Provoz na Jizerskohorské železnici uhájily bez soutěže České dráhy, kraj zaplatí 234,77 Kč za kilometr
Z tratí zmizí Regionovy, dopravce pořídí dalších devět motorových vozů Stadler RS1.
Provoz na Jizerskohorské železnici budou i po roce 2026 zajištovat i nadále České dráhy. Nově se provozní soubor podle dnes Libereckým krajem schválené smlouvy rozšíří. Nový kontrakt je na sedm let, kraj zadal smlouvu přímým zadáním.
Kraj ještě předloni uváděl, že výkony bude soutěžit. Vozy Českých drah pořízené s dotací by pak v případě vítězství jiného dopravce kraj vozidla odkoupil. „Pravděpodobně by to byl velmi složitý a rizikový proces,“ uvedl dnes hejtman Martin Půta. Podle jeho náměstka Jana Svitáka právo na odkup nadále zůstává. Kraj tak zvolil jednodušší postup, kdy cenu dopravního výkonu neporovnal s nabídkami jiných dopravců.
Smlouva začne platit v prosinci 2026 a skončí v roce 2033. České dráhy ke stávajícím patnácti motorovým vozů Stadler RS1 přidají dalších devět jiných zánovních vozů stejné řady. To umožní vyřazení Regionov. Jizerskohorská železnice pokrývá provoz mezi Libercem a Frýdlantským výběžkem a pak na trati do Tanvaldu a do Harrachova.
V roce 2026 skončí stávající smlouva, která vzešla z otevřené soutěže. České dráhy se podle nové smlouvy vrátí mezi Tanvald a Železný Brod, kde nyní jezdí Arriva vlaky. „Do budoucna počítáme také s prodloužením linek ve směru Mladá Boleslav a Görlitz. Pevně věřím, že se nabídkou dalších možností dojíždění za prací či turistikou zlepší zejména dostupnost hospodářsky slabších oblastí na Tanvaldsku a Frýdlantsku,“ řekl Půta.
Výrazné navýšení ceny za kilometr
Kromě zvýšení významu frýdlantské páteřní linky mezi Libercem a Novým Městem pod Smrkem se rozšíří také počet obsluhovaných tratí, a to především o úsek Tanvald – Železný Brod s možným prodloužením osobních vlaků do Turnova. „V případě souhlasu Středočeského kraje bychom rádi linky protáhli až do Mladé Boleslavi. Nová smlouva také počítá s možností prodloužení na trati Liberec – Černousy a dále přes polský Zawidów a Zgorzelec až do německého Görlitz. O víkendech pak mohou přibýt přímé vozy na trase Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald – Harrachov – Szklarska Poręba. Důležitou podmínkou je však zejména obměna systému výhyben a to, aby správci tratí výrazněji posílili tamní infrastrukturu,“ řekl Sviták.
Smlouva počítá se zhruba dvěma miliony kilometrů ročně. Cena za kilometr je 234,77 Kč. Se stejnými vozidly bude jezdit v Plzenském kraji GW Train Regio za 156 korun za kilometr. Dosud kraj platí zhruba 120 korun za kilometr, jde ale o smlouvu v režimu netto. V té jsou tržby rizikem dopravce, v nové smlouvě v režimu brutto budou na straně kraje. „Cena je vyvážená a vyrovnaná,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah. Podle Svitáka se o ceně dlouho jednalo.
Přesun stávajících vozidel z Frýdlantska do Tanvaldu
Podle zástupců Českých drah nejde ale ceny jednoduše porovnávat, protože záleží na obězích vozidel, řada výkonů je také se zdvojenými soupravami. „Celkově se jedná o komplikovaný dopravní kontrakt. Vše je určeno nutností nasadit zcela speciální vozidla, která mohou jezdit i na nejstrmější české ozubnicové trati. Běžná produkce výrobců potřebná vozidla nenabízí. Ta současná, která byla pro Liberecký kraj vyrobena a upravena na zakázku, právě pro účely ozubnicové trati, dodal výrobce v roce 2011. Nyní jsou přibližně v polovině své životnosti. Dnes je těchto vozidel patnáct a některé z nich obsluhují také Frýdlantsko. Nově budou všechny přesunuty na Tanvaldsko a nasazovány přednostně na vlaky pojíždějící ozubnicovou trať, pro kterou jsou z výroby předurčeny. Frýdlantsko pak obslouží dodatečné zánovní vozy, které České dráhy pro Liberecký kraj pořídí,“ dodal Ješeta.
Nová smlouva podle něj zahrnuje i nadstandardní variabilitu objednávky dopravních výkonů v průběhu let. Liberecký kraj si tak bude moci přiobjednat, nebo naopak redukovat vlaky, vozidla, personál i obsluhu cestujících ve stanicích.
Jizerskohorská železnice byla jedním z prvních souborů na české železnici, který prošel otevřenou soutěží. Počet cestujících se na tratích zvýšil nasazením nových vlaků o třetinu, denně přepraví kolem deseti tisíc cestujících.