Provoz pod ETCS se v lednu zavede postupně na čtyři etapy, Praha je na konci

Lokomotiva s ETCS. Pramen: ČD - TelematikaLokomotiva s ETCS. Pramen: ČD - Telematika

Celkem bude během ledna zaveden výhradní provoz pod ETCS na 622 kilometrech tratí.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Geralt

Proč to nespustí najednou? Vždyť to bude akorát formální změna. K 1.1.2025 už na předmětných tratích bude ETCS nasazeno a vozidla jím vybavená ho budou muset používat tak jako tak, takže půjde jen o formalitu v podobě zákazu vjezdu nevybavených vozidel.

Geralt

Proč to nespustí najednou? Vždyť to bude akorát formální změna. K 1.1.2025 už na předmětných tratích bude ETCS nasazeno a vozidla jím vybavená ho budou muset používat tak jako tak, takže půjde jen o formalitu v podobě zákazu vjezdu nevybavených vozidel.

vlachjan

Jak ten současný režim vlastně funguje? Když vlak se zapnutým ETCS v nevýhradním provozu projede stůj, zastaví ho ETCS již nyní?

El Barto

Ano.

Matouš

Lépe řečeno to stůj spíše ani nebude moci projet, pokud jede v režimu FS a na koleji není uvolňovací rychlost.

vlachjan

Díky:)

zwi

Dokonce by ho měl zastavit ještě před projetím.

Martin H.

To přece není pravda…

Vesper

Výhradní provoz Svinov – Bohumín si zatím mohli odpustit, dokud není ETCS i na navazujících tratích. Zbytečná komplikace pro dopravce. Uzly Praha a Brno budou zatím také bez výhradního provozu.

Radim Škopec

Ale ono je ETCS až po Mosty, a po hranice s PL v Chalupkách/Zebrzydowicích… A že na to není připraveno pár garážovek z Ostravska, které své podnikání založilo na starých krámech, to je jejich problém.

Vesper

Ať tam je a ať se i používá, ale nemusel tam být zatím VÝHRADNÍ provoz, stejně jako nebude výhradní provoz mezi Adamovem a Modřicemi.

Radim Škopec

Jenže mezi Adamovem a Modřicemi není proto, že tam nic nainstalováno není…

zwi

Protože mezi Adamovem a Modřicemi ještě žádné ETCS není. Takže tu nemůže být ani výhradní provoz. Správa železnic si s tím, jako se spoustou dalších věcí, dává na čas (opakovaně zrušené soutěže). Bohužel.

Permonik

Jsem tak nějak nepostřehnul čemu to braní zrovna usek Svinov -Bohumín….. když na navazující tratě se da dojet i z druhé strany……

Vesper

Třeba rychlíkům od Krnova.

El Barto

Tak zrovna tam je i další problém, že by se souprava krnovského rychlíku nevešla na Střed, protože tam nově budou zajíždět BEMU linky S6.

El Barto

*oprava: BEMU linky S8 Ostrava – Štramberk – Veřovice

Vid

Si myslím, že to je právě následek toho výhradního provozu ETCS. R27 diky tomu na střed se nedostane, tak tam bude zajizdet S8. Tím ale se zhorší spojení Krnova s centrem Ostravy, protože přestup na Svinově bude asi dost nespolehlivý. A navíc cestující budou muset absolvovat pochod z opavského šturcu na 4.nástupistě.

Hřebíček

Ukončení této relace na Svinově je opravdu škoda, mělo to své cestující. Přestup cestující odradí…

Permonik

A tak pří výstupu na středu, nebo hlaváku do centra se stejně použije HMD, tož už vyjde nastejno přestup na mostech na MHD ne?

Permonik

A rychlík z Krnova jezdí do Bohumína?…. Pokud jde o „zajezd“ do Svinova tak jede po koleji co není pod vyhradním ECTS, případně pojede 40km/h.

Schéma tratí jsem nenašel…

Radim Škopec

Ano, na Svinov vjede, dál ne.

Permonik

Teď nechápu v čem je problém. Krnovský rychlík jede trasu Olomouc – Ostrava-Svinov. Do Svinova dojede a tam končí a problém, že dál nemuže?…..

Jouda

Hele ty garážovko, tak kolik ty sis v životě odsoukoromničil, že furt jen dehonestuješ…..viď mamánku z rozmazlenýho Metransu. Škoda že už není povinná služba……

1769

Prosím, můžete mi vysvětlit, co má společného soukromničení a povinná služba?

Jouda

Zoceluje , dělá z mamánků chlapy , kteří pak mají i jistou dávku pokory víte? Tam jste jen číslo, třeba 1769 🤣

Udavač z Ostravy

Tomuhle udavačovi by ani vojna nepomohla. Jouda, co ještě nedávno hobloval maximálně PuK na kasičce, bude teď poučovat s kým má kdo jezdit.

Pohádkár

Pobavil ten rozmazlený Metrans 😆. Závist nebo křivda?

Jouda

Ne. Odtržení z běžné zelznicni reality….

janvagala

Tak hlavně že ty seš Pokorný a zocelený, že?

Pohádkár

Čím konkrétně? Že nemají lokomotivy starší než je průměrný věk strojvedoucího? Nebo nevyhovující zázemí? Nebo dělené směny? Tím vážně vybočují.

Ruprt

Taky jsem si říkal jak to bude, jestli se koridory přepnou zároveň s ohňostroji, nebo jestli to bude postupně.
Podle mého to je rozumné rozhodnutí, hlavně kvůli eliminaci velkých problémů naráz (známe SŽ)

Jakub

To se nikde jinde na ETCS přecházet nebude, že je to podle pana Svobody takový unikát?

Radim Škopec

Jinde mají k bezpečnosti jiný přístup. Jsou místa, kde to mají tak nějak na salámu (východní směr), nebo zabezpečovače dávno mají (západní směr)…

Jarek

Ale my zabezpečovač taky máme, že. Jen ho někteří po 60 letech provozu dehonestují a vymýšlí lži jen proto, aby se zakryl průser pár lidí, kteří rozhodli bez znalosti jeho funkce o jeho neinstalování i tam, kde to NIM umožňuje.

Air Traveller

Ne, nemáme.

V porovnání s tím, co nabízí ETCS, nebo národní zabzař na západě , opravdu žádnný zabezpečovač
nemáme. v porovnání s nimi je přenos barviček jen taková .. hračka na modelové kolejiště.

Jarek

Diskutovat o vlakových zabezpečovačích s někým, kdo srovnává 70 let staré zařízení se současným, mě přijde opravdu mrhání času. Ale právě proto se řadíte k těm, kteří mají svůj díl viny za smrt 4 naprosto nevinných lidí…

Air Traveller

Já ho srovnávám? Vy jste o přenosu kódu tvrdil, že je to zabezpečovací zařízení.

Ano, před 70 lety možná bylo. Dnes to zabezpečovací zařízení není. Dnes je to jen hračka, kterou je potřeba co nejdříve eliminovat a nahradit skutečným zabezpečovačem.

Jarek

Ne nesrovnáte: „V porovnání s tím, co nabízí ETCS…“.

Air Traveller

o tom ale tato diskuse není.

Tato diskuse je o tom, jestli je přenos kodu zabezpečovací zařízení. A odpověd je jednoduchá – není. On totiž prakticky nic nezabezpečuje.

Mimochodem, on i ten německý, 60 let starý zabezpečovač, uměl generovat brzdné křivky a brzdit před návěstidlem.

Ten váš „náš zabezpečovač“ to neumí dodnes.

Jarek

Německý i český zabezpečovač je dle NIP zabezpečovač třídy B. Přesně cituji NIP: Vlakové zabezpečovací zařízení.

A světe div se, Vlakové zabezpečovací zařízení výrobce HMH brzdné křivky modeluje, dokonce ještě ostřeji než ETCS.

Je vidět, že lžete úplně stejně, jako ministr dopravy, drážního úřadu a spoustu dalších lidí, kteří rozhodli a způsobili svým rozhodnutím zvýšení pravděpodobnosti vzniku mimořádné události, ke kterým min. ve dvou případech došlo (Poříčany, Pardubice).

zwi

Ano a VZ od HMH jsou na všech vozidlech v ČR. Ještě nám v této diskuzi chybí vysvětlení, jak je Mirel lepší než ETCS.

Jarek

To jsem nikdy neřekl. Jediné co tvrdím je, že současné Vlakové zabezpečovací zařízení třídy B našeho provedení je lepší než žádné Vlakové zabezpečovací zařízení.

zwi

Je opravdu velmi odvážné o našem národním VZ mluvit jako o zabezpečovači. Kdyby to tak nebylo v předpise, nikdo by jej tak nenazýval. Barvičkovač jen přenáší možnou sadu návěstí na stanoviště strojvedoucího ve formě 4 frekvencí – barev (jelikož opravdu nemáme jen 4 možné návěsti na návěstidlech). Kromě kontroly bdělosti náš „zabezpečovač“ nijak jízdu vlaku nezabezpečuje, to je potřeba si uvědomit. Barvičkovač je opravdu jen pomocník a předpisově umožňuje jízdu rychlostí vyšší než 100km/h.

Leinad

Je to spíše opakovač, než by něco zabezpečoval.
Ale i na téhle technologii by šlo využít víc – zakázat režim MAN (jestli debatovat o výjimkách, tak situace typu chtělo by to brzdit před stoupáním). Při výpadku kódu stůj na dobu delší než x prostě zastavit. Kódovat ve stanici do „živého vlaku“ ( před odjezdem mu kódovat stůj)

zwi

MAN je funkce Mirelu, např. LS06 žádné křivky negeneruje. Navíc Mirel nemá jak získat skutečnou vzdálenost k návěstidlu, proto křivky jím generované nejsou zrovna použitelné. Taktéž nijak neberou v potaz skutečnou brzdící schopnost vlaku (v tomto by se mohlo zlepšit i ETCS). Do MANu vás Mirel dokáže přepnout i bez zásahu strojvedoucího.

Michal M

Jako dobrý hulení, ale jinak ty příspěvky nejsou ani na klíčenku.

Jiří Kocurek

Vzhledem k tomu, že to je dělané namíru pro každou trať (oblouky a rychlosti v nich to hlídá taky), tak … je příjemná změna, že se najíždí postupně a už teď (kdo má školení a vybavenou mašinu jede pod ETCS). Než aby pak zmáčkli enter a ono *puff* temnota.