Začaly práce na prodloužení Baťova kanálu na jih, nová komora se staví po 85 letech

Plavební komora Rohatec u přístavu Skalica, Baťův kanál. Vizualizace. Pramen: ŘVCPlavební komora Rohatec u přístavu Skalica, Baťův kanál. Vizualizace. Pramen: ŘVC

Baťův kanál dnes představuje „slepou ulici“, která na jihu končí v přístavu Skalica. To se s novou komorou a splavněním Radějovky změní.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) dnes slavnostně zahájilo stavbu, na jejímž konci má být prodloužení vodní cesty na Baťově kanálu a řece Moravě o zhruba sedm kilometrů na jih. Součástí prací je zbudování nové plavební komory Rohatec a splavnění navazující říčky Radějovky. Ta propojí jižní konec Baťova kanálu s řekou Moravou, a tím i městem Hodonín. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let.

Zakázku získalo sdružení firem Swietelsky stavební a Metrostav DIZ s cenou 340 milionů korun. Předpokládaná cena při vypisování tendru loni v září byla 284 milionů. Dokončení stavby se předpokládá v listopadu 2025, nová část vodní cesty by tak měla být k dispozici pro sezónu 2026.

Baťův kanál dnes fakticky představuje „slepou ulici“, která na jihu končí v přístavu Skalica. ŘVC proto pod přístavem nechá zbudovat zdymadlo Rohatec a splavní zhruba osm set metrů říčky Radějovky až k řece Moravě. Nová plavební komora bude vedle jezu Sudoměřice, naproti slovenskému přístavu Skalica na české straně Radějovky. Úprava koryta Radějovky bude spočívat v jeho prohloubení na jednotnou hloubku 1,5 metru. Koryto bude dále upraveno na lichoběžníkový tvar s šířkou ve dně 6 metrů. Rozšíření bude provedeno symetricky podél stávající osy toku.

Příprava přitom byla komplikovaná, podle původních plánů mělo být už hotovo. První tendr stát vypsal už před třemi lety. Nejprve jej ale protáhlo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, následně požadavky Povodí Moravy. Povodí nově chtělo do stavby zahrnout kompletní rekonstrukci jezu Sudoměřice, ŘVC proto raději tendr zrušilo a po zahrnutí požadavků povodí vypsalo loni v září nový.

V Hodoníně se chystá stavba přístavu až pro 80 lodí.

Plavební komora Rohatec u přístavu Skalica, Baťův kanál. Vizualizace. Pramen: ŘVCBaťův kanál, plavební komora Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘVCPůvodní podoba jezu Sudoměřice na Radějovce. Pramen: ŘVC ČRBaťův kanál. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraJižní část Baťova kanálu s vyznačeným úsekem určeným ke splavnění. Pramen: ŘVC ČRZahájení stavby plavební komory u přístavu Skalica, Baťův kanál. Pramen: ŘVC
Tagy Baťův kanál plavební komora Rohatec rekreační plavba ŘVC
28 komentářů