Těm machrům, co mínusují, bych doporučil podívat se na dokumentaci PDPS a ona dokumentaci RDS. Zajděte taky na stavbu zeptat se stavbyvedoucích, kolik změn oproti projektu provedli a zjistěte si podíl víceprací. Pak můžete mudrovat a říkat, v čem nemám pravdu.
Takže se udělaly změny a ústupky oproti původnímu projektu k horšímu, a aby se ušetřilo na nákladech stavby, či na budoucích nákladech samotného provozu?
Ne. Projekt byl od počátku nedomyšlený a chyběla koordinace. Však už hlavní inženýr posbíral mnoho pokut. Můj známý, který převzal projekt od SUDOP Brno a se kterým nyní spolupracuji, nešetří „chválou“.
Až bude mít Olomouc podobné rozpočtové možnosti z RUD na obyvatele jako Brno nebo Praha, nebude muset etapizovat každý kilometr. A na ten poslední 400 metrů dlouhý úsek zakončený smyčkou stejně nebyly ještě ani zahájeny výkupy pozemků. Apropo je vůbec zázrak že se tramvajová trať v Olomouci vůbec nějak rozvíjí a modernizuje, srovnejte podobný Liberec. 🙂
Všechna krajská města kolem 100.000 obyvatel v poměru k tomu, jak je nastaven RUD k tomu co vše musí obstarat, jsou v ČR chudá. A ta, co zdědila socialismem zdevastovaný tramvajový provoz obzvlášť (o něco lépe jsou na tom ty, které mají pouze trolejbusy). Připočtěme k tomu v poměrech Olomouce pár „tunelů“ typu akvapark a není z toho cesta ven. Ta nová trať je úměrem k tomu malý zázrak.
Olomouc není chudé město, jen se tu tak trochu krade.
Zbyněk
2 let
Vím že prodloužení této tratě až na Novou Ulici není v plánu, uvažovalo se ale někdy o této variantě? Došlo by k propojení dvou tratí a celkovému lepšímu propojení sítě, což by našlo uplatnění hlavně při výlukách a objízdných trasách.
Jediné, co se uvažuje (vyjma propojení Pekařské a sokolské k lepší obslužnosti depa) – ovšem v horizontu možná několika desetiletí je stavba nové větve do rozvojové lokality Pražská – východ v Hejčíně (z křižovatky Pražská x Tř. Míru) se smyčkou poblíž Globusu. Je zanesena v územním plánu. Podmínkou je nová zástavba, která se tam má realizovat. V současné době je jakákoliv nová trať mimo možnosti města a vzhledem k hustotě zástavby ostatních čtvrtí i ekonomickým nesmyslem. Zbytek Olomouce, kam tramvaje doposud nevedou obslouží pohodlně, levně a dostatečně autobusy.
Levně možná, dostatečně nikoliv. Intervaly autobusů do okrajových části Olomouce jsou často tragické. Jenomže městská kasa je prázdná a šetří se úplně všude.
Ale to tramvaj nevyřeší. To vyřeší jen město, který to objedná. To, že se tam za stovky milionu postaví koleje a po nich bude alespoň jednou za 15 minut jezdit tramvaj, aby se neřeklo, když už to stojí není řešení. On i ten provoz tramvají něco stojí a to něco bude asi horší jak v případě autobusu.
Když tam jsou intervaly autobusů „tragické“ a přesto kapacitně stačí, jaké by asi byly intervaly tramvaje? Takové, že se tam prostě tramvaj ani náhodou nevyplatí…
Nemyslím si že je co závidět. Olomoucké tramvaje byly vyhodnoceny jako nejpomalejší v republice, a je to fakt znát. Tramvaj se vleče a stojí na každém semaforu. Zlatá Ostrava, kde ty tramvaje jakž takž fičí a na křižovatkách mají preferenci.
ono nejde ani tak o rychlost, spíše o to, že v ostravě se žádná nová trať nestaví (v dolních vítkovících, což má být nová moderní čtvrť dokonce územní rezervu pro tramvaj vyškrtli)
Problém je všudypřítomná podfinancovanost. Koleje se vyměňují max po 50 metrech naráz a to jen, když není už není zbytí.Krásně to bylo vidět teď na Masarykově tř., která byla přes 2 roky uzavřená, ale přesto se koleje zrekonstruovali jen na jednom místě, protože na víc nejsou peníze.
Ale to není křižovatkami. Tuhle pěší zóna (a teď nově třicítka po celé Masarykově), tamhle omezení kvůli stavu trati (ale i třeba samostatné těleso na Brněnské s debilními esíčky kolem pilířů nadjezdu) a jako bonus totální nezájem tramvajáků trochu číst cykly semaforů (Pražská, kde je fáze křižovatky viditelná zpřed dvou zastávek, a přesto se mezi nimi jede 20, aby se pak volno o sekundy nestíhalo). Preference, kdy se tramvaj do řadiče přihlásí nastavením výhybky a pak teprve stanicuje, takže udělené volno nestíhá (a ostatní, vč. autobusů stejné firmy, zdržuje), už je jen pověstná třešnička… A k tomu tramvaje s omezovači… Číst vice »
Prohlížel jsem projekt a je to tragédie. V blízkosti těch výhybek chybí minimálně jeden sloup na vytažení troleje nad výhybkami.
Těm machrům, co mínusují, bych doporučil podívat se na dokumentaci PDPS a ona dokumentaci RDS. Zajděte taky na stavbu zeptat se stavbyvedoucích, kolik změn oproti projektu provedli a zjistěte si podíl víceprací. Pak můžete mudrovat a říkat, v čem nemám pravdu.
Takže se udělaly změny a ústupky oproti původnímu projektu k horšímu, a aby se ušetřilo na nákladech stavby, či na budoucích nákladech samotného provozu?
Ne. Projekt byl od počátku nedomyšlený a chyběla koordinace. Však už hlavní inženýr posbíral mnoho pokut. Můj známý, který převzal projekt od SUDOP Brno a se kterým nyní spolupracuji, nešetří „chválou“.
Je součástí i smyčka?
Ne. Ta by měla být vybudována až v další etapě, kdyby trať měla ještě pokračovat zhruba dalších 500 m.
Jenže to už asi všichni ve vedení města ví, že to buď nenastane nikdy, a nebo tak v roce 2035 a dál. Takže mi todle zakončení přijde dosti nešťastné.
Ne; zakončení tratě je na obrázku.
Slušná etapizace.
Nejsou ty úseky moc velké, aby to nepřehnali 🙂 🙂
Až bude mít Olomouc podobné rozpočtové možnosti z RUD na obyvatele jako Brno nebo Praha, nebude muset etapizovat každý kilometr. A na ten poslední 400 metrů dlouhý úsek zakončený smyčkou stejně nebyly ještě ani zahájeny výkupy pozemků. Apropo je vůbec zázrak že se tramvajová trať v Olomouci vůbec nějak rozvíjí a modernizuje, srovnejte podobný Liberec. 🙂
Olomouc je chudé město. Už tohle rozšíření se málem neuskutečnilo i přes 85% dotaci.
Všechna krajská města kolem 100.000 obyvatel v poměru k tomu, jak je nastaven RUD k tomu co vše musí obstarat, jsou v ČR chudá. A ta, co zdědila socialismem zdevastovaný tramvajový provoz obzvlášť (o něco lépe jsou na tom ty, které mají pouze trolejbusy). Připočtěme k tomu v poměrech Olomouce pár „tunelů“ typu akvapark a není z toho cesta ven. Ta nová trať je úměrem k tomu malý zázrak.
Spis rozkradene nez chude?
Olomouc není chudé město, jen se tu tak trochu krade.
Vím že prodloužení této tratě až na Novou Ulici není v plánu, uvažovalo se ale někdy o této variantě? Došlo by k propojení dvou tratí a celkovému lepšímu propojení sítě, což by našlo uplatnění hlavně při výlukách a objízdných trasách.
Jediné, co se uvažuje (vyjma propojení Pekařské a sokolské k lepší obslužnosti depa) – ovšem v horizontu možná několika desetiletí je stavba nové větve do rozvojové lokality Pražská – východ v Hejčíně (z křižovatky Pražská x Tř. Míru) se smyčkou poblíž Globusu. Je zanesena v územním plánu. Podmínkou je nová zástavba, která se tam má realizovat. V současné době je jakákoliv nová trať mimo možnosti města a vzhledem k hustotě zástavby ostatních čtvrtí i ekonomickým nesmyslem. Zbytek Olomouce, kam tramvaje doposud nevedou obslouží pohodlně, levně a dostatečně autobusy.
Levně možná, dostatečně nikoliv. Intervaly autobusů do okrajových části Olomouce jsou často tragické. Jenomže městská kasa je prázdná a šetří se úplně všude.
Ale to tramvaj nevyřeší. To vyřeší jen město, který to objedná. To, že se tam za stovky milionu postaví koleje a po nich bude alespoň jednou za 15 minut jezdit tramvaj, aby se neřeklo, když už to stojí není řešení. On i ten provoz tramvají něco stojí a to něco bude asi horší jak v případě autobusu.
Když tam jsou intervaly autobusů „tragické“ a přesto kapacitně stačí, jaké by asi byly intervaly tramvaje? Takové, že se tam prostě tramvaj ani náhodou nevyplatí…
Tohle jsem navrhoval v jednom z minulých článků. Bohužel s tím nikdo z města nepočítá, ale vím, že DPMO by se to hodilo a i vyplatilo.
Jako Ostravák mohu jen závidět…
Nemyslím si že je co závidět. Olomoucké tramvaje byly vyhodnoceny jako nejpomalejší v republice, a je to fakt znát. Tramvaj se vleče a stojí na každém semaforu. Zlatá Ostrava, kde ty tramvaje jakž takž fičí a na křižovatkách mají preferenci.
A někdy taky tramvaj stojí na železničním přejezdu. Jsou tam 3 přes železniční trať a 1 přes vlečku.
Jestli myslíte vlečku i přes silnici I/46, tak ta by měla být zrušená.
Pokud vím, tak jsou 4 přes trať. Palackého, Wolkerova, Švýcarské nábřeží a Divišova. Vlečka na Hodolanské už není.
Pardon, já zaměnil Divišovu za vlečku. Ostuda.
A k tomu mají v Olomouci ještě suverénně nejškaredší šaliny.
ono nejde ani tak o rychlost, spíše o to, že v ostravě se žádná nová trať nestaví (v dolních vítkovících, což má být nová moderní čtvrť dokonce územní rezervu pro tramvaj vyškrtli)
Nejspíš to ještě není definitivní. Nedávno jsem slyšel čerstvý rozhovor s Morysem a ten o té nové trati přes Vítkovice mluvil.
Jenže v Ostravě vedle tramvaje fičí auto 80-100 po čtyřproudovce. Výsledek je potom obdobný jako v OL.
Pokud srovnáváte MHD a auto, tak možná, ale při srovnání čistě MHD je jízda olomouckou tramvají daleko větší opruz než ostravskou.
Problém je všudypřítomná podfinancovanost. Koleje se vyměňují max po 50 metrech naráz a to jen, když není už není zbytí.Krásně to bylo vidět teď na Masarykově tř., která byla přes 2 roky uzavřená, ale přesto se koleje zrekonstruovali jen na jednom místě, protože na víc nejsou peníze.
Ale to není křižovatkami. Tuhle pěší zóna (a teď nově třicítka po celé Masarykově), tamhle omezení kvůli stavu trati (ale i třeba samostatné těleso na Brněnské s debilními esíčky kolem pilířů nadjezdu) a jako bonus totální nezájem tramvajáků trochu číst cykly semaforů (Pražská, kde je fáze křižovatky viditelná zpřed dvou zastávek, a přesto se mezi nimi jede 20, aby se pak volno o sekundy nestíhalo). Preference, kdy se tramvaj do řadiče přihlásí nastavením výhybky a pak teprve stanicuje, takže udělené volno nestíhá (a ostatní, vč. autobusů stejné firmy, zdržuje), už je jen pověstná třešnička… A k tomu tramvaje s omezovači… Číst vice »