Pruhy jinak a jinde. Praha mění design nových tramvají ještě před svařením prvního kusu

Upravený nátěr modelu tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T. Zdroj: MHMP - Zdeněk HřibUpravený nátěr modelu tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T. Zdroj: MHMP - Zdeněk Hřib

Oproti původnímu návrhu se snížil celkový počet pruhů.

128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Votava

Konečně se nad tím někdo zamyslel. Paskvil je to pořád, ale aspoň to už dává trochu smysl. Jen by to chtělo ten přední miniproužek dát vodorovně, aby také odpovídal křivkám vozidla, mohla by se krásně usmívat, takhle vypadá jak v posledním tažení nebo po bouračce. Vedle té 15T to působí jako pěst na oko.

Martin Karásek

Když to tak pročítám tak se ani nedivím že to vaše město je tam kde je… Držím vám palce ať to jednou nedopadne tak že se zase budou všichni divit a nikdo nic… Nee dělám si prču. Vy se tam stejně oblbnete samy. To DeCity je všem stejně ukradené.

Ondra

co te meles

Martin Karásek

Vaše starosti bych chtěl mít… Co třeba řešit tu Regionovu? Modernizace za každou cenu. A nevadí že to rozhodně není k lepšímu. Vždyť ke každé jizdence by se měl přidávat pár špuntů do uší zdarma. To vám nevadí ten šílený vysoký vřískot při průjezdu každým obloukem či výhybkou??? Nebo že sedíte na prkně potaženým látkou? Zlaté motoráčky před nima.

Roman

Až na to že ty regionovy jsou postavené z těch motoráčků 😉 asi si to nepamatujete, ale řev to byl úplně stejný.

Petr Pan

Každá dodávka nových vozidel tak znamenala vznik dalších designů, což dle náměstka vytvářelo „akorát chaos“.

Zmenit dizajn po pul roce je manazersky promyslene reseni.

Tomáš V.

Tak jako se průběžně vyvíjí najbrt u ČD (a běžný kaštan to nemá šanci poznat), vyvíjí se a bude se vyvíjet schéma PID. Co je na tom tak divného? Nebo jen potřeba si blemcnout na netu?

tom

ta šedá obvzláště u autobusů tuhle jsem jel v mlze starej vošuntělej bus béžovo -červenej ,proti mě byl vidět dřív než novej HNUS šedej v šedý mlze předemnou…
Tehle šedej nátěr to musel vymyslet echt „manager“

M 474 003

Dostanou do kol odrazky, jako jízdní kola. A vepředu a vzadu budou blikat LED.

Václav

Ono stejně v Praze mnoho tramvají jezdí s reklamním polepem, tak je to vcelku jedno…

Martin

Pěkná šalina. Nastoupíš u Grandu, vystoupíš na Florenci a za chvilu ta stejná šalina.

jurali

Toz, kdyz tomu dela reklamu Pan prazsky radni pro dopravu, byvaly prazsky primator MUDr. Hrib bez atestace puvodem ze Slavicina, tak to bude dobre.

Dan

To je zářez na pažbě! Hned je líp pane Hřibe…
Kdyby jste se hoši od Mariánského náměstí angažovali jinde a v něčem jiném. Např. by pro začátek pomohlo vyházet ty nesmyslné zelené plastové „zábrany“ a zapřemýšlet ještě jednou kde vyznačit cyklostezky v centru, tak aby se nám zde žilo radostněji a lépe, jak motoristům, tak cyklistům. Zatím se vám to moc nedaří. Za bývalého režimu se říkalo:
„Angažovaný bl… může způsobit větší škody, než třídní nepřítel“…

Martin Karásek

Cyklostezka v centru. No já se picnu 😀 To snad ani Pražák nechce ne? 😀

Roman

Tak třeba na Florenci u zlatýho radiátoru se angažovali… Jenže tam si to rozhodoval odbor dopravy P1, takže namísto toho, aby byl oddělený pruh pro cyklisty (jak chtěl magistrát), tak je jen namalovaný pruh na vozovce. A manažeři ze zlatýho radiátoru na tom cyklopruhu zvesela parkují, protože je moc bolí zajet do podzemní garáže.

Mates

Předchozí barevné schéma nátěru PIP v barvě české vlajky mi pro Středočeský kraj připadal hezký a hlavně reprezentativní. Ten současný mi spíš připadá jako reklama na nějaký fotbalový klub.

Tomáš V.

Byla to naopak hrůza všech hrůz. Odstíny jak základní sada z MS Paint. O jakémsi odkazu na státní symboly nelze mluvit ani omylem, protože to neodpovídlo pořadí státních barev.

Ale chápu, někdo to rád barevné.

Pražák

Jsem rád, že se vzala připomínka, kdy se posunula směrová tabule mimo dveře.

Stráťa

Konečně někdo přišel s něčím novým a zajímavým a stejně se někdo jiný postará o to aby z toho zbyla zase jenom nuda a červené svislé pruhy postupně zmizí. Prostě nápady a odvaha udělat něco jinak se u nás neodpouští. 🙁

zlsl

máte pocit, že pruhy mizí?

jurali

Vic pruhu, vic adidas.

medical_examiner

Neříkejte dvakrát, nebo budou jednoho dne jezdit tramvaje výhradně červeno-béžové, a to i v Plzni, Brně, Ostravě…

Rudolf Tuček

Oproti původním návrhům přibylo strašně moc černé barvy na všech typech vozidel.

zlsl

to je podle mě dost elegantní, úplně prapůvodní návrhy byly extrémně lame

Jaroslav Palkoska

Podélný červený a bílý pruh se objevil na tramvajích již kolem roku 1900, jako tehdejší české národní barvy. Bílá se časem změnila na krémově žlutou – barvy Prahy. Smysl současného „přebarvení“ na oranžovo-šedé a „přesměrování“ pruhů å la zebra na svislé jsem úplně nepochopil. Pokuď však návrh vznikl v „dílně“ Pirátů, ničemu už se nedivím.

medical_examiner

Tak třeba si ho jednou vezmou s sebou na politický hřbitov…

jurali

Mno, socialismus nikdy tak snadno neskonci. Jedno zda nacionalni, internacionalni nebo ten soucasny kulturni.

Roman

Svislé pruhy se mnohem snadněji lícují při montáži, než když je vodorovný pruh přes několik dílů. Takže se šetří čas a materiál na dílně.

Jaromír

Nabízí se otázka, zda o tom vědí i u výrobce…?

Vlastimil Kocurek

Upravený nátěr je podle mne v pořádku. Přitom ten původní jsem zde mnohokrát kritizoval. Vtip je, mimo jiné, v tom, že se podstatně zmenšila fragmentace celkové plochy barvami.

Tom

Jestli u návrhu designu byl designer tak to pozvracel a vykrvácel u toho. :))

Tomáš

Pročítám si diskuzi, nijak zvlášť mi v tom rozdíl nepřijde. A napadá mě spíše otázka, copak z vás někdy někdo na dopravním prostředku nenašel dveře? Jako vážně?

Trumway

Jako ne každý má zdravotní omezení díky kterému je to hledání jiné než u zdravého člověka. Doporučuji rozhovor s panem Mikulášem Kopasem. Třeba pak pochopíte.

Martin Hodek

Tady někdo zase objevil Ameriku. Přesně tohle bylo tomuto pyžamu vytýkáno už v době, kdy s ním poprvé vylezli.

Martin Karásek

Ale to není nic nového ani náhodného. Že Amerika se objevuje nebo vzniká v Praze. 😀 To je prostě takový fenomén lety ověřený.

Caracas

Za velkou chybu považuji jednotný design pro městskou i pro příměstskou dopravu. Podle mne mají být vozidla pro město a příměsto designována odlišně.

O.K.

A proč?

Martin Karásek

Aby tě nemusela rodina hledat někde jinde než jindy…

MartinS.

Když příměsta jezdí i po městě, tak to moc logiku nedává… třeba na źeleznici jen jedna linka začíná a zároveň končí v Praze (Masaryčka – Čakovice), všechny ostatní z Prahy vyjíždí a příměstské autobusy jedoucí třeba ze smíchovského nádraží nebo z Dejvické, obsluhují i město. Nemluvě o lince 174 z Vypichu, která se na Lukách převléká za 352 do Jinočan, 301 do Chýnice nebo pokračuje jako 174 do Řeporyj nebo Třebonic. By měnily ty autobusy i nátěr?;)

Jiří Kocurek

Pak narazíte na problém co je ještě město a co už je příměsto.

Následně hrozí zavedení přestupů pro přestupy, aby se oddělila MHD a špatně zbarvené busy nejezdily ve městě, 🤪 šotopravidlo.

medical_examiner

Aby ta bruselská chromá, poloslepá, polohluchá babička se stařeckou demencí nelezla místo do vlaku do tramvaje nebo naopak?
Nebojte, ta si toho všimne spíš podle toho, že na nástupiště vede podstatně víc schodů než na refýž…

DCHDC

Náhodou verze Valenta, by byla na příměsto super ⬜🟦

Caracas

Jednou z chyb tohoto designu je to, že je velmi obtížné ho aplikovat stejným způsobem na velmi různorodá vozidla PID. To s sebou nese různá amatérská a poloamatéraká dotváření a upravování původního konceptu. Výsledek je pak často paskvilózní.

Kopr

Taky si říkám, že vertikálními pruhy si řádně nabehli.

medical_examiner

To se pak vychytá při korektuře vozového parku v momentě, kdy jediný typ tramvaje v ČR bude T3xy…

jirik.e

„Praha byla podle Hřiba jednou z posledních evropských metropolí, která neměla sjednocený nátěr vozidel.“ – divoluji si podotknout, že do roku 1990 měla sjednocený nátěr vozidel MHD celá republika na červeno-krémové vodorovné pruhy a taky si díky tomu nikdo nepletl městské spoje s dálkovými nebo meziměstskými. 😀

smasska

Tehdy to bylo důležité mimo jiné i proto, že jaksi nebylo možné městskými a příměstskými spoji jezdit na jednu jízdenku…

Frantík

No ale dneska jsou na to infopanely v autobusu.

jirik.e

Ono jaksi nebylo možné jet na jednu jízdenku i v rámci jednoho DP, při každém přestupu se muselo znovu cvakat.

Jiří

Ty první nástupní dveře v tom novém zbarvení nejsou skoro vidět.

Trumway

Já nevím proč se vůbec vymýšlel takový paskvil jako je toto. Stačí se podívat na autobusy Ikarus nebo tramvaje T3 jak tam to bylo skvěle vyřešeno.
https://avtoexport.cz/media/photo/4873/1920×690.jpg

pěškobus

kde je foceno prosím?

Jiří

Na Harfě. Použití mých fotografií mě těší, nicméně mě překvapuje, že se nikdo nenamáhá zeptat nebo alespoň uvést zdroj. 🙂 Originál v plném rozměru zde – http://www.ikarusy.net/foto/10827.jpg

pěškobus

No jasně, už mi to sepnulo. Díky!

ivan.mach

Harfa

kubiqcz

Nádraží Libeň?

PvvS

V tomhle se mi asi nejvíc líbil původní ostravský nátěr se žlutýma dveřma. Ty byly dostatečně výrazný .

JAJV

Možná proto, že ty první dveře jsou do kabiny 😂 dveře pro cestující jsou až v tom červeném poli

Roman

Ach jo… Posledních pár měsíců dělá hřib z každého p*du událost hodnou minimálně finále Ligy Mistrů… Ale aby se postaral aspoň o to, aby mu fungovaly jeho odbory na magistrátu, tak to ne

Jan Tichavský

Událost z toho dělají buď media nebo reagující lidi, Hřib o dopravě píše každý den něco už posledních pár let. Což je pochopitelné, protože dnes politik bez permanentní kampaně na sítích nemá šanci. A on píše aspoň k věci, občas odpovídá a je ochoten se o tom bavit na rozdíl od jiných, kteří se objeví jen občas a přitom plácnou nějakou úplnou blbost (viz primátor a tramvajový okruh ucpaný tramvajema nebo PR článek v novinách, který má mnoho faktických chyb).

Nose Peak

Nevím ,jestli ten slávistickej nátěr je na finále LM to pravý…

JaŠ

Vidíte, jak dlouhé mají Slávisti prsty.

Lukáš Kníže

U pana Hřiba jsem se nesčetněkrát přesvědčil, že jeho největší předností je mluvení a marketing. Odbornost v dopravě, technice, urbanismu apod. je minimální, ale prodat se umí perfektně.

Trumway

“ Proto jsme například změnili skladbu pruhů na vozidle tak, aby červená vždy označovala prostor vstupních dveří,“ uvedl na sociální síti X náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Cestujícím to podle něj pomůže zorientovat se při nastupování.“

A pořád to máte špatně. první dveře orámovány NEJSOU. Tedy z části ano, ale ne zcela. Tak znova.

Jiří Kocurek

Ty jsou pro šalinmajstra, cestujícím moc nepomůžou.

Trumway

Myslím ty, jejichž hrana ladí s okrajem červeného pruhu nad nimi. Ty snad pro cestující jsou, ne?

Jiří Kocurek

Jo aha, tyhle. Jsou pod červeným pruhem, jako ten zbytek. Alespoň něco.

Zkuste přimhouřit oči, když se díváte na úvodní návrh: U kterého toho nátěru odhadnete dveře líp.

Trumway

Když přimhouřím oko tak u toho druhého, ale pokud si je někdo vědom, že by měly být barevně odlišeny dveře tak nechápu jak může vzniknout tohle. Pořád je to vedle. Podívejte se na tohle. Tomu já říkám kontrast.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/04/gtwarr.jpg

Jiří Kocurek

Naběhli si v té Praze s vertikálním pruhem na grafický problém.
Ten původní, s horizontálním členěním byl v tomto ohledu lepší: https://www.tram-bus.cz/wp-content/uploads/2013/06/P3050015-670×503.jpg

Radek

zase černé dveře. kdo to proboha vymýšlí? dveře mají být výraznou barvou

Trumway

Jasně. Úplně nej by bylo aby červená byla jen v pásu přes dveře a nikoliv přes sousední stěnu s oknem. Takh hlavně, že vědí proč by to mělo bát jinak a stejně to udělají napůl.

Trumway

Jak na to tak koukám kdyby se měla dělat jen červená přes dveře ještě by ušetřili. V takovém případě by stačil jen červený pruh nad dveřmi, protože to nevypadá, že by tu červenou chtěli dávat i na dveře 🙂

jirik.e

Nikoliv. Černé dveře po svém otevření jasně (pardon, temně) ohraničují osvětlený vstup do vozidla. Za jasného dne to neoceníte, ale v době snížené viditelnosti (ráno, večer, při silné oblačnosti apod.) je ten rozdíl velmi znát – a zejména pak pro lidi se slabším zrakem.

JaŠ

Je to tak – naprostý souhlas.
Také nerozumím tomu, že tam cpou černou.

medical_examiner

třeba béžově jako u normálních tramvají…

král j

Je vidět, že pan Ing. Hřib má vkus.

Michal Bartoníček

Kdo je Ing. Hřib?

král j

Snad náměstek primátora pro dopravu. Osobně ho neznám, ale předpokládám, že se jedná o nějakého dopravního odborníka se zkušenostmi v dopravě. Jinak by na to místě jistě nebyl.

Nose Peak

Pražané vědí že jejich město je takříkajíc “sick”, pročež si v tomto miléniu staví do čela zásadně doktory, přinejhorším magistry…

JaŠ

V Praze všemu šéfují gynekologové.
Asi pro to mají správný vhled do (pohlavních) orgánů města.

Blzx

Udělali soutěž na nový nový PID jednotný vzhled.
Vyhrála to dvoubarevná varianta šedé a červené.
Co udělali pak? Zmenšili červenou a přidali dominantní černou s vodorovnými pruhy, která celý původní koncept rozbila.

Nejsem fanoušek nového nátěru, ale když už dělám soutěž, tak respektuji výsledek, je to fér i k ostatním soutěžícím. To, co se ale dává na vozidla, teda opravdu nevyhrálo.

Takto měl vypadat elefant, rozdíl docela výrazný
https://images.app.goo.gl/PC8P5wmWCeUKE1tY6

Blzx

Kdyby snad nebylo na první pohled bidety tak tady výsledný stav. Stačí sledovat černé pruhy, a to, jak zasahují do červené, která už ani nejde přes dveře

Zdrasa

Jestli ono to není spíše důsledkem toho, jak hrozně špatný a obecně nepřijímaný design to je, když mají potřebu ho stále nějak mírně upravovat.

krteček

Stačí se podívat na ČD, ty mají taky čtyři verze Najbrata na mašinách, a nikdo se z toho nevěší. Prostě počítačová simulace je věc jedna a realita je věc druhá.

Blzx

Najbrtovi ale nikde nepřidali další barvu navíc, která by ještě tvořila nesourodé pruhy s původním konceptem

JaŠ

To je pravda. ČD Najbrta prasí opačně –
ubíráním pruhů. Ať už tmavomodré střechy, či tmavomodrého spodního pruhu.

VTT

I když můžeme mít k Najbrtu výhrady, tak nic pdstatného se nemění, obzvláště na vozidlech, která jsou pro cestující nejpodstatnější – osobních vozech a motorácích.
Jo, měli jsme různou barvu střechy u 471 a pokusy s nátěrem es, ale pro cestujícího se nic moc nezměnilo. Pro ně snad nejvýraznější změnou bylo opuštění celomodrého nátěru u BDs.

JaŠ

J,j.
ČD skutečně Najbrta úspěšně przní.
Na motorákách není bílí pruh, ale celá střecha, dole pod bílím pásem na novějších vagonech není tmavomodrý pás okolo podvozků, ale je idiotsky (neustále špinavá) bílá atd.
Nechápu, proč není pod bílím pásem spodní tmavomodrý pás?
Co to je za neestetickou prasárnu.

Dan

To původní provedení snad vyhrálo i nějaké ocenění, ne? A jako přednost se uváděly červeně zvýrazněné dveře. A do praxe se nakonec dostalo úplně jiné řešení….

Tomáš

Ani posunutí těch pruhů nic nemění na tom, že tenhle jednotný design je hrozná prasárna…

Michal

K čemu to celé je, když to stejně polepíte reklamami?

pěškobus

Co bylo špatně na tom, když čevený pruh ukazoval, kde nejsou dveře?

Jiří Kocurek

Že ten šedý pruh ukazoval dveře jenom občas.

Roman Soudný

Na tom (teď už ne tak) novém nátěru je nejhorší, že ho pokaždé interpretují jinak.

Základem má být šedý vůz, s několika asymetricky (nikdy přes dveře) umístěnými vertikálními pruhy, které musí být užší než šedá část a jejich počet se s délkou vozidla zvyšuje.

Tady dodrželi tu šedou, červenou a vertikálnost pruhů. A to se nejspíš můžeme u výsledného laku těšit na obří černé plochy, jako u Ešusů nebo Kachen.

Vlastně mi z těhle dvou designově líp vychází ten původní.

Frantisek X

Opravdu má převažovat šedá? Obří černé plochy jsou ale možná ještě horší, neb černá ani neměla být součástí schématu. Jo, prý „pražské barvy“. I když betonová šeď by tomu často i odpovídala. Teď ji ještě zavést do městského znaku, místo té bílé…

Roman Soudný

Tak se podívejte na vítězný návrh. Základ je šedá a červené pruhy jsou akcent.

dizgrafy

Proč to vypadá jako červeno-stříbrná, když to má být červeno-bílá?

Martin

Nemá to být červeno-bílá, ale červeno-šedá.

dizgrafy

V tom případě špatně nalakovali ty vlaky…

Roman Soudný

Každé vozidlo to má jinak. Největší vtip je že všichni možní soukromí dopravci se tak nějak barevně shodli, DPP to nezvládne ani v rámci svých vozidel.

Jan M

Nenajdete ještě někdo rozhovor s panem, co navrhoval komplet přebarvení DPP a stěžoval si na špatné zacházení právě s pruhy na tramvajích? Prostě tam někdo ignoroval designový manuál.

Jan Tichavský

To se děje v Praze všude. Například ignorování designových manuálu IPRu, pak ty opravované a rekonstruované ulice vypadají dost divoce, každý pes jiná ves. Na druhou stranu zase existují designeři, kteří si ladí pěkný obrázek u sebe na PC, ale jak to bude fungovat v praxi a při údržbě už moc nepřemýšlejí.

Fsp

čím víc pruhů tím víc adidas!

TPal.

Naopak se počet pruhů zmenšil, jestli se koukám správně.

jva

No a když nechce chaos, co ty nepřebarvitelné T3 (řeklo by se, že je to výběhový typ, ale nové wany budou ještě nějaký čas přibývat)?

Jan Tichavský

T3 jsou jiné, ale dnes už zas navzájem unifikované, od fialovo stříbrných nízkých dvojic se upouští. A nejsou samotné, ještě máme spoustu 15T nebo metro, kde pruhy nejsou a nebudou. Já osobně na tom nevidím nic špatného, když každý model má trochů jiný, ale svůj design. V rámci serie to unifikované je a že by si někdo spletl tramvaj nebo metro s dopravním prostředkem mimo PID asi nehrozí. Spíš se mi vybaví PIDové autobusy, kde s běžnou jízdenkou neuspějete jako třeba Airport Express.

Frantík

Tak u metra ještě si to s ničím nespletete, ale komerční tramvaje nebo autobusy už taky jezdí. jasně DPP si to může obhajovat tím, že tam vlastně platí tarif PİD, jenom jakože ve výjimce, takže vůbec.

Jiří Kocurek

No né, oni přišli na to, že je vhodné tím pruhem vyznačit dveře, aby i zrakově postižení nemuseli dveře hledat. To teda trvalo…

mikiqex

Souhlas! Za mě super, u původního nátěru jsem přesně tohle kritizoval.

Jiří Kocurek

Bylo nás víc, které to napadlo už při představení „pyžama“.

P_V

no ale ty dveře jsou furt černé…

Jiří Kocurek

Dveře, pokud jsou prosklené, tak budou vždycky tmavou plochou v bočnici – otevřené rovněž. V té červené ale víc vyniknou.

Jan Novák

Nejsem fanoušek nového designu, ale když už ho dělat, tak pořádně.

Ten první návrh na 52T byl odfláknutý a nesystematický. Tahle úprava dává smysl a jde i s původní myšlenkou autorů, kdy měly prhy opravdu zvýrazňovat dvěře – alespoň tak to bylo tvrzeno po výběru vítěze, jako jedna z předností.

Mirek/

Podobnou nesystematickou hrůzu jsem viděl na regionově trio. Nad tím by se také měl někdo zamyslet.

P_V

V zájmu lepší viditelnosti v provozu bych ještě dal pryč ty černé plochy na čele. Ať to pidžamo pokračuje výš, asi jako na 14T.

Honza V.

Dokážu si představit, že by polohu těch dveří bylo možné vyznačit přesněji.

Tomáš

Také nechci nic hrotit, ale klidnější barvou by byla zelená i s ohledem na to, jak ekologické přece tramvaje jsou. 🙂

Kubrt

Ještě pár iterací a tramvaj bude celá červená, jak v Bratislavě – to je taky elegantní nátěr 🙂
Ne, nechci zakládat flame, mě se líbí i pyžamo.

Micky

My ty Slováky jednou doženem.

Frantisek X

Aby nebyla spíše celá šedá, když jde prý o ty městské barvy…

Jan Tichavský

Když městské barvy, tak už červeno žlutá.

jirik.e

Nejsou to spíše barvy Hradce Králové a rodu Harrachů? 😀

KIV
Vlastimil Kocurek

Trolejbus nebo autobus je v Č. Budějovicích celý červený, tedy v městských barvách, ale jen pokud je za evropské peníze, nebo do uplynutí povinné lhůty. Pak dostane úděsný reklamní polep přes celou plochu, tak jako i jinde.

Monorail do Bohnic

Nebo to smícháme na oranžovou 😀

Zdrasa

To bych si vůbec nestěžoval upřímně. Občas je jednoduchost lepší nápad než zbytečně složitý a kontroverzní design.

Kubrt

Mě se to bratislavské řešení taky líbí…

Vlastimil Kocurek

Ne občas, ale vždy, jednoduchost je základem designu.