastrukturu neplánují nákup čínských vozidel:)

Petr

po celé délce trati byly zrušeny úrovňové přejezdy, byli také nakoupeny čínské soupravy, nedávno byly na testovaní ve Velimi

Jan

Podle mapy tam už žádné přejezdy nejsou.

Flek

Tohle nejsou žádné koleje utopené v hlíně, aby se přes ně vůbec dalo přejet. Tak maximálně terénní motorkou.

petr

Jestli oni postavili 140 km za 25 mld, tedy cca 160 mil na km. A mají trať s etcs2, pro cargo. A zároveň trať kompletně na 200. Směšné. U nás by to stálo jak..

Martin Pavlović

Je to ale vicemene rovnym terenem a kvalita dost kolisa, ostatne viz pad „zrekonstruovane“ budovy v Novem Sadu.

MaT

A tu stavěli také nějací Číňané? Nebo dokonce ti samí, co tu trať? Ví se o tom něco víc?

duch

Před několika měsíci tu proběhl článek, že jiná trať v Srbsku postavená Číňany měla kvalitativní problémy, které vedly k pomalým jízdám.

duch

Omlouvám se, to byli ruští stavitelé.

Zlinak

Ano, byl tu clanek. Pak ale chybel clanek ze po par dnu to bylo spravene a ze se po te trati vesele jezdi dal rychlosti 200km/h.

J.K.

Dočkáme se protažení nějakého Comfortjetu z Prahy až do Bělehradu?

Nose Peak

Stýská se Vám po Avale?

GMS

Ano 😁

Povazan

Skôr nie ako áno. Problém je uzol Budapest. V čase, keď Avala jazdila, EC od Prahy končili na Keleti, ako aj vlaky od Belehradu, takže to šlo. Teraz končia na Nyugati, z ktorej je komplikovaný prístup na trať na Belehrad. Ďalši problém by bolo nutné Comfortjety schváliť pre Srbsko. Skôr je pravdepodobné, že časom bude priamy spoj z Viedne.

tratě a spojky

A kde je psáno, že všechny vlaky ze Slovenska musejí do Budapešti jezdit nutně jen přes Štúrovo a na Nyugati pu.? Já vím, jinudy a jinam je to asi časově delší, takže jako spojení jen do/z Budapešti méně zajímavé, a ani roztříštit jednotnost jediné výstupní/nástupní stanice v Budapešti by také nebylo žádné terno, ale komplikace je spíš v nevýhodné konfiguraci žel. uzlu Bratislava. Ale kdyby nešlo především o cestovní dobu, lze přece jezdit třeba i přes Komárno/Komárom a v Budapešti i na/z Déli pu..

Alibaba

Nikde to psáno není.
Vzhledem k tomu, že se preferuje pravidelný takt, tak přes Hegyeshalom a následně Györu toho jezdí dost, a z Komárna už nic důležitého v Maďarsku neobsluhujete (Tatabanya je na příměsto).. A pak je to pro Maďary zbytečný vlak.

Spíš by to chtělo Srbsko dostat do Šengenu a pak mít mezi Budapeští a Bělehradem celý den dvouhodinu.

Addams

Vzhľadom na stav ľudských práv v Srbsku to na EÚ a Schengen tak skoro nevyzerá.

Addams

V4 sa mení na 4V (štyria vyšinutý / mentálne retardovaní) diktátori: Bureš, Hranol, Viktor Veľkouhorský a Vučić. To bude synerdžia, ak nie federácia … 🤮🤮🤮
Vlaky EC „Metropolitan“ budú premenované na „Diktátor“ a budú jazdiť na trase Praha – Bratislava – Budapešť – Belehrad.
Keď z EÚ a Schengenu vyhodia nekompatibilné krajiny (HU + SK + CZ), tak bude znova železná opona, víza, colníci lezúci (doslova) až do zadku a budú tu jazdiť len 3 x denne Bagety ako za Husáka (vtedy MV 810) a hodinu (podľa potreby i viac) trvajúca colná a pasová kontrola za asistencie vrahov so samopalmi.

Addams

Oprava: Dev. N. Ves – Marchegg:
“ … a budú tu jazdiť len 3 x denne Bagety ako za Husáka (vtedy MV 810) …“

Alibaba

Stbák Bureš se zatím k diktátorsví nechystá, a má to oproti jiným komplikovanější.

Addams

Pamätám sa, že kedysi jazdil nejaký vlak (? Pannonia) cez Štúrovo zastavil iba na Rakospalota-Ujpest a pokračoval ďalej, ale neviem či smerom na Szolnok či na YU.

Addams

Cez Komárno a most dlho nič nejazdí a rušňovodiči nemajú „Poznanie trate“.

Addams

EC Metropolitan sú zaradené do výkonov vo verejnom zaujme a taktu, takže ZSSK by (mimo Štúrovo) nesúhlasila.

Marek Janík

rovnou do Baru, co nějaký Bělehrad

Ondřej Wagner

No možná o letní sezóně by se jeden pár vlaků týdně i luzkovymi a lehátkovymi vozy uživil. Z Baru by o sloužil nejenom Černou Horu, ale také Albanii.

Alibaba

Dá se očekávat, že po postavení Maďarského úseku protáhnou ten sezónní vlak do Budapešti co začínal v Subotici.

Danny

Btw. rozumím tomu správně, že Maďaři ten svůj úsek budují jen na 160 km/h? V tomto článku to není, ale mám pocit, že jsem z jiných zdrojů zaznamenal pouze tuto rychlost. Má někdo detailnější informace?

Povazan

Ono celkovo Maďari majú pomerne skromné nároky na rýchlosť želeníc pri modernizácii. Pritom v tej ich rovine by 200 – 250 km/h dali aj bez veľkých preložiek a tunelov. Buďme radi aspoň za 160 km/h lebo na ostatných hlavných modernizovaných tratiach (okrem na Viedeň) majú iba 120 km/h a na mnohých dokonca iba 100 km/h (napr. nedávno dokončená trať z Püspökladány na Oradeu). Asi im na rýchlych tranzitných vlakov nezáleží…

2101

Ten úsek Püspökladány – Biharkeresztes je naprostý bizár, na Rumunské straně to bude z Kluže po hranici na 120-160. Jinak třeba úsek Szajol – Lökösháza je připraven na 160 po zavedení ETCS, ale s jejich zastavovací politikou to bude stejně k ničemu

Michal

Maďari modernizujú štýlom ČR 90tych rokov. Akurát sme o nejakých 30 rokov ďalej. A vzhľadom k tomu, že im EÚ zadržiava peniaze, tak nepredpokladám, že by v blíízkej budúcnosti začali nejaké veľkorysé rekonštrukcie.

Alibaba

Já jsem četl, že mají problém udržet geometrii (za příznivou cenu) na písku pro vyšší rychlosti.

Pavouk

Šotouši znají a sledují, ostatním pro info aktuální železniční diskuze, z poslední doby převážně o této trati https://www.k-report.net/discus/messages/28/244893.html?1759864953#konec aneb čínský Balkán v praxi.

jkjk

Tak to je opravdu pěkné:
„Subotica startuje, ale jízdenky se tam prodávají v mobilní buňce. Všechny staniční budovy, kromě jedné, zůstávají zavřené na základě odborného posouzení jako „nebezbedne“. Prostě na jejich stavební konstrukci nikdo ani nesáhl, pouze je „našminkali“ (fasády, obklady a pod.) a teď se to projevuje. V Subotici stále zavřený podchod (teče do něj), vlaky budou odjíždět jen z 1. nástupiště.“

Ten Ten Ten

Třeba to tak Mučićovým voličům vyhovuje.

Danny

Jako já jim to přeju, dokonce jim přeju i to, aby to bylo v lepší kvalitě než jedna střecha na jistém nádraží, ale ty kecy o neochvějném přátelství by si mohli nechat od cesty. Takovej kýč Evropě nesluší…

Martin

Srbsko je miniRusácko.

Marek Janík

proto Černá Hora vzala roha

DavidS

NO zadarmo to Číňané nepostavili a nemyslím tím peníze, které jim sami půjčili.

Alibaba

Na to, že to mají položené a sjízdné už cca 10 měsícu mě překvapuje, že to otvírají až teď.

To tam mají tak blbé papírování na rozdíl třeba od nás? Nebo co to zdrželo?

X 1

Byla tam spousta nedodělků a dost podstatných nestandardních věcí. Čínské srdcovky se měnili, Rozvodny a některé izolace taky, špatné odvodnění, nejsou dokončené stanice a podchody, takže se může používat jen jeden peron. No byla tam toho spousta a ještě stále je co dodělávat.

xyz

Mmch. podobné věci (nefunkční displeje, nedodělané výtahy, schody bez zábradlí) mě nepříjemně překvapily v Chorvatsku ve stanicích na trati Dugo Selo – Koprivnica.

N.N.

Původně to mělo být hotové v roce 2019 a za polovic.

Addams

Číňanov nemám rád, ale bol aj Covid a rýchly nárast cien stavebných materiálov.
Korupcia v Srbsku je tiež známy problém Vucicovej diktatúry. ☹🤮👎

Alibaba

Dík za info.
Jsem rád, že kvalita a rychlost staveb je u nás lepší.

Martin

Frajeři. V Česku by za ty peníze udělali studii a nakonec by se nestavelo vůbec kvůli Dětem země apod.

Noscortas

To jsou vážně frajeři, dobrovolně vydat vlastní zemi Číňanům.

X 1

No frajeři. To jsou teda určitě, když chtějí takové dílo předat a dokonce i zprovoznit.😄Kdyby to bylo u nás, tak mnoho lidí by skončilo v kriminale za obecné ohrožení. Ta trať už byla prakticky hotová ale musela se v několika úsecích předělat, protože skrze nekvalitní odvodnění se hýbalo podloží. Trafačky a měnírny byli slátaninou nejlevnějších dodavatelů z Číny, Indie, Ruska a Srbska, takže sotva fungovali. Doposud nejsou dokončeny všechny stanice a podchody. V Subotici do podchodu fest zatéká, takže je nepoužitelný a vlaky budou využívat jen jedno nástupiště u budovy na které jen lehce nahodili fasádu, která však už opadává.… Číst vice »

Y.K.

To je tak, když ti staví „nejlepší kamarád“ a musí se u toho myslet politicky.

LCP

Takže se na Balkáně od mých mladých let zase tolik nezměnilo. Navrchu super, vespod hnůj. Navíc ještě čínská kolonie.

DavidS

A kdyby to v Česku postavili stejně jako tuto trať, tak jste první, kdo nadává, že?

N.N.

A ty zemní práce mezi Nezamyslicemi a Kojetínem?

Flek

Tedy to dokáže jet Vídeň-Bělehrad za rovných 5 hodin. Tedy stejných průměrných 100kmh, jako z Prahy do Vídně, hádám způsobeno více zastaveními. Bude to znamenat návrat lůžkového vozu do Černé Hory?

Tomáš Záruba

A funguje už stanice Novi Sad?

Petr Šimral

Právě nám v ní stojí lokomotiva 383 422, tak asi ano.

Tomáš Záruba

To svědčí o kolejišti, ale ne o použitelnosti nádraží pro lidi… Ale vypadá to spíš blbě – z německého šotofóra:
Halt in Petrovaradin, nicht Novi Sad, was wohl auf absehbare Zeit, bis zur baulichen Sicherung des Bahnhofs, so bleiben wird.

Alibaba

Tak na webu Srbských drah konečně zveřejnily traťovou tabulku a Novi Sad tam není!
https://www.srbvoz.rs/wp-content/redvoznje/bgcent_ns_su.pdf

Movia

Přátelství tak neochvějné, jako přístřešek v Novim Sadu, který svým pádem usmrtil několik lidí.

Noddy

Aby aj ta trat nedopadla podobne.

Nose Peak

Ten ruskej úsek se jim celkem rozpadal, měli tam nějaký PJ…

Caprad

Ty dvě hodiny čtyřicet jsou předpokládám bez pobytu na hranicích – schengenská pravidla prý už neumožňují kontrolovat doklady za jízdy jako bylo zvykem dřív, musí se to dělat PPS. A 16 € za jízdenku v zemi, kde je medián mzdy horko-těžko 800 € čistého je teda docela dost.

TSTT

Tady kontrola za jízdy nebyla zvykem ani dřív…

Tomáš Záruba

Ve střední Evropě ano.

Alibaba

Tohle je Balkán. 🙂

Mates

Veď ono to nie je spojenie pre tých, čo zarábajú minimálnu mzdu

O.K.

Medián ale přece není minimální mzda. To je naopak vlastně dost běžná mzda… autor tipm chtěl říct, že si to pravděpodobně nebude moct dovolit až na výjimky většina lidí. Ne jen “chudáci” nebo co to tady naznačujete.

Knížecí rada

Podle Seat61 se Schengen odbaví přestupem 😂 No možná si Maďaři z té lásky přesunou šengen z Kelebie do Hegyeshalom. 🤷

Nose Peak

12. října se spouští EES (to jsou ty kontroly biometriky). A se skenerem asi do vlaku nepolezou…

Addams

V čom je problém? To isté máme takmer všetci v mobiloch.

Zlinak

Nutno ale rict, ze 400 Kc bude stat zpatecni jizdenka. Neprijde mi to jako drahe ani pro Srbsko.

tomash

400 Kč za zpáteční jízdenku Beograd – Budapest? To by znelo jako výhra.

X 1

Za 400 bude Bělehrad – Subotica. A myslím, že jen v jednom směru.

Zlinak

Proc pisete nepravdy? Neni jeden smer ale zpatecni je 2000 RSD ~ 400 CZK. Do Suboticy.