regio-vlak

Průplav a větší přístav ve Veselí nad Moravou. Běží první soutěže, stavět se začne letos

Přístav Veselí nad Moravou. Pramen: ŘVCPřístav Veselí nad Moravou. Pramen: ŘVC

Výtah bude součástí 350 metrů dlouhého průplavu, který propojí řeku Moravu s Baťovým kanálem.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) pokročilo v přípravě další velké investice na Baťově kanále, kterou bude výrazné rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou a zbudování průplavu tamtéž. Aktuálně běží dva tendry na stavební firmy, předpokládaná hodnota zakázek přesahuje 100 milionů korun.

V pokročilejší fázi je zadávací řízení na první etapu rozšíření přístavu, kde ŘVC odhadlo náklady na 70,4 milionu korun. Aktuálně probíhá hodnocení nabídek. Smlouva by se měla podle mluvčího ŘVC Jana Bukovského uzavřít ještě během ledna, stavba se má naplno rozběhnout v březnu.

„Dokončení realizace první etapy rozšíření přístavu předpokládáme do konce roku 2025, nová stání u pevného mola v jižní části přístavu budou sloužit od počátku sezóny 2026,“ sdělil Bukovský. Následovat bude druhá etapa rozšíření přístavu. Zatímco v první etapě vznikne v jižní části pevné molo, ve druhé etapě bude zbudováno blíže vjezdu do přístavu molo plovoucí.

Celkem se přístav rozšíří o 46 lodních stání na celkovou kapacitu 81 lodí. Přístav se rozšiřoval i v letech 2020 až 2021, kdy se kapacita zvedla na trojnásobek, tedy na dnešních 35 stání. Akce vyšla na 70 milionů.

Další zakázku aktuálně vypsalo ŘVC na nové komunikace včetně mostů. Předpokládaná hodnota činí 40,5 milionu korun. Práce by měly proběhnout letos.

„Nyní zadávané stavby obdržely povolení v předstihu a ve výsledku jsou samostatně funkční. Kapacita přístavu je již dnes naplněna a výstavbu přístupové komunikace s mostem je potřebné realizovat před vlastním zdvihadlem, neboť bude sloužit i pro přístup na staveniště,“ vysvětlil Bukovský, proč investor akci rozděluje do několika zakázek.

Další tendry se budou týkat druhé etapy rozšíření přístavu a komunikace, přístaviště Zarazice na řece Moravě a zmíněného vodního výtahu. „To je jednoznačně nejkomplikovanější objekt, ještě probíhá povolovací řízení a dokončuje se projektová dokumentace. Pokud se podaří pravomocné povolení získat, plánujeme zahájení zadávacího řízení na červenec 2025,“ řekl Bukovský. Lodní výtah by tak mohl sloužit od plavební sezóny 2027.

Místo komory výtah

Výtah bude součástí 350 metrů dlouhého průplavu, který propojí řeku Moravu s Baťovým kanálem, čímž vznikne zhruba devítikilometrový lodní okruh. ŘVC chce novou vodní stavbou rozšířit zážitky posádek lodí na Baťově kanálu o okružní plavbu. Výtahu dalo ŘVC přednost před klasickou plavební komorou.

Plavební kanál s výtahem ve Veselí nad Moravou, vizualizace. Pramen: ŘVC/dokumentace EIAPlán na plavební okruh ve Veselí nad Moravou. Pramen: ŘVC/dokumentace EIANový kanál a rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou. Pramen: ŘVC/dokumentace EIAPřístav Veselí nad Moravou. Pramen: ŘVCPřístav Veselí nad Moravou. Pramen: ŘVC

Jde o další z velkých investic státu do Baťova kanálu. Od léta 2023 se buduje nová plavební komora Rohatec a provádí se splavnění navazující říčky Radějovky. Ta propojí jižní konec Baťova kanálu s řekou Moravou, a tím i městem Hodonín. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let.

První lodě by zde měly proplout se zahájením sezóny 2026. Zakázku získalo sdružení firem Swietelsky stavební a Metrostav DIZ s cenou 340 milionů korun.

Tagy Baťův kanál přístav Veselí nad Moravou rekreační plavba ŘVC
8 komentářů