cargo

Průzkumné štoly na metro D jsou již pod tunely trasy C, první dvě jsou hotové

Průzkumná štola pro metro D. Foto: StrabagPrůzkumná štola pro metro D. Foto: Strabag

Rok po slavnostním zahájení je hotová první štola pro geologický průzkum nové linky metra D.  Stavební společnost Strabag již oznámila,

Rok po slavnostním zahájení je hotová první štola pro geologický průzkum nové linky metra D.  Stavební společnost Strabag již oznámila, že ražba v Olbrachtově ulici (odborně název štoly OL) je u konce, v dalším úseku má skončit během prázdnin. Zbývají dvě místa, kde pracuje Hochtief a Metrostav, ta budou dokončena podle plánu příští rok.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve svém firemním zpravodaji DP Kontakt uvedl, že kvůli pandemii koronaviru nabraly práce na štolách jen nepatrné zpoždění.

Největší objem prací je na šachtě VO-OL, kterou má na starost společnost Hochtief. V ulici Na Strži razí 322 metrů dlouhou průzkumnou štolu směrem k ulici Budějovická na Pankráci.  Oproti plánovanému rozsahu bude muset firma vyrazit ještě kvůli geologickým podmínkám  42 metrů navíc v pravé části tunelu. Pracovníci stavební firmy tam již našli řadu zkamenělin, které obohatí sbírky Národního muzea.

Zajímavostí je, že jsme již podkopali levý a částečně i pravý tunel stávající linky C mezi stanicemi Pankrác a Budějovická. Razící práce probíhají pouhých 5 metrů pod ním,“ uvedl DPP ve svém zpravodaji. Zhotovitel musel provést speciální chemické injektáže, které zpevnily nadloží mezi štolou a tunelem linky C.

V případě dokončené štoly jde o lokalitu v Olbrachtově ulici. Průzkumná štola vznikla v hloubce 30 metrů pod zemí, má se využít i pro stavbu samotného metra. „V současné době probíhá pokládka drenážního systému a betonáž podlahy v celé délce štoly. Na závěr se budou provádět průzkumné vodorovné jádrové vrty a následovat bude celkové vyhodnocení a udržovací režim v podobě prohlídek a kontrol,“ uvedl Strabag na svém facebookovém profilu.

Geologický průzkum, který začal loni v létě, považuje DPP za začátek výstavby nové trasy metra. Šachty a štoly vyhloubené v rámci průzkumu se stanou součástí stanic či poslouží pro větrání. Využito má být až 90 procent „děr“ vyhloubených v rámci průzkumu.

Podle DPP je průzkum nutný kvůli tomu, že zejména oblast Pankráce je geologicky složitou oblastí, která byla v prvohorách vulkanicky aktivní. Proto je nutné v tomto podloží zjistit jeho skutečný stav, zejména vzhledem ke stavbě v těsném sousedství stávající trasy C.

Dopravní podnik průzkumy rozdělil do čtyř zakázek. Původní odhadovaná cena byla lehce pod miliardou korun, nakonec vyjdou čtyři zakázky na 1,6 miliardy korun. Dvě z nich získal Metrostav, po jedné Strabag a Hochtief.

Dlouho plánovaná stavba metra D, která má propojit Náměstí Míru s budoucí stanicí Depo Písnice, oficiálně začala. Stavět se má osm let, Prahu nová linka vyjde na 70 miliard korun. Zakázka na stavbu metra aktuálně stojí kvůli správnímu řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Průzkumná štola pro metro D. Foto: StrabagPrůzkumná štola pro metro D. Foto: StrabagPrůzkumná štola pro metro D. Foto: StrabagBudování průzkumných šachet a štol k metru D. Pramen: StrabagBudování průzkumných šachet a štol k metru D. Pramen: StrabagBudování průzkumných šachet a štol k metru D. Pramen: Strabag
Tagy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp geologický průzkum Metro D Top
32 komentářů