Průzkum: obyvatelé velkých evropských měst podporují zákaz spalovacích motorů
Auta v Paříží. Foto: Transport and Environment
Zákaz prodeje aut se spalovacími motory chce už devět zemí EU.
Zákaz prodeje aut se spalovacími motory chce už devět zemí EU.
Celý tento výzkum je plácnutí do vody, to je jako kdyby dělali výzkum mezi obyvateli venkova jestli má cenu provozovat metro, taky by bylo víc lidí proti.
Podle průzkumu byla pro zákaz většina obyvatel ve všech městech.
Jistě že většina obyvatel velkých měst je pro, když jim MHD jezdí po celých 24 hodin denně tak auto nepotřebují.
Obyvatelé Prahy do průzkumu nebyli zahrnuti.
Protože kdyby byli tak by to vyšlo dost jinak, pražáci totiž auty jezdí na chaty a chalupy.
Řada diskutérů zde tvrdí, že majitelé vozidel se spalovacím motorem neplatí za negativní externality. To není pravda. Za poplatek za negativní externalitu lze považovat spotřební daň z motorové nafty 9,95 Kč/l a benzinu cca 12,84 Kč/l. Pokud provozuji menší diesel se spotřebou 5l/100 km, zaplatím za napáchané škody cca 500 Kč/1000 km, pokud provozuji benzinový šestiválec se spotřebou 12 l/100 km, zaplatím za napáchané škody cca 1500 Kč/1000 km. Pokud provozuji elektromobil/plug-in-hybrid pouze na elektřinu, zaplatím bez ohledu na spotřebu elektrické energie spotřební daň 0 kč/1000 km (přestože výroba elekromobilu/hybridu je v mnoha aspektech méně ekologická a spotřebovaná elektřina není… Číst vice »
Auta jsou těžce dotovaná všude, kam se podíváte. Odpočívka na D3 bude stát 345 milionů Kč. Zaplatí ji Česká republika, tedy i lidé, co nemají auto, a roční nájem bude 10 milionů Kč. To se, tím nájmem ani nesplatí, protože po 34,5 letech bude odpočívka na komplet rekonstrukci.
Parkování na obecních pozemcích by mělo stát 10.000 Kč za rok a výš. Cokoliv níže je čistá dotace majitelů aut. A tak se dá pokračovat. Peníze ze spotřební daně jsou jen drobné. To zdaleka nepokryje ani náklady na výstavbu a údržbu ulic, silnic, dálnic a všeho s automobilismem spojeného.
Podle
Podle stejné logiky je jízdné které zaplatí cestující ve vlaku jenom takové drobné. Lidi kteří bydlí v oblastech bez železnice taky platí z daní železnici pro ostatní. A z jízdného se taky nezaplatí veškerá údržba železniční infrastruktury a doplácí se z státního rozpočtu.
Většina lidí jezdí někam protože musí a vybere si co je pro něj výhodnější.
Poukazoval jsem na zaplacenou negativní externalitu spalovacího pohonu vůči elektropohonu u vozidel. Váš argument se týká dotace automobilové dopravy (spalovací i elektro) vůči jiným typům dopravy, tedy trochu něčeho jiného. Pokud jde o Váš příklad s dálniční odpočívkou, pak nájem není jediným příjmem na straně státu (byť jediným přímým). Ostatními příjmy (když nebudu počítat spotřební daň), je mýto/dálniční poplatek, silniční daň či DPH za pohonné hmoty a specifické zboží koupené (nejen) v té čerpací stanici. Tady samozřejmě záleží, kolik z celku připadne na tuto konkrétní stavební akci, ale tyto příjmy by mohly pokrýt alespoň rekonstrukce. Pokud říkáte, že je návratnost… Číst vice »
Tak se ještě lidé složí na „pozitivní“ dotace pro elektroauta a máme to komplet.
Totéž byste mohl tvrdit o kanalizaci, veřejném osvětlení. Vše je dotované a k slušné infrastruktuře to prostě patří.
velmi se mylite. stat na provozu aut se spalovacim motorem velmi dobre vydelava. nejedna se o zadne drobne. ten odvod statu je vyse zminena spotrebni dan, dale pak silnicni dan, dalnicni znamky, mytne a v neposledni rade DPH. vyse uvedene vysoce prevysuje veskere vydaje na vystavbu a udrazbu veskere dopravni infrastruktury, a to vc. zeleznic a cyklostezek. cisty zisk statu z provozu aut na spalovaci pohon je cca 70-100 mld. Kc rocne. musite si uvedomit ze spalovaci auta plati infrastrukturu i tem jakoze ekologickym elektrovozum. v momente kdy spalovaci motory zakazete, budete muset uplne stejnou danovouo zatez prenest bud na… Číst vice »
Trošku jste zapomněl na největší položku a to je infrastruktura. Z fondu SFDI jde většina peněz do silniční infrastruktury. Spotřební daně sotva tuhle položku pokryjí. K tomu je potřeba připočíst investice samospráv do obslužných komunikací a ve velkých městech zejména parkování. Podívejte se, kolik aut stojí v Praze na ulici za minimální, nebo žádný poplatek. Sečteno a podtrženo, ze spotřebních daní se s odřenýma ušima pokryje financování infrastruktury, po které auta jezdí, rozhodně ne další externality jako je léčení následků dopravních nehod, výjezdy hasičů, záchranek, nebo práce dopravní policie. O léčení následků znečištění ovzduší nemůže být řeč vůbec. Elektromobily jsou… Číst vice »
Do železnice, ale jinak v pohodě.
výjezdy hasičů a zametání škod jsou placeny z povinného ručení, resp. jeho složky odváděné povinně pojišťovnami do spec. fondu na zábranu škod. Na Slovensku je to tak extrémní položka, že si budovy požárních stanic mohou zdobit zlatem.
Dovolím si rýpnout. A kolik mají tato města dohromady obyvatel? A kolik procent se zúčastnilo průzkumu?
Jedno máte v článku, druhé tady http://www.googleforidiots.com
Takže já si mám sečíst počty obyvatel v daných městech a pak si to vypočítat. Ha HA. Takže budu předpokládat, že v žádném městě nežije méně než 1 mil. obyvatel. Z celkového počtu 10 050 respondentů (pro idioty ve všech městech dohromady) žije v každém jednom městě 670 lidí. Pokud tedy vezmu malé město pouze s jedním milionem tak vyjde, že se jedná o statistický vzorek 0,00067% v takto malém městě. Skutečná čísla budou nižší. A teď k vaší odpovědi. A kolik mají tato města dohromady obyvatel? „Jedno máte v článku,“ Nemám. A kolik procent se zúčastnilo průzkumu? „druhé tady“… Číst vice »
No a? Volby také odhadují podle podobného vzorku, proto se tomu říká vzorek. Důležité je, jak byli získáni respondenti a ti byli dostatečně reprezentativní. 10000 je hodně velká a spolehlivá skupina, co se týče průzkumů.
To je pravda, ale ve volbách nevyhrávají strany na základě průzkumu. Tam se vyhrává na základě hlasů jednotlivých voličů a ne podle průzkumu mezi 0,0067% voličů.
Ano přesně Tomeši, nakonec si na to přišel. Méně buš do klávesnice a více mysli, jen ti to prospěje.
Jo, jo. Když dojdou argumeny je potřeba být drzý. Jak tak čtu, co napíšete, tak bych řekl, že podle vás jsou hodinky a holinky úplně stejné. Oboje se natahuje, co?
Tomeši, hlavně se nauč aspoň malinko počítat, tohle je fakt hrůza, co předvádíš.
Tak mi to přepočítej. Blbě kecat umíte všichni.
Jo a omllouvám se ti. Mám tam obrovskou chybu jedná se přidližně o 0,031% obyvatel jmenovaných měst.
To máte jedno. Propad mezi životem ve městě a na venkově se tím ještě zvíší, bo venkovani mají tímto gestem prostě utřen nos.
„… zvíší…“ a ty tady něco meleš o venkovanech, ty ohrndíro negramotná? 😀
Stanovovat termín konce spalovacích motorů je v současnosti nešťastné. Spalovací motory mají obecně následující negativa: – emise skleníkových plynů – emise škodlivin – závislost na ropě Má smysl hledat za ně náhradu, v současnosti ale ještě alternativní pohony nedosahují požadovaných užitných vlastností při přijatelné ceně. Zmíněné problémy lze ale řešit i u spalovacích motorů, škodliviny byly výrazně sníženy pomocí filtrů, emise skleníkových plynů mezi lety 2007 a 2018 klesly o 40 g/vozidlo (cca o 25 %). Pracuje se i na e-fuels vyráběných bez ropy. Alternativní paliva mají výhodu, že lokální emise škodlivin a skleníkových plynů nemají více méně žádné a… Číst vice »
Ve spoustě věcí máte pravdu, ale tak trochu si pletete zákaz prodeje se zákazem provozu. Pokud se prodeje zakážou řekněme od r. 2030, tak tu s námi spalováky budou ještě někdy okolo r. 2050. To mi nepřijde rozhodně jak tvrdíte „přes noc“. Když už oznámí konec spalováků i Indie, nebo Srí Lanka, tak tak nechápu, s čím jako automotive velmoc otálíme.
https://www.chargedfuture.com/countries-and-states-with-gas-car-bans/
Píši, že není potřebna rapidní nástup elektromobilů přes noc (čímž obrazně tvrdím, že není potřeba na to tolik tlačit), protože to v současnosti nepřinese velký užitek. V provozu samozřejmě budou vozidla se spalovacími motory (v tu dobu pravděpodobně bude většina hybridních) i po zákazu prodeje nových vozidel. V případě příliš brzkého zákazu prodeje všeho kromě bezemisních vozidel (tedy v situaci, kdy bezemisní vozidla nebudou na takové cenové a užitné úrovni, jako ostatní vozidla) může mít takový zákaz opačný účinek – lidé budou kupovat více ojetá auta, nebo budou starší vozidla udržovat déle v provozu. Pokud budou elektromobily apod. dostupné, lidé… Číst vice »
No nevím, ale ta vaše noc mi připadá trošku dlouhá. Rok 2030 u nás reálný rozhodně není. Když už, tak 2040. To znamená, že tady spalováky budou jezdit ještě v roce 2060. na to, že jsme automobilová velmoc, tak mi připadá naše jednání jako trošku málo ambiciózní.
Ještě k tomu znečištění. Lokální emise NOx a zejména jemného prachu se sice podařilo různými filtry eliminovat, ale i tak tvoří emise z dopravy skoro 90% znečištění v Praze. Už proto má smysl co nejdříve spalovací motory eliminovat. Léčba nejrůznějších chorob včetně rakoviny je mnohem nákladnější, než úspora na pohonech. I u nás s poměrně vysokým podílem emisních zdrojů na výrobě elektřiny má běžný elektromobil emise okolo 80g/km. I úsporná TDi neklesnou v běžném provozu pod 120g/km. Spalovací motory už jsou na hraně techniky, ty už se tolik zlepšovat nebudou. Podíl bezemisních zdrojů v energetice bude růst, takže se bude… Číst vice »
Spíš 105g/km.
Není nutný žádný rapidní nástup elektromoblů přes noc.
Klimatické modelování tvrdí něco jiného.
Prinejmensim energie ztracena na brzdach u spalovaciho motoru je vyhozena panu bohu do oken a elektromobil ji rekuperuje. Rovnez start-stop umi elektromobil prirozene a bezemisne. Dale umi lepe jizdni rezim, nema prevodovku, nehrozi napr. jizda s vytocenym motorem na nizsi prevodovy stupen. Elektromobil je jasna budoucnost, nastesti to nezalezi na ceskem milovnikovi dvacet let stareho turbodieselu.
Jo a kde tu elektriku do něj seženete, ze vzduchu? 🙄
Mimo jiné.
wtf? Hlavne že elektrina na elektromobily sa bude vyrábať v uhoľných elektrárňach….
no v prvom rade sa musí zmeniť myslenie ľudí. Napr. v tom, že VHD nie je „socka“
Potom v tom, že si nemusím voziť pr*el s prepáčením aj na WC.
A rozumie sa samo sebou, že VHD musí poskytnúť také služby a také časy, aby to bolo konkurenčné s IAD
Takže jsme zase skončili se „špatným druhem lidu“, Viliame: jen v posledních třech stoletích má tahle úvaha na svědomí smrt milionů. Asi je to nějaká vrozená genetická úchylka
Viete, kde má elektromobil výfuk? V Novákoch/Chvaleticích
To je snad v pořádku. Tam mají výfuk i elektrické vlaky.
Ale taky v přehradách na řekách, větrníkách, Temelíně… čistě na uhlí to nejezdí.
A víte, kde mají výfuk tramvaje?
Moc dlouho už ne. Uhlí máme tak na deset let…
Takovéto zaplatili jsme si průzkum trhu …..PR ….šaškárna = 100 x opakovaná lež se stává pravdou ! A…..há na to jsou ty neziskovky. Aby nás navedly správným směrem ! Radši mi řekněte budu mít za 10 let peníze na nový auto ? Určitě pod 600 000 Kč – elektro nepůjde.
Např. elektrické Citigo se prodává od 500 000…
např. 200kW 3.0 benzínové BMW X5 4×4 2012 se prodává za 320.000
Elektrické Citigo už se neprodává.
to snad ani není auto…
Pán se ptal, zda bude mít peníze na auto.
Citigo je parodie na auto.
spíš to vypadá, že až někteří klimapokrokáři zahodí své benzínové a dieselové vozy, začnou se tahat k nám…………..podotýkám že na západ od nás je obecně vnímán coby „ojetina“ tak 5 let starý vůz, u nás obvykle 10-15 let starý
Když na něj nebudete mít, tím lépe. Smyslem je, aby těch aut ubylo. Ani já nepočítám, že bych kdy kupoval nové auto, až se to staré rozpadne, nebo ho zakážou…
Akdo vám dal právo rozhodovat o druhých, soudruhu?
A kdo dal vám právo rozhodovat o druhých ničením jejich prostředí a neplacením nákladů, které to způsobuje, soudruhu?
Jako i já jsem pro. Dobrovolně si sice připlácet za bezemisni auto nezačnu, protože si nechci připadat jako hlupák, co jen sype peníze z okna druzí mu pod ním dál vesele čadí, ale dýchat v Praze lepší vzduch bych chtěl jak jako pěší, tak jako cyklista. Když si připlatí i ostatní, rád si u auta připlatím také. Nedivím se tedy výsledku průzkumu, ač osobně vám to nikdo nepřizná a elektromobily hejtuje.
Obyvatelé Prahy do průzkumu zahrnuti nebyli. A kolik velkých měst ještě vynechali? Ten průzkum vůbec není reprezentativní.
Škoda, že nenapsali také věkové složení respondentů, pokud se byli ptát v domovech důchodců, tak jim to určitě odsouhlasili. Jinak ty stále propagované elektrické hračky mají naprosto šílené ceny a určité skupiny chtějí abychom se chovali ekologicky, ale pokud si uděláte chvilku, tak vše co je ekologické, tak je naprosto nepochopitelně předražené viz tepelná čerpadla. Jinak v Evropě se bude blbnout na kvadrát a země jako Čína, Indie, USA, Arabské země si pojedou ve svém módu a na tyto šílenosti evropských ekoteroristů naberou zřetel.
je to ještě mnohem prostší – prostě se jedna názorová skupina usnesla, že se všem nastaví podle jejích dogmat….tohle je špatně…..někdo holt nsenese, aby si lidi sami vybrali co jim vyhovuje, prostě – kdo chcete EV kupte si ho, kdo chcete benzínový šestiválec, kupte si ho – – oboje ovšem bez dotací a jiných zvrhlostí
Dogmata předvádíte pouze a jen vy.
nechat lidi moci si svobodně vybrat je moje dogma a jsem na to hrdý, pane
Právě Čína jako jeden stát je největším trhem pro EV. Jen o něco více prodejů je celkem Evropě https://www.ev-volumes.com/
Zajímalo by mě, proč máte pocit, že v USA a Číně elektromobilita není téma. Je a velké. V USA hodně diskutované, díky neskutečné rozloze a vzdálenostem (a tam nenormalizovaným nabíječkám), ale i tam je na vzestupu. Čína je velký tahoun elektromobility.
Že si něco přeje většina ještě neznamená, že to je správná věc. Obzvlášť, když mezi dotacované byli vybráni lidé podle vybraného klíče.
V dalším stupni se zeptejte lidí ve městě, kolik z nich potřebuje traktor a zjsitíte, že traktor nikdo nepotřebuje a tak se může jejich výroba zrušit a provoz zakázat.
Můžete mi někdo vysvětlit, proč zde v diskuzi má každý rozumný názor víc mínusů než plusů? To je nějaká prodloužená směna aktivistů? Trochu mi to celé připomíná boj o ukončení uhelných elektráren a přesun na bicykly s dynamem.
Tak jestli považujete rušení uhelných elektráren za nesprávný krok, tak se nedivte že podle vás rozumné názory nejsou populární.
Ano, považuji rušení uhelných elektráren bez fungujících náhrad a zároveň boj aktivistů proti jádru za nerozumný krok. A myslím, že nejsem sám, včetně těch, kteří tomu rozumí víc než já.
Navíc má – li být náhradou uhlí zemní plyn, tak je zo z hlediska CO2 úplně stejná darda. Jenže se nějaký chytrák rozhidl,že vlastně ne…. Svět se, a Brusel zvlášť, se fakt zbláznil…
Ne, spalování zemního plynu produkuje asi polovinu CO2 než uhlí.
Prosím už to své primitivní náboženství opusťte.
To myslíte:
“ ó elektromobile náš ve zdejší.“
Pred par rokmi sme kupovali domov auto. Pozrel som sa na ceny Toyoty Prius , cena cca o 10 000 Euro vyssia ako podobny benzinovy model. Ak nemate zbytocnych 10 000 euro, o hybride zatail neuvazujte.
jen podotknu tohle – v (silničně vzato placatém a relativně neklikatém) Holandsku se stát snažil uměle srovnat ceny stejných modelů (KLASIKY i ELEKTRO) – v reálu lze buď jedno zatížit dodatečným zdaněním či poplatky, nebo přímo zadotovat druhé…
výsledek? nejnižší čísla prodeje novýchj vozů vs. absolutně nejvyšší čísla prodeje ojetin…
JUST FACTS 🙂
Tak holt bude následovat omezení prodeje, registrace a vjezdu ojetin.
Ale mnohem lepší by bylo, kdyby každý provozovatel platil své externality přímo. To by potom byly jiné „JUST FACTS 🙂“
ale kdepak….. pokud si něco lidi koupit nechtějí, pak je k tomu nenuťme…
Ona je snaha pouze ten nástup EV urychlit. Jinak souhlasím, lidi to budou kupovat až budou mít motivaci a já nepochybuji o tom že do navrhovaného data zákazu spalováku už ony nebudou zdaleka tak atraktivní ani ekonomicky výhodné. Výroba EV se rozjíždí pomalu, ale křivka roste exponenciálně. Tedy pár let to vypadá jako že se nic neděje a najednou budou prodeje v desítkách procent i bez dotací nebo přísných zákazů. Recept je jednoduchý: snížení výrobních nákladů na baterie a větší spolehlivost celé ústrojí oproti spalovákům. Tesla už dnes vyrábí auta navržená na životnost milion mil, tedy 1,6 mil. kilometrů, samozřejmě… Číst vice »
nevím jak vy, ale já tedy o nějaké sdílení nestojím….
Spíš jste jak uražené dítě, kterému berou hračku.
proč myslíte, že člověk který nemá potřebu dělit se o svoje auto (neřešme vůpůjčku vozu manželce a dětem … :-))a prostě ho chce vlastnit, je jak uražené dítě?
prostě to je moje volba a můj názor ….. se stim smiřte
Pokud lidi ničí své okolí a nenahrazují škody, nezbývá než jim nakazovat a bránit poškozovat ostatni.
Už nejsme v komunismu.
Tato vaše odpověď svědčí o opaku.
Vy ho tímto naopak vracíte zpět – zakazovat, regulovat, pokutovat, represe. To jsme tady měli 40 let a výsledky všichni známe. A tenkrát to taky vše bylo pro blaho lidu. Nebo v tom vůbec žádný rozdíl, jen kulisy jsou jiné. Tenkrát se platilo za nesprávný třídní původ, dnes za „ničení okolí“… 🙄😏
Ono se to nechá prezentovat i tak, že lidé z měst chtějí smrad z dopravy přesunout za město. Naprosto čistou energii nikdo vyrobit zatím nedokázal a pokud ano pravě přepsal zákony fyziky a chemie.
ono se to nechá prezentovat i tak, že lidé z měst rádi konzumují pozitiva (dostupná infrastruktura, vyšší výdělky etc…) ale přímo související negativa jim už nějak nejsou po chuti…..klasický faktor NIMBY
Jo no, já chci čerstvou zelenimu, ale ta dodávka tady nemá co dělat!
Všechny výpadovky směřující do Prahy nebo Brna jsou ráno ucpané zelináři. Že mě to nenapadlo dříve.
Velké evropské metropole na to mají řešení. Jmenuje se P+R. Zaparkuje te tam zdarma nebo téměř zdarma a dál jedete třeba metrem.
Kděžto lidé z venkova to mají úplně naopak … že třeba vůbec nechtějí klid a pohodu venkova, ale infrastrukturu zaplacenou z vysokých přidaných hodnot, které vyprodukovalo město.
A na to jste přišel kde?
Jenže je to často právě opačně. Lidé z předměstí a příměstí chtějí ticho u lesíka, ale pracovat a bavit se jezdí autem do města. Zatímco lidi ve městě jezdí mnohem více MHD a obejdou si věci pěšky, zatímco jsou nuceni snášet „dojížděcí automobilismus“.
celý ten „průzkum“ je čistě tendenční záležitost……..stejně tak jako
Průzkum: obyvatelé velkých evropských měst podporují zákaz spalovacích motorů
můžu zveřejnit třeba
Průzkum: obyvatelé evropských venkovských a (pod)horských regionů odmítají zákaz spalovacích motorů
Na venkově může být vlastnictví EV naopak ještě výhodnější nežli ve městě. Proč? Díky fotovoltaice na vlastním domě můžete od jara do podzimu nabíjet prakticky zdarma.
Přesně tak. Z předměstí velkých měst lidé najezdí i dost km, takže se jim EV spíše vyplatí. Nemají tak žádný problém s nabíjením. Díky FVE, nebo levným tarifům na tepelná čerpadla mají i zpravidla nižší cenu za kWh.
Můžete pokud na to budete mít a můžete šetřit na jeho likvidaci a pořízení nové, až stará odejde do věčných lovišť.
Likvidaci čeho, solárních panelů? Ony se nějak rychle kazí?
No to asi ne, ale jen pořízení stojí asi 500 tis. korun.
pokud na venkově žijete, víte že (a teď popisuju reálný stav, nikoliv sny a ani budoucí parametry EV) dostupnost tankování, klimatické podmínky, převýšení a bohužel i kvalita komunikací jednoznačně mluví pro klasická paliva
Cože? Vždyť je to úplně naopak. Protože je na vesnici zpravidla špatná MHD, tak auto používají obyvatelé poměrně často pro jízdy na nákupy, do práce, na výlety atd. Největší podíl km tak najedou na krátkých trasách. Pokud se vám zdá čistý Ev zatím drahý, tak je na tohle popojíždění ideální plug in hybrid. Za cenu dieslové oktávky se dá pořídít plug in s dojezdem 50-60km. Místo popojíždění se studeným dieslem se tak dá krásně jezdit na elektřinu a těch pár delších jízd na dovolenou se odjede částečně na benzín. Tankování není absolutně žádný problém, protože má na vesnici každý doma… Číst vice »
Za cenu dieslové oktávky se dá pořídít plug in s dojezdem 50-60km.
Ojeté dieselové oktávky?
PHEV jsou novinka. Nová stojí stejně. Na ojetiny si pár let počkáme, ale nebojte budou také…
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/ojety-elektricky-nissan-leaf-za-tri-sta-tisic-bude-vas-ale-d/r~6262f40c710f11ea9d74ac1f6b220ee8/
Kdo bude kupovat ojetinu v elektru, když po roce zjistím, že mi odejde hlavní zdroj v podobě baterií do kopru. Kolik bude stát výměna za nove?
U Citiga cca 200 tis.
Budou, ale s bateriemi na půli cesty do křemíkového nebe.
Pochopte už konečně, že baterie v autech nejsou stejné jako v mobilech. Maji sofistikovaný battery management a vydrží mnohem déle. Výrobci poskytují záruku 8 let a po těchto letech baterie normálně slouží dál, ale jenom se trochu snižují její parametry. 10 let stará ojetina oktávky bude mít pořád dojezd okolo 40km a i kdyby se dojezd na baterii ještě výrazně snížil, tak bude mít pořád spalovák v bezvadném stavu. Případně se prostě baterka vymění, nebo nějak repasuje. Náhradní 13kWh baterie může stát řádově desítky tisíc. Když vám na aute odejde turbo, vstřikovače, DPF, EGR ventil a podobné věci, tak to… Číst vice »
http://www.solarnistavebnice.cz/zbozi.jsp?f=d&n=Lithiova-baterie-Triplepower-13.5kWh&gid=292&caid=34&scid=20
že by ta do Oktávky byla 10x levnejší?
Tohle je ale box k FVE, ne náhradní díl do auta. U náhradních dílů záleží na cenové politice automobilek. Náklady na baterii se mohou pohybovat okolo 5000/kWh, což by vycházelo na 70000,- Těžko říct, za kolik ji automobilka prodá koncovému zákazníkovi. U starších baterek bude docházet spíše k nějaké repasi stejně jako se repasují turba, DPF apod.
Mitsubishi PHEV: Výměna za cca 140–180 tisíc korun sice není v porovnání s konkurencí vůbec drahá …. hmmm 🙂
https://autobible.euro.cz/test-ojetiny-mitsubishi-outlander-phev-domaci-elektrarna/
Kolik stála první turba, katalyzátory, DPF apod.? Kolik stály první mobily? Taky to byla raketa, ale během pár let si to sedlo na nějakou rozumnou mez. Podle mě nikdo nebude po 12 letech novou baterku kupovat. Ta bude mít dojezd okolo 25-30km, což je sice málo, ale na nějaké popojíždění to bude stačit. Podle mě se rozeběhnou různé repase, kdy vám firma vymění vadné články a baterku na pár let ještě nakopne. Na doježdění bude pořád dobrý poměrně zdravý spalovák, který během života nikdo tolik netrápil studeným ježděním po městě a celkově bude mít naběháno mnohem méně. Takže i ojeté… Číst vice »
Kolik stála první turba, katalyzátory, DPF apod.?
no statisíce fakt ne.
To máte pravdu, ale v eurech.
myslím, že kdybyste u nás na vsi nabídl někomu dobíjecí plugin s hybrid s dojezdem 50-60 km tak vás asi požene vidlema za kopec..
ne, vážně – zásadní faktor, o kterém se skoro nemluví, je u současných EV plánování trasy v čase a prostoru…..na vsi se nemůžete dostat do situace, že když si v EV v zimě zatopíte (nedejbože zahřejete promrzlý volant) spadne vám reálný dojezd o desítky procent…….. tohle riziko s dětmi na zasněžené Šumavě podstoupí jen blázen
Zřejmě nechápete princip PHEV. Elektrický dojezd 50km pro popojíždění do práce, na nákup a do stavebnin bohatě stačí. 50 denně odpovídá zhruba 20t ročně. To většina lidí ani nenajede.
Pokud jde o zimu, tak si auto předtopíte apkou ze zásuvky a dojezd zůstane. Jakmile se vybije baterka, tak se auto přepne na benzín a jedete dál. V čem je problém?
V cem je problem? Nikdy se to tak nedelalo …
možná v tom, že nějaké strkání aut do zásuvky lidi moc nebere, prostě TEĎ potřebujete jet, nastartujete, vyjedete z garáže nebo ze stodoly a tradá…..
Holt mobilní telefony jsou na vesnici něco naprosto neznámého, protože je tam neumějí nabíjet…
jak to souvisí s tématem?
EV díky možnosti nabíjení přes noc doma je na okamžitý výjezd právě kdykolili připraveno, bez ztrácení času jízdou k pumpě a tankování.
a proto už je na vsi každý má a používá, viďte?
Použitelné PHEV přišly teprve nedávno, ale to neznamená, že se nerozšíří.
A proto tu na jiném místě argumentujete levným dobíjením z domácí FVE?
To se úplně nevylučuje, stačí mít tu FVE připojenou na pevnej akumulátor v domě. Případně to platí pro tu část roku, kdy se neodjíždí za tmy a člověk se nevrací za tmy…
Představte si, že i lidé na vesnici občas pracují z domů. Někdy mám pocit, že máte lidí z regionů za negramotné vidláky.
Mno. Bydlím na kraji malého městečka. Já jezdím do práce do Prahy. VLAKEM. Když se rozhlídnu po sousedech starousedlících, tak pomalu nejlepší auto je tam jedničková Octáfka fétéíčku. Když s nima prohodím pár slov, tak si opravdu neumím představit, že by provozovali něco jako elektroauto. A už vůbec né, že by něco takovýho kupovali. Úplně jiná situace je u přistěhovalců. Ti jsou (nejen finančně) úplně jinde. Tam klidně. Jenže odmítají i přes svou zelenou rétoriku používat k cestě do práce třebas ten vlak… A pro příležitostné dlouhé cesty se samože elektrika nehodí. Třebas já teď auto nenastartoval už dva měsíce.… Číst vice »
jenomže ten vlak nejezdí všude. Já žiju také na malé vesnici, ale MHD je špatná a naprostá většina lidí jezdí do práce autem. ne, že by byli tak leniví, ale busem to prostě trvá moc dlouho a nejezdí tak často. Pro režim jízdy do práce se EV, nebo plug in hodí. Vyšší pořizovací náklady jsou vyváženy nižšími provozními.
Obávám se, že když se zakážou levná auta, tak největším výsledkem bude nárůst lidí na dávkách. Zejména v místech se špatnou HD.
Ale levná auta přece nikdo nezakazuje. Když podle vás mají lidé tak hluboko do kapsy, proč nekupují levné dacie? Ono to asi bude trochu jinak. Většina lidí zas tak hluboko do kapsy nemá a dovolí si auta lepší, a´´T už nové, neb ojeté.
Asi je nekupují proto, že nejsou až tak levné. Já bych si ji taky nekoupil.
Hluboko do kapsy má jak kdo.
A pro zelenější život by bylo vhodné, aby ti co mohou, využívali přednostně HD. A né, že mi bude o ekologii kázat někdo, kdo si prostě musí vozit zadek v (jakémkoli) autě, zatímco mu za domem jezdí vlak…
Tam, kde HD není, tam rozhodně nemají problém s koncentrací škodlivin z výfuků. Tam mají zase komíny:o/
A až ty laciné a funkční ojetiny co tankují ze zásuvky budou na světě, věřte, že se rozšíří úplně samovolně…
Jenže kvůli tomu, že většina provozovatelů aut je využívá denně, je nutno udělat plošné zákazy prodeje (a později i provozu) konvenčních aut? Proč té části populace, která autem nejezdí často, bude zakázáno vlastnit vhodné vozidlo? Proč je jim brána svoboda v tom, sami si rozhodnout o tom, jestli budou vlastnit auto nebo využívat sdílení? Pro některé, vč. mně, je auto zároveň i koníčkem a určitou vizitkou. O neekologii konvenčního auta v tu chvíli přeci vůbec nejde, když jeho roční nájezd je třeba i řádově nižší, než u běžného provozovatele. Podle stejného klíče by se pak dalo regulovat, že na nový… Číst vice »
.. a nechat lidem svobodu výběru? vy jste se zbláznil …..
Protože už si konečně uvědomte, že škodliviny z výfuku mají celkem zásadní vliv na zdraví lidí ve městě. V Praze způsobuje doprava skoro 90% znečištění. Země proto plánují zákaz prodeje aut se spalovacím motorem. Nepleťte si to se zákazem provozu. Pokud budete mít nějakého veterána, tak vám nikdo nebude zakazovat se s ním projet. Pouze nové auto si pořídíte elektrické, které už v téhle době bude stát zhruba stejně jako spalovací. Je to stejné jako u žárovek. To bylo keců ohledně svobody, diktátu Bruselu apod. Po běžných žárovkách se slehla zem a nikomu to nevadí. Nahradila je efektivnější technologie a… Číst vice »
jestli to bude jako s těmi zmíněnými žárovkami a.k.a. tepelnými zdroji na výhřev kuřetníků, které nadále používám, tak OK
Tak ano, našli se i hlupáci, co si místo LEDky koupí přímotop…
a jak vám to funguje?
„Pokud budete mít nějakého veterána, tak vám nikdo nebude zakazovat se s ním projet.“ Na to bych si za aktuální situace rozhodně nevsadil. Nejdřív jen o víkendech, pak jen na oficiální akce a nakonec jen na uzavřených okruzích…
A ty okruhy budou mezitím zrušeny i ty co nám zbyly, protože to ruší lidi v okolí. 😀
A taky je to neekologický 😀
A co když se někdo ve velkých městech nepohybuje? Nebo mě ten spalovací motor zabije i na vesnici? A co když ho nastartuju v garáži, žejo 🙂 Jako je třeba určit míru, co je ještě rizikové a co není. A jestli je efektivnější nahrazovat dopravu novějšíma technologiema a nebo tu dopravu spíše eliminovat či decentralizovat jako celek. Až se odstaví spalovací motory, kotle a krby na tuhá paliva, začnou se řešit emise z otěru pneumatik a brzd. Vždycky nějaké znečištění bude. O tom, jestli mi někdo bude nebo nebude zakazovat projet se s veteránem, se pobavíme později. Ono to nakonec… Číst vice »
Škodlivost NOxu, benzoapyrenu je jednoznačně prokázaná. akorát na vesnici to není tolik znát. Pokud teda nevede přes vesnici hlavní tah. Zněčištění vždycky nějaké bude, ale pokud je už dnes známá šetrnější náhrada, tak nevidím důvod se k ní rozumným způsobem nasměrovat. Zákaz prodeje zdaleka neznamená zákaz provozu. Pokud se dejme tomu v roce 2030 zakáže prodej, tak budou spalováky jezdit i v roce 2050. Odstavování kotlů, priorita MHD, nebo podpora železnice se s podporou elektromobility nijak nebije. Je možné řešit všechno.
Jenže stále není zaručeno, kde se tato opatření směřující k ochraně zdraví zastaví. Mám obavu, aby během pár let nebylo mimo zákon třeba i grilování na zahradě, protože je to zdraví škodlivé a obtěžuje to sousedy, případně zákaz chovu zvířat, protože produkce masa je zdrojem většího množství CO2, než syntetická výroba.
Radši budu mrtvej o 10 let dříve, než žít déle ve světě, kterému nerozumím.
I z osmého patra v paneláku?
Jestli to nebude tím, že použitelné PHEV se objevily teprve nedávno. Jinak hledáte problémy tam, kde žádné nejsou. Přijedu domů, píchnu auto do zásuvky, jakmile budu chtít jet, tak jej odpojím a jedu. Kdyby baterka čistě náhodou nebyla plná, tak se mi auto přepne na benzín. K benzince zajedu jednou za uherský rok, protože naprostou většinu km jezdím v elekřině. Použití naprosto bez omezení.
jj, vytáhnout kabel, z auta, přehodit ho přes krabici na stěně a zaklapnout dvířka je strašný zdržení. Zejména ve srovnání s otvíráním vrat stodoly/pozemku a občas dobrodružným startováním starýho spalováku…
a co prostě respektovat že spoustě lidí včetně mě to vyhovuje a dostačuje a ns*at se jim do života?
Když nechcete, abych vám vyvracel neexistující pseudoproblémy, tak si je nevymýšlejte, nebo je aspoň nepište do diskuse. Jednoduchý.
Možná v tom, že PHEV také nebudou,ne?
Zatopit si v EV můžete předem, když je připojený na nabíječce, takže téměř o žádné km nepříjdete. A jen tak pro zajímavost, kolik na té vsi máte benzínových pump? EV mají „pumpu“ v každé zásuvce.
Vetšina lidí na vesnici nemá ani na novou oktávku v nejnižší výbavě. A tak kupují ojetiny za 100 až 150 tisíc Kč. Nazdar!
Většina lidí na vesnici… a nezanedbatelná část lidí ve městech.
a když prostředky mají, většinou si pořizují benzínové čtyřkolky…
nedělejte laskavě z lidí v regionech vidláky. Možná byste se divil, jaký vozový park se nachází ve vesnicích okolo velkých měst. Použitelné PHEV přišly vloni. Za pár let z nich také budou ojetiny za pár korun.
Takže při zákazu spalováků od 2030 by se jich to týkalo až tak za 20-30 let. To už za ty prachy ojetý elektromobily nejspíš budou. A pro cesty pár desítek km do práce a zpět ještě posloužej, i když baterka už bude třeba na polovině kapacity. Nehledě na to, že pokud na elektriku přejde drtivá většina těch, co si kupujou nový auta (což je do budoucna pravděpodobný, zákaz nezákaz), my, kdo si kupujem ojetý, bude muset přejít s určitým zpožděním taky, protože ojetiny se spalovákem jednoduše nebudou. A ne, nemůžete lidem nakázat, aby si kupovali nový auta se spalovacím motorem… Číst vice »
Jeďte se podívat na venkov a mrkněte, co tam jezdí za auta. Celorepublikově 20% lidí má auto levnější, než 50000. Polovina se musí vejít do 150000. Elektro hračky jsou pouze pro malou část nejbohatší vrstvy.
Já na venkově žiju a nemám pocit, že by tady lidé jezdili v nějakých střepech. Je samozřejmě potřeba počkat na nějaké ojetiny, ale ty se za pár dostaví.
Za 50 halířů to dáte leda když bude vaše EV zdarma. Schválně jsem si to spočítal. Auto se spalovacím motorem za 250 tis. Kč, proti EV za 500 tis Kč (např. Škoda Citygo mělo ty verze v téhle cenové hladině). Při úroku 3 % p. a. po dobu 10 let (počítám stejnou životnost pro obě auta) a nájezdu 78 km/den (po 250 dní v roce, 19 500 km/rok, 195 000 za těch 10 let) mi vychází následující: Elektrické auto vychází s úroky 58 615 Kč/rok, podle nájezdu pak 3 Kč/km. Splátky na spalovák 29 308 Kč/rok, přepočteno dle nájezdu 1,5… Číst vice »
Pokud najedete 5000, tak se vám EV nevyplatí, to máte pravdu.
Je to tak, a navíc nejsem zdaleka jediný v této situaci, což celkem vysvětluje odpor proti EV, respektive zákazům prodeje aut se spalovacími motory. Pro malé nájezdy, kde se baterie nezaplatí, nebo naopak extrémně velké nájezdy (autobusy, nákladní doprava), kde baterie nestačí, je spalovací motor zatím nejvýhodnějším řešením. Jsem názoru, že by neměly být zákazy, ale zpoplatnění externalit, aby dopady znečištění provozovatel vozidla pocítil v peněžence, například: Celoplošné mýto pro všechny auta, se zvýšenými sazbami ve městech pro spalovací motory, ostatně mýto asi bude časem nutné na zalepení rozpočtové díry po spotřební dani. Spotřební nebo uhlíkovou daň na vybraná paliva,… Číst vice »
Na druhou stranu, pokud přejde na elektromobily rozhodná většina lidí, nejspíš dost prořídne síť čerpaček, servisů, zhorší se dostupnost dílů na spalováky, … Lidi s minimálními nájezdy se pak holt budou muset rozhodnout, jestli jim fakt stojí za to vlastnit auto a nebude lepší si ho jen v případě potřeby půjčit. Protože udržovat a provozovat to se spalovacím motorem bude nejspíš za pár desítek let o dost náročnější než dneska…
A to ještě nesmí nárazově přicházet delší štreky, kde je to pro změnu o dojezdu. Protože tady moc lidí nebaví stát u pumpy déle, než je nutné, natož hnít někde přes hodinu u rychlonabíječky.
Což řeší v pohodě PHEV…
Ty nebudou, mají spalovák.
zvlášt večer a přes noc
A v zimě, za nejhoršího počasí nepojede ani autobus. Nefouká, je inverze, uhlí jsme zakázali, sotva topíme na 10 °C, to je ještě legální.
Vy jste naprosto mimo mísu, víte jaká je pořizovací cena fotovoltaiky na rodinný dům, Za to pořídíte docela slušné vozidlo se spalovacím motorem.
FVE si lidé nepořizují vyloženě pro nabíjení elektromobilu, ale pro pokrytí spotřeby elektřiny. Zejména v létě ideální jako pohon čerpadla v bazénu, nebo klimatizace. Ano, představte si, že i takové vymoženosti na český venkov už dorazily. Když už někdo FVE na střeše má, tak mu nic nebrání při pořízení EV dokoupit pár panelů a zvýšit tak výkon FVE a EV částečně nabíjet z ní. Pokud někdo dělá částěčně z domů, tak je schopný pokrýt od jara do podzimu vedle spotřebu domu i velkou část nájezdu.
Fotovoltaika na střechu stojí jako druhé auto…
To sice ano, ale má taky svojí vlastní ekonomiku a návratnost. Pokud už ji někdo na domku má, tak se přímo nabízí ji i pro nabíjení auta využívat. Zejména v létě je energie tolik, že ji nejde všechnu využít. Měnič se dá chytře párovat s wallboxem a zužitkovat tak to, co by se normálně poslalo zpátky do sítě. Jasně, že to nepokryje celý provoz, ale ekonomiku stávající FVE to rozhodně zlepší.
Můžete. Pokud ho uděláte. Ale to je moc práce, co?
smyslem mého příspěvku na nějž reagujete bylo poukázat na to, že ptát se NĚJAK a NĚKDE abych dostal KONKRÉTNÍ NĚCO nepovažuju za relevantní průzkum (toto není kritika redakce, ale kritika jevu, který je bohužel dnes široce rozšířen…)
ve zkratce – ptát se pacientů v čekárně na ortopedii, kolik z nich je pro bezplatnou transplantaci nejnovější titanové kyčle má stejnou informační hodnotu….
prostě se neptáte objektivně abyste zjistil REALITU, ale ptáte se tak, abyste dostal PŘEDEM OČEKÁVANÝ REZULT
Nesouhlasím.
Ptát se „pro jistotu všech“ je taky absurdní. Potom vám vyjdou nesmysly jako v Polsku, že 60ti letí církevní panicové rozhodují o tom, jestli mladá žena smí nebo nesmí jít na potrat.
Průzkum zcela otevřeně říká, koho se ptal. Netvrdí, že je výběr respondentů náhodný nebo reprezentativní.
Pokud to někdo neumí či nedokže pochopit, pak by se o statistické výsledky neměl vůbec zajímat.
pak je ovšem hodnota takového průzkumu irelevantní (ve vztahu k faktu, že to zaplatí VŠICHNI)
Každý průzkum má omezenou relevenci.
I tento.
PS: Asi jste myslel „průzkum je irelevantní“ nebo „relevantnost průzkumu je nízká“.
Věta „Hodnota průzkumu je irelevantní“ nemá ten smysl, který jste tomu nepochybně chtěl dát.
pak vám vyjdou nesmysly jako třeba že (když už jste načal trochu offtopic téma) například heterosexuálové rozhodují o tom zda povolit homosexuální „svatby“…………….
jojo tak jednoduchý to není ….
Přesně tak. Obejďte diskotéky a budete mít výsledek: Většina návštěvníků diskotét by zakázala heavymetal. A vůbec elektrické kytary, jsou zastaralé, patří do hrobu.
Přesněji řečeno jsou „pro dědky“ \m/
„Lidé ve městech jsou nejvíce vystaveni znečištěnému vzduchu a nechtějí, aby se prodávala auta se spalovacími motory déle, než je nutné.“ Nejen že se venkovan bez auta neobejde (jak už zde bylo víckrát zmíněno), jeho se však logicky netýká ani lokální znečištění vzduchu. Smrad asi pro měšťáky bude hlavní faktor pro tvorbu názoru. Ten Řím (77% pro zákaz) si vysvětluji kombinací (z našeho pohledu) žalostného stavu MHD a přebujelé „mikromobility“ zajišťované najmě prskolety typu Vespa. Tento problém by však dokázaly z většiny vyřešit dieselové autobusy dle EURO6. Pouhý přechod na elektrické skútry by stejně nebyl optimální – když každý druhý… Číst vice »
MHD, resp. veřejná doprava nikdy nezajistí pohodlnou dopravu od domu k cíli, vždy tak vznikne diskomfort a časová ztráta.
U dopravy z příměstských lokalit souhlasím.
Ale např. většina Prahy (okruh vymezený cca panelákovými sídlišti) je MHD dostupná velmi dobře. A ve špičce individuální dopravou neušetříte téměř žádný čas.
To byla reakce proč je v Římě mikromobilita tak oblíbená a že to i zůstane.
Ano, já teda popojíždění v kolonách nebo nemožnost trávit čas jinak než řízením nepovažuji za žádný komfort. Stačí pokud je MHD dostupná do 5 minut pěšky od startu i cíle a obsluha je zachována v použitelných intervalech, což je v Praze a okolí (síť PID) dodrženo. Nejen že mě roční kupon vyjde daleko levněji než provoz auta, ale můžu si po cestě v klidu číst nebo vyřizovat maily a nemusím se soustředit na řízení ani stresovat jestli dnes stihnu dojet do cíle o pár minut dřív nebo později.
Itálie je od nás co se týče MHD, zásobování emisne tak 10 15 let pozadu.
Jak bláhové si myslet, že když vytlačím auta se spalovacím motorem z města je vše vyřešené… Ono to čoudí jen někde jinde. To je tak krátkozraké. Jsem z Prahy a jsem proti zákazu
Vy možná, ale v Praze žije hodně lidí, kteří auto nevlastní a nechtějí, aby jim auta čoudila pod okny. V západní Evropě je ekologicky smýšlejících lidí ve velkých městech ještě více než v Praze. Člověk bydlící na vesnici to nepochopí, tam je bez auta ztracený. V Praze lze bez auta v pohodě žít.
Typické: Já nechci kozu, tak mám právo zakázat chovat kozy i slepice všem na dědině.
Ale jo. Až nebudete mít vodu ve studni ani ve vodovodu, tak si nestěžujte. Hlavně že můžete smrdět dle libosti.
Čecháčkovské priority úrovně pětiletého děcka.
Co s tím má společného voda? Řešíme znečištění vzduchu, nikoli klima a CO2.
Jde-li vám o vodu a klimatickou změnu, pojďme řešit i zemní plyn. Doufám, že dostavbu plynovodu NS II také považujete za nerozvážnou dětskou prioritu. Já ano.
Ano, po nacistech a komunistech tu máme zelené fašisty. To je prý ten pokrok…
Není to vyřešené úplně, ale množství škodlivin se velice výrazně snižuje. elektromobil má absolutně zhruba třetinovou spotřebu oproti ekvivalentnímu spalováku. K tomu musíte připočíst fakt, že se 40% elektřiny vyrábí v jaderkách a OZE. Tento podíl bude v budoucnu výrazně růst. Vypouštění emisí komínem sice není ideální, ale je pořád lepší, než je vypustit přímo na ulici.
A kolik je TCO – tedy včetně nakládání s odpadem? Spalovák stačí na konci prohnat hutí, u baterek bych to nezkoušel.
Právě, že z pohledu TCO právě vychází EV mnohem lépe. Spalovák spálí něco k 20m3 paliva + nějaká maziva.
Vozidlo bez baterie se zrecykluje stejne jako auto se spalovákem. Baterie sama se zrecykluje na nové baterie.
https://elektrickevozy.cz/clanky/volkswagen-zacal-recyklovat-baterie-elektromobilu-plany-maji-velkolepe
http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita/389.php
http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita/386.php
A kde to jako „čoudí“? Tady se řeší lokální znečištění, nikoli klima.
Nebereme-li v potaz CO2, dnešní uhelné elektrárny už jsou taky čisté. Škodliviny z nich se stále ještě objevují ve statistikách, jenže běžný občan vyjadřující se do anket statistiky neřeší a pocitově nic nepozná. Zato městský vzduch pozná každý.
Doporučuju projet se okolo nejbližší uhelné elektrárny se staženým oknem/střechou. Dostanete ránu do nosu, dnes je ideální zatažené počasí, aby uhelky jely na výkon.
Aneb proč prochází průvodčí vlakem a zatahuje okna, když se vlak blíží k Dětmarovické elektrárně. Ten smog nedělá Jožin z Čeladné.
A tak ten smrad a špínu zdvojnásobíme a pošleme do měst. Výborně, gratuluju.
Až Vy, mrzcí zelení nedovzdělanci, dostudujete technické vědy a pochopíte jádro, bude se s Vámi lépe diskutovat. Proti elektromobilitě by byl odpor marginální, pokud by její prosazování mělo i technický a nikoliv jen ideologický základ
Dětmarovice skončí s uhlím… https://moravskoslezsky.denik.cz/podnikani/cez-konci-s-cernym-uhlim-a-zacne-propoustet-domacnosti-na-karvinsku-ceka-plyn-20.html
A já doporučuji vytrčit hlavu z okna kde pod váma startuje několik studených dieselů. Tak to mohlo být v Dětmarkách tak možná před revolucí, max do 2017 odkdy se trvale odstaven jeden blok a výroba elektřiny z EDĚ razantně klesla.
Vycházel jsem z osobní zkušenosti s elektrárnou Tušimice II. V Dětmarovicích jsem nebyl.
Pod jednou uhelkou bydlim, tak jsem asi zvyklej když nic necítim.
A ty Dětmarovice by mě zajímaly, jak často mimo zimní odběrové špičky jedou, když v letním půlroce imrvére stojí 🙂
EV jsou primárně nabíjené v noci, tj. využívá se akumulace přebytků elektřiny v době nízké spotřeby.
Což přestává být pravda. Česky lze najít pod heslem „Kachní křivka“
https://www.energy.gov/eere/articles/confronting-duck-curve-how-address-over-generation-solar-energy
Na levnější elektřinu v nízkém tarifu mají odběratelé nárok po osm hodin každý den, a to vždy od 18:00 do 8:00 druhého dne, samozřejmě s operativním řízením doby platnosti nízkého tarifu pomocí HDO (Hromadného dálkového ovládání). Domácnosti nicméně mohou v této době kromě dobíjení elektromobilu využívat levnější elektřinu pro celou domácnost, firmy a podnikatelé pouze pro elektromobily.
No v letních dnech se křivka trošku mění, ale jinak to odpovídá. Se zvyšujícím se podílem OZE a elektroaut zřejmě stoupne počet nějakých chytrých tarifů, které budou nabíjet podle aktuální ceny elektřiny. https://www.electricitymap.org/zone/CZ
O metodice průzkumu nevíme nic víc, než že se zeptali v každém zúčastněném městě přibližně šesti set lidí „online,“ aniž by upřesnili, co si pod tím máme představit. Podle čeho usoudili, že je jejich vzorek reprezentativní, nelze zjistit. Organizace, která průzkum zadala, má svou agendu. Lze tedy předpokládat, že celý „průzkum“ představuje jen argumentační munici. A také, že bychom se o něm zřejmě nikdy nedozvěděli, kdyby jeho výsledek býval jiný.
To je vaše spekulace, protože výsledek průzkumu nesouhlasí s vaším světonázorem, že ano?
Naopak, je to relevantní kritika průzkumu. Když pověsím tu samou anketu na web Auto*matu a na web Auto.cz tak mi vyjdou dva drasticky odlišné výsledky. Obecně je lepší tyto výkřiky do tmy bez zveřejněné metodiky ignorovat.
Kdepak, jen jsem si přečetl původní článek a snažil se dohledal metodickou zprávu agentury, která průzkum provedla. A protože jsem tyto náležitosti nenašel, dospěl jsem k názoru, že uvedený průzkum nelze brát za seriózní zjištění. A o to jsem se zde podělil. Nepodléhejte myšlenkovým zkratům, že když někdo vysloví kritiku nějaké jednotlivosti, popřípadě když s nějakým postojem třeba jen částečně nesouhlasí, tak že je hned absolutní nepřítel, který svoje zlo podsouvá úplně do všeho svého konání. V dřívějších dobách tomu lidé mimo politické extrémy vcelku rozuměli, ale s nástupem internetu jako by se respekt k jiným názorům a kritice začal… Číst vice »
Tak to jste hledal blbě:
Fieldwork was undertaken between 3rd to 22nd March 2021.
● The total sample size was 10,050 adults interviewed in 15 cities across 8 countries from Western,
Southern and Eastern Europe. The cities covered were London (UK), Birmingham (UK), Madrid
(Spain), Barcelona (Spain), Milan (Italy), Rome (Italy), Hamburg (Germany), Berlin (Germany),
Paris (France), Lyon (France), Brussels (Belgium), Antwerp (Belgium), Warsaw (Poland), Kraków
(Poland) and Budapest (Hungary) (see map below).
● The survey was carried out online.
● The figures have been weighted and are representative of all adults living in the city interviewed
in (aged 18+).
Přečtěte si prosím znovu můj původní příspěvek. A zkuste si zjistit, jak má vypadat metodická zpráva o průzkumu.
To myslíte toto: The figures have been weighted and are representative of all adults living in the city interviewed
To nemá žádnou váhu. To je jako: “ Když nebude pršet, nezmoknem.“
Také je to pravda.
Jsme jedna z automobilových velmocí. Naprostá většina našeho automotive jde na vývoz. Trendy v oboru tak neurčuje ČR, ale globální trendy. Pokud chceme v těchto globálních trendech uspět, tak se musíme dívat dopředu a co nejrychleji se těmto trendům přizpůsobit a ne si razit nějakou vlastní cestu.
Zákaz prodeje spalovacích motorů neznamená zákaz provozu. Pokud se prodej zakáže v roce 2030, tak tady auta budou jezdit ještě v roce 2050. Pokud má termín zákazu spalováků už i Indie, tak bychom jako automobilová velmoc mohli jít podobným směrem.
Doprava způsobuje v Praze skoro 90% znečištění, takže to určitě smysl dává.
https://www.chargedfuture.com/countries-and-states-with-gas-car-bans/
To si něk de kopírujete, ne?
Tak ono se jinak žije bez auta v Karlíně a jinak v Horní Plané, že obyvatelé velkých měst s koncem aut nemají problém je tedy logické.
Nicméně v případě velkých měst u nás je to stejně menšina populace , na západě nevím, asi taky?
To jste uhodil hřebík na hlavičku, o tom to je. Ještě by mohli udělat průzkum mezi obyvateli v okolí letišť, aby jsme se dozvěděli, že 90 pct je jich pro zákaz letecké dopravy z důvodu hluku. A sociální inženýři z Bruselu by po žárovkách, výkonejších vysavačích a spalovacích motorech zakázali letadla …., Já se ptám, kam ty totalitní zákazy z Bruselu až půjdou ?
To nejsou zákazy z Bruselu, ale svobodné rozhodnutí jednotlivých zemí, resp. výrobců aut, kteří s vývojem a výrobou spalovacích motorů končí. https://auto-mania.cz/zakaz-spalovacich-motoru-oznamilo-uz-31-zemi-sveta-ktere-to-jsou/
Euro 7 není rozhodnutí výrobců aut.
Aha, takže chcete tvrdit, že emisní normy jsou zbytečné? Dovedete si představit, jak by to ve městech vypadalo, kdyby se po silnicích proháněla všechna auta nesplňující žádné emisní normy? Na co katalyzátor, že?
Normy ano, ale přiměřené dnešnímu stavu techniky. A dále vidět věci vcelku, je dětinské se zaměřit jenom na nulové lokální emise a nemyslet na to: kde vyrobím elektřinu, těžba surovin pro baterie a jejich následná recyklace a likvidace, dobíjení aut na sídlištích ..
Přechod na čistejší zdroje energie už léta běží, stejně tak existují způsoby recyklace materiálů z baterií. Probíhá intenzivní vývoj směřující především k eliminaci potřeby kobaltu v akumulátorech.
Co je ten čistější zdroj? Atom to neni protože to ekoteroristé nedovolí, stavět přehrady také nejde, zbýva slunce a vítr a ebonitová tyč s ocasem……
Vítr a slunce jsou nestabilní zdroje takže v určitá období může být velký nedostatek el. energie.
Jako vyrovnávací zdroje se dají krásně využívat PVE, případně vyrábět z přebytků vodík a ten následně využívat v době nedostatku energie. Možnosti jsou, jenom to nejde převekslovat ze dne na den.
No a normy EURO snad nejsou přiměřené stavu techniky? Diskuze o velké přísnosti norem si pamatuji už od EURO5. Něco to stojí, ale normy se vždycky splnit podařilo.
Dětinské je poukazovat na energetickou náročnost výroby baterií, jejich recyklaci a taktně zamlčovat násobně větší dopady na životní prostředí díky těžbě ropy, její rafinaci, dopravě a spalování v malých a neefektivních komorách. Nevím v čem je problém při recyklaci. Už nyní se vyvíjejí a v malém měřítkou požívají technologie na recyklaci lithiových akumulátorů a jak bude růst výroba baterií tak bude i růst jejich recyklace po 10 až 20 letech užitečné služby. Schválně se zamyslete, co je efektivnější a nákladnější: těžba několika tun horniny a separace jejich částí pro získání těch zajímavých prvků anebo recyklace materiálů který má výskyt kýžených… Číst vice »
To nikdo netvrdil, ale je rozdíl utáhnout šroub a strhnout šroub. (strhnutý šroub = superčistá auta jsou tak drahá, že lidi jezdí dál starým šrotem)
Taky se předpokládá, že než se skončí s výrobou spalovacích motoru, tj. mezi roky 2025-2030, se EV dostanou na ceny nižší než spalovacích aut.
jo. ale baterka se bude prodávat zvlášť 🙂
Ale no tak. Technologie baterií jde neuvěřitelně kupředu a každým rokem cena výrazně klesá. Zároveň ze zlepšuje účinnost jízdy – aerodynamika, pneumatiky, nasazení tepelných čerpadel na topení.
https://www.renewableenergyworld.com/storage/annual-survey-finds-battery-prices-dropped-13-in-2020/#gref
S vyšším počtem nabíjecích míst bude zároveň možné jezdit s menším dojezdem.
Cena bude vždy závislá na ceně lithia. Jinak nevím co jde neuveřitelně kupředu – prakticky se ždíme maximum možného z baterek do notebooku. Ale nějaká větší revoluce jako v elektronice přechod od NiCD přes NiHM k Lion tedy vážně nevidím.
Cena baterií klesla za 7 let na pětinu. Nevím, co byste si představoval, ale mi to přijde jako docela slušný úspěch. Toho lithia je v paketu pár kg, to nehraje zas tak velkou roli.
Přesto je nejlevnější rozumné e-auto za mega a víc… Ano, ještě to klesat bude, ale zase poroste cena trakce… Místo z fosilních paliv se bude muset těžit spotřební daň z ee…
Čisté EV jsou ještě drahé. Daleko lepší jsou v současné době plug in hybridy. Ty stojí stejně jako TDi. Běžný uživatel s PHEV dokáže najet okolo 3/4 km elektricky. jako přechodné řešení ideální.
Slušný úspěch bude až oholená čtyřmístná elektro Dacie nebude začínat skoro na půl milónu.
To byste se měl dovzdělat. Od baterií do notebooku k bateriím pro auta jsme došli pěkný kus cesty. https://www.elonx.cz/recyklace-baterii-z-elektromobilu-jaka-je-aktualni-situace/
https://www.elonx.cz/tesla-se-chysta-vyrabet-vlastni-bateriove-clanky-pracuje-na-hybridnich-anodach-a-dalsich-technologiich/
A elektřina zdrahne, aby stát dohnal výpadek spotřební daně z paliv.
Ceny aut sice pomalu stoupají, ale zároveň také stoupá jejich výbava. Nedá se tak zcela jednoznačně tvrdit, že za zvýšením je jenom snížení emisí. Ano, čistější emise něco stojí, ale je to pořád lepší, než to foukat lidem na ulici.
Vzhledem k příjmům nejsou auta o nic dražší, než bývala dříve, spíše naopak. Vyšší procento ojetin je u nás dáno spíše obrovskou benevolencí STK, kdy projde naprosto všechno. Proč by si pak někdo kupoval novou Dacii, nebo Škodovku, když si může koupit jeté bávo, u kterého vždycky ví, že STK se to vždycky nějak zařídí.
To si nemyslím, mě třeba to id4 přijde jako strašná holota, kde budget sežrala baterka prostě… I Enyaq nakonec, nehledě na to že letos je ho jenom 1000 ks pro ČR.
Jak ID4, tak Enyaq se teprve začínají prodávat koncovým zákazníkům. Predikovat z toho nějaké závěry je přinejmenším předčasné.
Ano, emisní normy E4 a vyšší jsou zbytečné, respektive jejich přínos je již poměrně malý a dále se zmenšuje, zato výsledný produkt citelně zdražují.
Nastudujte si něco o vlivu NOx, benzoapyrenu a podobných chuťovek na zdraví. Pak mluvte něco o zbytečnosti emisních norem. Doprava způsobuje ve městech většinu znečištění a kdo si myslíte, že to platí? To je super, že ušetří řidiči pár korun na DPF a katalyzátoru, když budeme následně léčit draze rakovinu.
Děkuji za radu. Zmíněné sloučeniny tak trochu znám. Krom nich nás ale ve škole učili i o otěru z pneumatik a vozovky v kombinaci s velejemným prachem… Ba jsem si zapsal, že tento problém je horší, než to co leze z výfuku. Zároveň se jedná o problém prakticky neřešitelný. Jediné řešení je omezení cest (jakýmkoli) gumokolem. Zejména ve městech to není problém. A venkovany nechte žít. Ti často možnost volby nemají…
DPF? Kvůli nahrazení malých benzínových atmosfér tříválcovými turby s přímým vstřikem a to výhradně kvůli splnění emisních norem, jinak o to téměř nikdo nestál, došlo i ke zmenšení mikročástic sazí. Ty nejmenší částice ovšem nezachytí ani DPF. Výsledný stav je horší, než dřívější situace a to se opravdu vyplatí… Částice z atmosférických motorů jsou dost velké na to, aby se daly např. vykašlat, nehledě na další benefity těchto jednotek.
Nemáte tak úplně pravdu. Podívejte se na normy EURO1 a EURO6. I starší atmosféry produkovaly velké množství jemných částic, akorát se to v tom množství celkových škodlivin ztratilo, takže se to neřešilo. Dnes je celkové množství výrazně nižší, tak se řeší i ty částice.
Euro 7 nezakazuje spalovací motory.
Euro7 splníte jen jako hybrid.
Platí uvedené výše.
Svobodné rozhodnutí 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Kanada, některé státy USA, Čína, Japonsko, Srí Lanka, Indie, Singapur, Izrael… Jasně, to jsou všechno státy řízené z Bruselu. Někdy by asi nebylo špatné o problematice něco zjistit a ne hned vinit ze všeho Brusel.
https://www.chargedfuture.com/countries-and-states-with-gas-car-bans/
„Totalitní zákazy z Bruselu“ schvalují demokraticky zvolení zástupci občanů, popřípadě lidé pověření národními vládami. Můžeme si o zákazech myslet svoje, ale totalitu v tom lze vidět opravdu jen stěží.
Je to jen další úroveň nad státní zastupitelskou demokracii. Lidi sice občas nadávají na svoji radnici nebo třeba parlament ale nikdo to nenazývá diktaturou, třeba protože sami vlastní demokratické zástupce volí. A stejně jsou voleni zástupci i institucích EU, akorát je to trochu vzdálenější od vašeho domova, ale princip zůstává stejný. V USA mají federální vládu dokonce pro nějakých 50 států a funguje jim to.
A jakém konci aut mluvíte? Jedná se jenom o přechod na efektivnější typ pohonu.
A značně neefektivní a drahou nádrž.
Průměrné benzínové auto spotřebuje zhruba 0,6kWh/km, stejný elektromobil zhruba 0,2kWh/km. Konečná spotřeba na jízdu je tak třetinová, což je poměrně výrazný rozdíl.
Co je ale podstatnější jsou lokální emise škodlivin – zejména NOx a pevných částic, které jsou jedovaté a karcinogenní. Emise u elektromobilu nejsou sice nulové, ale jsou díky větší efektivitě výrazně nižší a na rozdíl od komínu elektrárny je nevypouští přímo na chodník. I v ČR se vyrábí v tepelných elektrárnách zhruba 60% elektřiny. Tento podíl bude do budoucna klesat. Přechod na elektromobily má tak i u nás smysl.
Ono je to logické – obyvatelé velkých měst mají z aut nejmenší zisk (tuším že jsem někde četl, že 75 % obyvatel New Yorku auto nemá), ale nesou nejvyšší náklady (hluk, emise, prach, vibrace … )
Průzkum tendeční není – byl by, kdyby se snažil tento fakt (že respondenti nebyli vybrání náhodně a reprezentativně) zatajit*
* to je odpověď na jiné příspěvky v této diskuzi
obyvatelé měst se ve skutečnosti díky autům/hustotě dopravy obecně a z toho plynoucím parciálním výhodám mají jak prasata v žitě a teď jenom zkouší svou pozici ještě vylepšit
Nejde o konec aut, ale o konec aut se spalovacími motory, tedy přechod na elektrická. V tom mají obyvatelé Horní Plané oproti obyvatelům Karlína dokonce výhodu v tom, že vesměs budou mít o dost jednodušší zařídit si nabíjení u baráku. Klidně i s vlastními soláry na střeše, aby nabíjení aut měli o to levnější. Navíc i kdyby to teď schválili od roku 2030, znamená to pro ty výjimky z Horní Plané, které si kupují auta nová, devět let na přípravu (to už řada z nich bude mít aspoň jedno elektroauto tak jako tak) a pro ty, kdo si kupují auta… Číst vice »
Soláry na střeše za další milion jsou levnější než co konkrétně?
A asi baterka k nim, třeba za 300 tisíc, když svítí ve dne a s autem jezdím do práce, tak aby to k něčemu bylo… Ale to je další elektrochemické ukládání – další ztráty…
Tak kterýpak Lojza z Horní Dolní nám tady jako první napíše, jací jsou ti zápaďáci hlupáci a ničemu nerozumí? 🙂 A že to zaplatil soroš….
Především jsou to obyvatelé měst. Tam opravdu auto potřeba není, na rozdíl od Horní Dolní, takže to se to potom podporuje.
auto tam potřeba není, ale modrou zónu před barákem pro sebe chce každý
lidi co to auto potřebujou nemaj čas se vy*írat s takovym průzkumem, musej vydělávat peníze. asi jako když byla anketa o střídání času v evropě a vyšlo z toho, že většina hlasujících byla proti střídání času. ale že se toho zůčastnilo jenom promile obyvatel eu, protože zbytku to tak vyhovuje a nemaj potřebu do toho vrtat už se nějak v potaz nebralo.
Článek není o potřebě nebo nepotřebě aut, ale o autech se spalovacími motory.
Přesně tak. A ten horizont mně připadá realistický: 10 let doprodej + 10-15 let životnost = 20-25 let na přechod. Když se podívám, jaký posun elektromobily udělaly za posledních 10 let (z nuly na použitelné auto, byť zatím ne zcela univerzálně a dost drahé), tak věřím, že za dalších 10 let v tom nebude problém. EV dospějí, infrastruktura se dobuduje, úspory z rozsahu, úspory z recyklace a sekundárního využití baterií, technologický pokrok, trh s ojetými EV…
A po vzoru Kuby tu lidé ještě budou 50 let udržovat v provozu klasická auta :o).
Infrastruktura že se dobuduje? U nás? A za 25 let? Jak dlouho že už se (hubou) staví třeba jeden Pražský okruh? Spousta obcí dodnes nemá ani kanalizaci, která je známá už od starověku a najednou se budou hromadně stavět rychlonabíječky pro EV? Toho bych se u nás opravdu nebál 🙂
Tento argument přijmu teprve tehdy, až se elektromobily vyrovnají klasickým samochodům cenou, dojezdem i velikostí kufru zároveň.
Tak třeba Octavia plug in stojí stejně jako TDi. není to sice plnohodnotný EV, ale pokud zrovna někdo nejezdí dlouhé trasy, tak s ním najede 3/4 km na elektřinu. Enyaq se spalovacímu ekvivalentu taky dost podobá. Cena je o něco vyšší, ale ten rozdíl není zas tak závratný.
Protože je fabrikou dotovaná a platí to ze svého zisku.
Nějaký důkaz, nebo je to JPP?
Rozdiel ceny medzi Octaviou s manualnou a automatickou prevodovkou je 2000 euro. O tolko je drahsia s automatom.
Rozdiel medzi benzinovou octaviou s manualom a hybridom s automatom je 2700 euro. Takze ked odratame 2000 euro za automat, tak mi chcete tvrdit ze za 700 euro tam dokazu narvat elektromotor, baterku a vsetky tie dalsie veci okolo hybridu ?
Cenotvorba vozů je složitá věc a je to především know how výrobce. PHEv oktávka prostě stojí stejně jako TDi. Víc se v tom nemá smysl přehrabovat.
výmluvy, samé výmluvy. Došly Vám argumenty
A co jako? Najednou vás to jako zákazníka zajímá? 😀
No přijde doba, kdy si zákazník zaplatí vše, ne?
Jediným skutečným problémem EV je jejich aktuální pořizovací cena, a to počítám, dle vývoje, bude do 2025 minulostí.
Pořizovací cena je aktuálně možná největší, ale zdaleka ne jediný problém EV. Ještě přidejte chybějící infrastrukturu, krátký dojezd, dlouhou dobu nabíjení a omezenou životnost baterií.
Nabíjet můžete z každé zásuvky, kdo pravidelně potřebuje dlouhý dojezd má možnost si pořídit EV s větší baterkou, nehledě na možnost cestou využít rychlonabíjení. Standardní záruka EV je 8let, která garantuje, že kapacita nepoklesne pod 80% atd…
To jsou klasické mýty. Běžné auto většinu dne prostojí někde na parkovišti. Ať už před domem, nebo před firmou. Toho časy lze krásně využít pro nabíjení, aniž by vás to nějak omezovalo. Pro občasné delší jízdy po dálnici lze použít rychlonabíjení, které je méně pohodlné, ale použít se dá.
Toho času lze pro nabíjení využít pouze v případě, že bude z čeho nabíjet. A i kdyby náhodou s naší pověstnou efektivitou bylo z čeho, tak taky musí být čím, viz Švédsko nebo Texas.
Elektřiny je dostatek, podívejte se na celkovou spotřebu, podívejte se na její pokles v noci. Na nabíjení bohatě stačí rezervy vznikající nižší spotřebou v sedlech.
To nemusíte dlouho čekat. CO2 pokuty donutí většinu výrobců zdražit tak, že vám budou připadat elekromobily levné. Tomu se říká deformace trhu. Negativními dotacemi poškodit jeden produkt.