První automatické metro ve Velké Británii. V Glasgow vyjely s cestujícími nové vlaky
Nové metro v Glasgow. Foto: Strathclyde Partnership for Transport
Vlaky jezdí zatím se strojvedoucími, čeká se na konec starších souprav.
Unikatni metro, jedno z nejzajimavejsich na svete. Architektonicky skvost. Zazitek pro fajnsmekry. Kezby se dockalo rozsireni. Bylo by zajimave videt jak by na to navazala moderni trat.
Koho by zajímal vývoj tamnějšího metra, tak tady je odkaz na youtube:¨
https://www.youtube.com/watch?v=OZ1tgDIQXgs
Omlouvam se za off topic, ale proc i jako prihlaseny platici uzivatel musim pri psani prispevku z vlaku Ceskych drah cekat na jeho schvaleni?
Protože v minulosti z této IP adresy posílal něco závadného. Nevýhoda veřejných Wi-Fi
No jiste, tomu rozumim u neprihlasenych anonymu, ale ja jakozto prihlaseny uzivatel nebudu psat do diskuse nic zavadneho jenom proto, ze jsem na verejne WiFi. Myslim tedy, ze by bylo fajn tohle u prihlasenych nezohlednovat.
Souhlas, tohle řešíme.
Nové vozy super. Ale kdo kdy byl v Glasgow na pár dní a pohyboval se po městě, tak poznal, že nemá moc důvod metro vlastně používat. Strašně moc chybí radiální trasy, které nyní jezdí autobusy, jejichž systém je na naše poměry taky dost podivný…
To jsem si taky říkal že je divné.
Metro se jako rychlá kapacitní doprava hodí nejvíc na radiály protínající střed města, a jen u velkých měst (od 1M obyvatel?) má smysl uvažovat o nějakých okružních či tangenciálních linkách.
Než člověk sjede eskalátorem do metra, počká na soupravu, pojede max pár zastávek protože víc na tom okruhu nelze, pak vyjede na povrch, tak než to absolvuje tak do té cílové stanice pomalu dojde pěšky..
Až se přejde na automatický provoz, budou nainstalovány nástupištní stěny? Nebo to bez nich nejde jen v Praze?
V některých stanicích jsou velmi, velmi úzká ostrovní nástupiště, která si se stěnami nedovedu představit, např. stanice St George’s Cross
Metro pro trpaslíky se dočkalo upgrade. 😆
Nepočítá se náhodou londýnská Docklands Light Rail jako automatické metro? Pak by to v Glasgow nebylo zdaleka první, ale zajímá mě odborný komentář.
DLR je co se velikosti týče rozhodně víc metro než Glasgow😅. Takže já osobně bych DLR za metro považoval a tudíž toto by nebylo první automatické metro v Británii.
Podle wiki je to spis podle kapacity. Kdyz to jezdi 64 km/h se 2-3 vozy tak to jako heavy rail moc nevypada.
Naopak RTS Singapur-Johor ma 2 stanice, a puvodne byl projektovany jako heavy rail…nez to zmenili na levnejsi vozy kvuli tomu, ze to Malajsie nechce platit.
Takze to neni podle velikosti, ale podle kapacity za hodinu.
Mezi metrem, light rail a tramvají je hrozně tenká hranice. Ale je pravda, že DLR mnohem víc působí jako metro, než třeba některé tramvajové provozy, které se jako metro označují (třeba typicky Porto).
Co je třeba DLR, když ne automatické metro?
Taky mě to napadlo. Ale asi to není na metro dost v podzemí 🙂 A jsem zase u toho, že snažit se striktně celosvětově definovat co je metro, tramvaj, tram-train atd. je zbytečné a možná i nemožné.
Zkratka napoví. DLR = Docklands Light Railway. Ale jaký přesně rozdíl mezi nimi je vám neřeknu, možná někdo jiný bude vědět 🙂
DLR bylo to první, co mě napadlo 🙂 Ale ta diskuse na téma, co je metro a co už není – jsou lepší věci na práci 🙂
Kdyz jsem tim poprve jel nekdy pred dvaceti lety, tak mi to pripadalo dost jako metro.
Tak začaly jezdit „nové vlaky metra bez strojvedoucích“ nebo ne? Je to první automatické metro v Británii a strojvedoucí jsou přítomni jen pro bezpečnost, nebo bude ten automatický systém v provozu až po vyřazení všech starých souprav? Podle všeho to jsou zatím jen vlaky schopné automatického provozu / provozu bez strojvedoucích.
Zatím jsou strojvedoucí, bezmužný provoz se plánuje.
Nicméně v podnadpisu to je – jen mi přijde, že ten podnadpis se zobrazuje jen na stránce s diskusí.
A, kecám. Podnadpis je normálně i u článku..
teď jste ,,šlápl na tenký led,, . zapomnel jste dodat ze je v plánu i bezženský provoz