Provoz v Ejpovických tunelech stojí kvůli požáru Západního expresu, tři lidé se nadýchali kouře
Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Správa železnic musela dnes po 21. hodině zastavit provoz v Ejpovických tunelech. Důvodem byl požár projíždějícího vlaku. Podle stránek ČD
Jak to ze reditel DU bez bezpecnostni proverky Kolar a bez praxe ve spravnim urade (mrkni Kremliku na podminky vyberoveho rizen) uz nepise CD upozornujici dopisy?
Jak to ze Spravce PR Svoboda nestanovil v prohlaseni o draze ze tam vlaky bez preklenuti ZB nesmi jezdit?
Jak to Cocku, Sosno, Nemce, Kusnire ze jste postavili tunel a neresite aby tam nejezdil stary srot?
– Se zodpovednosti co se tu v diskusi resi je trochu problem, asi tezko bude nejaky dopravce kontrolovat elektroinstalaci kazdeho vagonu na hranicich a take ve vlaku mohou byt vozy dvou dopravcu, kdo co zanedbal bych nechal na vysetrovani… Technicka zavada se muze vyskytnout i na novych vozech, stejne tak ji muze zpusobit i nejaky vnejsi vliv… – Jestli ma vlak zastavit v tunelu nebo pokracovat dal,… to je samozrejme otazka, nejsou jen 4km tunely, ale treba i 50km tunely a musi splnovat nejaka bezpecnostni opatreni… treba u Gothardu, kazdy vlak jeste pred vjezdem do tunelu projede senzory, ktere meri… Číst vice »
Hlavně bych poděkoval hasičům, že se dost vyděsili = vzali to vážně a šli do toho hodně naplno. Je vidět, že požáry v tunelu mají respekt na správných místech.
Hlavně, že se zrušila původní trať, která mohla sloužit v nejen těchto případech jako objízdná. Prostě radši další cyklostezka.
Přesně tak, považui snesení staré trati za dost zbrklé. Mohla zůstat i třeba jednokolejná jako záloha a případně pro provoz nákladů a Os. Ano byly by to náklady navíc za její údržbu, ale při jakékoliv mimořádné situaci by byla využita.
nevim to jiste, ale mam takovy pocit, ze se i stara trat zapocitava do studie, takze kdyz ji zrusi, lepe pak vychazi vystavba tunelu… Ale souhlasim s vami…
Evidentne nejaky matlak co pocital ekonomiku nevedel jak najit prinosy. Tak nechal zrusit starou trat. Asi experty v md/szdc/sudopu nenapadlo ty prelozky udelat misto „do 140“ na 200+ a mohli by mit prinosu i na opravu trate do Radnic.
Jistě: takový noční výlet (nejspíše asi „regiokřápem“) z Plzně do Radnic přes Nezvěstice, Mirošov a Rokycany, to musela být opravdová lahůdka – žádné oko nemohlo zůstat suché …
Náhodou, alespoň se někdo snažil a neřekl, že vlak prostě nejede (případně že bude NAD). Taky si ale říkám, jestli by to případný alternativní dopravce takhle zvládnul udělat, když lze předpokládat, že by jeho strojvedoucí měli seznání jen na vybrané tratě, kdy by společnost jezdila.
Ony ty náležitosti asi obracejí na první ranní vlak zpět do Plzně a v Radnicích spí, takže bylo třeba je tam nějak dostat, ale pro cestující by NAD byla určitě výhodnější (rychlejší). A se seznáním strojvedoucích mohou mít problém i ČD, i když asi menší než jen malí „nestátní“ dopravci. Na tom odklonu přes Mirošov může být ovšem hlavním problémem provoz podle předpisu D3
Přes Mirošov už D3 dávno není, naopak do Radnic je.
Ony jely i autobusy. Jen bylo potřeba dostat na ráno regionovu do Radnic, a tak si udělala výlet. A proč by nemohla přepravit cestující… Ti co spěchali jeli autobusem.
4.12.2019 hořel taktéž západní expres číslo 361. Také, 2 první vagóny. Náhoda? Nemyslím si, podle mě, někdo zanedbal opravu.
To celé je určitě sabotáž ze strany Arrivy 😀
Zásadní je otázka, proč zastavil vlak v tunelu? Hořela lokomotiva, která byla mimo kontrolu a vlak musel zastavit? V opačném případě je zde překlenutí záchranné brzy a jiné postupy, jak nezastavit v tunelu…
Zirecek:To bych taky rád věděl, snad se tomu budou pánové věnovat a přinesou rozhovor s nějakým profíkem se tomu věnujícím.
Ano, to je otázka vcelku zásadní. Proč nezastavili za tunelem, což by bylopro cestující bezpečnější? Jsem zvědav, jestli se vyjádří někdo zodpovědný. U regioJetu by se to stát němohlo.,
… a někoho za to zavřou, až zčerná. Víte vůbec, co píšete, milý pane Mirvalde?
Tak hlavně tu zatím chybí požadavky šotoušků na odebrání licence, nebo aspoň statisícové pokuty dopravci vlaku, kde byly ohroženy životy cestujících.
Musíte se více snažit
Regiojet taky nepoužívá překlenutí
To je velice dobrá otázka. Některé soupravy už mají kvůli tomu „přemostěnou“ záchrannou brzdu. Též mě zajímá nějaký odborný názor. Chápu, že to může být Sofiina volba, zda jet dál a požár ještě víc rozdmýchat, ale zase zajistit lepší možnost jej následně uhasit venku v předpolí tunelu a nebo zastavit a snažit se jej lokalizovat. Po ohni je každý hasič či požárník… Ale to přemostění i tak nějak pocit mi říká, že je lepší vyjet ven, přeci jen si všichni pamatujeme Kaprun (ten fungoval jako komín), Mont Blank (tam zase bylo spousta paliva v autech)…ale asi se shodneme na tom,… Číst vice »
Tipnul bych si, že přemostění nepodporovala lokomotiva (nejspíš 362).
Jinak pokud to jde, tak jednoznačně vyjet z tunelu, za předpokladu, že jsou splněny všechny požadavky TSI (nehořlavost materiálů, zachování funkce, vypnutí ventilace atp.), tak je další jízda po omezenou dobu z tohoto pohledu relativně bezpečná.
Žádná Sofiina volba to není. Musí se využít všechny možnosti jak nezastavit v tunelu. Vůbec nejde o hašení (primárně), v tunelu kouři prostě neutečete, ohrožení zdraví a života tak prudce stoupá oproti stavu mimo tunel.
A tak se můžete zadusit nebo upéct v hořícím vagónu. Ale bude to podle předpisů, takže v pořádku.
Ač to zní blbě, tak raději upéct jeden vagon, než udusit celý vlak. Blbé je akorát být zrovna v tom jednom voze. Ale na to by měl být připravený vlakový personál a evakuovat cestující do vedlejších vozů.
A co když je to jednotka která nemá dveře mezi vozy (tramvaj, railjet,…)?
Railjet je uvnitř má a spojené u nás nejezdí.
Pak musí mít nejdále po 28 metrech jiný technický prostředek zabraňující šířeni požáru.
To není o předpisech ale o tom jak svět funguje.
Požár venku = musíte uniknout z vagonu
Požár v tunelu = musíte uniknout z vagonu a ocitnete se v zakouřeném tunelu ze kterého uniknout
Souhlas. Málokdy se asi stane, že ten vůz vybouchne a začne hořet celý, tzn. je čas na přesun lidí, ti začnou mizet ze zasaženého vozu i sami. Co vidím jako problém, je současný stav. Strhne se záchranná brzda. Vlak brzdí, běží čas. Hledá se, kde byla stržená. běží čas. Najde se. Řeší se, co se stalo, kde hoří, zda hasit a nebo odjet. Běží čas. Může být problém s komunikaci četa – strojvedoucí, nevím jak na tom tunel je s mobilním pokrytím, signál mi tam ale nepadá, řekněme, že OK.. Běží čas. Vlak se rozjíždí (půjde-li to, tzn. nebude.li odjetí… Číst vice »
Překlenutí záchranné brzdy se používá pouze na lince do Hamburku. Jinde se tento systém nepoužívá.
Jasně, a proto je na trati z Malesic do Libně ( například, ale těch míst je vice), umístěn kilometrovou s oranzovym pruhem nařizující pnb použít.
Oprava predesleho: ..kilometrovnik …
Což ovšem ještě vůbec neznamená, že tím zařízením jsou také skutečně vybavena všechna vozidla, a že je také funkční …
Ani RailJety do Rakouska ho nepoužívají? Vždyť jsou to moderní, rychlé a ucelené soupravy. Ty to snad musí umět a po cestě jsou tunely, i když ne extrémně dlouhé.
Víte, co mi nejvíc vadí na těchto diskuzích ? Odborníci, kteří všemu rozumí a hned jsou se vším hotoví.
Proč? je to takové zpestření…
na druhou stranu v techto nazorech se vyskytnou i zajimave postrehy…
Občas by neškodilo si článek po sobě přečíst…cestující hasiči.
Občas by neškodilo se zamyslet, co je na takovém spojení špatně. Ale chápu, podepsat se jako anonym a prudit je jednoduché.
Když se to stalo v půlce tunelu: nedá se vylézt v místě té elektrocentrály v Bukovci? Měl jsem za to, že tam je nějaký nouzový vstup.
Ano, východ tam je. O tom, zda se použije či ne rozhodne velitel zásahu. Není přímo uprostřed, ale v asi třetí propojce od Plzně, řekněme nějakých půl kilometru od portálu. On ten výstup je spíše servisní a možnost evakuace je až druhotná fáze, množství přibližně stovky schodů by zejména starším lidem mohlo dělat obtíže.
Mna by skor kedze je to odchod z Mnichova zaujimalo koho vagony horeli… moj typ je, ze nie CD ale Ale ale to je fakt len moj typ
To je úplně irelevantní, soupravu si na státní hranici převzal dopravce ČD a ten také odpovídá za její technický stav při jízdě po našem území.
to viem tiez ak si sa viezol vozmi ALEX chapes co myslim, navrat par desiatok rokov spat na medzistatnom spojeni
Vozy objevující se na Expresech na západ jsou všechny podobně staré a hlavně bez jakýchkoliv úprav elektrické výzbroje, která je často původní. A je jedno, jestli je to Bmz Alex, nebo Bmz ČD. Jen si hodně lidí nechce přiznat, že Bmz61 obecně jsou starší než samotné Béčka a jejich údržba stojí šílený prachy 😀
Bdmpee233
Trondo takový blábol tě napadl nebo ti to někdo poradil?
Co je za blábol na tom, že od státní hranice za technický stav soupravy odpovídá dopravce?
ALEX si jako svého partnera České dráhy samy a naprosto dobrovolně vybraly. Takže odpovědnost jednoznačně nesou.
Nikoli: vybralo jim jej MD ČR !!!
Nikoliv, MDČD zakázku (nejen) na linku Ex6 přidělilo Českým drahám – a to na pět let, do konce GVD 2023/2024. ČD si na základě tohoto kontraktu za svého smluvního partnera vybraly Die Länderbahn GmbH, se kterým ostatně spolupracovali již v předchozích obdobích a již v minulosti byla kvalita předmětem stížností. Takže odpovědnost jde jednoznačně za ČD – jen se to samotné ČD snaží trapně házet na své vlastní smluvní partnery.
Smlouvu na linku směr Mnichov mají s MDČR na dalších 5 let uzavřené přímo ČD. S kým si to nasmlouvají ČD je odpovědnost ČD.
Ne. DLB jim určil BEG, jakožto ekvivalent objednvatele, MD ČR, v oblasti železniční dopravy v Bavorsku, na základě dohody BEG + MD ČR.
Průser ČD se nedá svýst na někoho jiného i když se o to šotoušci snažej, ale akorát se ztrapňují neznalostí předpisů.
Zjisti si fakta a předpisy, než začneš blábolit nesmysly. Jedná se o vlak dopravce ČD a pokud svému partnerovi na druhé straně nedůvěřuje, může si v PPS udělat technickou jako před 30ti lety.
Tak jistě, mohli by ještě žalovat výrobce těch vagonů, žejo?
(4) Provozováním drážní dopravy je činnost, při níž mezi provozovatelem této dopravy (dále jen „dopravce“) a osobou, jejíž přepravní potřeba se uspokojuje, vzniká právní vztah, jehož předmětem je přeprava osob, věcí, zvířat anebo činnost, kterou se zajišťuje podnikání podle zvláštních předpisů.
Kdopak že byl dopravce toho vlaku, mistře pravdivý? Nebo mistr hodlá ignorovat znění zákona, jen proto, aby mohl někoho seřvat?
Škoda těch vyškubaných kolejí původní trasy.
Tak urcite, protoze pri padu stromu, strzeni troleje, sebevrahovi, srazce s vozidlem kdekoli jinde, je taky vzdy pobliz nahradni objizdna trasa. Co si nekteri priznivci vlaku dokazi navymyslet, aby obhajili kazdy metr koleji, to neprestane prekvapovat. 🙂
Třeba mezi Prahou a Brnem náhradní trasa je.
Původní trať by neležela ladem, určitě by ji mohly využívat pomalejší nákladní vlaky při vysoké intenzitě provozu a mohla by se používat při každé pravidelné výuce tunelu.
Pravidelné výluky v tunelu se dělají v době 23:20 – 4:20 a vždy jen jedna kolej. Akorát je tam letos naplánována jedna velká prohlídka tunelu, také na tuhle dobu, to budou obě koleje. Ale ta bude jedna za rok.
Také by tamtudy mohla jezdit místní doprava a vzniknout zastávka Bukovec. V tunelu pro VRT nic neobslouží, a pokud k němu bude jednou ta VRT přivedena, bude tam možná na obtíž a posléze zrušena.
Prave, ale i to je duvod, proc je staven na 200km/h, aby umoznil provoz nakladni i regionalni dopravy spolu s VRT…
Mezi Plzní a Prahou také náhradní trasa je … přes Žatec. 🙂
Nikoliv. Přes Veselí nad Lužnicí a Číčenice.
Toto ale není obhajování z důvodu nějakého nadšení do vlaků. Pokud víte, o čem článek je, tak vám snad musí dojít, že kdyby stará trať existovala alespoň v jednokolejné podobě, tak bude dopad na cestující podstatně menší. A ocenil by to každý, kdo jel tuto trasu jakýmkoli dalším vlakem po této nehodě až do jejího odstranění.
…takže hořící vlak zastavil v tunelu. A co bezpečnost? NBÜ bylo funkční?
Pokud tam jela výstavka DLB bez NBÜ, tak těžko. Bdmpee NBÜ mají.
DLB provozuje mezi Plzní a Ejpovicemi jaký vlak?
Niektore spoje z Mnichova do Pha… pret
Z Mníchova do Pha má radene vozne s označením Alex zmixovane s CD,kvalita hnus..
České dráhy nasazují ve spolupráci s DLB tyto vozy na Západní expresy 350-363. A právě na tomto vlaku hořelo.
Tak znova, pro natvrdlé šotoušky, MÚ se stala mezi Plzní a Ejpovicemi ve vlaku dopravce ČD, objednaném zde MD u dopravce ČD přímým zadáním, jedoucím na licenci ČD. Při vyšetřování MÚ bude vyšetřován dopravce vlaku ČD, který za něj v tomto úseku odpovídá. Můžete napsat DI, že to vkastně dělají špatně, tam budou na podobné slinty zhrzených šotoušků zvyklí.
Prostě arogantní Trouba, nic víc.
Co to je to NBÜ? Děkuji.
Kolik kilometrů že má mít plánovaný tunel mezi Prahou a Berounem?
Tam platí úplně jiné normy než pro tunely do 5 km (mnohem přísnější požadavky na vozidla). Víceméně i proto ÖBB asi vyhazují Bmzety, protože za pár let s nimi nebudou na spoustě míst moci vůbec jet.
Jako že zruší vše kromě tratí s dlouhými tunely? EU by to bylo podobné… Jenže z Berouna do Prahy je v plánu zachování původní tratě, neb ne všechny vlaky (snad) budou jen vše projíždějící expresy
Hlavne tam plati jine bezpecnostni predpisy… dlouhe tunely dnes nejsou vyjimkou – Channel Tunel, Gotthard, Seikan, planovany Krusnohorsky…
NBÜ – Notbremsüberbrückung = nouzové přemostění záchranné brzdy. Je třeba na Semmeringu (tom v Rakousku) povinné – odloží se účinek záchranné brzdy tak, aby vlak nezůstal stát třeba v tunelu nebo na viaduktu/mostě na nepřístupném místě.
Notbremsüberbrückung = překlenutí záchranné brzdy. Umožňuje strojvedoucímu zastavit na bezpečnějším místě. V daném případě např. mimo tunel.
Přemostění záchranné brzdy. Při stržení záchranné brzdy ve voze a aktivním přemostění vlak nezastaví, jen to dělá kravál na stanovišti strojvedoucího, který pak zastaví na nejbližším vhodném místě, které je dostupné záchranným složkám. Přemostění se používá v těžko přístupných místech jako jsou zářezy a tunely a musí pro něj být vybavena jak hnací vozidla (ze kterých se přes vozový UIC kabel ovládá), tak samotné vozy.
A nebo lépe řečeno… možná zastaví
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/ridic-v-bezvedomi-a-nefunkcni-zachranna-brzda-nerizenou-tramvaj-v-bonnu-zastavili-cestujici-40308033
Asi nechápete rozdíl mezi funkcí „přemostění záchranné brzdy“, která je od určitých délek tunelů povinná a nefunkční (či neexistující) záchrannou brzdou u tramvaje?
Železnice mají jiná požární opatření a dokonce liší kategorie a drsnost opatření podle délek tunelů. Nejtvrdší má mimochodem metro, které právě z tohoto důvodu žádnou záchranou brzdu nemá.
četl jste i článek nebo jenóm titulek?
Četl. A? Tramvajové dráhy mají úplně jiné provozní podmínky než velká dráha a i zde se technické podmínky rozlišují podle maximálních délek tunelů. Překlenutí záchranné brzdy není její permanentní odpojení, je to bezpečnostní prvek, stejně jako je bezpečnostní prvek záchranná brzda.
A čemu jste tedy nerozuměl?
„Jízdu totiž může zastavit jen řidič ze svého místa v kabině. Dopravní podnik toto omezení vysvětlil bezpečnostními důvody, aby nebylo možné tramvaj odstavit v tunelu či na jiných místech s obtížnou evakuací.“
Jaký je tedy rozdíll mezi tímto a překlenutou záchrannou brzdou?
Tam prostě záchranná brzda není. Odpojili ji. V metru také není a být nesmí.
Ve vlaku se dočasně překlenuje v tunelech, kde jsou její rizika větší než přínosy.
NotBremseÜberbrückung neboli přemostění záchranné brzdy.
Nedělej šetřitele… Asi i já bych si dokázal představit, proč se to stalo zrovna, když Expres zvýšil rychlost nad 100 km/h. Co takhle výzkumný program na téma „kotouče a vysokotlaký švih“ nebo celkově téma „vyzkoušení účinku samočinné brzdy pokud možno nejlépe před tunelem?“
…žádný šetřitel – jen pár otázek. :o) Nicméně si i tak dovolím věštit, že důraznější požadavek na NBÜ by mohl být jedním z doporučení DI. A co se konkrétně Ejpovic týče, tak ve směru do Prahy si zase já dokážu představit, že kdyby došlo hned na začátku tunelu k požáru a zároveň k výpadku trakce, tak pokud ten vlak ještě nebude mít rychlost nad 100 km/h (a to z jakéhokoliv důvodu, třeba může jít u osobáku o zastavení na Doubravce), tak tunel v daném směru prostě výběhem neprojede, i kdyby se přemostilo nevímco…
ad ythomas_ct: Pár faktů: a) Tunel Ejpovice je tunel s délkou nad 350m, čili je veden v kategorii tunel se zvýšeným požárním nebezpečí a je vyznačen kilometrovníky s oranžovými pruhy jako úsek trati, ve kterém musí být použito překlenutí záchranné brzdy, pokud je souprava tímto zařízením vybavena b) V případě nutnosti zastavení vlaku musí strojvedoucí dbát na to, aby pokud možno nezastavil v tunelu ani na jiném místě, kde by byla ztížena případná evakuace osob nebo záchranných složek. Stejně tak musí jednat, může-li při použití záchranné brzdy ovlivnit místo zastavení vlaku (např. překlenutím záchranné brzdy). c) Vlak Ex363 je sestaven… Číst vice »
Bod e) jako že ETCS bude fungovat jako cílové brzdění do bezpečné oblasti…? To mi přijde jako poněkud silné kafe…
Ano, přesně tak.
ad Hajnej:
Tak ještě oprava…na vydané povolení k jízdě se nakonec nijak „nešahá“, ale na DMI se a) v plánovací oblasti zobrazuje poloha těchto bezpečných oblastí a pak snad za b) v případě požadavku strojvedoucího se dodatečně indikuje i proměnná vzdálenost k nejbližšímu takovému místu, situovaném před čelem vlaku. Sorry za mistake..nicméně tato funkce je uvedena v požadavcích stavby ETCS Plzeň – Beroun pro Ejpovické tunely.
údajně požár vznikl od brzd 1. vagonu, takže je pravděpodobné, že vagon neumožňoval další jízdu
Že by někým zlomyslně přitažená „klika“?
jančura nebo arriva?
Ne, třeba zlomyslný cestující nebo nějaký frajeřící opilec – takové případy už se staly. Samotný přepřah v Plzni v tom asi roli nehrál, při něm se, pokud vím „kliky“ na voze běžně neutahují.
to si hasiči zásah naostro vyzkoušeli docela brzo
Moderní a kvalitní vozidla Českých drah v akci!
15 ař 30 cestujících v Západním expresu? Chápu, že tento konkrétní spoj není nejpopulárnější, ale.. Tak málo cestujících?
Poslední mnichovák v protisměru hlavního večerního proudu (na Prahu). V úterý nic extrémně překvapivého.
Ostatní asi zůstali ve vlaku. Báli se jít pěšky.
Hlavně že to nedopadlo hůř.