Průlom: Správa železnic získala povolení k elektrizaci Zlína

Nehoda na přejezdu ve Zlíně. Foto: Drážní inspekceNehoda na přejezdu ve Zlíně. Foto: Drážní inspekce

Zásadních změn dozná stanice Zlín střed, nádraží se přesune blíže ke Gahurově ulici.

128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jano

Já si myslím, že to asi nebude v dohledné době téměř jistě anebo spíše nikdy.. Kolikrát to již bylo na spadnutí…? Tak nějak pořád se to periodicky po 2 letech odkládá.. Napřed za 3, pak za 5, pak za 7, pak za 11 a teď už za 12 miliard a pořád jen sliby a nic se neděje…Již od 80.-tých let to bylo x-krát na spadnutí a pořád nic.. Nejslibněji to vypadalo, než to zařízl Bárta. Takže asi bych byl v klidu a nic moc neočekával..:-)

Honza

Přidám druhou kolej, tím zvýším propustnost tratě. A zruším 4 zastávky. Proč nejde zachovat zastávky a zavést rychlíky a osobáky?
Jinak tunel v Kvitkovicích není velkorysý, ale nezbytně nutný.

Martin

Protože se má vlak a mhd doplňovat a ne soupeřit o cestující.

Honza

Vlak má být v první řadě páteř systému.

Jano

A proto zrušíme některé zastávky a necháme lidi jezdit po věčně přeplněné souběžné čtyřproudové silnici přervanými a pomalejšími trolejbusy… Logika „tvůrců“ . Za 12 miliard se to hodí… A mohl to být tak hezký „S-bahn Zlín“. A není to tak úplně dávno, co byla plánována i zastávka Zlín-Louky komerční zóna (mimochodem kromě obchodů i u soudu), která již byla i zanesena v jízdním řádu s hvězdičkou „ode dne otevření“, ale bohužel se tehdy nerealizovala (vlaky se měly v zastavování střídat se zastávkou Zlín-Louky)…:-(

Martin

Jenže vy z toho S-bahn chcete udělat tramvaj. I v současném vyprojektovaném provedení bude dostatek možností přestoupit z MHD na vlak. Máte představu kolik lidí nasedá v zastávkách, které se mají rušit? A porovnejte si to s počtem cestujících, který se pro tuto linku předpokládá. Za mne jednoznačně palec nahoru za snahu udělat spojení Zlína a Otrokovic rychlé a pravidelné.

Jano

Ale když tvůrci tvrdí, že vlaky budou jezdit po 15.-ti minutách, tak snad jeden za půl hodiny může být zastávkový „S-bahn“ a jeden rychlíkový (třeba jako Pardubice- Hradec, ale tam je to po hodině). Jel jste někdy trolejbusem Zlín -Otrokovice, zvláště ve špičce, s milionem semaforů? Je to pěkný opruz… A vlak celé ty kolony pěkně předjíždí již teď. ..

Václav

Takže když se motorová trakce nahradí elektrickou, která umožňuje rychlejší rozjezd a zastavování s menšími ztrátami energie i menším opotřebením vozidel, tak se pro jistotu zruší tři zastávky (resp. 4 a místo nich se zavede jen 1 nová). To má fakt úžasnou logiku… zvlášť když pravděpodobně budou jezdit rychlíky až do Vizovic, které budou moci většinu zastávek prosvištět tou stovkou. K čemu tam pak budou osobáky?

Franta Holeček

Přesně tak. Kapacitní vlak, co zabírá méně místa, navíc v dvoukolejném provedení bude více času na zastavení na trati(vlak nebude překážet) se sníží počet zastávek. A lidi budou asi jezdit ucpanými silnicemi v narvaných trolejbusech. Totální kocourkov.

Martin

Protože vlak bude rychlejší vrstva a trolejbus zastávková pomalejší. Pokud se opravdu podaří zkrátit takt i jízdní dobu mezi Zlínem a Otrokovicemi, potom si myslím, že je to správná cesta a řada lidí upřednostní pro jízdu v celém úseku právě ten vlak. Zastavovat vlak pro max. 4 cestující moc smysl nedává.

Václav

Už vidím, jak někdo pojede někam z centra Zlína třeba jen 8 km vlakem, aby pak přestupoval ještě na trolejbus. To radši pojede tím trolejbusem celou cestu.

Jiří Kocurek

Mno ona se motorvá trakce nahradí elektrickou i na těch zrušených zastávkách: Vymete je trolejbus.

Francimorka

Ten už je tam Vymětal dneska.

Václav

Na trolejbus má smysl přestupovat z rychlíku, ne z osobáku. Tady se zase volí přístup „odradit co nejvíce lidí od cestování osobákem“, pak se za pár let zase nějaký expert bude divit, že tam osobáky jezdí prázdné, a navrhne je zrušit úplně.

mgr.pavel

Do doby příštích voleb do PSP cestující rozhodně nic nepozná. Ttakže ne, s volbami to nemá nic společného.

Pípa

Tahle se dělá novinařina na tomto webu. Napise se nový nadpis, jeden odstavec a vše ostatní se zkopírujte z předchozího článku.

Takže stačí přečíst jen ten nadpis a clanek ani neotevírat.

Hoermalmeister

Volby jsou pořád

zlíňák

Nádraží ostuda kraje, kde to ještě mají? Stejně to ten zlínský nejen dopravní skanzen moc nezmění 😉

mgr.pavel

„Nádraží ostuda kraje, kde to ještě mají?“ No tak třeba tady v Brně..

Jiří Kocurek

To už je po rekonstrukci, budete muset dál, do Jihlavy.

fous55

V Jihlavě běží kompletní rekonstrukce stanice Jihlava město, která se stane hlavním dopravním centrem. Současná ostudná stanice Jihlava se stane nepříliš významnou zastávkou.

rogo01

Ale až za 20 let. Do té doby ještě víc sejde.

Jirka_M

Brno je teď náhodou v pohodě. Jen jsem zvědav jak se zvedne provoz, když se vrátí Rožmberci a Vysočiny.

Nemel

Že jsem tak smělý…proč je jako obrázek ke článku použitý zrovna vykolejený vlak? Jak to souvisí? 🙂

Vlastimil Kocurek

To jsou ilustrativní obrázky. Prostě se v takové agentuře ´tukne do PC a vyletí obrázek. Tak nad tím vůbec nepřemýšlejte. To není na hodinové posuzování, který z obrázků by byl lepší, tady jde o text. nmebo snad měli jet do Zlína ???

Nemel

No a teď si svou myšlenku aplikujte třeba na situaci, kdy budou psát třeba o křtu nového letounu a jako ilustrační obrázek dají fotku z katastrofy v Lockerbie…

Kubrt

Vážně si myslíte, že toto téma nebo toto konkrétní oznámení má nějaký volební dopad? Pro řadové občany má toto téma asi stejný význam, jako snaha ministra Dvořáka o zřízení českého kulturního centra v Charleville-Mézières.

Petr

Volební dopad nikoliv, ale vznik v souvislosti s volebním datem ano.

mgr.pavel

A že jsem tak smělý, máte tu souvislost a mohl bych ji vidět?

V Česku se co měsíc získává povolení na nějakou infrastrukturní stavbu. Proč právě toto povolení souvisí s volbami a jiná ne? Nebo snad každé povolení je uděleno, „protože za jedenáct měsíců a třiadvacet dní budou volby“..??

To je pěkná volovina.

Petr

A mohu vidět,které ostatní s volbami nesouvisí. Pokud se dobře pamatuji, tak jsou ti kteří rozhodují o tom co se bude stavět buď přímo voleni, nebo řízeni osobami, které vzejdou z voleb. Takže každá stavba má svůj popud ke vzniku od nějakého voleného orgánu. Tedy její vznik souvisí s volbami.

tarten

Takže jste sám popřel, že to souvisí s volebním datem?

Petr

A nesouvisí? volby jsou vždy v nějakém datu?

Frantík

Jako ano, ale jde o to, že lidi mají děravou paměť a třeba letí jenom na to, co politici udělali v posledních 3 měsících.

Michal82

Tam se pak počítá s přímými vlaky Praha-Zlín? Nebo se současný Slovácky expres rozpuli a půlka pojede do Zlína a druhá do Luhacovic. Díky

Mike

Řekl bych že pravděpodobně zůstane stávají (nebo lehce pozměněný model) linky R18, na to aby jezdila linka v hodinovém taktu (1. hodinu do Luhačovic/Veselí, 2. hodinu do Zlína) asi ani nebude kapacita, ani předpokládám snaha MD v nasledujici smlouvě to měnit. Ale kdo ví, třeba to bude jinak, byl bych rozhodně radši kdyby jo

Francimorka

Bohužel, jezdím pravidelně Olomouc-Pardubice a slovackemu expresu se vyhýbám radši vždy valasskym nebo ostravském protože tam je vždy trochu volněji.

Frantík

Protože v slováckém platí litacka do Kolína, a jede první.

Francimorka

Tak to mne je v úseku Olomouc-Pardubice celkem jedno.

Michal82

Tak jedna EMU jednotka do Zlína druhá Bemu do Luhacovic. To by bylo rychle a praktické.

Michal82

Takže jen spoje Otrokovice-Zlín?

Zlámalík

„…Součástí je i modernizace nádraží v Otrokovicích, které dnes podle SŽ není připraveno na očekávaný zvýšený rozsah dopravy na trati Zlín – Vizovice…“
Kdy že se to Otrokovice překopávaly naposledy? Co na to odbor strategie, pane Sosno?

Francimorka

No už to bude skoro 30 let, hlavně ten tehdejší projekt bude 30 let starý, to byl ještě Sosna ve škole a plánováno se zrušit všechny vedlejší tratě.

Jiří Kocurek

Byl tehdy na škole, když se to stavělo: https://md.gov.cz/Ministerstvo/Vedeni-ministerstva/Ing-Lenka-Hlubuckova/Ing-Ludek-Sosna

Tehdejším ředitelem strategie mohl být nějaký dněšní důchodce.

Frantík

Tak doufám vznikne větší autobusák, st ti všechno nemusí jezdit do centra. Za předpokladu, zr vlaky pojedou často.

Frantík

Už tam nejsou 🙂

Francimorka

Na základě několik let starého ilustracniho obrázku bych žádné závěry nedělal.

Michal M

Nemám ten region úplně v paži, tak jsem se taky pro jistotu podíval na mapu, jestli jsou Otrokovice pod nebo nad Říkovicema 😀

Jan Vagala

A tady se koukám mazalo. Pročpak asi…

Vlastik

Vím, že ta trať je v hodně složité zástavbě, ale přeci jen 21 přejezdů na tak krátké trati je hodně.

Vít

Souhlasím, ale právě ta složitá zástavba to dost komplikuje. Když tam ale budou závory a systém přenosu obrazu z přejezdu ke strojvedoucímu se stane normou, tak to na těch 100km/h asi zas tak velký problém nebude. Spíš bych viděl problém v tratích na 160km/h, kde pořád přejezdy jsou, než na takové příměstské drážce. Ale ano, každý mimoúrovňový přejezd je lepší než nejlépe zabezpečený úrovňový.

Pavel Skládaný

Systém přenosu obrazu ke strojvedoucímu? Závory se sklápějí cca 7 vteřin před příjezdem vlaku na přejezd, k čemu takový přenos obrazu bude dobrý?

Martin II

A každý zabezpečený úrobňový je lepší než vyšlapadá pěšina bez ničeho.

luke.pl

Ono tam ani tak nejsou problem oficialni prejezdy, jako spis ty neoficialni vyslapane cesticky…tech je tak dvakrat tolik 😀

Petr

Nešlo by to zvednout na estakádu?

Vlastik

Přesně toto jsem chtěl napsat, ale Zlín je na to asi malá metropole.

Francimorka

Navrhovat něco neprůchozího při získání stavebního povolení po 15 letech projektování mi nepřijde zrovna inteligentní.

Vlastimil Kocurek

Tak v Praze řeší neprůchozí věci jednoduše, že se u všeho uvede několikrát menší cena. nechci jmenovat, nemělo by to konce. Naposledy tedy Barrandovský most kupodivu jen 2x. Ale jiné stavby třeba 5x, a mimo dopravu tam bylo převýšení až 8x. Z 2 miliard na 16 miliard.
Jinak nesouhlas, kdy ž je něco špatně ,. tak je to špatně, a zastavit takové věci, protože pak se to dělá často nadvakrát. Nejsme tak bohatí, abychom řešili věci dvakrát.

Petr

Takže se to zamítlo jako neprojednatelné před 15 lety. To je dobře, že to tehdy prošlo připomínkováním.

Vlastimil Kocurek

Proč na estakádu, v Praze chtějí všechno do tunelu, může to chtít i Zlín.

Petr

Tak to není jen v Praze. Ono do budoucna není kam ty dopravní stavby šoupat. Tady by mohl pomoct příbuzný místních z USA, má poradce který to s tunely už zkoušel.

Jaaa

Když už, je to lepší zakopat. Estakáda pořád tvoří dost značnou překážku.

Albi

Stejne je to k placi, ze se nepostavi ta Baťova nedokoncena zeleznice za Vizovicemi. Vzdusnou carou je to 11 km a mohlo byt krasne propojene cele Valassko…

panda

Zemek si to dokázal v jistých dobách dobře ohlídat, aby náhodou nepřišlo ČSAD Vsetín o byznys někdy.

Kubrt

Za posledních 70 let už tu dostavbu nikdo nebral jako reálnou, takže ani Zemek nemusel nikde zasahovat.

Frantík

Vsetínští protestovali kvůli tomu, že by Valašské expresy mohly jezdit přímo přes Zlín a Horní Lideč a nezajíždět do Vsetína.

Kubrt

A který dobrák jim nakukal, že tahle trať má šanci na realizaci?

Daniel Jablonecký

S tou úvratí? To asi sotva.

Frantík

Pokud by to podmínka byla, mohli by to nějak vyjednat. Ale objektivně by to bylo zhoršení dopravy – to ale nemá být závislé na infrastruktuře, ale je vždycky lepší mít víc možnosti. Dokonce i na organizaci dopravy po potenciálním dobudování vyšly studie.

Michal M

Přičemž z těch 11 km je půlka v tunelu. Asi bych úsilí směroval třeba do Liberce než do těchto děr.

Vlastimil Kocurek

Je škoda, že píšete Liberec, pokud jsem kdysi dělal do plánování regionů, slovo Liberec jsme vůbec neznali, byla jen Liberecko-jablonecká aglomerace LJA, a škoda, že se toto vytratilo. Jako kdyby se to Jablonce netýkalo. Prostě je velká chyba, že se už nepoužívá. Výrazně to mění pohled třeba na ČB 95 tis. ale ČBA 171 tis. obyv., kde navíc do budoucna pravděpodobně aglomerace přeroste město.

Michal M

Tady bych to automaticky nemíchal vzhledem k tomu, že ty města jsou nějak od sebe a i kdyby bylo spojení od Prahy do Liberce hotové, tak nevím jak dalece atraktivní bude pro Jablonec…

fous55

A co vše do ČBA počítáte? Celý okres ČB, tedy od Týna po Nové Hrady, má 202000 duší.

Pavel Skládaný

Toto je naprosto trestuhodné a trapné, výmluvný doklad impotence státní správy. Leč nejde o výjimku – u nás už od roku 1942 leží místy téměř dokončená dálnice Brno-Jevíčko-Moravská Třebová, miliardy leží na zemi a také se jen kecá a slibuje.

Tomáš Záruba

Smysl by mělo postavit tam pořádnou novou trať. Rozhodně ne dokončovat Baťovu klikatici.

Tomáš Záruba

Mimochodem asi vůbec nejužitečnější částí takové myšlenky by byl navazující tunel Lidečko – Lúky…

Frantík

Nikdo neříká že to musí být 1:1

Michal M

No právě, trefit tou obří novou stavbou jinou lokálku mi jako kauf nepřijde…
A pokud to nevyšlo za Bati, těžko to vyjde dnes.

xyz

Naopak – s VRTkovou synergií by to dokázalo vyjít jako hlavní železniční spojnice Prahy, Brna i mnoha dalších oblasti Česka se severním i východním Slovenskem.

Jano

Navíc ve Vizovicích se již provozuje v tělese bývalého pokračování nedokončené dráhy zbrusu nová cyklostezka i s vtipnou zastávkou Vizovice – město i s trafikou (moc hezká malba na stěně jednoho sousedícího domu…).

zdeněk

není potřeba nic stavit, existuje trať přes Uherský Brod a Bylnici, stačí ji jenom modernizovat a elektrifikovat v celé délce včetně úseku Bylnice – Horní Lideč

fous55

Podívejte se na mapu. Ve Vizovicích zastavěli prostor, kde by musela trať pokračovat. Myslíte, že kvůli takové lokálce to někdo zbourá?

Frantík

Úplně si jistý nejsem, jestli to nemáte na mysli, ale ta trať se před Vizovicemi měla oddělovat dřív, ne prodloužení slepé koleje.

WarThunderPako

Co vlastně brání projektantům D49 se spojit s SŽ a udělat společný kus železnico-dálnice?

bublina

V době bateriových jednotek se chce ještě někde natahovat drát? Ten Zlín je fakt pozadu

Kubrt

Je tam taky významná nákladní doprava.

Skubas

Kde? To myslíte těch pár kontejnerů, co se vozí do Lípy?

Kubrt

Jednak pár kontejnerů si představuju jinak, jednak kombinovaná doprava je budoucnost evropské železnice, takže považuju za účelné jí neházet klacky pod nohy a umožnit jí rozvoj, třeba tím, že odpadne přepřah v Otrokovicích. Obecně ta trať má větší potenciál, než na jaký je dnes využívaná.

Josef Pešek

Budoucnost? To vážně nevím. Spíš přežití nákladní dopravy na železnici.

Horal

No těch se tam vozí právě hodně.

Grossák

Doba bateriových jednotek? Dovolím si upozornit, že bez drátu ani ta bateriová jednotka nepojede.

Juraj

Že by z Prahy na expresu jel akupanter jen kvůli těm posledním kilometrům? Zajímavá idea.

Twix

Ta doba bateriových jednotek ale nastane jinde než tady. Ani místní příměstská doprava, ani plánované rychlíky z Prahy a Brna, ani náklady nejsou pro BEMU vhodné.

Pavel

Baterky jsou na všech tratích provizorní řešení než budou nataženy troleje. To platí i o MS kraji. Všechny tratě na kterých plánují jezdit BEMU se plánuje dát pod dráty. BEMU není nákladově efektivní řešení.

Francimorka

Všechny ne ale většina asi jo.

Jiří Kocurek

Tak tady je předpoklad Os po 30 minutách a to už se trolej vyplatí sama o sobě. Do toho ale vlaky do Prahy (ano, je to krajské město, aglomerace má 100.000 obyvatel) a nákladní doprava, které je bateriová jednotka dobrá jak kopačák při hokeji.

xyz

Ten 30min. interval tam mmch. většinově je už dnes.

Frantík

„Smazáno pro tupost“

WarThunderPako

Já ten komentář chápu jako sarkasmus… nebo se pletu?

svancara lukas

A elektrifikace dálnic zase nic.

LeBoeuf

😀
nemci uz s tim zacali. a taky skoncili.

Geralt

Není na takovou odbočnou trať s nízkou rychlostí ETCS L2 zbytečné? Nestačilo by levnější L1?

Petr Šimral

Radiokomunikaci stejně musíte nějak vyřešit a pokud se bude dělat komplet zabezpečovačka, tak ETCS L2 vyjde levněji proti L1.

Jiří Kocurek

On tam bude docela provoz, dalo by se mluvit i o páteřní vlakové MHD.

Kubrt

Já bych se nebál slova S-Bahn 🙂

mgr.pavel

Z-Bahn, jako Zlín-Bahn! 🙂

Kubrt

To si nechte zaregistrovat jako ochrannou známku 🙂

Jano

A proto zrušíme některé zastávky a necháme lidi jezdit po věčně přeplněné souběžné čtyřproudové silnici přervanými a pomalejšími trolejbusy… Logika „tvůrců“ . Za 12 miliard se to hodí…:-(

Ares

Už jo?

Michal Bartoníček

Z jakého důvodu je plánováno jen 100 km/h? Zase tak moc se ta trať nekroutí.

Frantík

Tak se odvolejte, že chcete víc.

Jiří Kocurek

Ale dostanete to o dost později, i tu „pouhou“ stovku. Vyplatí se to, Horste?

Frantík

Ani ne, určitě se alespoň někdo jiný odvolá, o tolik delší to teda nebude.

Michal M

Ne, pak se zase někdo jiný odvolá, že nechce víc než stovku.

Jiří Kocurek

Co kdybychom požadovali rekolaudovat estakádu Nového spojení na 120 km/h, aby byla kolaudace dřív? 😀

Michal Bartoníček

Na to jsem se ale neptal.

Francimorka

A kolik byste si na těch 10km představoval? Rozdíl mezi 100km/h a 300km/h jsou 4 minuty ale jen u vlaků které nestaví v Otrokovicích ani Zlíně. A těch bude 0% procent reálně tak max 2 minuty a to se opravdu nevyplatí kvůli tomu zbourat město.

Jiří Kocurek

V Otrokovicích rovně tunelem do Zdounek, další stanice Morkovice-Slížany a dál bez zastavení, víkendový šotoexpres do Prahy.

Michal Bartoníček

Otázka nestojí, kolik si představuju. Otázka zní, z jakého důvodu je na nové trati rychlost 100 km/h. Tak buď to víte a odpovíte, nebo to nevíte a odpovídat nemusíte. 🙂

Alibaba

160 tam není proto, že by to prakticky nebylo využitelné pro vlaky a třeba kdyby jste na tuhle rychlost navrhnul přejezdy co ta zbyly, tak by byly zbytečně dlouho zavřené. A pak taky rychlost má vliv i na různé revize pro údržbu, třeba měřící vůz nemusí jezdit tak často.

Michal Bartoníček

To mi stačí, děkuju za odpověď. 🙂

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Hustá zástavba, velké množství přejezdů, regionální doprava bude nadále výrazně převyšovat dálkovou.

fous55

Protože při zastavování po pár kilometrech by zvýšení maximálky na 120 nebo 140 km/h přineslo při výrazně vyšších nákladech jen nepatrné zkrácení jízdní doby v řádu nižších desítek sekund. I pro projíždějící rychlík je úspora mezi Otrokovicemi a Zlínem pro 120 km/h necelá minuta.

Michal Bartoníček

Děkuju. 🙂

Petr

Parádní ilustrační foto. 😀 😀 😀

MP22

Cože?? Já myslel že celé je to pouze vtip SprŽele jako trollit Zlíňáky a ve skutečnosti k tomu nikdy nedojde.

Petr

To neznáte požadavek koaličního partnera na ministra dopravy v této vládě? “ Z krajských měst do Prahy vlakem za méně než hodinu“. To se má SprŽel sakra co otáčet aby tu VRT ze Zlína postavila ?-D

Jiří Kocurek

Patrně již počítá s osamostaněním Moravy, převedením Airbusu na drážní vozidlo anebo s maglevem do Ostravy.

Náhodný Kolemjdoucí

Na to mají Liberec?