První české město začne půjčovat občanům elektromobily. Zaplatí 100 korun za hodinu

První sdílený elektromobil pro občany města. Foto: Město TouškovPrvní sdílený elektromobil pro občany města. Foto: Město Touškov

Sdílené auto si lidé vyzvednou na nabíječce u radnice, poté ho tam opět vrátí a připojí.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
král j

Nevím, kde ten Touškov leží. Předpokládám, že někde v Čechách. Dobré řešení, zejména pro důchodce. Pan starosta zaslouží uznnán í.

vlachjan

Je to paní starostka.

VTT

Město Touškov je tvořené většinu domky. V takovém sídle obvykle není problém s parkováním, každý má garáž u domu. Odpadá tak největší překážka pro pořízení auta – kam ho dát. Aspoň tedy v menších obcích, které znám, platí, že každá domácnost, kde bydlí někdo, kdo může řídit, auto už skutečně má. Tedy podle mě je v celém systému půjčování největší problém: kolik je v Městě Touškově lidí, co nemají vlastní auto, ale mají řidičák?

M19

Proč je to problém? Město chce jen vyšší využití aut, nepořizovali je primárně za účelem půjčování občanům.

Odpadlik

Tak já třeba řidičák mám ale auto v podstatě až tolik nepotřebuju – do práce jezdím na kole nebo busem. Ale hodí se když potřebuju odtahnout nějaký bordel do sběrného dvora nebo nějaké stavebniny do baráku. Nedovedu si představit, že bych k tomu využil sdílené auto. Navíc když chcete odvézt i děti, tak sedačky musíte mít stejnak svoje, takže to je fakt jen pro dost úzkou klientelu, zvlášť tedy na malém městě.

Jiří P.

To neni pravda, ze to je prvni mesto na svete, protoze v Praze to jezdi a jmenuje se to Anytime. A v Brne taky. Takze prosim upravte clanek.

Granja

Česko a svět jsou dva rozdílné pojmy.

PvvS

Elektromobily ?

M19

A to jsou auta magistrátu co využívají občané, když je magistrát nepotřebuje? Nebo jen zaměňujete pojmy s dojmy?

Jan Sůra

Anytime není městská služba, navíc neprovozuje elektromobily. Navíc je to firma rusských filcek https://denikn.cz/1209640/majitel-autopujcovny-anytime-ma-silne-vazby-na-kreml-poradal-setkani-podnikatelu-s-putinem/

`Giomek

No nakupovat predrazenou nemeckou bidu, to je diagnoza. Chapal bych EV korando nebo Nissan za pul mice, ale EV Kokodaq za dvojnasobek? navic ty okupanstke kramy nejsou nic spolehliveho. Zkratka nemecka predrazena bida.

JendaVenda

Nezapomněl jste si vzít prášek?

Petr

Nevím nevím. Někdo kdo nemá na své auto si půjčí elektromobil za 2400kč + spotřebovanou elektřinu denně s tím že ho musí vrátit na výchozí místo? To jako že do obchoďáku a zpátky a nesmíš se moc zdržovat, neboť pořád běží taxametr? Kolik tras kde se vrátíte zpět na výchozí místo aby to bylo relevantní máte? Nebude levnější sednou na bus nebo vlak za zlomek ceny?

PvvS

Málokdo si auto půjčí na celej den. Většinou na pár hodin..

Péťa

Víte jaké je nejlepší terénní auto? Firemní nebo z půjčovny.

libcha

Ano a nejlepší auto pro běžné ježdění po městě, po dálnici a pro parkování na ulici před domem je Chevrolet RAM, Hummer H3, Jeep Cherokee nebo aspoň BMW X7.

Péťa

Nepochopil, nevadí.

noerf

Když pominu dotace na pořízení, tak by mě zajímal přínos této služby pro obyvatele. Ti co mají vlastní vozidlo pojedou svým, ti co nikoliv a je-li by veřejnou dopravou toho využijí, takže tím obec vytlačuje cestující z veřejné dopravy do invidualní.

Air Traveller

To, ze obcas potrebuje auto i nekdo, kdo auto nema, je strasne nepochopitelne, ze?

dzejejc

Asi nerozumíte potřebám lidi s jinými návyky. Na světě je přes 8 mld. lidí a ne každý sdílí váš svět.

Petr

Princip je jasný, proinvestovat dotace.Aneb z ciho krev neteče.Za 100 na hodinu?Ale jo, ve velkoměsta jsme si zvykli na Bolt a další taxi služby a už ve dvojko se vyplatí jet taxikem než MHD…U dodávky půjčení chápu, potřebuji něco převézt, ale tady mi fakt princip uníká, proč a jak tuto službu smysluplně využít.Dále jsou rozšířené senior taxi a další služby.

PvvS

Tušíte vůbec, va jakým městě tu půjčovnu rozjeli ? Tady moc senior taxi nejezdí.. A občas zajet na otočku do města, nebo pro velkej nákup, tam se i osobák využije.

Petr Andráš

Sdílená elektromobilita by byla perfektní věc, ovšem někde v civilizované zemi a ne v Čechách, kde se lidé k čemukoliv půjčenému chovají jako prasata. Měl jsem půjčovnu videokazet a ručního nářadí. Katastrofa

OlFi

Půjčovna videokazet a nářadí – to bylo v jednom krámku? Půjčit “Texaský masakr” a k tomu pilu? 🙃

Petr

V zahraničí je to s chováním ke sdíleným věcem ještě horší. Třeba v takové Paříži kvůli tomu museli sdílení aut zrušit.

Nose Peak

Touškov, 2127 obyvatel. Tam musí být social control, že by Číňan zíral…

Vlastik

A vy znáte civilizovanou zemi? Já bych to viděl tak nanejvýš na Švýcarsko a tam zase maji tak dokonalou dopravu, že nepotřebují sdilet auta.

PvvS

Společností na sdílení aut je tam hned několik …

Jan Sůra
superhero

Není v tom žádný dramaticky rozdíl oproti českému HoppyGo, které už existuje v ČR cca 6 let. https://hoppygo.com/
Snížilo HoppyGo počet aut v ulicích a celkový provoz IAD nebo jen zvýšilo poptávku po autech?

Petr

Myšlenka dobrá…ale jak dlouho vydrží sdílená věc v dobrém stavu?a ještě v Čechách? Docela bude zajímavé,jak budou řešit pokuty za stání a za rychlost…

Fsp

Objektivní odpovědnost provozovatele 🙂

Alibaba

Očekával bych od provozovatele předání pokuty přímo půjčovateli, neb očekávám, že to bude přes nějaký rezervační systém známo.

Leinad

Půjčovny aut už fungují. (V Praze třeba Anytime, zákaznik zaparkuje kdekoliv v povolený oblasti a v apce uvolní, hned tím může odjet jiný zákazník)
Provozovatel má přesný záznamy, komu to půjčil – takže na radarový fotky reaguje bonznutím zákazníka. Pokus o odstavení mimo povolená místa buď apka nepovolí(a zákazníkovi dál běží minuty za které platí půjčovné) nebo když to projde tak zákazník zpětně doplácí, když si toho všimne policie tak zase pujčovna udá posledniho zákazníka.
Dá se narazit na auto po prasátku, ale podobně jako u služebáků, není to častý.

Kubrt

Krom toho, ten model provozu zvolený v Touškově zřejmě povede ke sdílení v rámci úzké skupiny lidí, kteří se všichni znají.

VTT

Pak je otázka, jestli je skutečně dobré, aby se všichni daňoví poplatníci skládali na tuto jednu úzkou skupinu lidí.

Jerry

Stejně, jako klasické půjčovny. Když si to budete chtít půjčit, uděláte si ověřenou registraci a tou odsouhlasíte, že po dobu zápůjčky přebíráte plnou odpovědnost.

David

Jo, I ve firmách jsou nejvíc dobity sdílený poolovy auta.

Air Traveller

Jak by ji asi resili? jako kazda leasingovka v republice.

superhero

Pokuty se normálně řeší dle sankcí ve všeobecných podmínkách. Auto má nonstop dohled přes XMarton, takže překročení rychlosti je zadokumentované přes GPS. Pokuty za parkování na podobném principu. Je to i rychlejší a efektivnější než přes MP nebo PČR. Celá služba je fajn do okamžíku než si uvědomíte, jak funguje Jevonsův paradox. Na takové pidi obci pod dohledem samosprávy ještě OK, tam je to limitované omezeným množstvím aut ke sdílení. Ve větších městech se z toho stane přesný opak a zvýší to provoz IAD, což dokládájí studie zahraniční ohledně Uber-u, autonomních aut apod. Hezky to popisuje i Jannette Sadik-Khan ve… Číst vice »

Jakub P

Uber a podobný služby skutečně počet jízd po městě autem zvyšují, ale sdílený auta jsou něco jinýho a dělaj AFAIK spíš opak – když jsou spolehlivě k dispozici, lidi, kteří potřebují auto zřídka, mají o dost snazší rozhodnutí auto nevlastnit vůbec. A vzhledem k tomu, že pak platí za každou cestu, víc se rozmýšlej, než vezmou auto než lidi, kterým stojí vlastní auto před domem a ta cesta je stojí jen variabilní náklady (protože ty fixní platěj tak jako tak). Někde jsem viděl, že ve městech, kde je to rozšířená služba, jedno takový sdílený auto nahrazuje cca 10 soukromých, který… Číst vice »

superhero

Věřte, že o celé té myšlence komunitního carsharingu, jak to popisuje startup jsem sám uvažoval tak cca 3-4 roky zpátky. Celá to podoba mi také dávala smysl. Ono to na začátku fakt vypadá dobře. Sám jsem svoje auto i přes P2P carsharing HoppyGo pronajímal a vadilo mi, že si tam nemůžu třeba navolit jen nějakou skrytou komunitní skupinu lidí, se kterými by to šlo sdílet. Ostatně na tom komunitním principu vznikl i první carsharing Autonapůl než se stal veřejnou službou. Ano, v zahraničí takové komunitní sdílení pod různými názvy už také několik desetiletí funguje. Bohužel motivem firmy začne být kupovat… Číst vice »

Jožin z Bažin

Je to taková pěkná první volavka pro kluky co si tenhle StartUp založili, trochu promo a pár článků a že by se to rozjelo? Asi není náhodou, že prvním městem kde je tato služba dostupná, je Město Touškov a náhodou je společník tohoto StartUpu i zastupitelem města. No uvidíme jak uspějí jinde Ale to že si pro auto musíte dojít (nebo dojet MHD), zní náramně legračně.

dzejejc

Touškov má 2000 obyvatel, takže dojít si pro to auto bude asi ten nejmenší problém a otázka několika minut.

Luboš

Tak jestli je Touškov tak malá obec, že si pro auto dojdu, tak pak už si dojdu všude a auto potřebovat nebudu 🤣

Kuba

Ale podle mapy dost blízko Plzni. Nápad je podle mě takovej, že 5 minut půjdete pro auto, dojedete na velkej nákup, popřípadě do hornbachu a podobně, vyložíte doma, auto zaparkujete a za pár minut jste doma. A za cca 2-3 hodinovou cestu dát za dopravu pár stovek mi zní taky v pohodě

Pavel Kopeček

Držím palce, ať to občané využívají na maximum. Auto je od toho, aby jezdilo, takže po pracovní době úřadu může jezdit dál a ještě vydělávat. Navíc kdyby město mělo i svoji FVE a přebytky dávali do elektroaut, tak by to dávalo ještě větší smysl.

Alibaba

Pokud očekáváte, že budou auta jezdit, tak většina doby bude přes den (ve smyslu kdy svítí slunce), takže pro nabíjeni s FVE by to chtělo nějaké baterky na štosování energie.

P.S.: Nějak jsem nenašel v článku, kolik auto mají k dispozici?

Roman Janeček

Na jiném webu jsem četl že tři vozidla, každé cca za milion.

Alibaba

Dík za odpověď.

Koukám, že město Město Touškov je velmi bohaté město.

Igelkotten

Vidím toto řešení prvně. Docela by mě zajímalo, jak to bude fungovat (tip pro redakci). Jak se bude řešit, aby vůz by zpět na pracovní dobu, jestli vozy mohou používat pouze občané Touškova, co když vůz někdo nechá třeba v Plzni, bude rezervační systém atd. Řešení se mi celkem líbí. Nicméně si myslím, že vzhledem k „satelitní“ poloze mají všichni auta vlastní. Nicméně pokud pojedu např do Plzně večer do kina a vyjde mi doprava i s jízdou cca na 400 až 500, tak je to celkem OK. Nevím, jak to bude, až skončí zaváděcí ceny.

M19

A co když, co když… Co myslíte….;)

Nose Peak

Všechny Vámi uvedené problémy mají carsharingové služby dávno vyřešené….

superhero

Carsharing může fungovat ve 2 základních režimech. Někde si půjčíte, jinde vrátite nebo půjčíte si v bodě A a musíte to vrátit v bodě A.
Myšlenka je to fajn do doby než vyjde najevo, že to nemá s udržitelnou mobilitou nic společného, protože to akorát udržuje kult auta a místo snižování automobilového provozu to vede k jeho navyšování.