Provoz na trati Slaný – Louny zůstane zachován, dojde k omezení na čtyři páry vlaků denně

Motorový vůz Stadler RS1 841.2 na trati Kralupy - Louny ve stanici Klobuky v Čechách. Foto: Michal ChrástMotorový vůz Stadler RS1 841.2 na trati Kralupy - Louny ve stanici Klobuky v Čechách. Foto: Michal Chrást

Obcím se omezením rozsahu sníží náklady na dopravní obslužnost.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
laska

Obdivuji trpělivost některých zdejších diskutujících pořád dokola vysvětlovat k čemu a jak dnes slouží (lépe měla by sloužit) železniční doprava.
Mezi Kladnem a mladou Boleslaví (60 km vzdušnou čarou, obě města jistě v top 20 nejdůležitějších měst v ČR) v podstatě neexistuje spojení veřejnou dopravou (pokud někdo nemá zájem jet přes Prahu metrem ze Zličína na Čerňák) a to mezi nimi leží ještě Kralupy, Neratovice, Mělník atd. Takových příkladů je v ČR spousta. Dopravní obslužnost vesnic mezi Slaným a Louny vlakem má za zásadní téma podle mě už opravdu jenom šílenec.

Jiří Kocurek

No vidíte, z Brna do Prahy taky ne, pokud nechete jet přes Kolín. Přitom je po cestě Benešov, Tábor, Pelhřimov, Jihlava a Třebíč.

laska

Také jedno z nejzásadnějších témat posledních let je práce na rychlých spojení velkých aglomerací (nejen Prahy a Brna).
To o co mi šlo (a já nepochybuji že to chápete) je, že neustále dokola rozebírat detaily obslužnosti středočeských vesnic vlaky, je při zásadních nedostatcích naší páteřní sítě, už opravdu poněkud unavující. Spojení Kladna s Boleslaví jsem vybral jako jeden z mnoha příkladů. Ať už přes Prahu nebo kolem Prahy, faktem je, že spojení je v podstatě neexistující.

Hala D

Ono je problém totiž všude. Železnice sebou jako kouli u nohy tlačí dluh z doby bolševika a posledních 30 let. To že nefungují koridory je velká ostuda, nicméně je třeba plakat před domem viníka. A regionální tratě v okolí aglomerací mohou zase převzít část přetížené silniční dopravy. To že se místo toho ruší je věc druhá. Zrovna to okolí Boleslavi není taková díra s ohledem na pohyb lidí do Škodovky.

svojsin

Část přetížené sítě berou tratě(relace) jako Kolín – Praha, Tišnov – Brno, FM – Ostrava, nebo alespoň něco, jako je trať přes Kopřivnici.
Udržování celotýdenní osobky na lokálkách jako je Louny – Slaný, vede spíš pro většinu obcí k nadužívání automobilů.
Pokud tedy místní KU nezajistí zároveň silnou bus dopravu.
Potom ovšem dělá železnice předražený a zbytečný souběh.

Hala D

Zaznamenal jste v článku, že na této trati je vlak rychlejší než bus? Je asi těžké uvěřit, že zde bohužel okamžitý přesun mezi městy pomocí autobusové teleportace nelze zrealizovat.

ušatá

Hlavně chrakter a hustota osídlení neumožňuje dostatečný počet spojů autobusů a tedy i kvalitu dopravy. Rozhodně lepší, aby autobusy dělaly krátké přípoje z obcí třeba v těch Klobukách, Zlonicích, Slaném a železnice dělala zde zase tu páteř. To by mělo smysl. Navíc je potřeba dostat od obcí scházející zastávky a autobusy nevést podél tratě. Na trati schízí aspoň Sp vlaky od Postoloprt a Loun.

martin hodek

Hm, to to mohli už rovnou zrušit. Vlak, který nemá nějaký pravidelný a dostatečně častý interval a nedá se tedy použít k pravidelnému dojíždění (ne každý den končí škola ve stejnou hodinu či jdete stejně z práce), je reálně na houby.

ušatá

Je to paskvil a vizitka organizace dopravy ve SČkraji.

Lxxxx

Nevím sice kolik lidí tam reálně jezdí, ale vlak čtyřikrát za den rozhodně nelze považovat za dopravní obslužnost, to už je pak spíše turistická atrakce.

Svojsin

Reálně velice málo. Jsou lokalky, který by si zasloužily mnohem větší pozornost, než Slaný – Louny. Např. Rakovník – Jesenice.

Josef J.

Lze, pokud je proložen s autobusy. Zatím je výběr takový, že to vypadá jednou za 4 hodiny na vlak a autobusy současně a pak dlouho nic.

Svojsin

Pokud je někde 4h. díra a pak jede bus s vlakem současně, jedná se o zločin proti veřejné dopravě.

ušatá

Tak proč se to děje? Ještě propracovanější je to když ten autobus jede nějakou tu minutu před vlakem.

ušatá

Však pak následně se provede sčítání cestujících a zjistí se, že tam opět nastal pokles, takže z toho přeci plyne nezájem o ježdění vlaky, takže bude důvod to konečně definitivně zrušit. Jak prosté Watsone!

Hala D

Napadlo mě srovnání s jadernou elektrárnou.
Tak jako je jaderná elektrárna efektivní (potřebuje zlomek hmotnosti jaderného paliva oproti hmotnosti uhlí) ale je dražší na výstavbu i provoz. Zároveň je ekologičtější.
Železnice je také efektivnější než silniční doprava ale i dražší.
Proto rušení železničních tratí a provozu je adekvátní německému rušení jaderných elektráren. Budeme následovat Německo?

Kubrt

Jednak tu trať nikdo neruší, jednak jaderná elektrárna taky není žádné ekonomické terno, pokud má energií zásobovat jeden dům.

Hala D

Zaprvé nevím proč by JE elektrárna měla zásobovat jeden dům a zadruhé nevím co nechápete na slovech OMEZENÍ spojů na dané železniční trati. Zvažovalo se i úplné ZASTAVENÍ provozu.

Kubrt

Jaderná elektrárna zásobující jeden dům je ekvivalent železniční trati, po níž jede vlak vezoucí 5 lidí. Myslel jsem, že je to zřejmé, ale po lopatě – jak jaderná elektrárna, tak železnice, své výhody uplatní až při nějaké velikosti/intenzitě provozu. Pokud železniční trať slouží jen pro osobní vlaky vezoucí jednotky až nízké desítky lidí, je to jen černá díra na peníze, která svou drahou infrastrukturou neposkytuje žádnou přidanou hodnotu. Naopak, trať po níž jezdí stovky cestujících a tisíce tun zboží, už nějaký smysl proti silnici má.

Hala D

To je samozřejmě jasné, železnice byly primárně budovány pro vozbu nákladů.
Cargo vydělává i dnes. Ovšem položím tedy otázku proč po často souběžných silnicích jezdí kolony kamionů, které by se mohly vozit po kolejích aby trať měla smysl? Proč se tedy neinvestovalo do té příslušné tratě, aby byla vůči té silniční konkurenceschopná?

Kubrt

Protože stát nemá tiskárnu peněz. Nebo má, ale ví, že to s tím tisknutím nesmí přehánět. Pak je tu samozřejmě model známý a úspěšně realizovaný v Severní Americe – železniční infrastruktura provozovaná na komerční bázi. Proč to tak není v Evropě? Protože 150 let se evropské státy snažily své železnice „chránit“ proti cizím (=nepřátelským) vlivům, což vedlo k tomu, že evropská železniční infrastuktura je extrémně fragmentovaná a ekonomicky prakticky zcela závislá na veřejných rozpočtech.

Hala D

Podle mě je ale zvláštní, že ekologická a méně energeticky náročná doprava je méně preferována a ekonomicky výhodná. To je jako kdybych elektrárnu s 60% účinností vypnul a začal používat 20% elektrárnu. Nebo ještě lépe, místo spalovacího motoru jezdil na parní stroj s asi 8% účinností.

Vždyť přece výroba pneumatik je velký byznys, těžba ropy taky, to musí žrát spousty energie. Kdyby tento průmysl nebyl, tak by energie snad musely být zadarmo.

Naproti tomu vykovat a osoustružit železniční kolo s dá udělat z kusu oceli. Elektromotor místo spalováku je taky jen pár součástí.

Kubrt

Těžbu ropy a výrobu pneumatik, stejně jako výrobu oceli, mědi a elektřiny, bych do toho netahal, v tom to vůbec není. „Energie zadarmo“ by samozřejmě nebyly, to je úplný úlet. Železnice ztratila své výsadní postavení v pozemní dopravě s tím, jak se zdokonalil automobil – operativnější, škálovatelnější (zvládá efektivně malé objemy), méně závislý na dopravní cestě, méně závislý na kvalifikovaném personálu. Tudíž železnice – všude na světě – musí jít směrem, který umožní využít její silné stránky, kde je konkureceschopná: silné přepravní proudy, velké objemy lidí i zboží – tam se využije nižší měrná spotřeba energie, nižší počet personálu (1… Číst vice »

Granja

Otázku věčného boje mezi železnicí a silnicí v jedné neformální debatě celkem dobře vysvětlil jeden nejmenovaný ministr, který řekl: „Kdybyste chtěli upřednostnit železnici, byť je ekologičtější a efektivnější s nižším měrným odporem valením kola po kolejnici, pak by jste značnou část spoluobčanů poslali na úřad práce, protože automobilismus a vše okolo něj se točící zaměstnává tak neskutečné množství lidí že stát by nevěděl co s takovou masovou nezaměstnaností by dělal.“ A měl v tomto kontextu pravdu.

Hala D

Toto myšlení bych viděl jako zřejmý důvod významu automobilové dopravy. Tak jako za bolševika všichni měli práci, ale kvalita a produktivita byla mizivá, tak je to i dnes. Někdo uměle brání pokroku. Krásně to vyplývá ve srovnání s elektromobily. Všichni jezdí spalováky, ale že výroba elektromobilů zaměstná méně lidí, je snadnější a elmobil násobně jednodušší na provoz, nikdo neřeší a nechá se převálcovat technologicky Čínou a Teslou.
Možná díky takovému uvažování ještě nelítáme na Mars.

kix

snad si nemyslíte, že by po lokálkách jezdilo ohromné množství nákladu, to má prostě kořeny v tom co tu bylo už zmíněno, kvůli zboží co se vejde do 1-2 dodávek případně menšího nákláďaku a odveze se to od dveří ke dveřím, nemá železniční doprava absolutně šanci, ta má své výhody ve větších objemech, než rozvážet „rohlíky“ po vesnicích..je jiná doba, než před 150 lety

Hala D

Pokud lokálka jezdí skrz obce kde bydlí lidi a kam jezdí kamiony zásobovat menší firmy je spousta důvodů k přepravě. Už je ohraný rohlíkový argument a tisíce tun na regionální trati.

ušatá

To závisí pouze a jenom na tvorbě územního plánu a koncepci využití krajiny, ochrany krajiny, lidí apod. Podle toho pak musí vypadat i ta kolejová síť a doprava obecně.

ušatá

Bohužel, v tom to je. Takže chyba není v železnici ale úplně někde jinde a až se přestane preferovat ta závislost na autech a silniční dopravě, protože to už tak nepůjde, tak se stane co? Chce to myslet trochu dopředu. Jenže jak to některým vysvětlit, když na to nemají. A pokud jsou navíc v politice, tak je to smutné.

Hala D

Všechno je samozřejmě pravda. Ale ať nikdo netvrdí, že když přes ČR valí kamionová smršť (Tranzit) tak by se to zboží nedalo vozit vlakem. Snad pokud jede řidič kamionu ze Slovenska Z Košic do Kolína nad Rýnem, tak nepotřebuje flexibilní dopravu, protože to stejně za 1den nepřeveze a nesloží. Místo toho aby v Košicích naložil na vlak, převezl do Kolína a tam teprve rozvezl zboží kamionem. A další příklady. A stejně v rámci ČR. Co jde z Prahy do Brna všechno má jezdit vlakem. Že není infrastruktura mě nezajímá.

Herold

To jsou fantasmagorie naprosto mimo realitu, co tady píšete

Zkusil jste někdy poslat zásilku vlakem? Než na dráze vypisou papíry, kamion je na druhém konci Evropy.

Hala D

A neschopnost ČD snad znamená, že kamiony musí být všude? Asi vám nejezdí kamiony za oknem.

Hala D

Klasický agresivní argument kamionteroristy. Pokud vezu zásoby stavebnin, nebo ocelových polotovarů, tak ten materiál snad někam spěchá? Když pak stejně bude ležet na skladě?

ušatá

To je naprosto nesmyslný argument. To znamená třeba, když někdo neumí číst, tak přestaneme tisknout kvůli tomu knihy? To má stejnou logiku. Věci se musí řešit, aby fungovaly a ne se stále na něco vymlouvat.

Hala D

A za další, pokud něco vezu z Mělníka do USA lodí, tak snad překládám v Hamburku na kontejnerovou loď. Snad nedostane kapitán české lodi rozkaz: Stejně v USA pojedeš po Mississippi do vnitrozemí takže nebudeš překládat a pojedeš s říční lodí přes Atlantik. Lodní společnost ušetří za překládání a přes Atlantik budou jezdit tisíce 50T lodí. Buď současný přepravní koncept vymýšleli rusáci (aby měli odběr ropy) nebo tomu nerozumím. Auty by se mělo svážet na železniční překladiště (klidně na lokálkách) vagony posbírat a mezi většíma městama je převeze 1 člověk. A neucpe přitom dálnici a omezí dopravu dalším stovkám lidí.… Číst vice »

Panda

V Evropě je ale férovější soutěž silniční a železniční dopravy (oboje masivně dotované). V Americe je ještě více dotovaná silniční doprava (nižší spotřebka), zatímco železnice je z velké části komerční.

ušatá

Když nemá na tu železnici, tak kde se berou ty desítky milard na silnice a dálnice? A to ještě přitom zandbanost silniční sítě už se odhaduje na 1 bilion Kč? Tak kde je to hospodaření?

Mufiklo

Ha nepochopil xD

Hodně štěstí

Agónie.

jal

Nepomohlo by koupit něco modernějšího, rychlejšího a dát to soukromé firmě?

Tvrdí se, že to pomáhá k nárůstu cestujících.

Granja

Když nemáte kvalitní infrastrukturu, téměř nepomůže nic.

Ondřej

Autobus je pomalejší, nepřeváží jízdní kola a objemná zavazadla, nemá WC, má méně místa na nohy, ale někdo ho bude pořád prosazovat kvůli úspoře pár korun…

David

Celá ta vymetakova pomala trasa je vedle dálnice. Pro těch pár obci mezi Louny a Slanym by bohate stačilo pár mikrobusu na zavolání. Beztak tam všichni musí mít auta, protože čekat 2h na courak není žádné terno. To už snad to jet na elektrokole.

Jelen

Dálnice s touto tratí nijak nesouvisí. Obyvatelům např. Pálečku, Klobuk, Vrbičan, Peruce a dalších obcí je nějaký autobus jedoucí po D7 skutečně na dvě věci.
To je stejné, jako když se neustále někdo naváží do trati na Dobříš, protože tam jezdí linka 395 po dálnici, no to sice jezdí, ale těm obcím, které obsluhuje vlak, je takový autobus vážně k ničemu. A když zavedete autobusovou linku, která pojede přes stejné obce, jako vede ta trať, tak rozhodně rychlejší ani nijak lepší nebude.

svojsin

Ale lidi od Peruce atd. a z Klobuk by nemuseli většinově přes Paleček.
Jde to řešit jinak a bez závleku do Královic.

kubisek

Já jsem říkal. Zrušte vlaky, protáhněte 592 podél trati jen do Peruce, ale k tomu prodlužte linku DÚK 705 (?) z Peruce, Klobuk a Třebíze přímo do Slaného. Případně z Klobuk na Neuměřice, Královice a Trpoměchy do Slaného a 389 více napřimte. Ale to by bylo moc použitelné pro lidi, to by se neujalo 😀

Svojsin

Ano, těch možností je víc.
Pro Klobuky by to bylo rychlejší, i s ohledem na zastávky ve Slaným a nádraží v Klobukach.

Kubrt

Samozřejmě můžete těch pár korun dát ze svého, když krajský rozpočet na to nestačí.

ušatá

A to ještě není pravda, protože ta nízká cena je umělá. A stále nám nikdo nechce odpovědět, proč tomu tak je!

král j

To je přece rychlíková trať!

Jelen

Budete se divit, ale dřív skutečně bývala.

kubisek

pamatuji ještě kolem roku 2000 rychlík Cheb-Praha s přímými vozy do Moskvy 😀

Petr Hudský

…a dlouho byla a přežila skoro všechno! Až ten dnešní „zkurvystát“ dokázal to, co nikdy předtím nikdo ne…

Kubrt

Pražsko-duchcovská dráha v podstatě zkrachovala 10 let po zahájení provozu..

ušatá

Dokážeme, že to dokážeme!!!! A bude líp!

Růža

Náklady trať nevyužívají?

Pozorovatel

Ano, ale většinou jen pro odklony, když není možné projet jinudy.

Růža

Takže i kdyby trať nevyužívala osobní doprava, musí se udržovat.

Kubrt

Kdy naposledy mezi Slaným a Louny jezdily nákladní odklony?

Pan průvodčí

Už dávno ne. Občas nějaký dřevo do Klobuk. Mezi Klobuky a Louny je trať pro náklady mrtvá.

Jelen

Jízdní řád sice žádná sláva, ale aspoň že vyhrál zdravý rozum a provoz tam neskončí úplně. Tahle trať rozhodně nepatří mezi takové, které si zastavení provozu zaslouží a nic, co sem kdo napíše, na tomto faktu nezmění.

smasska

To, jestli si něco zaslouží vyhazovat peníze z veřejných rozpočtů, by mělo být měřeno užitkem, tedy využitím ze strany cestujících. Což tato trať nemá a nezmění na tom nic ani padesátý příspěvek Jelena o tom, jaké je to tam terno.

ušatá

Vyhazované jsou peníze díky naprosté nekoncepčnosti a nelogičnosti dopravy v této zemi. Dále pak vyhazováním peněz na veškeré náklady a škody silniční dopravy, aniž by to někdo platil a dluh roste. Jenže to je velké tabu!

Pozorovatel

Nutno dodat, že zachování provozu by nebylo možné bez podpory Ústeckého kraje, jehož zastupitelstvo se postavilo proti rušení vlaků na trati.

Koro

Vlk se nažral a koza zůstala celá…

xyz

Neřekl bych.

Vlk ten rozdíl co do finančních nákladů ani nepozná, zato (už tak málo užitečná) koza bude ještě méně užitečná. A tak jako tak bude okousaná.

Koro

Pravda

Jiří Kocurek

Myslíte ta obec těch 200.000 Kč nepozná? Ne každá obec má rozpočet ve stovkách mil. Kč. Pro ČD to mariginalita opravdu je.

Nikola

Tak ona ta úspora není pro jednu obec.
Ale i kdyby ta úspora v jednotlivých obcích umožnila vybudování třeba 1 lavičky, bude to pro občana větší služba než platit šukafon na 110.

Pozorovatel

Na území Středočeského kraje je obcí 5. Souhrnná částka 200 000 Kč na všechny obce znamená 40 000 Kč na jednu. To už není zas tak mnoho. A ono se to má tak, že každá obec platí různě, neplatí všechny stejně, takže třeba někomu se to nesníží vůbec.

V Ústeckém kraji naopak není žádné přispívání obcí na dopravní obslužnost.

Nikola

40000 na nákup hraček do mateřské školky je velmi slušná částka. Opravdu bych velikost uspořené částky nespojoval s nutností zachovat žel. dopravu tam kde to smysl nemá.
Ostatně, ona redukce je provedena kupodivu dobře (kdyz už to tedy nešlo zapíchnout úplně)Zachovány jsou pouze, které mají nějaké opodstatnění.

xyz

Styl „hledat tzv. konkrétní opodstatnění u každého konkrétního spoje“ je přežitý už ca 20 let (naštěstí).

Čtyři páry spojů za den nevyhovují moderním požadavkům ani náhodou. A to dokonce ani při hledání tzv. konkrétního opodstatnění (tedy takové to „do práce, do školy k lékaři a na úřad“ – ale už ne odtamtud zpět, protože těžko přesně odhadnete, v kolik hodin vyjdete z úřadu či od lékaře; někdy to je nejisté i z té práce).

Nikola

Moderní požadavky zde žel. doprava nesplňuje již řadu let…😀
Vlak zde plní pouze roli doplňkové služby k bus linkám, proto tvrdím, že byli zachovány nejúčelnější spoje. Mohli jezdit spoje ve 3:15, 23:35, které by možná lépe vyhovovali dopravci k jízdám do depa.

Hala D

Přitom by to mělo být obráceně. Busy jako doplněk k vlakům.

ušatá

To je stále pro mnohé k nepochopení. A i důvody proč tomu tak má být.

Pozorovatel

Jízdní řád si starostové sestavili sami. A ti si zřejmě uvědomují tento problém, proto také v odpolední špičce ze Slaného je odjezd vlaku každé 2 hodiny, což víceméně zachovává současný stav, pokud jde o spoje, co nekončí v Klobukách a jedou dál do Loun.

Za rok jsou krajské volby, může tam přijít někdo úplně jiný a mohou se zase změnit poměry.

Svojsin

A nebo to dopadne jak ve Mšene, nové zastupitelstvo víceméně odsouhlasilo konec kladivoprovozu.

ušatá

Doufejme, už aby to bylo!

xyz

Ještě bych dodal, že je pro mě nelogické, že Sv jízdy z depa k výkonům a zpět (což má být důvod k vedení těch čtyř spojů za den) jsou vykonávány až v čase té přepravní špičky, tedy v čase, kdy by mělo pokud možno vše dostupné jezdit a ne teprve být naváženo.

Pozorovatel

To je právě v pořádku, protože ty vlaky pojedou v časech, kdy lze očekávat aspoň nějakou poptávku od cestujících a nebudou vozit jenom vzduch.

Frantisek

Děti nemají ve školkách hračky? Nebo kupujete nové pokaždé, když se staré omrzí? Jasně, že platit spoje pro spoje není dobré, ale mají to nechat zavřít úplně, když stát zrovna na železnice tím směrem v podstatě kašle?

xyz

Hlavně je to zajímavé falešné dilema v situaci, kdy donedávna nemusely obce ve Středočeském kraji přispívat na dopravu vůbec.

Takže ty hračky koupila ta obec pro tu svoji MŠ už tehdy, ne? 🙂

Frantisek

Jedna lavička na místě, kde si stejně nikdo nesedne, ale vykážeme to jako obecní blaho? Takových už je…

PvvS

Ono postačí platit fírovi za to, že se sám projíždí po krajině.

Herold

Má to asi stejnou logiku jako vlak, ve kterém nikdo nejede…jen ta lavička je o dost levnější.

Marcel Štancl

Přesně tak

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Nestačil by jeden pár o víkendu?

Juan Rivadeneira

dojíždějící lidé neexistují?

Koro

Tipuju to na sarkasmus

Antony

A co bus, ten nejezdí?

Jelen

Vlak je rychlejší, spolehlivější a dá se s ním s jedním jediným přestupem dojet až do centra Prahy.

Herold

Tak proč s ním ti hloupí lidé nejezdí?

ušatá

A na to jste přišel jak? A proč tedy chce kraj posilovat autobusy ze Slaného na Prahu? Neměl by tam tedy dát třeba R nebo Sp? A posílit dopravu na trati ze Slaného na Hostivice a Prahu?

ABC

o víkendu?

Frantisek

Jezdí. Někam to ale trvá moc dlouho a je to po stejných silnicích, kudy už to může kdekdo vzít autem. Jasně, že na poměrně zanedbaných kolejích těžko vykouzlíte zázraky, to je jiná věc.