Průlom: Správa železnic získala povolení k elektrizaci Zlína

Nehoda na přejezdu ve Zlíně. Foto: Drážní inspekceNehoda na přejezdu ve Zlíně. Foto: Drážní inspekce

Zásadních změn dozná stanice Zlín střed, nádraží se přesune blíže ke Gahurově ulici.

Vlekoucí se příprava velké modernizace a elektrizace trati z Otrokovic přes Zlín do Vizovic zdolala důležitý milník. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal stavební povolení pro úsek Otrokovice – Zlín (včetně). Žádost podala Správa železnic loni v prosinci.

Stavební povolení je zatím nepravomocné, lze se proti němu do 15 dnů odvolat k ministerstvu dopravy. V úseku Otrokovice – Zlín plánuje SŽ zahájit stavbu v roce 2026, vypsání soutěže na zhotovitele předpokládá v polovině příštího roku. V roce 2029 by měly plynule navázat práce na úseku Zlín (mimo) – Vizovice, kde je dnes situace složitější. SŽ pro tento úsek dosud nemá pravomocné územní rozhodnutí.

V úseku Otrokovice – Zlín má SŽ vykoupeno přes 70 % potřebných pozemků, dál směrem k Vizovicím zatím vykupovat nemůže. Celkové investiční náklady činí podle dokumentace pro územní rozhodnutí téměř 12 miliard korun, tyto odhadované náklady se ale aktuálně zpřesňují.

Projekt řeší elektrizaci celé trati z Otrokovic do Vizovic včetně vybudování druhé koleje v úseku Otrokovice – Zlín.  Maximální traťová rychlost bude zvýšena z dnešních 60 km/h na 100 km/h. V celém úseku je zahrnuto i vybavení systémem GSM-R a ETCS L2.

Zásadních změn dozná stanice Zlín střed, nádraží se přesune blíže ke Gahurově ulici. Součástí je i modernizace nádraží v Otrokovicích, které dnes podle SŽ není připraveno na očekávaný zvýšený rozsah dopravy na trati Zlín – Vizovice.

Obě uvedená nádraží získají například nová nástupiště, podchod a novou nádražní budovu. Stejně tak se modernizace dočká stanice ve Vizovicích, kde se plánuje vybudování autobusového terminálu a přestupního bodu mezi vlakem a autobusem.

Tři přejezdy budou nahrazeny mimoúrovňovým křížením, velkorysé řešení představuje především zhruba dvousetmetrový tunel v Kvítkovicích. Další mimoúrovňová křížení jsou navržena na křižovatce ve zlínské části Prštné a v části Podvesná, kde se kříží železnice s trolejbusovou tratí. Po dokončení zůstane na 25kilometrové trati 21 přejezdů zabezpečených závorami.

V rámci stavby se zároveň zruší zastávky Otrokovice-Trávníky, Zlín-U Mlýna, Zlín-Malenovice a Zlín-Louky. Tato místa mají být v budoucnu obsloužena MHD. Nově naopak vznikne zastávka Zlín-Malenovice obec.

Po dokončení stavby se Zlín zařadí mezi krajská města, kam vede elektrifikovaná železnice, a jediným krajským městem „bez drátů“ zůstane Liberec.
Podle původních plánů se mělo začít s vylepšováním zlínské tratě už v roce 2021, následně byl termín posunut na rok 2024.

Tagy DESÚ elektrizace trati Otrokovice - Zlín - Vizovice Správa železnic
130 komentářů