Průměrná marže pumpařů stoupla až o 90 %, ukázala kontrola ministerstva

Čerpací stanice Benzina. Foto: BenzinaČerpací stanice Benzina. Foto: Benzina

Rafinační marže výrobců stoupla i na desetinásobek.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kevis

A co tak se zaměřit na to, jaké marže z toho má stát?

původní Jakub P

Takové, že to nepokryje ani stavbu a údržbu silnic a škody, které přemnožení automobilové dopravy způsobuje. Takže by bylo potřeba je zvýšit.

rozinka

Co vám na to radí v Bohnicích?

Petr

v Bohnicích by rádi tramvaj, ta jezdí po samostatné trakci a nestojí v zácpě s auty.

K.S.

Má Vaše nenávist k lidem, kteří si pořídili auto, nějaký racionální (nikoliv jen zpětně racionalizovaný), základ?

Děkuji předem za odpověď.

původní Jakub P

Já se mám jako vlastník automobilu celkem rád. Jen si holt uvědomuju dopady toho, že ho mám a používám. Tak se snažím jeho používání minimalizovat a neprosazovat, aby mě to sponzorovali lidi, kteří se dokážou obejít bez něj.

A podporuju snižování závislosti na autech, protože nejsem sebevrah.

Petr

Spotřební daň je pořád stejná bez ohledu na cenu benzínu (tedy vlastně na naftu už ji snížili o korunu nedávno, plánuje se další snížení teď před volbami). DPH je z vyšší ceny vyšší, ale když lidé tvrdí, jak jsou chudí, zřejmě místo benzínu nekoupí jiné věci – tedy výnos DPH celkově zůstane stejný).

Baraba

Hlavně logikou pana ministra….
V únoru bylo DPH na litru benzínu 6,52 CZK, v březnu 7,96 CZK na litr.
Stát navýšil DPH o 22% !!!!

Je krásné jak se dá hrát s čísly, tak abych vždy dostal to co chci…

rozinka

Samozřejmě vyšší, čím vyšší cena u stojanu, tím víc DPH do kasičky.

Werty

Když tankujete pořád za 200 tak DPH bude pořád stejné.

Otakar

K druhému stojanu v klidu 🙂

czhunter

No, ne.

On to správně napsal pan Petr nad vámi.
Když si kvůli tomu, že je drahý benzín, třeba nekoupíte nový telefon, tak stát žádné „víc DPH do kasičky“ nedostane.

Petr

No samozřejmě, že stouply marže. Vypukla válka, stoupla cena ropy a nakupujícím je jasné, že brzy bude dráž nebo taky nebude vůbec. Takže začnou nakupovat do zásoby. Pak je úplně jedno, jestli máte „nakoupeno za staré ceny“, prostě zvyšujete cenu současně s poptávkou.
Upřímně, doufám že nikdy nebudu taková chudina, abych řešil, jestli benzín stojí 30 nebo 60.

antijouda

Prodáváte zboží a najednou vám stoupne 4x prodej, že vás ani nestíhají zásobovat. Co asi uděláte? Konkurence je z nás více než zdravá (viz. ONO a další pumpy s minimální marží).

Vtvt

Osobně bych očekával akci antimonopolního úřadu.

Prohlídky kanceláři a firemních emailů.

Když si vezmu podezření, že se provinila ČD, když OeBB neprodala vagóny Regiojetu.. kauza TWINS

czhunter

Podle mě byste nic nenašel.

Existuje taková věc, která se jmenuje „tacitní koluze“ (obvykle se to překládá jako „cenové následování“), kdy dochází k celkovému zvyýšení cenové hladiny, ale nikdo se na tom nedomlouval.

To máte jako ceny bytů ve městech – ty se pořád zvyšují, ale přitom ty tisíce prodejců se na tom nedomlouvají emaily „hele Franto, oba to zvýšíme a kupující pěkně podusíme“.

Prostě to každý zkusí nastřelit o trošku víc než ten předchozí (když to bude moc, a nikdo nekoupí, tak zlevnit jde vždycky, když to někdo koupí, tak super => profit).

Vtvt

czhunter … Já netvrdím, že určitě byl porušen zákon. Pouze volám po aktivitě příslušného úřadu, což je antimonopolní úřad, nikoliv ČOI nikoliv Ministerstvo financí kontrolující složky cen. Chci, aby antimonopolní úřad využíval své nástroje na prohlídky kanceláří, zabavování emailových záloh a kopie klíčových dokumentů ve snaze zjistit jestli byl dodržen zákon. K čemu z našich daní platit úřad, který možná nekoná v očividných kauzách? U firmy ČD v obou kauzách antimonopolní úřad (bruselský, nikoliv brněnský) udělal prohlídky, zabavoval emailové zálohy. Viz kauzy Falcon (údajné predátorské ceny na OVA-Praha vs. RGJ a vs. LEO) a Twins (údajný kartel ČD s OeBB… Číst vice »

původní Jakub P

Ale ale, že by ropné společnosti a dodavatelé paliv nebyli charita, které nejvíc leží na srdci blaho a levné ježdění autem pro jejich zákazníky, ale tvrdý byznys, kde nejdůležitější jsou vlastní zisky?

Bohužel jediné pádné řešení by bylo investovat do takové infrastruktury, aby bylo pro převážnou většinu lidí o hodně snazší obejít se bez aut, nebo skoro bez aut. Ale na to v ČR nikdo moc neslyší, tady se pořád hodně lidí (a drtivá většina politiků) v té závislosti na autech blaženě čvachtá.

Radim

Zřejmě opravdu dost stouply marže všem, nejen pumpařům – v březnu se dal sehnat LPG za 14.90 „normálně“, teď je nejlevnější na TankONO za 19.90… To je 5Kč a pochybuju že si je nechávají na prodejním místě…

Pavel Novák

V době nouzového stavu okrádat znamená řádně potrestat a zavřít.

Air Traveller

kdo a jak te okrádá?

Tomáš

Kdo asi ? O čem je ten článek ? Nebo si ho nečetl ?

ksz

Průměrná cena benzínu stoupla skoro o deset korun a my jsme se dozvěděli, že pumpaři si z toho přirazili 1,50. Díky tomu je na ně pliváno. Ale co to zbývající navýšení ?

ksz

Ano, správně distributoři, ti byli nenažraní mnohem víc. Jenomže, takoví distributoři, klidně si to přiznejme, to je pro ministerstvo poněkud jiná „váhová kategorie“, než nějakej „pumpík“.

Tomáš Srovnaný

Aha

taxi

Ten český trh je stejně fascinující. Tady je zřejmé, že v celém řetězci výroby a distribuce paliva si všichni řekli, že na situaci chtějí vydělat… a trh a pravidla konkurence s tím nic moc nemůže dělat. U nás je to opepřené tím, že největší obchodníci na trhu jsou buď z Polska nebo Maďarska, kde si marže naopak museli skrouhnout kvůli dobrým vztahům s vládou a tak si to sanují i nás. Trochu mi to připomíná ceník Erste před mnoha lety v Rakousku a u nás. Nakonec asi dobře, že se aspoň Benzina přejmenuje na Orlen, pak k ní člověk nebude… Číst vice »

Hasler

Ja teda nevím, ale ceny šly nahoru všude v Evropě… A není rozdíl ČR, Rakousko, Švýcarsko, Německo, Francie… Všude to šlo nahoru, ve velmi podobných hladinách. Ve Švýcarsku v létě nejdražší nafta za 1.85 nyní nejlevnější za 2.10. Opravdu rád by Česku nejsme žádnou výjimkou, jen si to spousta lidí myslí…

MildaIV

A Švýcaři taky rafinují Ruskou ropu jako my?

Y.K.

Ropa se nakupuje na komoditní burze podle jejího druhu, ne podle země původu.

Air Traveller

ceny šly nahoru všude. chce to vytáhnout hlavu dál, než do hospody na návsi.

taxi

Prosím, nekrmte trolly.

JardaP

Trocha ironie. Už chápu, proč Benzina, pardon Orlen, svítí od rána do večera i za bílého dne. Mohou si to dovolit. Včera jsem byl pro naftu, povídám paní u kasy: “Zapomněla jste zhasnout” (10 dopoledne, polojasno). Odpověď? “Ne, ne. Máme to přikázáno. Včera jsem zhasla, protože mi to plýtvání také vadí a jel kolem pičmičunda od Orlenu a dostala jsem kartáč, že firemní politika je jasná, svítit pořád!” Dobrý, ne?

Radim

Zajímavé… OMV „aspoň“ zhasíná 🙂

Petr

Smutné, ale přesně takhle to ve firmách funguje. Šetření elektřinou je sprosté slovo. A ta paní je ještě pomalu výjimka. Před covidem bylo normální, že v zasedačkách jela klimatizace celý víkend naplno a na plné chlazení, protože nějakému pičičmundovi v pátek v poledním slunci na meetingu bylo teplo a pak to nevypnul. Takže v pondělí ráno arktická zima a pouštělo se naopak plné vyhřívání.
V kantýně, kam chodíme občas na oběd, jede na 3 metrových televizích dokola stejný pořad, jak ten korporát uplatňuje udržitelnou politiku. Aspoň je to v místě, kam není moc vidět.

Huh

Přesně, u nás má uklízečka povel zapni myčku, no tak ji zapne i když jsou uvnitř dva šálky od kafe a jedna lžička. O kus výš nad linkou jsou hesla o jakémsi CSR a udržitelnosti 😂

Jenda

Výsledky šetření (nějaký přehled dle čerpacích stanic či provozovatelů) není veřejně? Jo a ta prezentace aktuálně není k nalezení.

Y.K.

Já tedy samozřejmě neznám detaily, ale nebyl to prostě obraz růstového období cen? Ta čísla můžou znamenat ledacos. Protože marže je prostě rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, ale pokud v nestabilním období příště musíte příště nakoupit surovinu podstatně dráž, tak jediný způsob jak dosáhnout na stejné množství je zvýšit marži, tedy vytvořit finanční rezervu na její nákup. Jinak vám během pár cyklů rychle dojdou peníze. A protože cena suroviny je vyšší než marže, dělá to s ní docela divy. A přitom účetní zisk firmy může být pořád stejný nebo klidně i jít dolů. A po té co se cena… Číst vice »

MildaIV

Možná jste v článku nezaregistroval informaci o tom, že cena Ruské ropy šla dolú. Jak slovnaft tak Kralupy nakupují Ruskou ropu.

Y.K.

Kde píšu o ceně ropy? Píšu o ceně suroviny pro čerpačky, což je prostě benzín/nafta, který tam přivezou odněkud z rafinerie a je nějak naceněná rafinérií, či koncernem toto zpracovávajícím. A ta cena prostě vzrostla a to výrazně.

Do těžařských kartelů a koncernů rafinérií nevidím a nemám to tedy jak vyhodnotit.

MildaIV

V odkazovaném článku na HN.

Y.K.

Ten je za paywallem, takže z něj moc nevidím.

Rossec

Jak již jsem jednou psal, tankujte na Eurooilu, nafta bez biosložky, slušná cena a zisky zůstávají v ČR, narozdíl MOL (bývalý Lukoil = Nejedlý) + PapOil – Maďarsko

Baraba

A proč Eurooil, jako „státní“ podnik neprodával benzín pořád za 30? Určitě by ostatní tak nenavyšovali ty zpropadené marže….

Vtvt

A co dělá antimonopolní úřad, když různé konkurenční cerpacky zdražují.
Mimochodem co Tank ONO?

Sova

Tank ONO má ceny pro celou zemi jednotné a na webu:
http://m.tank-ono.cz/cz/index.php?page=cenik

Air Traveller

co by měl antimopoloní úřad dělat?

od kdy je zdražování protizákonné?

Vtvt

Od kdy je kartel povolen? Je to primitivní otázka KDYŽ SKORO VŠICHNI zvýšili % marže.

Proto bych očekával akci antimonopolní ho úřadu. Včera bylo pozdě

původní Jakub P

Jenže to, že marže v turbulentní době rostou je přirozený a samo o sobě to kartel opravdu nedokazuje. Na to byste potřeboval o hodně pádnější důkazy než to, co je uvedeno v článku.

Navíc většina toho růstu není u čerpaček, ale u rafinérií, kde je v ČR téměř monopol, takže tam by nešlo o kartel, ale o zneužívání monopolního postavení. Ale i tam jsou informace z článku tak na podezření, na zásah by byly IMO potřeba pádnější důkazy.

Air Traveller

prosím příklad nějakého kartelu v oblasti čerpaček. Asponň jeden.

nevím jak vy, ale ja cestou do prace a z prace projedu kolem asi 5 čerpaček .. na kazde je jina cena, rozptyl jejich cen je asi 5 korun / litr.

kde vidíte kartel?

Vtvt

Já mám jinou zkušenost. Zlínsko a jižní Morava mimo dálnice. Rozdíl do 2 kaček… Akorát poblíž Tank ONO jsou ceny nizsi

Petr

Což ještě pořád neznamená, že je to nějaký kartel. Prostě sledují ostatní.
Mimochodem, znak dokonalé konkurence jsou stejné ceny.

Air Traveller

a to je kartel? od kdy?

Vtvt

Račte si pročíst co jsem psal. Že očekávám, u tak masivní kauzy, že bude konat příslušný úřad, což je antimopolní úřad, aby ověřil, že byl dodržen zákon. Pro podezření z kartelu není příslušným ČOI či Ministerstvo financí kontrolující složky cen. Příslušným je brněnský antimonopolní úřad. Pokud se v této celospolečenské kauze prokáže, že není důkaz o porušení zákona, tak fajn. Já pouze připomínám existenci antimonopolního úřadu, který má příslušné pravomoce, které jsou unikátní, neboť je nemá žádný jiný úřad. Je v pořádku, že antimonopolní úřad je nezávislý na vládě. Neboť mj. kontroluje i veřejné zakázky. Ale nezávislost na vládě neznamená… Číst vice »

Dachs

Marže budou logicky se zvyšovat, když se zvyšují náklady, včetně třeba lepšího zaplacení obsluhy, ale „zjistí-li se“ skok o 90 % a to se pustí do světa, je to číslo nečekané a pozoruhodné. A ještě pozoruhodnější je, že nedávné „statní kontroly“ nic podivného nezjistily (což prostě ke spekulacím o provázanosti a kaprech, kteří si rybník nevypustí, povede…).

Spector

Lepšího zaplacení obsluhy? Jste se zbláznil? Obsluha je pro benzínový korporát povl, který tam bohužel musí mít, tak si s nimi alespoň vytírají zadky. Tam se jede na zákonném minimu a jen se řeší, jak jim ještě ubrat. Vím to, protože s jednou takovou korporátní bandou jsem ve styku.

mikiqex
Vtvt

Zákon zakazuje kartel. Nenažranost zakázat nejde=na tu funguje konkurence

Gogo

Nenažranost zakázat nejde=na tu funguje konkurence: asi jako konkurence u mobilních operátorů

Air Traveller

co do toho tahas mobilni operatory?

situace na trhu cerpacek je ponekud odlisna – tam konkurence funguje.

MildaIV

Čerpačky ano, ale u rafinerií je stejný oligopol jako u mobilních operátorú.

Air Traveller

mimochodem … i u tech mobilnich operatoru to, co se u nas deje, neni v rozporu s pojmem „konkurence“.

dizgrafyq

ČR patří mezi země s nějvyšší hustotou pump na kilometr silnic. Konkurence je tady rozhodně dostatečná!

Petra

Když se bere jen z několika rafinerii, můžeme mít benzinek klidně dvakrát tolik a je to k ničemu.

Air Traveller

ale houby velebnosti.

rafinerkama to neni. kdyz mam vedle sebe na plose 1 km2 tank ono za 42 a vedle shellku za 46 … tak to proste konkurence je.

a kdyz si shellka jede svoje (i kdyz zeje prazdnotou), tak je to jeji vec. Necht si prodavaji za kolik uznaji za vhodne.

Petra

Ale Tank ono nemá mít ceny za 42, protože kurz koruny a cena ropy tomu neodpovídá. O tom to je. Rafineriim vzrostly marže.

Majkl

No abych taky někam dojel na ten pančovanej benzín za 42 kaček. 😂 A odkaz na rozbor kvality nemám.

taxi

Hustota pump nemusí přímo kolerovat s kvalitním konkurenčním prostředím. Zvlášť když Maďar a Polák mají takové podíly na trhu.

Tonda Sehnal

Marže prodejců jsou v konečné ceně pouhopouhé zrníčko…
Daleko dramatičtěji by s cenou zahýbala změna marží výrobců a/nebo spotřební daně státu.
Takže kouřová clona hezká ale zrovna tak jde hezky prohlédnout. 😉

Jack

Pravicová koalice bude omezovat ceny. To nevymyslíš. Být to čehokoli jiného, nestane se to. Ale jedná se o symbol svobody – auta – posvátná zařízení, okolo nichž se točí celý svět 🙂

Petr

Milý Jacku, pan Churchil asi nebyl mocnl levicak, kdyz za WWII zavedl pridelovy system, aby v dobe nedostatku zabezpecil smyslupne zásobení obyvatelstva potravinami. Jiste mohl byt Jackuv pravicak a nechat cenu potravin na volném trhu. :)))
Zneužívání výhradního postaveni na trhu nema s pravicovým vnímáním hospodářské soutěže nic společného. :)))
Nejste pumpař?

Jack

Jednoducha otazka: proc nikdo tedy podobne nezastropuje ceny najmu? :))

Milan Chalupa

Tohle se snad ani nedá slušně komentovat.

Zdeněk

Dá. Pijavice snad ještě není sprosté slovo zakázané v diskuzích.

david

Zrovna pumpu si muzete porad vybrat docela snadno Tank Ono, Prim … nemusite vzdy mit OMV ci Shellku.

Dachs

Vybrat ano, no ale já to (bohužel?) obvykle poznám, co za kvalitu v nádrži je – a vůbec nejde o styl jízdy na hraně nebo tak něco. Veřejnost by možná uvítala opětovný velký nezávislý test benzínů (mazivost a další parametry); kdysi i jeden levný řetězec uměl překvapit, stejně jako docela nelichotivě dopadl jeden velký hráč. Od té doby se mohlo leccos změnit. Kdo má svoje auto rád, dává si pozor na to, co tankuje.

Air Traveller

Ale houby poznáte…. 🙂

Kebab

Kvalitní palivo je jako bezztrátově komprimovaná hudba. Hlušci a ignoranti kdákají o marketingu, ostatní dobře vědí, za co připlácejí..

Air Traveller

ne, tyhle kecy o palivu to je stejné, jako s mamlasama na audioforech, kteří tvrdí, že poznají na kvalitě digitálního zvuku pozlacený konektory na HDMI konektoru

ze strany čerpaček jsou prémiová paliva jen obírání hejlů, co tomu věří .)

Kebab

No jistě, znalec promluvil…😃 Úplně jiný zvuk motoru, o 0,3 l/100 km nižší spotřeba nebo přímo výrobcem předepsaných 98 oktanů, to se mi všechno jen zdá, zatímco internetový anonym to prokoukl. Že by Volného paradox? Pozlacené HDMI je pochopitelně extrém, ale mp3 proti CD je jednoznačně slyšet. Pokud tedy člověk neposlouchá hip hop, tam to nezachrání ani vinyl, stejně jako prémiové palivo v Peugeotu😃

Air Traveller

uplne jiny zvuk motoru, rozdíl na spotřebe 0,3l/100 .. bože. to jsou ale strašný bláboly 🙂 tomu fakt věříte, nebo jste naprosto mimo a jen opakujete bláboly ostatních?

Pozor – 98 benzín neberu za premiovku. to je normalni benzin s vyssim oktanovym cislem. nic jineho. nicméně lití 98 do motoru, který je stavěný na 95 .. je jen bohaposté vyhazování peněz bez jakéhokoli efektu.

Kebab

Tomu nevěřím, to slyším, případně vidím. Nejvíce je to znát u starého dieselového pětiválce, ten kolem 2 800 otáček získá tón. Na běžnou naftu zní pořád jako traktor. Benzín je taky o něco živější, ale rozdíl je menší a v cizím autě bych ho nepoznal. Ve svém ano, hlavně za studena. Sám jsem tomu dřív nevěřil a jednou vzal Vervu jen proto, abych “dokázal” to, co tu tvrdíte, tedy že je to jen marketing. Není.

Air Traveller

jasne … 😀

původní Jakub P

Ty pumpy ovšem prakticky všechny berou základ ze stejné rafinérie (s pár výjimkami, většinou v příhraničních oblastech), vlastní maj jen přidávaná aditiva.