Průlom v regionálních autobusech. Středočeský kraj vyzkouší na dvou linkách nástup všemi dveřmi
Test má ukázat, zda by se nevyplatilo rozšířit systém odbavení bez kontroly řidiče na celý kraj.
Po neúspěšném jednání s organizátorem veřejné dopravy v Praze (Ropid) se Středočeský kraj rozhodl otestovat možnost nastoupit do regionálních autobusů všemi dveřmi bez kontroly jízdních dokladů u řidiče.
Ke spuštění novinky dojde na počátku května na linkách 519 (Sedlčany – Votice) a 705 (Poděbrady – Čáslav). Pilotní provoz má ukázat, zda se novinka osvědčí, nebo ne. Kraj chtěl původně testovat nástup všemi dveřmi na linkách z Prahy, Ropid se však obával velkých úniků tržeb.
Novinku dnes odsouhlasili krajští radní, testování potrvá do konce července. „Jde o další projekt, kterým chceme cestování v prostředcích hromadné dopravy zpříjemnit. Odpadnout by měly například fronty na zastávkách. Takto autobus přijede, cestující se rychle vymění a jede se dál. Sníží se tedy počet minut strávených ve stanicích, což povede i ke zrychlení přepravy a lepšímu dodržování jízdního řádu,“ vysvětlil Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Středočeský kraj otestuje odbavení bez nákupu jízdenky u řidiče
Cestující nebudou muset nastupovat pouze předními dveřmi. Zrušení povinnosti se bude týkat celé délky obou linek. „Cílem pilotního provozu je zjistit rozsah využívání tohoto způsobu nástupu ze strany cestujících a dopady na pobytové doby v zastávkách a na počty cestujících odbavených řidičem a zjištění, kolik bude potřeba revizorů,“ dodal Borecký.
Kraj čeká nižší tržby
V průběhu pilotního provozu dojde k provádění přepravních průzkumů a průzkumy skladby jízdních dokladů. Paralelně budou na dotčených linkách sledována data o zpoždění na spojích. Ve vybraných termínech budou měřeny pobytové doby ve vybraných zastávkách. Tato data byla a jsou pořizována již dnes, posléze se budou porovnávat.
„Předpokládáme mírné snížení tržeb. Nikoliv proto, že by cestující začali jezdit hromadně načerno, ale proto, že se odbaví pomocí PID Lítačky anebo u automatů. I z tohoto důvodu je hlavní město Praha k tomuto projektu velmi skeptické, i když právě na příměstských linkách by faktor času a komfortu pro cestující byl nejmarkantnější,“ dodal Borecký. Prodej jízdenek uvádějí řidiči dlouhodobě jako jednu z nejvíce neoblíbených částí své práce.
Integrovaná doprava Středočeského kraje chystá kvůli celé akci informační kampaň.