Průchod z nádraží na Žižkov je realitou. Penta využila starý zavazadlový tunel
Jde o provizorní cestu do doby, než Správa železnic zprovozní plnohodnotný průchod
Žižkovská veřejnost se tento týden po letech marného volání dočkala přímého a legálního vstupu na hlavní nádraží a tamní stanici metra. Zásluhu si ale nepřipsala Správa železnic, která je teprve ve fázi budování nového podchodu, nýbrž investiční skupina Penta.
Ta si pronajala a zkultivovala starý zavazadlový tunel ze sedmého nástupiště a s navazujícím provizorním chodníkem jej otevřela veřejnosti. Tunel byl vymalován, osazen novými světly; nákladní výtahy byly vyměněny za nové osobní.
„Tato nová trasa vám tak bude zkracovat cestu z Vinohrad a Žižkova přímo na hlavní nádraží do doby, než dojde Správou železnic k prodloužení severního podchodu, jehož dokončení očekáváme do konce roku 2021,“ uvedla Penta na svých stránkách.
Penta na žižkovské straně nádražního areálu během posledních tří let zbudovala kancelářský a obchodní komplex Churchill Square. Na konci minulého roku se přitom pochlubila, že se jí ho podařilo prodat za čtyři miliardy společnostem Českomoravská nemovitostní a Corporate Finance House Group. Zda „podchodové“ aktivity nějak s transakcí souvisejí, není jasné.
Mezitím Správa železnic od loňského května buduje plnohodnotný průchod z nádraží na Žižkov; ze severního přístupu na nástupiště se tak má podle představ vedení SŽ stát fakticky nová ulice mezi dvěma částmi města. Skrze nádraží bude možné projít z Vrchlického sadů na Žižkov a vyhnout se přitom nevábné křižovatce U Bulhara.
Žižkovský výstup z podchodu zajistí kromě schodiště také dvojice eskalátorů a výtah. Prodloužení podchodu bude navíc řešeno tak, aby bylo možné v budoucnu rozšířit nádraží o další ostrovní nástupiště. Náklady činí 220 milionů korun. Záměr má zpoždění, podle původních plánů se mělo začít stavět zhruba o rok dříve.