Průlom: Ošlapné je součástí poplatku za dopravní cestu, řekl soud. Česká novela jde proti tomu

Zastávka Chabeřice. Motorový vůz 810 by zde měl podle návrhu SŽDC zaplatit za zastavení 1,20 Kč. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016Zastávka Chabeřice. Motorový vůz 810 by zde měl podle návrhu SŽDC zaplatit za zastavení 1,20 Kč. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016

Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) vynesl tento týden zásadní verdikt, který vnáší světlo do problematiky takzvaného ošlapného, tedy poplatku dopravců

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Ještě by se měly přidělat turnikety na nástupiště. 😀
Pokud přes turniket projdu na vstupenku, je to docela jasné, vstupenky prodává SŽDC. Projít bych ale taky mohl na kteroukoliv jízdenku (podle toho co z daného nástupiště jezdí, modrou, žlutou, černou,… místní IDS, státní tarif…) a pak za mě vydavatel jízdenky zaplatí peronku.
A pokud se vybuduje podchod z Hlavaku k Rajské Zahradě, mohl by být turniket na koncích podchodu, pražané by procházeli na Krndačku. (a když si neuvědomím že dneska jdu na žluťáka do Brna a automaticky si pípnu lítačku, tak by to za mě ROPID odmítl platit)

Pepa

Pokud bude podchod pražského hlavního nádraží, tak by měla být u VŠE trafika, kde se budou prodávat všechny jízdenky (ČD, RJ, LE, DPP).

Přemek

To je ta spravedlnost v podání české politické parlamentní „elity“. Hloupý majitel, který si na své pustí zdarma konkurenci. Tedy, zájemci zaplacený majitel… V normálním světě by národní budovatel a správce infrastruktury kasíroval kromě cestujících každou konkurenci, ne prohibitivně, ale na úrovni úhrady nákladů na údržbu a rozvoj infrastruktury.

Jiří Kocurek

Takže po měste jen na městském kole. Soukromé budiž zakázáno!

Vít Jůza

Pro SŽDC, které by infrastruktura měla patřit, dopravci nejsou konkurencí.

Tomáš Tyll

„Novela tak jde přesně opačným směrem než aktuální výrok unijního soudu, který naopak považuje perony i přístřešky na nich za součást dopravní cesty.“ No, jakkoli je o mě – a správně – známo, že bývám kritický k odboru legislativy MD ČR, zde musím uvést, že citovaná věta z článku není správná. Novela zákona o dráhách přidáním výrazu „zastávka“ do výčtu zařízení služeb vůbec nejde „opačným směrem“ než aktuální výrok unijního soudu. Vtip je v tom, že je třeba vždy posoudit stavebně technické a uživatelské řešení „osobního nádraží“ řečeno terminologií přílohy II bodu 2 písm a) přílohy směrnice 2012/34, a tedy,… Číst vice »

Osoba odborně nezpůsobilá

Kde se hovoří o tom, že by ta pravomoc měla být průlomová? Naopak v článku se mluví o tom, že SDEU SDEU opětovně přiznal Schienen-Control Kommission jakožto regulačnímu subjektu pravomoc… 🙂

xyz

Já se nechci nikterak dotknout odbornosti autora, ale pokud by se seznámil s rozsudkem a novelou, zjistil by snadno, jak hluboce se plete. I dnes je železniční stanice zařízením služeb a perón je součástí infrastruktury, zastávky dnes zákon jako zařízení služeb nechápe, což je špatně – dopravci by mohli být v přístupu k nim diskriminováni. Novela podřazuje zastávky pod zařízení služeb, v novele se o perónu nikde nepíše – to už si doplnil autor. Prosím, když už tomu nerozumíte, alespoň nešiřte kachny, případně šiřte, ale v rámci časopisu Lovec a jeho svět.

Osoba odborně nezpůsobilá

„V novele se nikde o perónu nepíše“.
Ano, stejně dobře se nepíše v zákonném vymezení zařízení služeb o cihlách, které jsou součástí budovy železniční stanice.
🙂

Medvěd

Ale na letištích platí všichni cestující poplatek zvlášť za odbavení. Tady to bude SŽDC dělat zadara ? Švejku, to se nám to žije, když nám ostatní …

kosmik68

To jste to nepochopil, na obrázku je zastávka, kolik si SŽDC řekne za použití této boudičky (4 Kč?) a jak zjistí kolik lidí tam jelo? Dopravci v závazku veřejné služby je to ve výsledku jedno protože to přeúčtuje rovnou kraji. A i jinak kolik za stejný plechovej přístřešek platí autobusák? Platit na základě nějakých odhadů a spletených čísel by se mi moc nechtělo. A jak ti co mají nějaké volné bumážky? To jim to dopravce daruje? atd atd Je to složitější…..

Medvěd

Autobusák neplatí za zastávku, obec platí dopravci za to, že tam na zastávce bude ten rok (JŘ) zastavovat………….. proto se počet zastávek v obcích na Vysočině zmenšuje. A bojím se , že na dráze to bude taky tak a kde na to ty obce vezmou peníze ?

Vít Jůza

SŽDC dopravní cestu včetně stanic zdaleka neposkytuje zadara!

mirekk

Na mě je to moc různých termínů. Prosím o stručnou odpověď: může si podle toho soudu správce navíc účtovat ošlapné nebo nemůže?

Jan Sova

může, ale musí to fikaně začíslovat do faktury za vužití dopravní cesty….

Kubrt

Ošlapné je součást poplatku za dopravní cestu – tedy současná praxe SŽDC, kdy ošlapné je součást vzorečku pro platbu za DC, je korektní.

Dalibor

A myslím, že to tak je dobře. Prostě je to „přislušenství“ patřící ke dráze jako takové. Počítat lidi a jakou mají podrážku je blbost. Tak jako odpočívadla na dálnici (teda tam, kde jsou, moc jich není) jsou “ v ceně“ mýtného