Letecké společnosti Letectví

Průkopník nízkonákladových dálkových letů s nimi končí. Norwegian se zbaví 35 dreamlinerů, propustí 2 000 lidí

Boeing 787 společnosti Norwegian. Foto: Norwegian
Boeing 787 společnosti Norwegian. Foto: Norwegian
Dopravce se zaměří jen na lety po Evropě. Nevěří v oživení poptávky po dálkových letech.

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle opustí byznys s dálkovými leteckými spoji. Firma se zaměří v budoucnu pouze na provoz letů po Evropě.

Aerolinky oznámily konec dálkové flotily v tiskové zprávě. Kvůli tomu propustí dva tisíce zaměstnanců, zbaví se všech 35 Boeingů 787, které na dálkové linky nasazovala.

Norwegian patřil k průkopníkům nízkonákladového dálkového létání, přispěl k výraznému zlevnění letenek zejména u letů z Evropy do USA. Firma nabízela spojení hlavně z Evropy do USA a také některých asijských destinací. V New Yorku se například staly aerolinky největším zahraničním dopravcem podle počtu cestujících. Všechny dálkové stroje jsou od loňského března mimo provoz kvůli propadu poptávky. V minulosti měl dopravce s dreamlinery problémy kvůli prasklinám v motoru, musel si tak najímat často náhradní stroje.

„Dálkové lety už nejsou dál součástí našeho obchodního plánu. Neočekáváme, že se poptávka po nich obnoví v blízké budoucnosti,“ řekl šéf Norwegian Jacob Schram. Firma opustí všechny své základny na dálkové lety v USA, Itálii, Francii a Velké Británii. Norwegian se do dálkových letů pustil v roce 2013, nikdy mu nevydělávaly. Všechna dálková letadla jsou leasingových firem.

Norwegian počítá s flotilou 50 úzkotrupých letadel, který chce postupně navýšit o dalších dvacet. Firma tvrdí, že jedná o nových investorech, kteří by do firmy vstoupili. Už v prosinci firma požádala v Irsku o ochranu před věřiteli.

Nový byznys plán je podle Schrama novým začátkem pro Norwegian. Firma chce postupně výrazně snižit svoji zadluženost a získat další kapitál v hodnotě až pět miliard norských korun a žádá o možný kapitálový vstup i norskou vládu. Ta už dříve pomoc aerolinkám odmítla. Norské ministerstvo průmyslu ve vyjádření pro agenturu Reuters uvedlo, že žádost dopravce zvažují. Stávající akcionáři mají mít ve firmě už jen pět procent, velká část akcií připadne na věřitele a nové investory.

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
chris

Stejně jako u Norwegian, tak u jiných leteckých společností skončili a končí mnozí, kteří letectví profesně vnímali jako svoji nejen práci, ale i jako životní styl a letectvím v podstatě dýchali….to je velmi smutné. Bohužel, díky událostem k tomu muselo dojít a dochází….většina z nich se k letectví již nevrátí, místa nebudou.

J.D.

Až se svět zase vrátí alespoň trochu do normálu, tak bude asi dost zajímavé sledovat, jak se budou využívat dálkové letadla, co teď stojí na zemi. A380 nikdo dlouho nebude potřebovat, budou stát na zemi a čekat, co se stane. U 767, 777, A340 a A330 se asi rozlítávat bude, velká část těch nejstarších asi ale stejně poputuje na cargo konverzi. U 787 a A350 je ale tahle varianta skoro nepředstavitelná – stejně tak je ale leasingovky asi nebudou chtít dávat moc pod cenou, to je raději nechat na vhodném místě klidně pár měsíců nebo let na zemi a čekat,… Číst vice »

Stony

Ideal jak se dostat levne k 787 a zkusit to po covidu rozlitat. No prestanu snit😂

Gajda

787 je ale jen pro klasické aerolinky, na to pravý nízkonákladový průkopnictví bude jedinou nadějí 777-9 ve full economy, jehož dostupnost vyjde tak akorát na dobu po covidu, kdy bude svět zase v pořádku

Já, kdo jiný

Zapomeňte na 787 a 777X. S těmi počítají předcoronové modely nebo zbožné přání návratu letectví do normálu. 787 by možná už potřebovala inovaci a 777X přichází ve špatnou dobu, stejně jako přišla ve špatnou dobu i A 380. Velká letadla se uplatní hlavně v nákladní dopravě.
Hitem na dalších 5 – 10 let se stane A 321 LR a XLR. Boeing se může pokusit držet krok s úpravou 737 MAX 10 pro dálkové lety.

Apex

Tak hlavně se ukazuje, že long haul low cost je model, pro jehož fungování není možné jednoduše okopírovat to, co dobře funguje na krátkých letech. Nákladová struktura je zásadně odlišná, očekávání cestujících asi také a vzhledem k cenám síťových dopravců ta nabídka nebyla natolik výrazně odlišná, aby vygenerovala dostatek poptávky, která by takový provoz zaplatila. Úvahy o využití sekundárních letišť se rovněž neukazují v tomto modelu jako úplně realistické. Je to do jisté míry škoda, ale tento model (alespoň v Evropě) stále čeká na nějakou geniální myšlenku, jak u toho udělat profitabilní business. Což ale nebude jednoduché a protože i… Číst vice »

GPGP

Rozumné rozhodnutí, vrátit leasigovce 787, vstup investora, přeměna dluhopisů na akcie a pozvolný růst firmy 🙂

Gajda

Norwegian měl na těchto letech podle mě problém v tom, že to byl lowcost, ale ne úplně s lowcost cenou a to pak moc lidi nezaujme. A taky ten, že se do toho vrhnuli až moc ostře a nadšeně. Těch letadel měli mít na začátek tak pět a lítat jen tam, kde by byla obsazenost 90%+ a až podle vývoje se pak rozšiřovat.

Tomas

zásadní problém byl v tom, že lítali na úplně nesmyslná letiště…

Petr

Kam všude létali? Toto téma šlo celkem dost dlouho mimo mě.

Petr

Děkuji.

Tomas

aha. ma chyba 🙂 to bude ono.

Michal68

Šance pro aerolinky levné se dostat k výborným letadlům. Kdyby ČSA měly nějakou strategii po Covidu tak by to s nimi mohli pekne rozletat. USA, Kanada, Vietnam, Korea. Ale oni nemaj nic a čekají na zázrak. Škoda trochu jsem se zasnil a vzpomněl na model Dreamlineru v centrále TVS

Jakub K

A Bangkok ještě … Ale asi ano, jsou to jen sny …

Mata

Za mě měl Norwegian nejkrásněji zbarvené Dreamlinery, a podle mě i jedna z nejpříjemnějších nízkonákladovek v Evropě. Doufám že se z toho nějak dostanou, ikdyž v to už moc nevěřím.

Viki

Myslíš to livery použitého dámského tampónu? 🙂

Lukino

Když už jsme u těch livery, tak to nové Air Canada je podle mě skvělé. A moje osobní srdcovka je Royal Jordanian, ten je dle mého nádherný.

Mata

Souhlasim livery Jordanian je fakt úžasný, ale teba Korean AL, Bamboo AW, Vietnam AL ,EL AL, Singapore AL anebo Oman air také stojí za připomenutí

Martin

Byla to paráda letět jejich 787 z NYC do Osla, můj první a zatím i poslední let 787. V Americe jistě skáčou nyní radostí, že je o jednu nízkonákladovku (ale solidní!) méně…

Tomas

Američanům byl v tuto chvíli (resp. v tomto rozsahu) Norweigan víceméně u zadele. Byl to tak marginální hráč na trhu .. navíc už v době, kdy dálkovky rozjel, na pokraji krachu …

VíKo

Cituji: V New Yorku se například staly aerolinky největším zahraničním dopravcem podle počtu cestujících.

To mi nějak nesedí s Vasim, zcela jistě erudovanym, tvrzením.

Tomas

klic je v onom “nejvetsim zahranicnim dopravcem”. to je takova dost specificka kategorie.

mezinarodni dopravci na NY jsou zajimava kategorie – je jich tam spousta, a kazdy z nich ma jednu, dve linky.

naprosta vetsina (vsici) zahranicnich dopravcu na JFK zde provozovala jednu linku (obcas 2x, 3x denne) do sveho hubu (pripadne , pokud jich meli vice) dalsich linek do svych hubu.

takze k tomu, aby se norweigan stal “nejvetsim zahranicnim dopravcem” na JFK mu v podstate stacilo otevrit treti linku.

Partneři

Škoda transportation