Provoz pod ETCS se v lednu zavede postupně na čtyři etapy, Praha je na konci
Celkem bude během ledna zaveden výhradní provoz pod ETCS na 622 kilometrech tratí.
Velká změna na české železnici v podobě výhradního provozu pod ETCS na stovkách kilometrů koridorových tratí nepřijde 1. ledna naráz, jak se dosud hlásalo. Výhradní provoz se bude šířit postupně ve čtyřech etapách s týdenními rozestupy. Oznámili to dnes ministr dopravy (MD) Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda na tiskové konferenci.
Podle Svobody jsou za rozhodnutím o etapovém náběhu ohledy na bezpečnost železnice a snaha vyhnout se případným komplikacím. „Není to o tom, že se zmáčkne ‚Enter‘,“ řekl Svoboda. „Z hlediska Evropy jde o unikátní rozsah spuštění ETCS, proto jsme zvolili náběhovou křivku,“ doplnil Kupka.
Celkem bude během ledna zaveden výhradní provoz pod ETCS na 622 kilometrech tratí. Jako první přijde na řadu hned s příchodem Nového roku úsek Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. O týden později 8. ledna bude přepnuta na výhradní provoz s ETCS trať Břeclav – Bohumín, 15. ledna přijdou na řadu úseky Česká Třebová – Adamov a Modřice – Břeclav a 22. ledna se dočká i Praha. Přepnut bude úsek Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.
Na zmíněných úsecích se pohybuje podle Správy železnic 50 tisíc vlaků měsíčně, které představují 42 procent výkonů české železnice. Pro srovnání, na dnešní jediné trati s výhradním provozem pod ETCS (Olomouc – Uničov), se měsíčně pohybuje 2 000 vlaků. Výhradní provoz zde byl zaveden letos v lednu. „I když jde jen o 28 kilometrů, ty zkušenosti jsou pro nás nenahraditelné,“ řekl Svoboda.
Stejně tak čerpá SŽ zkušenosti z testovacích jízd na hlavních koridorech, kterých se od ledna uskutečnilo téměř 800. Podle Kupky poslední testy proběhly poslední víkend v červenci na nejfrekventovanějším úseku mezi Prahou a Pardubicemi, nebyla přitom zaznamenána žádná komplikace. S příchodem srpna pak byla zavedena povinnost využívat ETCS, a to v případech, kdy jsou vozidlo i trať systémem vybaveny a strojvedoucí má příslušné proškolení. Podle MD aktuálně systém využívá 600 vozidel denně.
Cílem zavádění evropského zabezpečovacího systému ETCS je zvýšení bezpečnosti železnice (eliminace lidských chyb) a její evropské interoperability. Náklady na tuto zásadní proměnu železnice se zatím pohybují v desítkách miliard korun.