Doprava ve městě Metro Stavebnictví

Průzkumné štoly na metro D jsou již pod tunely trasy C, první dvě jsou hotové

Průzkumná štola pro metro D. Foto: Strabag
Průzkumná štola pro metro D. Foto: Strabag

Rok po slavnostním zahájení je hotová první štola pro geologický průzkum nové linky metra D.  Stavební společnost Strabag již oznámila, že ražba v Olbrachtově ulici (odborně název štoly OL) je u konce, v dalším úseku má skončit během prázdnin. Zbývají dvě místa, kde pracuje Hochtief a Metrostav, ta budou dokončena podle plánu příští rok.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve svém firemním zpravodaji DP Kontakt uvedl, že kvůli pandemii koronaviru nabraly práce na štolách jen nepatrné zpoždění.

Největší objem prací je na šachtě VO-OL, kterou má na starost společnost Hochtief. V ulici Na Strži razí 322 metrů dlouhou průzkumnou štolu směrem k ulici Budějovická na Pankráci.  Oproti plánovanému rozsahu bude muset firma vyrazit ještě kvůli geologickým podmínkám  42 metrů navíc v pravé části tunelu. Pracovníci stavební firmy tam již našli řadu zkamenělin, které obohatí sbírky Národního muzea.

Zajímavostí je, že jsme již podkopali levý a částečně i pravý tunel stávající linky C mezi stanicemi Pankrác a Budějovická. Razící práce probíhají pouhých 5 metrů pod ním,“ uvedl DPP ve svém zpravodaji. Zhotovitel musel provést speciální chemické injektáže, které zpevnily nadloží mezi štolou a tunelem linky C.

V případě dokončené štoly jde o lokalitu v Olbrachtově ulici. Průzkumná štola vznikla v hloubce 30 metrů pod zemí, má se využít i pro stavbu samotného metra. „V současné době probíhá pokládka drenážního systému a betonáž podlahy v celé délce štoly. Na závěr se budou provádět průzkumné vodorovné jádrové vrty a následovat bude celkové vyhodnocení a udržovací režim v podobě prohlídek a kontrol,“ uvedl Strabag na svém facebookovém profilu.

Geologický průzkum, který začal loni v létě, považuje DPP za začátek výstavby nové trasy metra. Šachty a štoly vyhloubené v rámci průzkumu se stanou součástí stanic či poslouží pro větrání. Využito má být až 90 procent „děr“ vyhloubených v rámci průzkumu.

Podle DPP je průzkum nutný kvůli tomu, že zejména oblast Pankráce je geologicky složitou oblastí, která byla v prvohorách vulkanicky aktivní. Proto je nutné v tomto podloží zjistit jeho skutečný stav, zejména vzhledem ke stavbě v těsném sousedství stávající trasy C.

Dopravní podnik průzkumy rozdělil do čtyř zakázek. Původní odhadovaná cena byla lehce pod miliardou korun, nakonec vyjdou čtyři zakázky na 1,6 miliardy korun. Dvě z nich získal Metrostav, po jedné Strabag a Hochtief.

Dlouho plánovaná stavba metra D, která má propojit Náměstí Míru s budoucí stanicí Depo Písnice, oficiálně začala. Stavět se má osm let, Prahu nová linka vyjde na 70 miliard korun. Zakázka na stavbu metra aktuálně stojí kvůli správnímu řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Dobrá zpráva. Už aby ta nová trasa byla hotová. Ale to se ještě načekáme….

Host

Kdy už se konečně nějaký kriticky uvažující novinář zeptá na magistrátu nebo DPP, kdy se vypíšou všechna ostatní výběrová řízení? Pořád se řeší jen 1 krátký úsek se dvěma stanicemi Pankrác – Olbrachtova. A o ostatních je absolutní ticho. Žádné termíny, žádný harmonogram. Zvláštní ovšem je, že se dělá nákladný podrobný geologický průzkum formou štol, ale tendr na zhotovitele se vypsal bez zohlednění jeho výsledků. Tak k čemu to je, když se to vysoutěžilo bez zohlednění výsledků průzkumu? To už se to mohlo razit rovnou na čisto. Anebo je skvěle připravené prostředí pro hromadu změn během stavby… Jiná geologie oproti… Číst vice »

jkjk

Harmonogram by byl, ale jeho plnění trochu pokulhává:
http://zasobnik.poladprahu.cz/index.php?option=com_zasobnik&view=record&id=73

Pražák

On papír snese všechno. Obávám se, že až se ty průzkumné štoly dokončí, tak dojde k jejich konzervaci a bude se čekat na lepší časy, a to jak po politicko-personální stránce (lepší, méně aktivistická sestava v Radě hl. města Prahy) a i po stránce finanční (masivní propad ekonomiky a tím i daňových výnosů už nastal, město se chystá zdražit roční jízdenku na MHD až o 2k Kč, do toho městský okruh, lanovka do Bohnic……), takže jim ty problémy s tendry musí připadat jako dar z nebes, alespoň to bude na koho svést. A my občané musíme jen čekat, snad to… Číst vice »

Jan

Nevím, proč si myslíte, že by to současné vedení nechtělo dělat. Oni aktivisté jsou ve skutečnosti aktivní občanští kandidáti, kterým vadila neschopnost a korupce předchozích kandidátů politických, kteří svému oboru ani moc nerozumněli. Tedy šli do toho s tím, že chtějí změnu a chtějí pro to něco udělat, ne jen sedět v křesle a brát prachy. Můžeme se bavit jestli mají nastavenou strategii správně, co jsou jejich priority, a nakolik jsou bržděni úřednickým aparátem a současnými zákony. Nebo že se media zabývají většinou kontroverzními, ale nepodstatnými zprávami, aby měli vysokou čtenost místo souhrnu skutečně odvedené práce. Ale to už je… Číst vice »

Pražák

Chtít a umět jsou dvě celkem odlišné věci. Zatím jenom chtějí a ještě k tomu většinou nesmysly. Nicméně od spojenectví cyber anarchistů, hipsterů z Letné a nesourodého svazku několika marginálních stran (a to jsou ještě ti nejlepší z nich, alespoň mají nějaké zkušenosti s reálnou politikou), vedeného dvěma narcisy a jedním kdysi nadějným politikem se to „umět“ prostě čekat nedá. Kdysi jsem si myslel, že nic horsiho jak Krnda od estébáka už nás nepotká. Omyl, tihle hoši to dokázali min. vyrovnat. Prostě opakujeme brněnský scénář (zkušenost je nepřenosná), snad to i jako v Brně (po volbách s ostudou ven z… Číst vice »

ene bene

Jeden dotaz trochu mimo geo. průzkum: Proč je vlastně navržen (jak jsem kdesi viděl) jen jeden spojovací tunel (jedna kolej) C-D? Na straně trati C byly kdysi založeny odbočky v obou kolejích a ta úspora, že se teď postaví jen jeden, mi nepřijde až tak podstatná a očekával bych, že provozně to bude docela komplikace.

...

Zprovoznění trasy B a její provozování v úseku Butovice-Florenc celou řadu let zvládali s jednokolejnou propojkou, spíš je předimenzovaný dvoukolejný propoj C-A. Jedna kolej, obzvlášť pokud ta trasa bude mít své vlastní depo, bude dlouhodobě postačovat. Něco jiného by bylo, kdyby se C v těch místech větvilo, ale tak to nebude.

Greta

Proč komplikace? Vlak prostě na Kačerově nebo Florenci změní kolej.

ene bene

Protože, jestli jsem to dobře pochopil, na straně trati C je to zapojené jen do koleje směr Kačerov. Takže se bude muset u nástupiště již tak přetížené trati obracet směr jízdy manipulačně projíždějících souprav. Spojka B-C je sice jednokolejná, ale rozvětvená na obou koncích do obou kolejí.

Kubrt

A kolik takových manipulací se bude ročně odehrávat?

ene bene

Než se dohrabou do Písnice, tak ročně – řekněme – tisíce? Deset tisíc?

Kubrt

Pankrác-Písnice je jeden provozní úsek.

ene bene

Nikoliv však stavební.

Kubrt

To ne, ale kde se vezmou ty tisíce manipulací, pořád nevidím 🙂

ene bene

Očekávám, že vlaky jezdí na noc do depa. Při provozu Pankrác -Nové Dvory, dejme tomu 10 vlaků, ať se to dobře počítá, 3650 x tam, 3650x zpět. a jestli je to jinak, tak se přestaňte vytahovat a poučujte.

Kubrt

Aha, ona ještě platí etapizace na Nové Dvory? V tom případě se omlouvám, myslel jsem, že byla opuštěna, právě i s ohledem na zajíždění do depa – D má být bez strojvedoucích, předpokládám s jiným zabzař…

ene bene

Já upřímně řečeno vůbec nevím, co dneska platí, ale dost bych se divil, kdyby to v současných poměrech zvládli naráz vcelku.

...

Proč by musely na noc jezdit do depa? Malá údržba může probíhat i na obratových kolejích na konečných stanicích.

ene bene

Kolik že se jich tam vejde?

Jakub P

Záleží asi, kolik tam těch kolejí udělaj, jestli jako na Dejvický, tak tam jsou 4 koleje vedle sebe minimálně, spíš i víc.

ene bene

Jenže tak jako na Dejvický se to dělá tam, kde se pohodlně staví mělce z povrchu. Tady ušetřili za druhou propojku a podobně šetří i na obratech. Pár vlaků se tam ovšem jistě vejde.

Občan

Do kdy má ÚOHS čas na to vyjádření? Do 21.7.?

Tomáš

„Dlouho plánovaná stavba metra D, která má propojit Náměstí Míru s budoucí stanicí Depo Písnice, oficiálně začala. Stavět se má osm let, Prahu nová linka vyjde na 70 miliard korun. Zakázka na stavbu metra aktuálně stojí kvůli správnímu řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.“

Tak začala nebo nezačala?

Radek

Běží geologický průzkum, který má plynule přejít do stavby (výrub se nebude zasypávat). No, a teď se zaseklo to VŘ na stavbu.

ene bene

Stavba formálně nezačala, ale začala fakticky. to je taková zvyklost, že se v rámci geologického průzkumu udělají – třeba i kilometry chodeb v plném profilu a pak se teprve řeší stavební povolení. Je to divné, ale nNení to jen u nás, ale i jinde ve světě. Třeba na Radlické radiále jsou taky už stovky metrů chodeb (tam myslím nikoliv v plném profilu) a o akci se teprve vedou vášnivé diskuze. Můžete si na zahradě nechat udělat studnu s formálním názvem „zkušební vrt“ a pak ji ale nesmíte používat, dokud nevyřešíte stavební povolení, často složitější než na dům. Je to tak… Číst vice »

Tomáš

Jasně, to chápu, jenom to je v rozporu s tvrzením, že „stavba oficiálně začala“, protože ona oficiálně nezačala.

ene bene

Ano, v článku je trošku chybka. Ono to pramení z něšťastných veřejných výlevů páně Scheinherra, který splácal dohromady leccos a navíc mu nějak předem neřekli to s tím geologickým průzkumem, takže vydával za velký úspěch, že tentokrát budou prostory vyrubané při průzkumu využity při vlastní stavbě, ačkoliv je to běžná praxe.

Pražák

V případě p. Scheinerra je plácání standardem, ostatně zbylí radní mu v tom zdatně konkurují.

jirka

to bude ještě větší TUNEL než byla Blanka

kolemjdoucí

Proč, Jiří?

Malé stydlivé prasátko

Možná ne větší, ale zcela určitě delší! 😉