První automatické metro ve Velké Británii. V Glasgow vyjely s cestujícími nové vlaky

Nové metro v Glasgow. Foto: Strathclyde Partnership for TransportNové metro v Glasgow. Foto: Strathclyde Partnership for Transport

Vlaky jezdí zatím se strojvedoucími, čeká se na konec starších souprav.

Po více než dvouletém testování začaly ve skotském Glasgow jezdit s cestujícími první nové vlaky metra bez strojvedoucích. Tamější dopravce Strathclyde Partnership for Transport nasadil do ostrého provozu první dva vlaky. Jejich výrobcem je sdružení Stadler Rail / Hitachi Rail. Ve Velké Británii jde o první provoz automatického metra.

Start nových vlaků oznámil dopravce na svých stránkách a sociálních sítích. Postupně se do provozu dostane všech 17 souprav. Metro v Glasgow je třetím nejstarším systémem podzemní dráhy na světě, vlaky tu jezdí od roku 1896.

Zakázku na dodávku 17 souprav získalo sdružení Stadler Rail a Ansaldo ATS (nyní Hitachi Rail) v roce 2016. Testování automatických vlaků začalo v prosinci 2021. Detailně je modernizace metra v Glasgow popsána na stránkách SPT.

Kromě nových vlaků prochází metro v Glasgow rozsáhlou modernizací nejen z pohledu technologie pro automatický provoz, ale i komfortu cestujících: většina stanic je nyní již bezbariérová.

Nové metro v Glasgow. Foto: Strathclyde Partnership for TransportNové metro v Glasgow. Foto: Strathclyde Partnership for TransportNové metro v Glasgow. Foto: Strathclyde Partnership for TransportNové metro v Glasgow. Foto: Strathclyde Partnership for Transport

Vozidla byla vyrobena na míru specifickému provozu v Glasgow, kde je jediná, 10,5 kilometru dlouhá okružní linka se šířkou tunelů jen 3,4 metru a netradičním rozchodem 1 220 mm. Když se v roce 2018 na Innotransu objevila tato vozidla poprvé na veřejnosti, padala označení jako „metro pro hobity“

Nové vlaky byly vyrobeny v závodě Stadleru ve švýcarském Altenrhein. Čtyřvozová souprava je 39,2 metru dlouhá a je průchozí. Kvůli provozu starších vlaků jezdí ještě vlaky se strojvedoucím, k plnému přechodu na automatický provoz dojde po nasazení všech souprav příští rok.

Tagy automatické metro Glasgow Hitachi Rail Stadler Rail Strathclyde Partnership for Transport
25 komentářů