Provoz pod ETCS se v lednu zavede postupně na čtyři etapy, Praha je na konci
Lokomotiva s ETCS. Pramen: ČD - Telematika
Celkem bude během ledna zaveden výhradní provoz pod ETCS na 622 kilometrech tratí.
Celkem bude během ledna zaveden výhradní provoz pod ETCS na 622 kilometrech tratí.
ETCS je zmetek žijící si svým vlastním životem dělajíc si co chce, prostě bazmek
Čistě orientačně-
Existuje už výhled přechodu na L3( s dynamickými délkami oddilů dle brzdné dráhy), čímž má vzrúst kapacita o 20%?
Ne
S tím bych na stávajících tratích určitě nepočítal. Možná na VRT.
Vzhledem k těm rychlostem je to právě tam nejméně potřeba.
Dokud se nevyřeší kontrola celistvosti vlaku, což je dnes problém především u nákladních vlaků, který půjde vyřešit nejspíše jen se zavedením DAC, nepřipadá na konvenčních tratích zavedení L3 do úvahy, do úvahy by přicházel pouze na nových úsecích VRT.
Dá se to kombinovat na jedné trati? Moje představa: pokud první vlak ví, kde má zadek, dostane druhej vlak autorizaci až k němu. Pokud to první vlak neumí, dostane druhej autorizaci jenom do pevného bodu(cca kde je dneska autoblokové návěstidlo)
DAC je hovadina – defakto se používá na motorových a elektrických jednotkách a jsou s tím jen problémy – nechci vidět provoz na nákladech, kde je na tom údržba o několik řádů hůř
Může mě někdo znalejší vysvětlit, proč jsou vynechány uzly? Přece právě v Praze a Brně je nejvyšší intenzita provozu, oba dva uzly nemají žádný zabezpečovač a naopak podstatně více návěstních vjemů (a méně přehledných), než na širé trati.
Mě to přijde bezpečnostně chucpe… Úplně stejně, jako bychom řekli, že semafory na křižovatkách mohou být pouze v regionálním městě do 10t obyvatel a v aglomeracích se nebudou používat. Je to ok? 🤔
V Brně hl.n. se ETCS mělo dělat v rámci akce „ETCS v uzlu Brno“, což ale zahrnovalo repasi/novou instalaci SZZ ve více stanicích (Brno-dolní, Brno-jih, Maloměřice…), ale to nakonec není asi moc jisté, jak to to bude a zda to bude – viz nový ŽUB, takže by se měl dělat tzv. sanační průjezd uzlem Brno, což je de facto provoz po hlavních kolejích od Modřic po Adamov v módech plný dohled (FS) a příp. podle rozhledu (OS). Jízda po všech ostatních kolejích v módu (SR)…prostě jen to nejnutnější. V Praze je instalace ETCS zahrnuta do stavby „ETCS v uzlu Praha“… Číst vice »
Ok, díky.
To není zdaleka pravda, že není zádné zabezpečení. Určitě tam je varování výpravčího při nedovoleném projetí návěsti a k tomu je (aspoň v Brně) přes celou stanici 40km/h a přes peróny dokonce jen 30. Takže i když to není dokonalé, nic katastrofického se tam v podstatě nemůže stát. A proč tam není ETCS? No celkem bych chápal, když se bude celý brněnský uzel kompletně předělávat.
Protože by se tam nehlo ani kolo – jako sorry, ale pokud se zabezpečovač strojvedoucího ptá, zda je kolej před ním volná, tak to není zabezpečovač
Jasně, lepší je, když se na nic neptá a stačí mačkat živák, co? A co na tom, že se zeptá jen ve specifickém případě, je lepší to pošpinit…
Na webu Zdopravy tři reportáže o ETCS, na ČT1 minimálně za odpoledne a večer tři reportáže, ve 22:00 Události komentáře Kupka, Svoboda, Schmidt.
Asi si nasadím tričko s logy ETCS, které jsem dostal od AŽD a budu se bát otevřít konzervu, aby na mě ETCS nevyskočilo 🙂
Teď už je jedno ETCS ano nebo ne.
Hlavně, ať se to spustí s minimem komplikací.
Good luck!
Když se dělali zkušební jízdy pod ETCS, tak jezdila i řada 388 (ČD Cargo, Regiojet) nebo nikoliv?
Ano, jezdila. Cargo a Metrans
METRANS žádné lokomotivy řady 388 nemá. S někým si nás pletete.
Metrans jezdil s řadou 386 (dvojkový).
Proč to nespustí najednou? Vždyť to bude akorát formální změna. K 1.1.2025 už na předmětných tratích bude ETCS nasazeno a vozidla jím vybavená ho budou muset používat tak jako tak, takže půjde jen o formalitu v podobě zákazu vjezdu nevybavených vozidel.
(Anebo taky ne. 😉 )
Přiznám se, že to s ohledem na pouhý administrativní úkon taky nechápu…
Tak třeba na trati 343 bude moct nový dopravce Arriva jezdit s vlaky do Hodonína celé 3 týdny (až do 8. ledna) namísto původně plánovaných 2 týdnů provozu. A avizovaná více než půlroční výluka s NAD se o týden zkrátí.
(berte to trochu s humorem)
No, je to spíš smutné, že kraj ETCS požadoval až od prosince 2025
https://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/spolecnost-arriva-vlaky-predstavila-jednotky-gtw-2-6
Tohle je velká ostuda kraje. Vždyť se to vědělo roky dopředu.
Kraj samozřejmě požadoval nízkopodlažní jednotky s ETCS od prosince 2024. Ale to na trhu nebylo.
Jeden dopravce nízkopodlažní jednotky nabídl až od 2027, druhý hned od začátku, ale ETCS až v průběhu roku 2025.
Je ale pravda, že kdyby kraj smlouvu uzavřel dřív, mohlo se i s vybavováním ETCS začít dřív. Nebo taky ne.
Proč to nespustí najednou? Vždyť to bude akorát formální změna. K 1.1.2025 už na předmětných tratích bude ETCS nasazeno a vozidla jím vybavená ho budou muset používat tak jako tak, takže půjde jen o formalitu v podobě zákazu vjezdu nevybavených vozidel.
Jak ten současný režim vlastně funguje? Když vlak se zapnutým ETCS v nevýhradním provozu projede stůj, zastaví ho ETCS již nyní?
Ano.
Lépe řečeno to stůj spíše ani nebude moci projet, pokud jede v režimu FS a na koleji není uvolňovací rychlost.
Díky:)
Dokonce by ho měl zastavit ještě před projetím.
Vynecháme – li uvolňovací rychlost, tak to pravda je.
U té uvolňovačky je alespoň zajištěné, že zastaví před bodem ohrožení. Což např. u potlačení a SR není.
U té uvolňovačky je alespoň zajištěné, že zastaví před bodem ohrožení – to ale platí pouze, pokud ji dynamicky počítá mobilka.
Pokud se stanoví fixně třeba na V = 20 km/h, tak tam kde není výhradní provoz osobní dopravy s dobře brzdícími vlaky, to už nevyhoví a k ohrožení dojde i při projetí Stůj – dobrý příklad je Uničovka s Regiopantery (R+Mg, přes 200 br. %), špatný příklad – všechny koridory se silnou nákladní dopravou, kde obvykle vyhoví jen dobře brzděná osobní doprava (kategorie IC/EC/Ex/R s více než 200 br. %).
Děkuji za informaci. Divím se že to není stanovené normou, kdo má co počítat.
U uvolňovaček je Mg celkem jedno ne? Když při takové rychlosti už magnety nepadají. Panter nové generace s lidmi má kolem 190%. Opět při této rychlosti spíš rozhoduje rychlost aktivace brzdy. Což zvýhodňuje hlavně vlaky s EP brzdou.
ETCS však počítá jen s procenty. Režim brzdění ani EP brzda se do vlakových dat nezadávají. Jsou tam určitě velmi důležité věci jako traťová třída zatížení a průjezdný průřez. Které v této chvíli ETCS na síti SŽ určitě k něčemu využívá.
Původně to bylo vymyšlené tak, že tu uvolňovačku bude počítat pouze a vždycky mobilka, aby byl chráněn ten bod ohrožení na 100% takříkajíc – jenže aby vůbec nějaká hodnota byla mobilkou spočtena, tak je v reálu potřeba mít na to minimálně cca. 100 m za návěstidlem a to je na stávající infra málokde – proto se řeklo, že to bude fixní hodnota s tím, že osobka vesměs vyhoví a nákladka podle sestavy vlaku (režim brzdy, br. %, délka, nekovové špalky, kotouče atd.) a dostupné adheze. V reálu na síti SŽ se provedenými testy zjistilo, že vyhovuje METRANS s kontyšema a… Číst vice »
V těchto rychlostech bude spis než na adhezi záviset na skutečně době náskoku brzdy.
To samozřejmě pravda je. Smysl ETCS je nedovolit, aby vůbec k projetí stůj došlo. Zastavovat vlak až potom je podstatně méně smysluplné, protože kolikrát stačí projet stůj o pár desítek metrů a už jsi v cestě jiného vlaku. Takže ano, ETCS bude zastavovat vlaky ještě před projetím návěstidla zakazujícího jízdu.
Výhradní provoz Svinov – Bohumín si zatím mohli odpustit, dokud není ETCS i na navazujících tratích. Zbytečná komplikace pro dopravce. Uzly Praha a Brno budou zatím také bez výhradního provozu.
Ale ono je ETCS až po Mosty, a po hranice s PL v Chalupkách/Zebrzydowicích… A že na to není připraveno pár garážovek z Ostravska, které své podnikání založilo na starých krámech, to je jejich problém.
Ať tam je a ať se i používá, ale nemusel tam být zatím VÝHRADNÍ provoz, stejně jako nebude výhradní provoz mezi Adamovem a Modřicemi.
Jenže mezi Adamovem a Modřicemi není proto, že tam nic nainstalováno není…
Protože mezi Adamovem a Modřicemi ještě žádné ETCS není. Takže tu nemůže být ani výhradní provoz. Správa železnic si s tím, jako se spoustou dalších věcí, dává na čas (opakovaně zrušené soutěže). Bohužel.
Jsem tak nějak nepostřehnul čemu to braní zrovna usek Svinov -Bohumín….. když na navazující tratě se da dojet i z druhé strany……
Třeba rychlíkům od Krnova.
Tak zrovna tam je i další problém, že by se souprava krnovského rychlíku nevešla na Střed, protože tam nově budou zajíždět BEMU linky S6.
*oprava: BEMU linky S8 Ostrava – Štramberk – Veřovice
Si myslím, že to je právě následek toho výhradního provozu ETCS. R27 diky tomu na střed se nedostane, tak tam bude zajizdet S8. Tím ale se zhorší spojení Krnova s centrem Ostravy, protože přestup na Svinově bude asi dost nespolehlivý. A navíc cestující budou muset absolvovat pochod z opavského šturcu na 4.nástupistě.
Ukončení této relace na Svinově je opravdu škoda, mělo to své cestující. Přestup cestující odradí…
A tak pří výstupu na středu, nebo hlaváku do centra se stejně použije HMD, tož už vyjde nastejno přestup na mostech na MHD ne?
Skoro by stálo za zvážení jezdit Krnov – … – Kunčice – OVA hl.n.
A rychlík z Krnova jezdí do Bohumína?…. Pokud jde o „zajezd“ do Svinova tak jede po koleji co není pod vyhradním ECTS, případně pojede 40km/h.
Schéma tratí jsem nenašel…
Ano, na Svinov vjede, dál ne.
Teď nechápu v čem je problém. Krnovský rychlík jede trasu Olomouc – Ostrava-Svinov. Do Svinova dojede a tam končí a problém, že dál nemuže?…..
Hele ty garážovko, tak kolik ty sis v životě odsoukoromničil, že furt jen dehonestuješ…..viď mamánku z rozmazlenýho Metransu. Škoda že už není povinná služba……
Prosím, můžete mi vysvětlit, co má společného soukromničení a povinná služba?
Zoceluje , dělá z mamánků chlapy , kteří pak mají i jistou dávku pokory víte? Tam jste jen číslo, třeba 1769 🤣
Tomuhle udavačovi by ani vojna nepomohla. Jouda, co ještě nedávno hobloval maximálně PuK na kasičce, bude teď poučovat s kým má kdo jezdit.
Číslo 1769?
Víš vůbec, co to „číslo“ znamenalo?
Zřejmě jsi na vojně ani nebyl.
Pobavil ten rozmazlený Metrans 😆. Závist nebo křivda?
Ne. Odtržení z běžné zelznicni reality….
Tak hlavně že ty seš Pokorný a zocelený, že?
Čím konkrétně? Že nemají lokomotivy starší než je průměrný věk strojvedoucího? Nebo nevyhovující zázemí? Nebo dělené směny? Tím vážně vybočují.
Radime, není důvod k výhradnímu (povinnému) provozu. Kdo má, nechť jede.
Souhlas. A taky jsme to připomínkovali. Zničit možnost průjezdu přes Svinov od Chalupek na Kunčice považuji za zásadní potíž.
Tak naštěstí Liberty zřejmě definitivně padlo, jinak by to byla opravdu velká komplikace pro spoustu dopravců napříč spektrem a ne jen jak tady Radim zapškle mluvi o „garážovkách z ostravska a jejich podnikání“ (Holt dámské přirození je pěkná věc ale nesmí to být chlap. Tohle rčení u tohoto člověka platí už roky a asi bude platit už napořád ). Co to bude znamenat pro některé dopravce v praxi, dám na příkladu, kdy nákladní vlak s uhlím z Polska přijede do Bohumína Vrbice a tam nastane na zbylé 4 km do cílové stanice Ostrava hl.n. přepřah za stroj vybavený ETCS. Oproti… Číst vice »
Taky jsem si říkal jak to bude, jestli se koridory přepnou zároveň s ohňostroji, nebo jestli to bude postupně.
Podle mého to je rozumné rozhodnutí, hlavně kvůli eliminaci velkých problémů naráz (známe SŽ)
To se nikde jinde na ETCS přecházet nebude, že je to podle pana Svobody takový unikát?
Jinde mají k bezpečnosti jiný přístup. Jsou místa, kde to mají tak nějak na salámu (východní směr), nebo zabezpečovače dávno mají (západní směr)…
Ale my zabezpečovač taky máme, že. Jen ho někteří po 60 letech provozu dehonestují a vymýšlí lži jen proto, aby se zakryl průser pár lidí, kteří rozhodli bez znalosti jeho funkce o jeho neinstalování i tam, kde to NIM umožňuje.
Ne, nemáme.
V porovnání s tím, co nabízí ETCS, nebo národní zabzař na západě , opravdu žádnný zabezpečovač
nemáme. v porovnání s nimi je přenos barviček jen taková .. hračka na modelové kolejiště.
Diskutovat o vlakových zabezpečovačích s někým, kdo srovnává 70 let staré zařízení se současným, mě přijde opravdu mrhání času. Ale právě proto se řadíte k těm, kteří mají svůj díl viny za smrt 4 naprosto nevinných lidí…
Já ho srovnávám? Vy jste o přenosu kódu tvrdil, že je to zabezpečovací zařízení.
Ano, před 70 lety možná bylo. Dnes to zabezpečovací zařízení není. Dnes je to jen hračka, kterou je potřeba co nejdříve eliminovat a nahradit skutečným zabezpečovačem.
Ne nesrovnáte: „V porovnání s tím, co nabízí ETCS…“.
o tom ale tato diskuse není.
Tato diskuse je o tom, jestli je přenos kodu zabezpečovací zařízení. A odpověd je jednoduchá – není. On totiž prakticky nic nezabezpečuje.
Mimochodem, on i ten německý, 60 let starý zabezpečovač, uměl generovat brzdné křivky a brzdit před návěstidlem.
Ten váš „náš zabezpečovač“ to neumí dodnes.
Německý i český zabezpečovač je dle NIP zabezpečovač třídy B. Přesně cituji NIP: Vlakové zabezpečovací zařízení.
A světe div se, Vlakové zabezpečovací zařízení výrobce HMH brzdné křivky modeluje, dokonce ještě ostřeji než ETCS.
Je vidět, že lžete úplně stejně, jako ministr dopravy, drážního úřadu a spoustu dalších lidí, kteří rozhodli a způsobili svým rozhodnutím zvýšení pravděpodobnosti vzniku mimořádné události, ke kterým min. ve dvou případech došlo (Poříčany, Pardubice).
Ano a VZ od HMH jsou na všech vozidlech v ČR. Ještě nám v této diskuzi chybí vysvětlení, jak je Mirel lepší než ETCS.
To jsem nikdy neřekl. Jediné co tvrdím je, že současné Vlakové zabezpečovací zařízení třídy B našeho provedení je lepší než žádné Vlakové zabezpečovací zařízení.
Nejsou všechna vozidla v ČR vybavena od HMH.
Národní výrobce cpe svoje peskvily do vozidel národního dopravce.
Mirel sice jakousi křivku modeluje, ale na základě údajů vycucaných z prstu.
A hlavně už dopředu počítá s tím, že křivka nevede k cíli a strojvedoucí ji může velice jednoduchým úkonem potlačit.
Je opravdu velmi odvážné o našem národním VZ mluvit jako o zabezpečovači. Kdyby to tak nebylo v předpise, nikdo by jej tak nenazýval. Barvičkovač jen přenáší možnou sadu návěstí na stanoviště strojvedoucího ve formě 4 frekvencí – barev (jelikož opravdu nemáme jen 4 možné návěsti na návěstidlech). Kromě kontroly bdělosti náš „zabezpečovač“ nijak jízdu vlaku nezabezpečuje, to je potřeba si uvědomit. Barvičkovač je opravdu jen pomocník a předpisově umožňuje jízdu rychlostí vyšší než 100km/h.
Je to spíše opakovač, než by něco zabezpečoval.
Ale i na téhle technologii by šlo využít víc – zakázat režim MAN (jestli debatovat o výjimkách, tak situace typu chtělo by to brzdit před stoupáním). Při výpadku kódu stůj na dobu delší než x prostě zastavit. Kódovat ve stanici do „živého vlaku“ ( před odjezdem mu kódovat stůj)
MAN je funkce Mirelu, např. LS06 žádné křivky negeneruje. Navíc Mirel nemá jak získat skutečnou vzdálenost k návěstidlu, proto křivky jím generované nejsou zrovna použitelné. Taktéž nijak neberou v potaz skutečnou brzdící schopnost vlaku (v tomto by se mohlo zlepšit i ETCS). Do MANu vás Mirel dokáže přepnout i bez zásahu strojvedoucího.
„Při výpadku kódu stůj na dobu delší než x prostě zastavit.“
To by někde nešlo vůbec dojet. 🙂
Systém LS je totiž pomocník pro strojvedoucí, ne dráb stojící nad dyletanty, který neumí ani zastavit před návěstidlem
Jako dobrý hulení, ale jinak ty příspěvky nejsou ani na klíčenku.
Hlavně že ty sis večer zase vyleštil konzolu, místo aby sis našel babu a pořádně si zapíchal.
Tak to ani omylem.
ETCS je samozřejmě realita vzhledem k naší minulosti dobře, že bude. Ale to nijak neumenšuje obrovský přínos LVZ k bezpečnosti! Ne sice „bezpečnosti papírové“, ano ono projetí stůj nezabrání, ale bezpečnost praktickou to zajišťuje více než dobře. Protože situace typu „návěst jsem viděl, ale schválně se jí neřídím“ je velmi vzácná ve srovnání se situací „výstrahu v tom zeleném tunelu přehlédl“ (nebo „zaměnil v oblouku zelenou a červenou pro různé koleje“).
No, „více než dobře“ je docela silné vyjádření, pod kterým bych si já představil, že k projetí stůj v zásadě vůbec nedochází
Však ono na tratích, kde to je instalováno (a funkční), prakticky ne*. Nepočítejme nějaké to „jej to mi to nějak nevyšlo“ o malý kousek, to se s uvolňovačkou bude umět i pod ETCS. Ale taková ta „spektakulární“ projetí typu Kropáčova Vrutice nevím, že by se děla nějak víc než velmi málo vztaženo k počtu možností, kdy se to stát mohlo. *) S výhradou, že je trochu sporné zda vůbec brát v úvahu stanice s velkým rozptylem vzdálenosti cestových/odjezdových návěstidel, ke kterým může směřovat jedna a ta samá výstraha, a kdy se i několik cest. n. na (40/)OVy kóduje červeně stejně… Číst vice »
Takže každá kolej by nebyla rozřezána jen jednou na začátku a jednou na konci(vevařené LISy), ale ještě 4x . Na každé koleji by bylo 6 tlumivek převádějící trakční proud, 12 lepených izolovaných spojů a celá plejáda elektrické bižutérie napájející na každé 700 m koleji 5 samostatných KO.
Buď tak (furt mnohem levnější než ETCS) anebo to zkracování ZV podle navestene rychlosti, pak by nějaké ty brzdné křivky podle ujeté dráhy nebyly až takový problém.
Ale teď už je to jedno.
P.S.: Ten druhy případ v předchozím příspěvku samozřejmě mel být 2000 Hz.
Pořád lepší, než nespolehlivý rádio
To zase ne. Prostě předvěst do kabiny – lepší než nic, ale chtělo to dotáhnout. Teď je pozdě.
Vzhledem k tomu, že to je dělané namíru pro každou trať (oblouky a rychlosti v nich to hlídá taky), tak … je příjemná změna, že se najíždí postupně a už teď (kdo má školení a vybavenou mašinu jede pod ETCS). Než aby pak zmáčkli enter a ono *puff* temnota.
Ještě mít pro každou tu trať správné údaje…