Průlom: SŽDC otevře data o tratích, můžou vzniknout „navigace“ pro strojvedoucí

Stanoviště strojvedoucího v jednotce 845.2. Foto: ArrivaStanoviště strojvedoucího v jednotce 845.2. Foto: Arriva

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začne dopravcům poskytovat informace v takzvaných tabulkách traťových poměrů (TTP) v otevřených datech. Dopravci tak

190 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dalibor

Mám rejpavou řečnickou otázku. TTP bude v elektronické podobě. nějlépe online přenos od „autora“ tj SŽDC. k tomu bude ECTS, de facto taky online. Co zbyde za „práci“ pro strojvedoucí? není toto snahou o autonomní absolutně automatické vedení vlaku?

Graylag

K autonomním vlakům vývoj určitě spěje. Ale myslím si, že není důvod se osudy současných strojvůdců bát. Nástup automatizace bude hodně postupný. Zpočátku jen na vybraných úsecích vybraných tratí, pak v určitých fázích jízdy vlaku na určitých vozidlech a pak teprve všeobecná automatizace. Myslím si, že tak v horizontu 30-40 let by profese strojvedoucího na hlavních tratích mohla zaniknout, jenže to půjde jednak ruku v ruce s přirozeným úbytkem strojvedoucích v důsledku věku a jednak i poté podle mě bude existovat profese jakéhosi „průvodce“ lokomotivy. Člověka, který sice běžně do řízení nezasahuje, ale je schopen řešit neobvyklé situace. Druhá věc… Číst vice »

Dalibor

taky to tak vímám. Strojvůdců je nedostatek, dopravci jsou pod tlakem mj i mzdovým, takže to bude chtít nějaké řešení. Deus ex machina…

Hajnej

Elektronické TTP nemá se skutečnou automatizací řízení jízdy vlaku společného vůbec nic…

Dalibor

ma, vnimam to jako balik vstupnich dat, ne? v PDF to do systemu by musel datlovat nejaky clovek…

Barnye

To je náhoda, že s tím sždc teď vylezlo.

Medvěd

Spíš jde o to, aby fíra na trati měl „okamžitě aktuální informace“(překážka na trati, porucha zabezpečovacího zařízení, pomalá jízda, křižování v stanici) ! Není výpravčí, signalista – kdo ho upozorní……..tablet?

Tomáš Záruba

Tak si tak říkám, když čtu ty „argumenty“ o administrativní náročnosti toho zveřejňování, jestli ono prohlížení různých webů zda to náhodou někdo někde nezveřejnil „načerno“ a následné vyhrožování a vymáhání zablokování atd. není náááhodou poněkud větší námaha.
To je normálně jak u blbejch.

Modré zábradlí

Bohužel to asi nevyřeší ani generační obměna (taky marně 30 let čekám, až vymřou komančové, ale furt z nějakejch děr vylejzaj noví 😤).

liberal shark

Nejhorší na tom je, že ti staří už stihli nakazit ty nové :-((.

Jan Tichavský

Já bych řekl že minimálně, spíš se nám prodlužuje věk dožití tak tu zůstávají déle a navíc když jsou v důchodu tak tráví celý den plevelením diskuzí nebo přeposíláním smyšlených řetězových mailů.

Lektor

Já se musím smát jaký boj se tady strhl o zveřejňování TTP, tak za prvé vyhledat je na internetu je opravdu strašně těžký (vím minimálně o 2 místech kde je lze v pohodě stáhnout) a za druhý pokud nejste strojvedoucí tak vám k ničemu nejsou a pokud strojvedoucí jste tak je naopak mít musíte.

Spíš to vypadá jak debata lidí, kteří o tom nemají šajnu, ale za to mají potřebu se ke všemu vyjadřovat.

Dalibor

přesně tak… a „oficiální“ zvěřejňování by akorát zase stálo peníze.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Kdežto to neoficiální je asi zdarma. Nebo to platěj ze svýho. Nebo na tom dokážou vydělat aspoň něco třeba v podobě reklamy na webu. Nebo uživatelé za to platěj ikdyž by nemuseli. No ve všech případech to znamená že ten provoz moc stát nebude.

Vojta

Administrativa s vyřizováním žádosti podle zákona 106 taky něco stojí.

Silvestr Kadeřábek

To jistě. Hlavně je drahé to vymýšlení výmluv a obstrukcí, proč je nutné všechno tajit.

Dalibor

však to je zákon na prd. akorát „ekofašos“ a podobný týpci na něm staví kariéru neustálým vysíráním

liberal shark

Ústava ČR jasně říká, že každý občan má právo se přímo podílet na správě věcí veřejných. A jak to chcete dělat bez přístupu k informacím ?

Dalibor

Takže zavalíme všechny lidi miliony nesmyslných dotazů na téma jsou má kdo výpaltu, za kolik kůpili krabicu kancelářského papíru a podobnýmy kokotskýmy dotazy a tím pádem každej ouřada bude mít k ruce dalšího ouřadu na odpovídání na tupé dotazy „aktivistů“ fakt skvělý…. Bylo by účelné, kdyby se aktivisté „zredukovali“ a hlavně aby se všichni občané přímo podíleli na správě věcí veřejných v den voleb. Pak by možná nemohly vládnout takový karikatury, který nám vládnou…Aktivisti vysírají, řeší kokotiny a ty velký „ryby“ si v klidu bačujou bezostyšně dál…. Ale to je všecko kampáááááň, že, nech si to každý pamatuje, i motýle… Číst vice »

Graylag

Mohu se vás zeptat – aktivisté v roce 1989 byli podle vás také vysírači? Co v roce 1968?

A jak se podle vás mají občané podílet na správě v den voleb, když jim upíráte informace o tom, co stát (a jeho organizace) vlastně dělá? Mají to tam naházet podle pokynu vládnoucí strany?

Jan Tichavský

Aktivisté by to nemuseli dělat kdyby ty informace byly trasparetně zveřejněné hned od začátku, nejlépe systémově což by stálo maximálně jednoho ajťáka který by se staral o technickou podporu, což ostatně většinou dělá i teď. Jinak buďme rádi za 106, jinak by se na spoustu kmotrovských korupčních kauz nedalo přijít. Chápu že dotčeným by se hodilo nejlépe kdyby jim nikdo pod ruce nekoukal a že korupci a jiné protizákonné jednání je nejlépe přehlížet.

Dominik

To sice máte pravdu, ale k čemu bude veřejnosti, když budou mít přístup k TTP, SJŘ a dalším? Čím to pomůže provozu, když tyto pomůcky jsou určeny pro provoz a laický pohled tomu moc rozumět nebude? Nebo má snad právo obyčejný cestující řídit provoz (dle vašeho výkladu)?

hank

No jo, tak proč zablokovali stránky gvd.cz se zcela absurdním odkazem na autorský zákon?
A která jsou ta další dvě místa kromě gvd.cz?
Ono by PR a marketingu SŽDC uškodilo, kdyby vylepšila své pošramocené jméno aspoň mezi šotouši a modeláři nebo prostě jen mezi zájemci o dráhu, kteří o ta data mají zájem (vedle profíků) v množství „větším než malém“?

Dominik

Vzhledem k tomu, jak se někteří šotouší chovají, nasadí si vestu a myslí si, že všude mohou, že železnice se jim musí pomalu klanět, tak rozhodně jim vstříc vycházet nebudu.

V.N.

Ať se vám to líbí ,nebo ne, železnice šotouše potřebuje. Jsou to fandové oboru a případní budoucí zaměstnanci , kteří budou svoji práci milovat. Letecká doprava potřebuje spottery . Na rozdíl od SŽDC však různé subjekty vycházejí spotterům vstříc. Viz stavba vyhlídkových plošin v Praze na letišti.

Dominik

Bohužel rád bych rozlišil normální fandy od arogantních ultrašotoušů, ale to bohužel dost dobře nejde. A že těch případů arogance znám dost, a je jedno zda se jedná o klasický provoz nebo o den železnice například. A negativních zkušeností s nimi mám bohužel dost, takže, ačkoliv to postihne i ty slušné, bych jim vstříc nevycházel.

Graylag

„Bijte je všechny. Blbců je sice mezi nimi jen pár, ale štvou mě tak moc, že si to budu vybíjet na všech…“

Dominik

Bohužel jich je více než pár, vyhazovat kluka s tátou na dní železnice z místa se slovy, já tady chci fotit (u točny), když jinde už místo nebylo (tak aby dítě dobře vidělo), lezou kam nemají a ještě se tváří uraženě, když jim člověk řekne, že tam nemají co dělat, tak se cítí dotčeni. Zažil jsem už i, že lezli za výpravčím aby jim laskavě řekl, kdy už ten vlak pojede (neřeknu kdyby to byl slušný dotaz, ale arogance, s kterou to řekli, jasně říkala, buďte rádi, že tu jsme tak už nám to řekněte). A další…. A běda jak… Číst vice »

Graylag

Já se s vámi nehádám o tom, že to jsou blbci. A bohužel dnešní společnost blbcům spíše nahrává než aby s nimi bojovala. Taky mě to štve a chápu vaši frustraci. Ale nechápu, proč si to chcete vybíjet na všech. Proč zabíjíte možnost dostat se k něčemu zajímavému opravdovým nadšencům nebo lidem s dobrým nápadem. Jen abyste tím náhodou neudělal radost některému z těch blbců? Předpokládám, že jste byl fanoušek železnice už v dětství, tak jako většina z nás nadšenců. Nemrzelo by vás jako malého kluka, kdyby vás od lokomotivy/návěstidla/čehokoliv zajímavého odháněl zapšklý ajzboňák jen proto, že ho štve nějaký… Číst vice »

Dominik

Já chápu, co tím chcete říci, ale bohužel neznám způsob, jak ty slušné odlišit od blbců, lustrovat všechny je nereálné. Já nikoho nechci odhánět od lokomotivy, apod…, když nebude v místech, kde nemá co dělat. Bude-li se chovat slušně a slušně požádá, tak mu nemám problém vyhovět (když bude čas ) mu něco vysvětlit/ukázat. A abych řekl pravdu, tato fáze mě minula, že bych hodiny stál u kolejí (u návěstidla rozhodně ne, jelikož to se nachází v prostoru veřejnosti nepřístupném), občas jsem se sice šel na nádraží podívat, ale že bych byl typický šotouš s foťákem, co běhá aby něco… Číst vice »

Graylag

Jsem rád, že se v tomhle chápeme. Otázka ale je, jestli v kontextu zveřejňování dat je zapotřebí mezi blbci a slušnými odlišovat. Blbce je zapotřebí poslat do patřičných končin (nebo na něj rovnou zavolat policii) ať už má TTP stažené nebo ne.

Asi se bojíte, že dostupnost dat jen podpoří jejich drzost a aroganci. A upřímně u těch největších ultrablbců asi i ano. Ale to nevyřešíte nějakými zákazy nebo utajováním. Blbec blbcem zůstane a prudit bude i tak. Vytrestáte tím jedině zbytek společnosti.

Nekdo

dekuji za rozumny nazor. jako otec s malym synkem, ktery se proste rad kouka na vlaky tohle ocenuji. taky se rad podivam na fotky jinych, ale abych nekde stal s fotakem a cekal, tak na to celkem urcite nemam cas.

Jiří 2

Teď jde o to, zda TTP na internetu seženete v aktuální podobě. Interval změn je totiž patnáctidenní.

Lektor

Proč? Chystáte se někam vyjet se svojí lokomotivou?

Jiří 2

Nechystám a jako zaměstnanec SŽDC mám i přístup na Portál, čili nemám důvod to pokoutně hledat. Jen reaguji na váš komentář, že se to dá sehnat neoficiálně různě po internetu. Ano, možná dá, ale jde o to, do jaké míry to je aktuální. Zcela aktuální (stav k 1.8., nebo ještě lépe 15.8.2019) asi na internetu jen tak neseženete.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Data v pdf a jiných obskurních formátech tolik oblíbených státní správou jsou opravdu k ničemu. Ovšem s datama v něčem strukturovanym jako xml nebo json se daj dělat menší zázraky a dá se pro ty data vymyslet úplně nový uplatnění. Sám mám takovej nápad, ale potřeboval bych některý informace o stanicích, některý informace o mezistaničních úsecích a ideálně řazení vlaků. Dohromady je všechno na internetu ale něco v pdf (a i když na pohled vypadaj stejně tak uvnitř jsou příliš rozdílný na parsování), něco stylem že bych musel parsovat web ČD, něco v grappu, něco v open street mapách, něco… Číst vice »

Barnye

přesně tak

Speedo

Nerozumím tomu co je za problém vytvořit aplikaci podobné map pro řidiče silničního provozu. Když se jede např. autem, tak na mapě při navigaci ukazuje aktuální max.rychlost. Která se dá aktualizovat. To je těžké vytvořit něco i pro strojvedoucí na dráze? A to je tu mluva jen o rychlosti.

Martin Chovanec

V zahraničí to existuje, dokonce rakouské lokomotivy to používají i v Česku. Takže možné to je.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

No brání tomu hlavně paragrafy 1, 4, 5, 6, 7, 9 a 10 se změnou č. 1: v paragrafech 6 a 7 přelepte slovo „Cestující“ slovem „Strojvedoucí“

§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na …

presne! akorat jste zapomel na ten nejdulezitejsi: takhle to delat nelze.

liberal shark

A pak že to nejde ! Naštěstí to odneslo jen pár cibuláků a pár set metrů trati. Ani kvůli tomu nemusel nikdo přijít o život.

JarynJarin

Klasika… vždy se musí stát nějaký průser, aby se udělalo něco, co mohlo být dávno.

Přemek

SŽDC mlží. Uvnitř SŽDC se zpřístupnění TPP všem dopravcům v plně elektronické podobě diskutuje marně už léta, nyní se to vytáhne jako náplast na vlastní nečinnost a nevhodnou činnost. Takže, s křížkem po „funusu“, ale když to nestálo lidské životy, jen peníze, tak alespoň nyní, hlavně ale rychle.

LWQ

A co dalsi data co „mame vsichni“ v podobe. statniho podniku SZDC? Treba (nevim zda nahodou uz neco z toho nejni volne dostupne, ale spis ne) rychlosti, sklony, polomery, polohopisna data z mereni, zatizenost useku, povolene napravove tlaky, funkcnost a typ ZZ prejedu, postaveni vlakove cesty, realna aktualni poloha vlaku na trati, vyluky, prace na trati … mraky dat ktera nejsou statni tajemstvi a divim se(i kdyz vlastne nedivim …) ze v roce 2019 nejsou volne dostupna …

Jaaa

Víte proč nejsou volně dostupná? Protože nikde centrálně systémově uložena nejsou.

K.S.

Pokud je nikde centrálně nemají uložené, tak je to dost problém. Mimochodem lepší přehled o rychlostech se dá získat z open railway map než od SŽDC… Nebo z youtube.

Jarek

A kde jsou? V šuplíku na traťmistrovství? 🙂 Děláte si legraci?

Dominik

Aktuální zpoždění či náskok lze zjistit na GRAPPU, který již je volně přístupný.

LWQ

Ano, GRAPP znam a pouzivam, ale na mobilu je to des a hlavne, API nemaji, ale pry snad, jak psal pan Drvota: „K aplikaci GRAPP Vám sdělujeme, že aplikace je v testovací verzi a v současné době nemá vytvořen přístup pro využití, o kterém píšete. SŽDC má požádáno v rámci projektu „Otevřená data“ o dotaci na vytvoření přístupů, ale bohužel nám dosud nebyla přiznána.“

Jiří Kocurek

A když někdo čeká nákladní vlak, tak se to tam nedozví. Kde je jeho ucelenka s automobily? Exportoval 300 fiátků a v momentě, kdy vlak vyjel ze stanice, tak majitel zboží ztratil přehled.

Jiří 2

Tým SŽDC, odpověď na dotaz jednoho z výpravčích, zda by to mohlo být přístupné alespoň pro výpravčí: „Dobrý den, zpřístupnění zobrazení vlaků nákladní dopravy v aplikaci GRAPP pro zaměstnance řízení provozu se plánuje, ale je podmíněno zabezpečením zobrazení pouze ze sítě SŽDC na oprávněném HW. Toto opatření je požadováno z důvodu případného úniku dat mimo SŽDC. V současné době se pracuje na úpravách přístupů do aplikací SŽDC a s tím i jejich oprávnění. Vzhledem k tomu, že dochází k celkové změně zabezpečení přístupů do aplikací, která je velmi náročná, nelze nyní sdělit termín rozšířeného přístupu do GRAPP. V případě příslušného… Číst vice »

Jiří 2

Pro zajímavost: k datům v GRAPPu totiž nemají přístup ani výpravčí. Mají sice jiné aplikace, ale tak pro koho jiného než vlastní zaměstnance ty aplikace SŽDC za těžké peníze vyvíjí?

Jan

Tak ono je to logické. V prípade verejnej osobnej dopravy nie je čo riešiť, ale v prípade nákladnej tadeto môže niekto vyzrádzať údaje zneužiteľné v konkurenčnom boji (napr. technologické časy, počet použitých HDV, spoľahlivosť, dobu obrátky súpravy, atď.). A viem o tom, že už niekoľkokrát na to reagoval dopravca veľmi citlivo.

LWQ

Ehm, co je tajneho na tech vlacich???

Jan

Kto čaká na ucelenku je zákazníkom dopravcu. Dopravca od SŽDC údaje o svojich vlakoch dostáva. Tak ich môže posunúť tomu zákazníkovi.

Jiří Kocurek

Rychlosti jsou uvedeny jen jako maximální traťová, před několika léty byla na Portálu přesnější mapa, ta dnešní je manžerský canc, aby to vypadalo hezky. Takže z Blanska do Brna je namalovaná rychlost 105 až 120 km/h. Lež.
Jak moc odpovídají pravdě mapy zabezpečovače, signálu TRS (od Sýrokova po Vrabčí není signál, to tam nenajdete) … pro orientační užití dobré, pro samotný provoz k ničemu: https://provoz.szdc.cz/PORTAL/ViewArticle.aspx?oid=594598

mgr.pavel

Rád bych uvedl na pravou míru jednu nepřesnost. SŽDC nebude zveřejňovat otevřená data, ale „svá“ proprietary data bude poskytovat vybraným subjektům (všem dopravcům) v otevřeném, strojově čitelném formátu.

Otevřený formát = veřejně známý a strojově zpracovatelný popis, jak jsou nějaká data uložena či vyměňována. Často podchyceno nějakou normou. Příklady: json, odf, xml, html, png

Otevřená data = k datům samotným má přístup kdokoliv, data jsou k dispozici v otevřeném formátu. Příklady: všechna data na data.brno.cz

SŽDC ustrnula v „kroku jedna“ (open format) a ne v „kroku dva“ (open data). Jako pokrok to je, ale mohlo být lépe.

Přemek

Nic nového, jen tou poznámkou, že ke strojvedoucímu se aktuální stav dostane pouze online přenosem, který z principu nebude možné „vyhradit“, a to ani obostranným šifrováním. Online přenos znamená, že se data dostanou do veřejného prostoru a budou tak „open“, i když oficiálně „proprietary“. Microsoft, Adobe, Intel a spousta dalších by mohli vyprávět…

Jaaa

106/1999 Sb.
A soudit se… :-/

Jiří Kocurek

To už rychleji opraví závadu a pomalá jízda zmizí.

Silvestr Kadeřábek

A co vysoudíte, když zákon 106/1999 Sb. je děravý jak řešeto? Vypláznete peníze za žalobu a nemáte přitom naprosto žádnou záruku, že soud bude rozumnější než povinný subjekt a odvolací orgán. A můžete mít argumentaci sebelepší.

liberal shark

SŽDC je státní organizace, která spravuje veřejný majetek. Data jsou rovněž veřejným majetkem.

Jiří 2

Přitom se nabízí spolupráce s ioda.cz, kteří věřím by rádi spolupracovali i zdarma. Jenže to je právě to: malá domů pro spřátelenou firmu by se nekonala a proto raději vlastní řešení děravé jak další aplikace SŽDC (lidé z provozu mi dají zapravdu) a především drahé s malou domů pro kamarády.

Peter

X rokov sľubované zlepšenia typu Souhrnná tabulka, a napokon to zavedú do praxe kadejakí intoši z Hornej dolnej, ktorí budú mať doma PC.

Konečne SŽDC, už to malo byť dávno!

mirekk

Proč jste jel na třicítce 90?
Sekla se mi GPS

Dalibor

o tom to není. Vlak gps potřebuje max pro pomocnou funkci.Vlak cestu nehledá, vlak po ní jede tak, jak mu ji „někdo“ postavil. Jde o to, aby důležité změny, třeba ono náhlé snížení rychlosti na 30, v ttp se nemuselo „lovit“ v papírové“ pdf“ formě na tabletu, ale aby byla šnace tyto data u dopravce p“řeskládat, zpracovat, zvýraznit, vyfiltrovat“ tak, aby byly přehledné a třeba by počítač zvýraznil náhlé změny rychlosti atp. Tj dopravce by měl šnci rychle a efektivně s těmito daty pracovat, ne jen je „přeposlat“ pdfko fírovi na tablet. Mít je veřejné na internetu? Vůbec nechápu k… Číst vice »

PetrD

Hodil by se i pro tvůrce tratí pro vlakové simulatory. Viz napr. https://www.youtube.com/channel/UCtDt4BLjt9dSQvXW9PmHCfQ největší problém maji právě v získání presnych dat o trati (sklony, rychlost, atd)

Jiří Kocurek

Jneže na tom simulátoru by někdo vydělával a to je podle mnohých špatně.

K.S.

Když někdo ta data bude chtít, získat, tak je z internetu stejně vyhrabe, jenom s větším úsilím.

V.N.

A proč ta data nemít veřejně k dispozici ? Jsou snad tajné ? SŽDC je státní organizací , tudíž ve vlastnictví všech. Stejně tak železniční tratě. Proto by na takové informace měl mít právo kdokoliv , kdo by je chtěl…. I vzhledem k zákonu ke svobodným přístupu k informacím. Jako občan mám právo požádat státní úřad o sdělení jakýchkoliv informací , které nejsou ze zákona tajné. Tudíž , pokud napíšu na náš magistrát dopis s dotazem , kolik zaplatil například za právní služby za loňský rok a jakým právníkům , je úřad povinen mi odpovědět. Proč by to se získáváním… Číst vice »

ondra

povinnost odpovědět sice má,ale z médií víme,jak často úřady hrají zdržovací taktiku/třeba platy úředníků/, vemte si třeba kancléře Mynáře,jak dlouho oddaloval odtajnění platů jeho podřízených.

Dalibor

se muze dobrovolne vydat na prochazku OKOLO trati a na ctv ereckovany papir si psat poznamky. Uzitecnost informaci TTP pro verejnost opravdu neni valna. pro takove vysirace typu Voda z Tetcic to muze byt prilezitost jak blbymi obstrukcemi o verejnem pristupu k informacim vysirat a komplikovat zivot provozakum, kteri se timto urcite skvele bavi.

Dalibor

víte jaká paralela mne napadla? Vojsko je taky státní organizací, PČR taky… proč nejskou veřejný klíče n Matře? proč nejsou veřejný všechny parametry komunikace v AČR? je to taky vlastnictví všech. tento pohled na věc je nesmyslný. Některé informace prostě je účelní nenít veřejné a jiné informace je neúčelné zveřejňovat, protože oficiální zvěřejňování danou organizací s sebou poneye vždy růst nákladů.

V.N.

Ježíši, to je blbost. Armáda a policie je o obraně státu a tyto informace podléhají z pochopitelných důvodů utajení.

Ryk Mat

A mě zase napadá, že utajování a zabezpečování stojí peníze. Jsou to náklady navíc. Tudíž je třeba velmi dobře zvážit, zda je vynakládat pouze pro egomasturbační choutky státních úředníků.

Jaaa

To, že vy to netušíte, neznamená, ve to nemůže mít reálný ekonomický přínos.

Dalibor

rad se vzdelam, jaky prinos v tom shledavate vy?

Jiří Kocurek

… a kdyby to jěstě mělo na mašině akcelerometr, taky by se podle naměřených hodnost dal průběžně monitorivat stav trati a podle naměřených dat za dlouhé období identifikovat místa, kde v budoucnu bude muset být zavedena pomalá, či provedena rovnou oprava a ušetří se trakční energie.

Petr Šimral

To už dávno někteří mají a dokonce i vyhodnocují…

Tuzemák

Vymlouvat se může zkusit, otázka co mu to bude platné. Od toho aby dával pozor na cestu tam sedí jen ON a nikdo jiný. Tak jako se může pokusit řidič vymluvit na navigaci, která ho zavede do zákazu, policie mu to stejně nezbaští. Tady dostane snad jen jako lehkou výpomoc, na cestu ale stejně musí dál dávat pozor strojvůdce. Tak to asi bude i legislativně ošetřeno? Ale bude ten systém asi brát celou dobu jako výpomoc, dopředu počítat s možným výpadkem a cestu stejně musí pořád sledovat. Tuto povinost mu nikdo určitě nebude brát. On je tam ten co „rozkazuje“-nese… Číst vice »

Modré zábradlí

On teď někdo navrhuje, aby HO to hned teď nahradilo (jakkoliv k té náhradě jednou dojde)? Jestli to dobře chápu, tak je řeč o datech, pro nakrmení aplikace, která zajistí třeba funkci „údaje, které se změnily od posledně zvýrazni červeně, a ty které se týkají návěstí pro el. provoz a rychlosti nad 100km/h skryj“. A jak zajistíte aktuálnost dat? Že by obdobně jako těch tištěných (v pdf)? Jak to děláte do teď, když zjistíte, že nemáte aktuální?

Tuzemák

Shodou okolností se tomu dneska věnovali chvilku v Událostech (viz. odkaz). Nejsnažší se jeví asi převzít funkční řešení ze silnice. Nejsem IT expert, ale selským rozumem, jen samotný převod pdf tabulek na strojově čitelná data nestačí. Je to jen první krok pro „navigaci“ do nějakých těch tabletů. Dál musí fungovat „něco“ co určuje aktuální polohu vlaku na trati. Logicky se asi jako snímač polohy nabízí GPS, co určí polohu vlaku. To má snad veškerý ten dnešní spotřební elektroodpad. Dál musí nějaký „otrok“ přiřadit kilometrovníkům u kolejí, světelným návěstím a pod.. GPS polohu a pak to teprve začne něco zobrazovat. Práce… Číst vice »

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Pracovat s pdf nedává smysl, to pdf muselo být nutně vygenerovaný z nějaký databáze / něčeho strojově čitelnýho. Pozici návěstidel potřebuje znát minimálně ETCS a AVV, tj. na koridorech už to bude taky zmapovaný. Spousta toho taky zná GTN, ta to taky odněkud musí tahat, ovšem nevim jestli tam to bude s dostatečnou přesností. Tohle neni problém dat, tohle je klasickej korporátní problém – ikdyž to lidi dole tlačej tak přes vrstvy managementu se nedostane k lidem co o tom skutečně rozhodujou. Teda než dojde k nějakym problémům.

Tomáš Záruba

Nojo, takový věci (a vůbec „pomůcky“) přece nelze zveřejňovat, ono je to totiž všechno děsně tajný. Ještě by to imperialisti zneužili.

Dominik

Proč by se to mělo zveřejňovat všem? Jedná se o interní dokumenty pro drážní dopravu, takže všichni, kdo to potřebují, k tomu přístup mají, ale nevidím důvod to volně vyvěšovat na net. Už tak stačí, že drzost některých šotoušů nezná mezí.

HonzaX

Fotit nádraží je trestní, to věděli už za Švejka, že? Někdo zaspal před 100 lety…

Dominik

Vzhledem k tomu, jak se někteří u kolejí chovají a ještě si myslí, že s vestou mohou všude, bych tento zakáz klidně vrátil a nejen nádraží.

Jiří Kocurek

Ano jistě. A automatu prodávat pouze proti velkému techničáku a občance, jen tak je možno zajsitit, že se automapa nedostane do rukou nepovolané osoby, která není provozovatelem silničního vozidla.

Dominik

Jenže s automapou asi moc neplechy nenaděláte, oproti tomu, když se neproškolená osoba pohybuje v kolejišti.

Paja

A když se neproškolená osoba pohybuje na silnici? Vy ten svět máte navnímanej zajímavě.

Dominik

Jenže to s automapou nemá moc společného.

Jiří Kocurek

Jakože bez mapy nenajdu dálnici, abych se motal tam, kde je vstup chodcům zakázán. A bez TTP nenajdu železnici, abych se motal tam, kde je chodcům vstup zakázán?
Jinak samozřejmě nejen prase divoké, ale i chodec na dálnici může způsobit řetezovou nehodu.

Juraj

Tiež sú to dáta vytvorené za verejné peniaze, takže otázka by mala byť iná: čomu uškodí, že sa to zverejní?
Ale chápem, modrá armáda vyžaduje najvyšší stupeň utajenia. Aby sa náhodou niekto nedozvedel, že jazdia vlaky…

VRT

Modré gumky by nejraději utajily i jízdní řád.

Strojvůdce Příhoda

Čím přístupnější tato data budou, tím lépe. To nejsou žádná zneužitelná data. To, že jsou tzv. interní, je něčí hloupý výmysl. Navíc opravdu zajímají hlavně ty, co je potřebují a to nejsou zdaleka jen strojvedoucí. Těch pár stovek šotoušů přeci nemůže SŽDC nikterak ohrozit, zejména, když veřejně přístupná budou jen pdf data, naopak ta strojově čitelná se automaticky budou poskytovat jen dopravcům a ostatním jen na vyžádání v odůvodněných případech (projektanti, například z AŽD).

Jiří 2

Navíc autorům software spíše než aktuální data pomůžou spíše demo data, na co všechno mají aplikace připravit. Ostrá data jsou potřeba až pro finální spuštění.

Martin Chovanec

Třeba proto, aby někdo mohl vyvinout tu aplikaci pro strojvedoucí a nemusel žádat o bezpečnostní prověrku…

Xaver

Přesně, ještě by nějakej šotouš třeba mohl drze udělat aplikaci zcela zdarma, místo toho, aby ji nechaly ČD u nějaké firmy udělat za šílené prachy 😉

Hajnej

Na to, aby „nějakej šotouš“ tu aplikaci vyvinul a odzkoušel, mu z větší části stačí nějaká tréninková data.
Když jsme vymýšleli mapy tratí do AVV, tak byly k mání jenom schémaťáky a nákresáky, přesto jsme neseděli na zadku s výmluvou „nejsou data“ a ten systém vznikl a vstoupil do života.

Graylag

Nejde o to, že by to nešlo. Jenže a) výrazně tím zmenšíte množinu lidí, kteří to budou zkoušet vyvinout, b) i pokud to vyvinete, neobejdete se pro zavedení do praxe bez podpory už zavedené firmy a c) (což souvisí s a) ) při menší dostupností dat nebude zdaleka tolik inovací.

Plusy zveřejnění tak jsou. Jsou i nějaké mínusy? Uškodí zveřejnění dat někomu? Snad jen že zvýší konkurenční tlak na už zavedené firmy.

K.S.

Možná jim, protože veřejnost může po zjištění stavu začít nadávat, ptát se a podobně.

Dalibor

minus? na projekt zverejneni dat se vypoti studie. na zaklade vysledku studie se bude zpracovavat projekt, pak se schvvali soutez, pak se vybere realizator a ten neco vymysli. vz jsme na D0 megach. to vymyslene se vude verifikovat, pravidelne auditovat a starat se o provoz a spravny chod bude celej jeden odbor. pak bude zrizen druhy odbor, ktery bude zavaled zvidavimy dotazy co kde fak realne oopravdu za kolik…. ve finale se vyhodi balik penez za nic. misto toho aby se investice smerovala dovnirt na cokooliv potrebneho.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

To je pravda pouze u komerčních aplikací. Ty na koleně vznikají stylem „něco mě zajímá, existují někde data, ze kterých si to můžu vytáhnout?“ Pokud jsou tak dojde u 1 ze 100 aplikací k dokončení a stane se z toho něco použitelnýho a občas i něco úspěšnýho. Příkladem takový aplikace je NaVlak, SŽDC neumí udělat mobilní web, ačkoli se dá očekávat že cestující veřejnost tyhle informace bude hledat primárně v terénu, tj. na mobilech, tak se toho někdo ujmul a udělal to ještě pohodlnější než mobilní web. No a čeho se dočkal od SŽDC asi netřeba zmiňovat.

pro ty, kteří neví, čeho se autoři od SŽDC dočkali: jeden čas měla aplikace zakázaný provoz, neboť data stahovala ze serveru SŽDC. Z toho serveru, který je volně přístupný veřejnosti na http://provoz.szdc.cz/tabule/. Jen se to prostě SŽDC nelíbilo. Nakonec došlo ke smíru.

Příjezdové a odjezdové tabule na novém webu SŽDC (které si jen berou data z datové základny těch starých a vypisují je, nic nového to neumí a tím, že to neumí blikat při hlášení ukončení nástupu, umí to vlastně ještě míň) vyšly podle Registru smluv na 2 miliony.

Jiří Kocurek

Něco jako Babitron? Tam taky došlo snad až na soudní spor, že data o zpoždění nesmí být veřejná. Sice se zpoždění zobrazuje na pragotronu ve stanici , ale není důvod proč by o zpoždění měli vědět všichni. 😛

Romanero

Proč jsou elektronické mapy nebo katastr veřejný všem? To je snad stejný princip. Proč by měl mít k informacím o naší železnici přístup jen ten, kdo po ní jede? A pokud máte schizofrenní obavy, tak trať se dá vyhodit do vzduchu i bez znalosti TTP..

K.S.

A teď si přidejte tu hrůzu že nálož umí připravit i žák ZŠ podle učebnice chemie…

Jiří Kocurek

Naco učebnici chemie? Návod na ANFO je přímo v té zkratce uvedený.

K.S.

No dobře… Narážel jsem spíš na to že ta paranoia nemá smysl, protože se toho dost učí ve škole.

Dalibor

to neni paranoja. bezpecnoostni riziku =0 nicmene to bude muset nekdo vymyslet naplanovat realizovat udrzovat tj budou to nemale naklady, jejiichz prinos pro provoz trati bude nulovy.

K.S.

Tak udělat server na kterém se bude zrcadlit to co už mají (TTP a další existují), není takový problém.

Dalibor

a to vše bude zadarmiko zadarmiko to někdo naprogramí, zadarmiko te bude nějaký správce hostovat, zadarmiko to bude někdo aktualizovat, zadarmiko tomu někdo udělá fairwall, zadarmiko bude ochrana proti tupejm warezákům a DDS útrokům… . Idealistická to kokotina. kdo che má je, kdo je potřebuje k výkonu povolání, dostává je pravidelně aktualizovány.

K.S.

Tak SŽDC asi mají nějaké IT oddělení, tady se bavíme, podle toho jak moc složitě to chcete dělat, o nákladu v řádu nízkých tisícovek. Nehledě na to SŽDC servery s dokumenty v režimu veřejné dostupnosti má. Jak to přesně udělají je jedno, rozhodně to ale není nepřekonatelný problém. Nákladově marginální záležitost.

Dalibor

marginální? se vsaďte, že rozpočet na takovou službu půjde na zřízení několik mega a na roční režie sklidem půl mega až mega. Na to dám vsadím poslední výplatu.

Dalibor

si představte, že na to uvolní jednoho ajťáka se svou výplatou a máte kolem 700.000,- ročně jen mzdové náklady. k tomu režie, související náklady (toho šaška musí někdo řídit, kontrolovat, musí někde sedět… zbytečně vyhozený peníze.

K.S.

P.S. V práci jsme nedávno řešili přesun jednoho systému na hosting 3. strany, ten pitomý server stojí ročně <20 tisíc a to je to podstatně výkonnější než by bylo třeba na dokument server. Ten nepůjde přes 500USD/rok. Jestli si rozjedou na SŽDC virtuálku, nebo to dají na něco co už mají, tak to bude ještě míň.

Dalibor

v práci ve státním podniku? na GŘ? to asi ne….že ne.

K.S.

V nadnárodní korporaci, stačí? A pokud bude taková pitomost stát výrazně více než za kolik se nabízí služby pro zveřejňování obsahu, tak je to tak zralé na to na ně poslat někoho na kontrolu. Promiňte, udržovat virtuální server s pitomými PDF, je tak na 0.1 úvazku. A jestli mají, jakože mají, webserver na kterém jsou dokumenty a tento je veřejně dostupný, tak se bavíme tak o naprosto minimálních požadavcích na cokoliv jiného. Aplikace v úplném základu kde si ty TTP jenom můžete vyhledat a stáhnout je otázka tak měsíce vývoje. S tím teda že je tam třeba jednou za rok… Číst vice »

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

To že vy to neumíte zmonetizovat neznamená že to neumí nikdo jinej. Ono totiž API lze zpoplatnit. A dokonce jde udělat i vývojářská verze s několika dotazy za časovou jednotku zdarma aby to neodradilo vývojáře od použití. A kromě toho ten server bude potřeba tak jako tak pro dopravce, jestli budou potřeba 2, jeden pro dopravce a druhý pro vnější svět tak už to cenu navýší jen o ten druhý server. No a ona ta verze pro dopravce (příp. další platící zákazníky) stejně nepojede na jednom stroji ale na několika kvůli spolehlivosti.

ale zvýší.. „hele oni chcou taky veřejnej přístup“ „no jo vidím, tak na to napíšeme požadavek na 300 hodin na analýzů, 800 hodina na přenos, a tak yněco klukům na zabezpečení , takovejch 500 by mohlo stačit, ne?“ tak mi to dej do přehledný tabulky“ „ok“ jednoduchý model. Tabulka se nějak nazve a pošle se vejš. tam si přihodí rezervy režie a podobný vaty. výsledek – zřízení veřejného publikování požadovaných dat bude předstvovat v roce xxxx náklad x milionů Kč Tak nějak to chodí ve velkých státních podnicích. Do nadnárodních korporací nevidím, tam nemám praxi.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Co se týče zabezpečení tak to potřeba i při pouze interním přístupu – dokonce útoků na systémy z vnitřní sítě je řádově víc – byť ne v podobě cíle ale v podobě chyby u uživatele – no ale z pohledu dostupnosti / spolehlivosti je jedno jestli mi ten systém shodí někdo chybou nebo úmyslně.

Dalibor

neumi, moderni ucebnice stoji za prd

K.S.

Pravda, nevím jak vypadají ty nejnovější. Ale co jsme tam měli my, tak se to ještě dalo složit, uměl-li jste výpočty reakcí.

Dalibor

na základce? jen spočítat stechimetrický poměr je nad rámec základky. možná na gymplu,Na steřdní chemický průmce určitě.

K.S.

Pravda, gympl to pojímání reality trochu deformuje, ale učebnice měly na sobě psáno chemie pro základní školy. 😀

mgr.pavel

Je nějaký důvod ta data tajit? Ne? Tak proč je nezveřejnit?

Veřejnost může najít data a souvislosti a kritická místa, kterých by si jiný nevšiml. Nebo vybudovat třeba trenažery zpětně i pro dopravce. Nebo cokoliv, fantazii se meze nekladou. Proč třeba města zveřejňují statistická open data která jsou k dispozici všem?

Dominik

A je nějaký důvod je zveřejňovat? Není jediný, všichni kdo tato data potřebují pro svou práci mají k nim přístup.
Už tu to i padlo, krom dopravců stejně nikdo jiný tyto údaje nepotřebuje, tudíž není důvodu je zveřejňovat (simulátor šotouše není relevantní důvod).
Dopravce tato data má, tak si ten třenažér mohou nechat vyrobit už nyní.

Graylag

Svobodná společnost nemá fungovat na principu „Proč někdo něco má mít?“, ale „Je nějaký důvod, aby to někdo neměl?“. Pokud nenajdete vážně dobrý důvod proč to tajit (třeba že tím vznikne společnosti hrozba), je jediná morálně správná volba to zveřejnit.
Utajování každého prdu byla doména minulého režimu a nedá se říct, že by to tenkrát nějak dobře fungovalo.

Dominik

Je nutno se ptát na obojí, jestliže si někdo vytvoří interní dokumenty, u kterých zveřejnění sice nepřináší zvýšené riziko, ale neexistuje u nich relevantní důvod jej zveřejňovat tak bych to nezveřejňoval, nemusíme zveřejňovat každý prd, jen proto, že neexistuje důvod to nezveřejňovat.

VRT

Ano, pokud máte soukromou firmu, tak nikomu do rozpisu služeb vašich zaměstnanců nic není. SŽDC ale není v této pozici.

Graylag

SŽDC ale je státní organizace, tedy v podstatě její malý kousek patří i vám. A je placena ze státních peněz, tedy z vašich peněz. Připadá vám v pořádku, že se bez dobrého důvodu utajují informace před vlastníky a investory?

Pokud by to byla soukromá akciová společnost a vy byl akcionář, nevadilo by vám, že před vámi firma něco zatajuje?

To co se snažíte obhajovat je (státní) paternalismus. Tedy představu, že občan je dítě, které se nemá zatěžovat zbytečnými informacemi (pro jejichž získání nemá dobrý důvod). Já se ale necítím jako dítě, za které se musí rozhodovat. Vy ano?

Dominik

Ten příměr k dítěti je trochu přehnaný, toto není o nějakém rozhodování za jiné, ale nevidím jediný důvod zveřejňovat informace, které jsou určeny pro provozování dráhy a drážní dopravy, tyto informace jsou důležité jen interně a všichni zúčastnění k nim přístup mají. Už z důvodů, že tím hrozí přetěžování serverů ze strany šotoušů, jelikož někteří si myslí, že se jim dráha musí klanit a běda jak strojvedoucí na pozdrav nehoukne či neblikne a nejradši by měli přístup i do KADRU či ISOŘE. Jinak co se týče těch „vlastníků“ či investorů, můžete mi říci, co je na TTP, TJŘ, apod… tak… Číst vice »

Graylag

Ten příměr k dítěti vůbec, ale vůbec není přehnaný. Sám opakovaně argumentujete tím, že ty data nemusí být zveřejněná, protože je (například) já nepotřebuji. Ale proč vy rozhodujete o tom co já potřebuji nebo nepotřebuji? Podívejte se na to takhle. Máte právo rozhodovat o tom, co (vaše) dítě bude mít k obědu? Ano, máte. Máte právo rozhodovat o tom, co budu mít k obědu já, váš soused, pan starosta nebo pan prezident? Nemáte. Proč ho nemáte? Protože nikdo ze jmenovaných není dítě a má právo se rozhodovat za sebe. Pokud tedy uznáte, že nemáte právo druhým rozhodovat o obědu, proč… Číst vice »

Dominik

Co se týče informací v nemocnici, tak lékař Vám taky poskytne informace jen o Vás (příp o nejbližších), ale ne o každém, kdo v nemocnici leží.

Graylag

Ano, protože k neposkytnutí informací o ostatních je dobrý důvod – soukromí těch ostatních. Ale s anonymizovanými obecnými daty už nemocnice problém mít nebude.

Chcete tím říct, že SŽDC a její interní dokumenty mají taky právo na soukromí?

Dominik

Ne, jen jsem tím chtěl poukázat nato, že stejně jako u lékaře má k informacím přístup ten, kdo nato má nárok a nějak se ho tedy týkají.

Graylag

Mě se ale data produkované SŽDC týkají. Vznikají za mé peníze, tak chci mít možnost se podívat jak vypadají. A jestli jim rozumím nebo ne je nepodstatné.

Mimochodem stejně tak se mě týkají i ty informace o nemocných, protože jsou léčení z peněz jdoucích z mého pojištění. Ale tam je konflikt zájmů, který se ve jménu principu proporcionality řeší tak, že dostanu jen ty anonymizované data.

Je nějaký konflikt zájmů při zveřejnění dat SŽDC? Pokud ano, je zájem SŽDC tak zásadní, že mají být data veřejnosti zcela nepřístupná?

K.S.

Přetěžování serveru… Hmm. tak to je máte blbě nastavené, nebo myslíte že tam budou sedět šotouši celý den a nebudou dělat nic jiného než sjíždět TTP? Prosimvás… A jedno takové pravidlo, pro dokumenty využívejte jiný server než pro kritické aplikace. servery se pak dají i různě zrcadlit, takže klidně, jestli máte takový strach, si dáte jedno zrcadlo na pomalý server ven a na intranet dáte jiný, ze kterého se třeba o půlnoci překlopí změny ven. Nebo to dělejte jednou měsíčně, to je jedno. Jestli máte strach z vyžrání kapacity linky, tak se dá severu přidělit i max. rychlost a ta… Číst vice »

Dominik

Dobře, o počítačové technice zas takový přehled nemám.
Nebo je kontaktujete jinak, upřímně, který laik se v TTP vyzná, když ještě každá trať má 12 souborů?
Dost tratí je dohledatelných na Wikipedii, apod…., kde jsou i uvedeny i některé parametry (rychlost, kde je tunel, most, atd…), nebo si zažádejte SŽDC aby Vám konkrétní trať zaslala, protože Vás ty parametry zajímají jistě z konkrétního důvodu, ale jinak něčí jentak zájem nepovažuji za důvod, proč dávat k dispozici všechny interní dokumenty.

Graylag

Argumentujete tu tím, že laikové se v tom nevyznají a pak sám navrhujete, aby si laikové ty informace vyžádali od SŽDC. To je nějaká divná úvaha ne?

Smysl těch otevřených zdrojů je, že na základě nich třeba někdo udělá webovou aplikaci, do které jako majitel lesa naklikáte co chcete a ona vám řekne, jestli to jde nebo ne.
Jenže pokud ten co by tu aplikaci měl vytvořit ty data neměl jak získat, tak ji asi těžko vytvoří, ne? SŽDC ji určitě jen tak nevytvoří, tak proč v tom bránit někomu jinému.

K.S.

Zase lidi nepodceňujte, pokud už to člověk bere, tak si dohledá i ten zbytek. Ano, dát to tetě u kostela asi se v tom nevyzná, ale když už si to berete, tak si dohledáte zbytek věcí. Tak složité zase nejdou. Nebo minimálně ne v té podobě jaké se daly najít než se majitel gvd. cz dostal do sporu se SŽDC a soubory tam byly dostupné. Jak tu píše Grayleg, ta data se dají využít k vytvoření aplikace, třeba pro majitele lesa aby se rozhodl jestli má shánět vlak, nebo kamion. Sám jsem kdysi nad něčím podobným přemýšlel kdy mne několikrát… Číst vice »

Dominik

A k čemu by Vám ten odklonomat byl, když provoz řídí dispečer a ten případně rozhodne o jízdě odklonem? A ten ví, jak má řídit provoz. Navíc jste zapomněl na minimálně jednu proměnou a to přechodnost vozidel.
Navíc SŽDC má Kalkulačku pro výpočet ceny za použít dráhy jízdou vlaku (zadává se trasa, typ dopravy, vybavení loko a hmotnost vlaku), a aplikace ukáže nejlevnější trasu, v případě, že chcete jinudy přidáte akorát body přes co chcete jet.

K.S.

Vy jste tedy případ, jestli dispečer ví jak řídit, provoz, tak nevím proč nechá vlak tvrdou 25 minut ve stanici čekat vlak, který má už z výchozí stanice zpoždění, přestože by se dalo dojet do následující kde se dá taky křižovat, čímž by jeden měl zpoždění menší. Upozorňuji že na té trati v dané oblasti byly opravdu jen tyto dva vlaky. A že v tom nemám napsanou další drobnost, to myslíte že budu na web vypisovat celou specifikaci? Ano, asi přijdete s tím že bych měl když se dožaduji toho aby data SŽDC byla veřejná, ale jednak ten odklonomat není… Číst vice »

Dominik

Tak řídí se předpisem pro operativní řízení provozu a opravdu jsem tam nebyl, těžko Vám teda povím, proč křižování nechal na danou stanici a ne až další, ono krásně se to kritizuje, bez znalosti souvislostí.
Tak kalkulačka hledá nejspíš tu nejlevnější trasu. Navíc se dají body vybrat na mapě.

Modré zábradlí

A neměla by se ta kalkulačka utajit aby ji někdo nezneužil?

Jiří Kocurek

Berte to takhle: Spotteři, kteří sledují flightradar rozhodně nepřetíží kominukaci mezi letadlem a řízením letového provozu. To, co popisuje K.S. je zcela normální postup. Jen bych k tomu dodal, že korporátním zázakníkům (velkým dopravcům) je možno zajistit přístup přes VPN přímo na intranet SŽDC, na server, kam veřejnost přístup nemá a mít nebude. Dnes v době virtualizace, pardon, v době cloudu, je zřízení virtuálního serveru ve virtuální sítí záležitost na 1 minutu, máme−li template a tu síť. VMko ve VMware zhruba za hodinu od nuly. A když bych chtěl být jóó zaželezobetonovaný, tak budu replikovat z produkční databáze na klon,… Číst vice »

Ondřej

Stejnou argumentaci můžeme použít naopak. Co je na těch datech tak důležitého, že by zvěřejněna být neměla? Jaké jsou možné negativní důsledky zvěřejnění těchto dat?

Přístup váš a vám podobých je důvodem (obecně), proč jsme tady tak v prdeli. Protože se furt vymýšlí důvody, proč něco nejde.

Dominik

Já ale od začátku říkám, že jejich zveřejnění moc negativních důsledků mít nebude, proti zveřejnění jsem proto, že to jsou interní pomůcky, které slouží pro provoz dráhy a drážní dopravy. Takže rozumný argument by spíš měli přines ti, kteří žádají jejich zveřejnění (důležitost zveřejnění, apod…). Ale on žádný není, tento spor je jako boj dítěte o hračku, kterou má jiné dítě jen proto, že jí má. A zde to je stejné, zastánci zveřejnění to chtějí zveřejnit jen proto, že k nim má přístup jen někdo a oni ne, sice jim budou nanic, ale musí je mít.

Graylag

Dokážete pochopit, že tady nejde o hračku, ale o princip? Vůbec nejde o to, jestli ty data někdo chce. Jde o to, že vy nemáte právo v tom komukoliv bránit.

Tohle opravdu není něco co si někdo má obhajovat. Právo na život a další základní práva se taky nemusí obhajovat a respektují se. V čem to je podle vás jiné?

Dominik

Právo na život je trochu něco jiného jak interní pomůcky SŽDC. A zde jde o pomůcku, která je určena pro provozování dráhy a drážní dopravy, řekněte mi, proč by do toho měla mít podle vás právo nahlížet i veřejnost, v čem to pomůže provozování výše uvedených činností?

Silvestr

SŽDC přece není vůbec nic do toho, k čemu kdokoliv z veřejnosti použije data veřejného sektoru, která SŽDC spravuje. SŽDC je státní organizace, ne soukromý podnik.

K.S.

U státního aparátu ale ano. Jednak veřejnost musí mít kontrolu nad činností složek, pokud tato nemá takové znaky, které utajení vyžadují, což rozhodně dráha nemá. Jednak ta data jsou třeba pro plánování jak krajů, tak státu, tak obcí, tak soukromých podniků. Například budete mít X míst pro stavbu logistického centra, fabriky, pískovny… budete mít X lokalit, vlak tam sice vede, ale budete o něm vůbec uvažovat když nevíte jestli tam můžete navézt jedním vlakem ekvivalent 4 kamionů, nebo 40? Nebudete a pošlete náklad raději po silnici. A pídit se po TTP podle stošestky? Na to se každý z vysoka… Nebo… Číst vice »

Jiří Kocurek

Argumentujete kruhem: Komu jsme data nespokytli, ten tato data nepotřebuje.

Dominik

Vy jste žádný rozumný argument proti nepřinesl, argumentujete stylem, musí to zveřejnit, protože k tomu má jiný přístup a já ne, sice to nepotřebuji, ale to je jedno. Jak dítě na hřišti, které chce hračku druhého dítěte jen proto, že tu hračku má jiné dítě.

Graylag

Jediný a zcela dostatečný argument je, že SŽDC i její data jsou veřejným majetkem. Tím pádem musí být data veřejnosti dostupná. Konec argumentace.

Že ty data někdo chce protože k nim má přístup někdo jiný je vaše smyšlenka. Poslyšte, nedává vám náhodou přístup k neveřejným datům pocit moci nad námi plebsem, který je najednou výše uvedeným argumentem v ohrožení?

K.S.

Víte že bych se tomu ani nedivil?

Dominik

Argument to teda zcela dostačující není, jelikož to jsou pomůcky pro provozování a organizování dráhy a drážní dopravy, v čem to pomůže provozování dráhy a drážní dopravy, když k tomu bude mít přístup veřejnost? Mám snad přístup k citlivým údajům, že bych ten pocit měl mít (navíc jen k těm, které potřebuji pro svou práci)? Stejně jako Vaše myšlenka je, že argumentuji pro nějaký pocit moci, přitom blíž pravdě jsem spíš já, jelikož tento spor se víceméně objevil poprvé se zrušením stránky gvd.cz a podruhé nyní, jinak krom pár nářků šotoušů se o tom moc debaty nevedli, že chudák veřejnost… Číst vice »

Haha

Je to z veřejných peněz. Pokud není důvod to tajit, pak to má být veřejné bez nějaké diskuse.

K.S.

Ale TTP asi citlivý údaj není, že? Jedná se o něco co zajišťuje bezpečnost státu? Nemyslím si. Obsahuje to nějaké utajované skutečnosti? Ne. (To byste prosím musel jít zrušit všechny pevné návěsti) Nenapadlo Vás že to prostě rozvířilo otázku jestli to co produkuje státní správa má být veřejné? A i kdyby to rozvířila parta lidí co si to čte před spánkem jako pohádku, požadavek na to aby to bylo zveřejněno je zcela legitimní, protože to je z veřejných peněz. navíc jsme Vám tu už myslím ukázali několik případů kdy to může mít cenu pro lidi mimo provoz dráhy. Takže prosím… Číst vice »

Dominik

1) Z veřejných peněz se pořizují třeba i hasičská vozidla a neznamená to, že si je chodím půjčovat aby mi zalila zahradu. 2) Buďto chci nebo nechci napojit podnik na železnici, vůbec si nedokážu představit jak takové Mattoni dokázala obnovit vlečku a dalších pár podniků (a spočítat nákladnost), když neměli po ruce tyto interní pomůcky. 3) To spíš vylepšit už existující kalkulačku aby ukázala i alternativní trasy. 4) Myslíte Děti země a podobné spolky, které vše akorát zbytečně blokují? 5) Dopravci budou mít data k dispozici, tak si vývoj takové aplikace (či samotné SŽDC ideálně) mohou zadat. 6) Pak nevím,… Číst vice »

K.S.

1) Auto vs. data není úplně košér, navíc dáváte nesmyslný příklad. Zahradu vám samozřejmě přijedou zalít, pokud vám hoří. 2) Vlečku měli, takže k ní někde měli i papíry, pokud máte novostavbu, nebo několik míst kde můžete stavět a dráha není kritická, přístup k datům může hrát velkou roli v rozhodování. 3) Je to možné, ale to by do toho museli mít přístup všichni (neověřováno), a musel byste k tomu dokopat SŽDC, ale ať už to tam bude, nebo ne, tak není důvod k tomu ta data tajit a bránit jiným ve vytvoření jejich vlastní verze. Co víte, třeba to… Číst vice »

Dominik

Jedná se o zveřejnění všech pomůcek, nejen TTP, ale třeba i SJŘ a dalších a dle předpisů může vlak neveřejné přepravy jet s x hodin zpožděním a x hodin náskokem, ale to už moc lidí vědět nemusí a pak to budete (hlavně šotoušům) tisíckrát vysvětlovat.

Silvestr

Pokud na nějaké téma očekáváte smršť dotazů, tedy zájem veřejnosti, tak nejlepším řešením je všechny tyto údaje preventivně transparentně zveřejňovat. Zavedení pořádku by ostatně mohlo zpětně prospět i samotné SŽDC. Každá státní organizace potřebuje co nejširší kontrolu veřejnosti jak prase drbání.

Dominik

Kritická místa? To jsem zvědav co zvládne laik bez znalostí vyčíst z TTP, to samé značky v TJŘ.

V.N.

Víte, jako přepravce dostanu občas nějaký nápad na nějakou železniční přepravu. Když byly k dispozici všechny pomůcky na internetu , ihned jsem věděl , zda je či není můj nápad realizovatelný. Když budu mít k těmto informacím složitější cestu, nápady třeba mít nebudu….

Libor

Jdete na to nějak obráceně. Proč apriori uvažujete o informacích ze státních organizací a úřadů jako o neveřejných a zveřejňovat je pouze z nějakého konkrétního důvodu? Nemělo by to být opačně, tedy že bude veřejné vše, kde tomu nic nebrání?

Stanislav Fanta

Pomůcky gvd jsou volně k dispozici na ulož.to a ostatních veřejných cloudových úložištích.

Jiří Kocurek

Tak tam se toho najde. Například podvržených souborů je tam přehršel.

K.S.

A nebo zneužitelných identit…
U TTP nevím kdo by je falšoval, ale to že se to musí řešit partyzánsky je problém.

Dominik

Protože byly vytvořeny za nějakým účelem, zde třeba pro provoz a organizaci drážní dopravy a primární určení je tedy pro osoby, které tuto činnost vykonávají.

Jiří Kocurek

Stejně tak automapa − potřebujete občanku a výpis z registru vozidel ke koupi automapy? Vždyť by si ji mohl koupit každý! I neřidič. A neřidič přece automapu nepotřebuje.

Stanislav Fanta

Pomůcky gvd jsou volně k dispozici na ulož.to a ostatních veřejných cloudových úložištích.

Graylag

Takhle se ty data sice možná dostanou na veřejnost, ale v momentě kdy jsou z neoficiálních zdrojů, už mají pochybnou hodnotu z hlediska spolehlivosti, pravosti a aktuálnosti (integrity, jak se moderně říká). To sice šotoušům vadit nebude, ale znemožní vám to jakékoliv komerční využití. Těžko můžete vytvořit trenažér nebo navigaci, pokud nemáte jistotu správnosti dat. Takže takové nástroje buď nevzniknou, nebo vzniknou jen na objednávku dopravců, kteří si ale zase svůj produkt budou hlídat – takže žádná konkurence a minimální tlak na inovace.

Dominik

Stejně takovéto trenažéry vznikají pro dopravce, tak si jej dopravce nechá vyrobit na zakázku, v čem je problém?

Graylag

Problém je v konkurenci, nebo spíš v její neexistenci. Pokud si dopravce nechá vyvinout trenažér u konkrétní společnosti, dá za to nějaké peníze. Přitom kdyby na trhu už existovaly hotové řešení, pravděpodobně by jej koupil levněji nebo v lepší kvalitě.
Jasně, dá se namítnout, že kdokoliv si může vyvinout řešení i na neoficiálních datech a pak jen doplnit ta oficiální od dopravce, ale už je to zbytečné omezení, které konkurenci dusí.

K.S.

Proč? Protože třeba je good practice věci pořízené z veřejného veřejnosti dávat k dispozici? Protože třeba někdo začne koukat pod prsty tomu co na SŽDC dělají? Třeba že může být vykonána veřejná kontrola nad tím jestli nakládá s majetkem hospodárně? Jestli si nevymýšlí?

Dominik

Good practice věci? Nechci být hnidopich, ale tohle spojení opravdu trhá uši. Ale to jsem odbočil.
Podle TTP či SJŘ poznáte, jak je nakládáno s penězi? K tomu snad slouží registr smluv ne (kde to je asi i lépe poznat), tímto je vykonávána veřejná kontrola dostatečně.
TTP, TJŘ, atd… vždy byly interními věcmi a nevidím jediný racionální důvod to měnit, slouží pro potřebu organizace drážního provozu.

K.S.

Ano, zní to hrozně, ale je to obyčejná programátorština 😀 Ano, poznáte podle toho, a dalších dat, jak se o ten majetek starají atd. například jestli nenechávají zbytečně chátrat trať s dobrým sklonem a necpou peníze na postrky těžkých vlaků. Jestli zbytečně na trati s oblouky vyhovujícími do 120 nenechávají 60, přičemž to vede do pár větších sídel. Jestli nenechávají někde zbytečný hrb… Vezměme si reálný příklad, státní postrky přes vysočinu. Nákladní doprava bude happy, SŽDC „vyřeší“ problém s kapacitou, ale máme být jako veřejnost také spokojení? Co když se za postrk za X let nastřádá tolik že spolu s… Číst vice »

Haha

Mně velice sympatický přístup, ale mám obavu, že naše programátorsko-technické myšlení nebude byrokraty zrovna v oblibě. 😉

Dalibor

čéče, asi máte pravdu. co zkusit toto nacrhnout a realizovat? Nechete nastoupit do SŽDC a způsobit tam revoluci?

Vojta

Já nevidím důvod, proč to nevyvěšovat.

liberal shark

Majetek SŽDC je majetkem všech občanů ČR. Každý má právo získávat veškeré informace, potřebné ke kontrole hospodaření s veřejným majetkem.

Dalibor

bohuzel casto zazivam velmi „zvlastni“ chovani ruznych „pseudofanousku“ zeleznice, co si na sebe v lepsim pripade vemou vestu z auta a mysli si, ze je to v tu chvlili cele jejich.

Graylag

To je takový nešvar posledních let. Opět se začíná hodně řešit otázka „Proč by někdo něco měl mít?“ místo otázky „Je důvod, aby to někdo neměl?“ Před 30+ lety to tak přece fungovalo, tak proč se nevrátit do „starých dobrých let“.

K.S.

To jsme tu diskutovali včera se Železničářem v Důchodu, došli jsme k závěru že to může generační obměna. Ale to se dá zvrátit.

Dalibor

moje otázka: kdo bude financovat službu, aby všichni „měli“ vše. Já to financovat nechci.

Graylag

Tady jsem to vůbec nemyslel ve vztahu k dostupnosti dat. Ale k obecnému principu. Všimněte si, že se třeba propírá „Proč by někdo měl vlastnit prázdný byt? Pojďme mu to zdanit nebo rovnou zabavit.“ Místo aby se probíralo „Je nějaký důvod, proč by někdo neměl vlastnit prázdný byt?“. Nebo „Proč by někdo měl mít možnost se bránit, od toho je přece policie“, místo aby se ptalo „Je důvod, proč někomu bránit v sebeobraně?“. Pokud to ale vztáhnu na ty data. Pokud jejich zveřejnění nestojí neúměrné peníze, pak by zveřejněné být měly. Vytvoření těch dat financovali všichni (ze svých daní), tak… Číst vice »

liberal shark

Hlavně by se mohlo přijít na to, jaký je v tom bordel :-).

Marťas

Hurá! Pozdě, ale přece. Spolu s klasikem říkám „lepší pozdě, nežli později“. Hlavně, aby nezůstalo jen u slibu….