Průlom v regionálních autobusech. Středočeský kraj vyzkouší na dvou linkách nástup všemi dveřmi

Nový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD KolínNový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD Kolín

Test má ukázat, zda by se nevyplatilo rozšířit systém odbavení bez kontroly řidiče na celý kraj.

Odebírat
Upozornit na
guest
98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ondral9

považuji to za spatnou cestu, jako jeden z důvodů, za sebe ten hlavní je cestující verejnost z okraje společnosti. vidím to dnes a denne, kdejaké usoplene a špinavé individua. tak teď je budete mít v busech, kde pred tím nebyli

Osamělý Vlk

Určitě velké plus. Minimálně se řidiči budou moct víc věnovat jízdě a nebudou penalizováni za špatného cestujícího.

ondral9

😂 nehodnotime dobre nebo špatne cestujúci ale platnost a narokovatelnost jejich jizdnich dokladu…

Slepý blázen

S pilotním provozem souhlasím, ta linka 519je zajímavá, u linky 705 se tomu nedivím a mrzí mne přístup Prahy. Ale opět je to nedořešené, protože pokud se tam jednou nainstalují validátory, tka je potřeba vyřešit nákup jízdenek osobami se zdravotním psotižením, pokud by se jednou zrušily jízdenky u řidiče.

Mimopražský

Minulý týden dopoledne jsem jel jako držitel pražské lítačky linkou 377 z Mratína do Letňan. Ve spoji v 8.40 bych za 16 minut jízdy dle JŘ na Tuháňskou platil 30 Kč, v 9.40 jsem za 15 minut jízdy po té samé cestě platil 20 Kč. Docela rozdíl. Už vidím, jak tohle bude někdo při nástupu zadem a samoobslužném odbavení sebe sama řešit. Jak u blbejch na dvorečku. „Výhody“ časově/pásmového tarifu v praxi. Už teď se tam ti „poučenější“ řidiči dohadují s „méně“ poučenými cestujícími o tom, kdo koho chce okrást.

MartinS.

No buď si cestující koupí platný lístek a nebo nekoupí. No a když si ho nekoupí a chytne ho revizor, má smůlu a zaplatí pokutu. Já na tom nevidím nic složitého. V Praze také může jet cestující za 30 Kč jenom 30 minut a ne 31.

Mimopražský

To ano. Ale už vidím cestujícího jezdícího v mnou uvedeném případě zvyklého platit 20 Kč ve spoji jedoucím v 9.40 jedoucím o spoj dříve. Koupí si ze zvyku opět lístek za 20 Kč, který mu již platit nebude a případná kontrola ho opálkuje. Mám pocit, že jízdní řády na zastávkách jsou kolikrát spíše pro okrasu než na podívání se.

Jan T.

S tou hraniční platností je to problematické i když jsou jízdní doby dle JŘ stejné, ale vyskytne se zpoždění po cestě. Kolik minut zpoždění revizor toleruje, pokud vůbec?

Tomáš Záruba

Jak jako “revizor toleruje”? Jízdní doby jsou vyhlášeny, tarif také, pro zamýšlenou cestu mám platnou jízdenku. Zpoždění je závada v plnění přepravní smlouvy na straně dopravce. Samozřejmě je legislativně chráněn proti ručení za vzniklé škody, ale aby ještě zkusil vybrat “příplatek za zdržení”, to přece nemůže u žádného soudu obstát.

Honza V.

Pokud je to tak stanoveno v tarifu a smluvních podmínkách, tak soudu nezbude, než to respektovat. Tarif PID je sice nejdelší ze všech tarifů, ale tyhle věci neřeší.

Filip Jirsák

Nikoli, i tak by to soud měl shodit na tom, že ten tarif je v rozporu s dobrými mravy. Stejně jako současný dvouminutový limit v Lítačce.
Špatně je i to, že v současném tarifu není explicitně uvedeno, že v případě zpoždění se platnost jízdenky automaticky prodlužuje a platí i v navazujících spojích tak, aby cestující dojel s platnou jízdenkou do zamýšleného cíle cesty.

Osamělý Vlk

Tak pravidelní cestující obvykle mají lítačku, takže to příliš neřeší. Horší to bude pro ty příležitostné. Jako souhlasím, že jsou jízdní řády, které fakt jsou spíš horor. Cestující naštěstí často vědí, který ten spoj je ten jejich.

Frantík

Prostě ty automaty jsou blbé, mají tam být lístky na relaci (nebo minimálně zadatelná trasa) a podle toho cena.

Frantisek X

Řidič to zjevně také nevyřeší, to je ta hloupost s překlopením pásmového tarifu na časový, bez jistoty zohlednění zpoždění, přičemž se ale stále hraje i na pásma. Alespoň odpadne zdržení dohadováním se u nástupu, jak dlouho se vlastně pojede. Dnes si někdo třeba při tom zpoždění chodí za jízdy (!) přikupovat jízdné? Stejně se pak bude hádat s revizorem. A upřímně – řešit minutové znevýhodnění a trvat na něm (!) jako argumentu pro zachování stavu (no přece na něm musíme těch 10 korun vydělat, i kdyby nevím co), no…

Alžběta Šenfeldrova

Odbavování cestujích není aspon pro mě tou nejhorší náplní práce.
Kdyby se cestující u odbavování uměli chovat a byli připraveni a znali podmínky přepravy, tak se nebudeme zdržovat.
To, že nepozdravi, budiž. Ale chtějí jízdné za půlku a průkaz na slevu nikde. Koukají jak vrazi, že to po nich chceme a pak x minut hledají v taškách. Za mě by stačilo zvýšit kontroly na linkách a hlavně lepší osvětu mezi cestujícími. Pak by to fungovalo lépe.

starší pán

Zdravit by mohli naučit v první řadě řidiči. Neumí to.

Hans N.

Myslíte řidič zdravit nastupující? Podle Guta Jarkovského zdraví první ten co vstoupí.

Tomáš

Zdravit by měli naučit jako první snad rodiče ne?
Řidič slušného vychování jen opětuje pozdrav.

Řidič autobusu PID

No konečně!!! Měli by to zavést jednou pro vždy a všude, v celé síti PID včetně MHD ve všech středočeských městech 24/7. Je 21 století a kupování jízdenek u řidiče už je přežitek, co akorát zdržuje cestující i řidiče. Platba kartou zdržuje, platba hotovostí je – mimo jiné – nehygienická. Často dostáváme mince mokré od potu, mastné od jídla, od prachu atd… Ať si cestující kupují jízdenky zase v trafikách nebo si udělají lítačky. Všichni máme mobily, tak proč ho nevyužít. Přijměte dalších 100 revizorů a nebojte, oni si na sebe vydělají 🙂 A řidiči budou mít klid na svou… Číst vice »

Rudlafára

Ano, ale kde vzít těch 100 revizorů….pochybuji, že o tuto „super práci“ bude zájem….to je právě ten problém. Jinak vše, co píšete podepisuji. Řidič má řídit, né prodávat jízdenky.

starší pán

Mít chytrý telefon není občanská povinnost!

218

jezdit veřejnou dopravou taky není občanská povinnost

Leinad

No jo. Jsem pro to, aby každý automat žral i Koruny (mince/bankovky).

petr

Placení u řidiče neskutečně zdržuje a vzniká zpoždění. Prodlužuje se jízdní doba a lidi radši jedou autem než aby zbytečně čekali. Nástup všemi dveřmi by měl být alespoň na hodně frekventovaných linkách, kde jezdí třeba každých 10 minut nějaký spoj.

VTT

Na frekventovaných linkách určitě.
Naopak na těch méně frekventovaných, a speciálně na těch, kde kontrola bude dost obtížná (typicky linky vedoucí vesničkami u hranic kraje – tam jezdí autobusem pár lidí, a aby se spoj zkontroloval až na konečnou, tak to zablokuje revizora na celé (do/od)poledne), bych ponechal odbavení u řidiče. A právě na těchto linkách žádné zpoždění při odbavování těch pár cestujících nehrozí.

Suchdolák

A hlavně umožnění nástupu všemi dveřmi samo o sobě NEODSTRANÍ PLACENÍ JÍZDNÉHO U ŘIDIČE, pouze nebude cestující už mající nějaké (platné) jízdenky nutit nastupovat výhradně předními dveřmi – nějaká významnější úspora z doby pobytu na zastávkách se tak může projevit jen tam, kde většina cestujících bude využívat nějakých předem zakoupených jízdenek (předplacených či předkoupených v automatu nebo elektronicky). Smysl by toto opatření mělo právě na linkách vyjíždějících z Prahy, ale vůbec se nedivím ROPIDu, že má (oprávněné) obavy z větších úniků tržeb (především při cestách z Prahy do pásma 1). Za sebe mohu konstatovat, že jakkoli vůbec nejsem proti zavedení… Číst vice »

Leinad

To řeší automat ve vozidle. Kdo jizdenku nemá, nastoupí a zařadí se do fronty k atm, bus může jet.

Honza V.

Za jízdy má cestující sedět nebo se prvně držet, ne trajdat po voze a obchodovat.

Frantík

Možná by si měl SČK taky sáhnout do svědomí a podívat se, jak jsou ty jízdní řády udělané, že tam revizoři zůstanou trčet.

zvukař

NESMYSL. Tenhle nápad se do meziměstských linek vůbec nehodí a povede jen ke zbytečným konfliktům. Vysvětlím na příkladu. Skupina dejme tomu deseti turistů dorazí v sobotu odpoledne na zastávku. S cestou autobusem nepočítali ale třeba začalo pršet. Chtějí zaplatit, ale…. Řidič je pošle kamsi dozadu k automatu. Tam s ním začnou zápolit. Zjistí, že jenom nalézt, kolik mají platit je problém – dotyková obrazovka funguje spíše náhodně. Potom se prvnímu podaří cosi nastavit a chce platit. Jenže nemá drobné. Takže přenechá místo druhému. Ten zmáčkne něco špatně, poněvadž autobus už jede a najel na nějakou nerovnost. Takže znovu od začátku.… Číst vice »

Filip Jirsák

Takže kvůli jednomu případu, který nastane jednou za deset let, mají desítky tisíc lidí každý den čekat minuty či desítky minut, než řidič odbaví cestující jednoho po druhém?

Suchdolák

Čistě mincovní automaty se příliš neosvědčily ani ve většině motorových vozů na lokálkách, a to je jízda vlaku mnohem klidnější než jízda autobusu. Netvrdím, že by to tak vůbec nešlo, ale ideální řešení to rozhodně není. Nezavrhuji to, ale pokud nebude souhlasit i ROPID, aby se to mohlo uplatnit i na linkách vedených z Prahy, kde by to právě mělo největší efekt, tak to ve výsledku žádný velký přínos mít nebude.

Honza V.

V turistických oblastech je naopak zcela běžné, že většina cestujících tam jezdí jen příležitostně, nemá našprtaný místní tarif a není vyškolena k obsluze přístrojů, které se tam k prodeji jízdenek používají. Pokud jízdenky prodává profesionál, je to 10x rychlejší a efektivnější.

Filip Jirsák

Rychlejší a efektivnější to není, protože ti cestující pak místo dumání nad tím, co po nich chce přístroj a jak zaplatit dumají nad tím, co po nich chce řidič a jak zaplatit. Čímž zdržují nástup ostatních cestujících a odjezd ze zastávky.
To, co popisujete, se dá řešit nákupem jízdenky v automatu na zastávce, přes aplikaci a nebo – pokud by tam opravdu byl potřeba člověk – průvodčím. Ale fakt není důvod, aby pomalý nákup jízdenky blokoval odjezd autobusu.

Ares

Jojo, všude ve světě, kde jsou automaty čekají na vaší skupinku deseti turistů. Taková blbost, jen to vymyslet muselo dát práce.

Jeffer

Z 10 turistov bude mať aspoň jeden aplikáciu Lítačka a lístky kúpi všetkým rovno aj na nadväzujúce spoje online.

Honza V.

Ne všechny skupinky turistů mají společnou domácnost a společné hospodaření. A Lítačka ani kupování a aktivování společných jízdenek příliš nepodporuje.

Filip Jirsák

Já jsem tedy už mnohokrát jel na společnou jízdenku (ve vlaku proto, že je to levnější, v autobuse proto, že je rychlejší nákup), kterou jsme si pak rozpočítali. Naštěstí jsem nevěděli, že to nejde.

Roman

Počkat to ještě někdo platí mincemi?

Mimopražský

Ona byla a je v tarifní problematice katastrofální osvěta, neznalost a mýty. Malý příklad: máma s klukem, jeli příměstským utobusem ze zastávky X v tarifním pásmu 2 do zastávky Y v tarifním pásmu B. „Jeden celý a jeden dětský do Y.“ „Lítačky máte?“ „No máme.“ „Tak mi je ukažte a pípněte si.“ „A proč je chcete vidět?“ „No protože s (platnými a nabitými) lítačkami to budete mít levnější.“ „Vážně?“ „Ano vážně.“ Máma vytáhla lítačku, pípla si a kluk měl kartičku „6-15. „Tak to nemáte za 30, ale jen za 15.“ (událo se ještě před „úpravou cen“) „To jsme nevěděli, to… Číst vice »

Leinad

Tohle neberu za důvod, proč nebrat kasy. Tak pár cestujících zaplatí o něco víc, protože neví že mají zaplacenou Prahu.
Asi by neuškodilo dát si ceduli „ukažte slevové průkazky a lítačku“

MartinS.

Když nastoupí 10 turistů bez jízdenky do autobusu v Praze tak je to nějaký rozdíl a nebo je to úplně stejné a už dlouho to funguje?

Honza V.

To, že 10 turistů si musí kupovat 10 jízdenek každou zvlášť, je úplně stejný opruz i v Praze.

Jan T.

Tohle je výmluva. Automaty na jízdenky fungují na lokálkách nebo v zahraničí i v MHD a nikdo s tím problém nemá. Stejně tak s dotykovými obrazovkami v automatech DB jsem problém neměl. Problém je spíš když jízdenkový automat (jakýkoliv, i obyčejné pípnutí kartou) ve vozidle nefunguje vůbec, ale to by měl být raritní případ.

Leinad

Souhlasím, ale to je o motivaci revizorů. Má vyhodit systémové neplatiče, santusáky – nebo vypsat pokuty turistům během toho, co se snaží pořídit listek?
A když někdo zápasí s automatem před příchodem revizora, může mu revizor pomoc.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Dávno mělo být všude. Ono i to pípání občas trvá, protože půlka těch mašinek vůbec nepřečte QR kód. A pak záleží na tom, jaký je řidič pruďas. Jednou jsou takhle „pípal“ dvě minuty. Marně.

none

Ten, kdo dal tu čtečku dospodu, to nikdy nezkusil použít.

Luk

Navíc některé busy ji mají dole (aneb výše-níže-výše-níže…), jiné zepředu. A člověk v ranním polospánku ani nedokáže poznat, kam to vlastně přiložit a jak daleko. Peklo.

Tomáš Záruba

A nejlepší je mít to v tabletu, který se tam nevejde. 🙂

Jihočeský velkoměšťan

Moc mimo Prahu nejezdím, ale zatím vždy, když jsem jel a řidič viděl, že mám QR v Lítačce, prostě na mě mávnul ať jdu. To umístění čtečky je hrůza a člověk ani kolikrát neslyší pípnutí, že už byl kód načten. Mělo by to ale tuším fungovat i přes NFC, není-liž pravda, že?

Michal M

Mělo tak jako v nějakých futuristických snech.
Přes NFC funguje PRÝ lítačka na Androidech. Ale nenašel jsem, jestli jen revizorům ve čtečkách nebo i v autobusech.

Filip Jirsák

Teď už je u toho v aplikaci pro jistotu napsáno, že to slouží pro ověření platnosti jízdenky v terminálech. Asi v těch pohrobcích po původní Bémově červené kartě. Akorát netuším, proč bych to ověřoval takhle, když platnost jízdenky vidím přímo v aplikaci.

Filip Jirsák

Jo, s NFC to funguje tak, že si pokladna myslí, že je to platební karta, s NFC jízdenkou se samozřejmě nedohodne a skončí to tak, že musí řidič restartovat pokladnu. Vyzkoušeno za vás.

Michal M

Některé mašinky QR čtou velmi slušně (bohužel zase u nich netušíte kam mobil dát), jinde zase tušíte, ale úspěšnost pokusů je tak 30% a nikdo to dlouhodobě neřeší.
Před 21 lety spustili v Londýně NFC na Oyster kartě a tady nás IDSK nutí onanovat s QR kódama, prostě skvělý…

šílenýšotouš

Žejo, strojky co má např. Arriva (ty oranžové s čtečkou dole) ještě jdou…
Ale ten vtip co má OAD je čistý peklo…

Karl vB.

Bude zajímavé porovnat výsledky tohoto experimentu ve StČK s poznatky JMK po zavedení toho samého na autobusových spojích Kuřim – Brno a ve ZLK u linky Staré Město – Kunovice.
Zda ve všech třech případech došlo po zavedení ke stejným účinkům, nebo jestli se někde projeví regionální specifika.
Pak by byly k dispozici přesvědčivé argumenty z poněkud reprezentativnějšího vzorku pro rozhodování o masovějším (ne)zavedení nástupu všemi dveřmi i u jiných krajů, které zatím váhají kvůli obavám ze zvýšeného úniku tržeb z jízdného.

Frantík

Ve ZLK bude těžko hodnotit, tam jsou ti nové spoje takže moc lidí zatím nejezdí (zatím všichni nastupovali předem, akorát 2 důchodci první den provozu si to sli vyzkoušet).

Jan K.

Jen nechápu proč zrovna 519 na které jsme nedávno dělali přepravní průzkum a odpoledne nikdo nejede nebo pár lidí maximálně to jezdí ráno podle slov řidiče takže za mě 519 zbytečně zde se neušetří nic

Air Traveller

Mozna prave proto k testu vybrali linku, kde to nebude delat problemy, neb tam neni velka frekvence?

Kubrt

To jo, jenže na takovéhle lince se neprojeví přínos v podobě zkrácení jízdní doby nebo stabilizace jízdního řádu. Ten by se ukázal jen na „bagrech“.

Dachs

Nejlepší etalon vzhledem k trase, množství zastávek a vysoké frekvenci lidí by byla 380 🙂 Faktor permanentního zpoždění (i právě kvůli odbavování) též přítomen.

radim.fedorovic

705 je dobrá volba. Kvůli studentům nabírá časté zpoždění. A právě proto možná byla vybrána 519 s jiným charakterem pro dostatečné srovnání.

Filip Jirsák

Ale teď se bude testovat vliv na tržby, ne změna doby stanicování. Navíc jak dlouho bude autobus stanicovat se dá odhadnout třeba z MHD.

Kubrt

Já tedy v článku čtu, že: „Cílem pilotního provozu je zjistit rozsah využívání tohoto způsobu nástupu ze strany cestujících a dopady na pobytové doby v zastávkách a na počty cestujících odbavených řidičem a zjištění, kolik bude potřeba revizorů,“ dodal Borecký.

Filip Jirsák

Ano, a pobytové doby na zastávkách jsou něco jiného, než zkrácení jízdní doby nebo stabilizace jízdního řádu. Zkrácení pobytových dob se dá změřit i když spoj nebude krátit jízdní doby.

Růža

Chtělo by to jednotný systém pro celou republiku.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Nikdy se to tak nedělalo!

Jaaa

Náhodou, za bolševika bylo ČSAD a dostal jste pak takovej divnej papírovej pásek. 🙂

Honza V.

Bejvávalo.

libcha

Tohle by chtělo zavést co nejrychleji, a právě na linkách do Prahy. Jinak je cestovní doba šílená, když bus zastavuje prakticky na každé zastávce na znamení a odbavuje pokaždé pár či několik cestujících, byť u větší poloviny z nich to spočívá jen v „pípnutí“ u řidiče (u části cestujících pak zdlouhavému přednášení cíle cesty a platby drobnými).

Luk

Ano, třeba taková linka 381 by se mohla zrychlit dost výrazně.

radim.fedorovic

Přesně tak. 381 by uspořila cca 15 minut. Resp. by došlo k eliminaci zpoždění.

M M

To můžete vzkázat ROPIDu, který se tomu zuby nehty brání. Původně mělo být v rámci projektu otevírání všech dveří testováno na lince 375

Suchdolák

Já se ROPIDu nedivím: pokud by v každém spoji dz Prahy do pásma 1 nebyl revizor, velmi brzy by tam z těch, kdo má tramvajenku maximálně na Prahu, neplatil vůbec nikdo.

M M

A co vám brání dnes nastoupit s jízdenkou pouze na Prahu a vystoupit až v Brandýse? Myslíte si snad, že si vás řidič zapamatuje a ve Vinoři z autobusu vyvede?

Leinad

Jednou se mi to stalo. 😀
V půlce cesty jsem se rozhodl vystoupit jinde, neuvědomil jsem si platnost jízdenky. Řidič zastavil kdesi v polích v zastávce na znamení (hranice pásem) a vyhazoval mě. Zaplatil jsem druhou jízdenku.

Artaban

Pokud mi na Smíchově nastoupí cestují s jízdenkou pouze na pásma PP a 0+B a další stanice je v pásmech Region 1-13, tak si musí vždy dokoupit další jízdenku.

Pepa

Zrychlení to bude, až budou na příjezdech do Prahy bus pruhy, jinak co se ušetří zrychleným nástupem a projížděním zastávek setřese první zácpa…

Kubrt

Ta zácpa by byla zdržení tak jako tak, takže i v takovém případě nastane jisté zrychlení díky „samoobslužnému odbavování“.

Pražec

§7 – Cestující by to zneužili
Jo, kdysi byl i v centru Prahy průvodčí v každém voze. Doba naštěstí pokročila.

Jo, byli jsme zvyklí podstatnou část volného času strávit na cestě nebo při čekání v různých frontách. Tu dobu nám pořád ještě připomínají veřejné služby. V komerčním prostředí už ji vymýtily konkurenční tlaky. Jde to i bez front a ne že ne.

Jiří Kocurek

Co to je frontu, když se nezačíná dělat den předem a studenti nebivakují přes noc, aby získali pokoj s internetem?

radim.fedorovic

Možná bychom měli zavést odbavování v metru u každého vagonu prvními dveřmi, ne? PID není jen Praha, ale i Stč. kraj. Bohužel ROPID často nemá vůbec vůli zlepšit kvalitu cestování Středočechům, pro některé jeho zaměstnance existuje jen Praha a ostatní města se s tím mají smířit.

MartinS.

Ropid je tu od toho, aby organizoval a řídil dopravu v Praze, takže ano, pro jeho zaměstnance existuje jen Praha a je to tak správně, protože to má Ropid za úkol od svého zřizovatele, kterým je Praha. A chápu Ropid, že pokud teď z rozúčtování na příměstských linkách připadají na Prahu nějaké peníze, tak by o ně Praha přišla.

Leinad

ROPID se má starat o cestování po Praze. Dopravu v kraji má na starosti IDSK. (I když docela spolupracují, mají jeden web pid.cz , … jsou to různé organizace s ruzným vedením).

radim.fedorovic

Jsou věci společné (např. PID lítačka), ale na starosti je má ROPID.

Honza V.

Zrovna PIDlítačku nemá na starosti ROPID, ale OICT.

gotop

Rozhodne nesouhlasim se vsemi napady pana Boreckeho, ale zrovna v tomto mu fandim.
Nejlepe dodat do vsech busu listkove terminaly a moznost koupe jizdenky u ridice nechat jen s prirazkou, treba mimo deti do patnacti let a duchodce.

Leinad

Proč nechat koupi u řidiče?
Radši bych aby byl automat pro každého (=i na mince)

Honza V.

Veřejnou dopravou nejezdí jen šotouši, ale i normální cestující. Dokonce ne jen ti pravidelní.

Leinad

No a? Za „součást dobrého automatu“ považuji rozumné UX. (Třeba zadat jen místo kde vysrupuju a naházet mince. V případě platby kartou nezadábat nic a pípat si check in-out).

rudlafara

Popravdě, klidně ano, blížíme se socialismu….vlastně komunismu (každému dle jeho potřeb). Zaplatí ta banda blbců (zaměstnanci), co nemohou ojebávat na daních (že ONLY cash) 😂😂😂

Někdo

Tak možná emigrujte do Moskvy? Fakt mám rád takový chytroliny

rudlafara

No jo no….máte pravdu, emigruji. Jelikož si zde stále častěji hrajeme na socialismus (dotace, jízdné zdarma, příspěvky na vše možné atd….)a rozdává se hlavně z cizích peněz, tak já mám emigrovat. OK. Chytrá hlava…. Ve slušné společnosti se za vše platí. Nástup všemi dveřmi, bez kontroly jízdenek povede jen k propadu tržeb….to už vlastně můžeme jezdit zcela zdarma.

none

Tak tu ještě chvíli na ten socialismus počkej…

rudlafara

Já ho narozdíl od Tebe (když už si tykáme) zažil a snažím se, aby už se nikdy nevrátil….. Ve slušné společnosti platí, každý za své a nedotknutelnost soukromého majetku. A co umí češi, mně pane v 54 letech a po 20 letech cestování veřejnou dopravou nemusíte učit. Ale on to vždy někdo „docáluje“, že? Pohoda tykači….

Jan T.

Zase ta posvátná „nedotknutelnost majetku“. Ne, to může fungovat jen v naprosté divočině kdy jste široko daleko jediný člověk. Jakmile žijete ve společnosti mnoha lidí, hlavně ve městě, tak musíte začít brát ohled na ostatní. To platí jak na majetek třeba odstavený na chodníku, bohaté developery, kteří levně přijdou k pozemkům, tak na sdílené služby, které vycházejí lépe než řešit vše individuálně. Třeba MHD ve městě a do města, i když je nějak dotovaná (daný podíl je politická otázka) reálně ulevuje ulicím, které by se naprosto ucpaly kdyby místo toho lidi jezdili ve svých autech. To není socialismus, ale spolupráce… Číst vice »

Jaaa

Protože je to velká pálka navíc…

Honza V.

U těch řidičů, kteří jsou do dneška zvyklí půlku tržeb dávat bez jízdenky do vlastní kapsy, to jistě bude znamenat výrazný propad příjmů a ztrátu motivace. Zdravím na Hořovicko.