Průlomová oprava železničního mostu. Cena rozhodovala jen ze 40 %
Oprava mostu před národní přírodní rezervaci Peklo v Zahrádkách u České Lípy. Foto: SŽDC
Zásadní rekonstrukcí prochází most přes národní přírodní památku Peklo nedaleko železniční stanice Zahrádky u České Lípy na trati Lovosice –
Dobrý den pane Sůro, okudud prosím máte informaci, že vyměňovaná dosloužilá ocelová konstrukce je z roku 1911? Zatím jsem v archivech nenašel nic, co by vyvracelo poznatek, že všechny tři konstrukce pro karbský most jsou z roku 1898. Díky, ZdŠ
Dobrý den, pane Šindlauere, zdrojem je tisková zpráva SŽDC.
https://www.szdc.cz/-/szdc-renovuje-zeleznicni-most-nedaleko-zahradek-u-ceske-lipy
Novou ocelovou konstrukci tam dovezli po starém mostu a pak ji zvedli. A co teď s tou starou konstrukcí? Tu rozpálí přímo na místě? Podepřou ji? Připevní zespoda na novou OK nebo se nějak rozlomí a spadne do Pekla? To z článku ani z fotek neplyne. Víte někdo víc?
Možná starý most svážou s novým a otočí oba kolem podélné osy o 180 °, už se to tak dělalo. Nicméně ten nový je podle fotek hlavou hore, takže by ho museli napřed otočit hore nohama.
Ale napadá mě ještě jedna možnost. Nový most vyheverovat nahoru, pod něj zavěsit starý, ten taky vyheverovat nahoru a zasunout jej − opak vysouvání mostu.
Stačilo by ve smlouvě mít velké penále za neplnění a požadovat bankovní záruku na toto penále jako kritérium. Banka/pojišťovna si pak sama pohlídá, jestli firma má na to zakázku spnit nebo ne. To pojištění se pak promítne do nabízené ceny. Pak se ještě nastaví bonus/penále za termín dokončení. Každý den, znamená pro zhotovitele konkrétní sumu. Ve výsledku se soutěží opět jenom cena.
Výměna starého mostu za moderní nebude pro laika poznat. Úžasné. Palec nahoru.
To bude dobré připomenout, až nějaký moudrý ochránce památek začne kvičet, že pražský železniční most není možné nahradit moderní replikou a posunout se o sto let v čase.
Myslím, že jedním z kritérií by měla být neexistence záporné reference / „selhání“ dodavatele (resp. jeho vedoucích pracovníků) na jiné předcházející zakázce v definovaném období.
A požadavkem by měla být úhrada posledních 10% (až 20%?) ceny zakázky až po úspěšném dokončení = po kompletní realizaci, kontrole, zprovoznění (a kolaudaci).
hurá, češi konečně vynalezli kolo! existuje vůbec nějaký relevantní důvod, proč vř nešly dělat tímto způsobem i dříve?
Laxnost? Strach z UHOS? Snaha o co nejmenší odpovědnost?
Čím více parametrů, tím je s tím více práce pochopitelně a o to náročnější obhajoba u UHOS při případné námitce.
Veškerá hodnotící kritéria, která se nedají změřit nebo alespoň exaktně matematicky popsat jsou většinou důvodem pro námitky a odvolání. A protože ÚOHS rozhoduje značně nahodile, jen tězko se dá odhadnout jestli to potvrdí nebo shodí… To je podobné jako ve skocích na lyžích, nezáleží jen na délce skoku, ale i na hodnocení stylu a jurry rozhoduje pocitově může těmi výsledky zamíchat. Jen ve skocích se zase tak často nikdo neodvolává, protože ví, že by mu to jurry dala sežrat v příštím závodu 😉
jednoduché. cena je jednoznačná a snado „poměřitelná“. tzn pohodlné měřítko pro úředníka. Chtít po úředníkovi, aby posuzoval další kritéria a dle nich vážil vyvolá v úředníkovi strach z odpovědnosti a strach z hrozícího „popotahování“ když rozhodně „po svým“ a někdo jinej (vejš) bude mít třžeba jinej názor…
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na …
Byly by někde k mání i nabídnuté ceny ostatních uchazečů? Nebo aspoň ta nejnižší, aby se vidělo, kolik by se „ušetřilo“, kdyby se šlo jen po nejnižší ceně.
Jinak ale pro SŽDC palec nahoru 🙂 .
Neuvěřitelné ! V moři všeobecné stupidity a nezodpovědnosti veřejného sektoru záblesk zdravého rozumu. Jsem v šoku.
A doba opravy 0%. Ať jde SŽDC někam.
Co jsem viděl zadání státních zakázek v IT (pro šťouraly – ty nefunkční/předražené medializované tvoří jen nepatrné množství, byť ne finančně), tak se standardně požaduje mj. doložení X zakázek stejného typu a rozsahu, požaduje se předložení realizačního týmu uchazeče včetně doložení jejich kvalifikace atd., přestože jediným kritériem je cena. Zkušenosti tak není potřeba hodnotit, když každý musí „projít sítem“ a i když ho někdo obejde, může být dodatečně vyřazen. Přišlo by mi smysluplnější, kdyby zadavatel měl třeba najatého špičkového odborníka, který by hodnotil vhodnost navrhovaného řešení realizace. Každopádně naprosto souhlasím, že hodnocení jen podle ceny a záruk je hrozný mor,… Číst vice »
Ano, většinou se to tak dělá.
Zaplať pánbu za to, aspoň v něčem je SŽDC normální. Pokračovat.
Když ne v logu, tak aspoň v postupu výběru uchazečů xD