Provoz na Jizerskohorské železnici uhájily bez soutěže České dráhy, kraj zaplatí 234,77 Kč za kilometr
Motorové vozy Stadler RS1 RegioShuttle na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhy
Z tratí zmizí Regionovy, dopravce pořídí dalších devět motorových vozů Stadler RS1.
jediná trať kde by měli čd zůstat je liberec – tanvald, jinde ne. Na této trati jezdí s minimálním zpožděním a jezdí tam nejlepší mašinfíra, co pokud dobíháte z podchodu, tak zastavil vlak abych si mohl nastoupit. A tohle se cení 😉
Píšou že by protáhli linku až do Turnova. Hmmm.. Tak hlavně že tam zavřeli pokladnu ČD. Nebo si snad myslí, že to všechno stačí odbavit vlakvedoucí na vlaku. Mně to zavírání pokladen ČD přijde jako dost krátkozraké řešení. Ono totiž kvalifikovaných pokladních není nazbyt.
Liberecký kraj veřejnou dopravu nesoutěží a tak ji má jednu z nejdražších v republice. Týká se to jaj autobusů, tak vlaků. Kvalita oproti ostatní krajům mi nepřijde nějak lepší než v jiných krajích.
Busy asi souhlas, ale který jiný kraj má prakticky všechny jím objednávané vlakové spoje nízkopodlažní a klimatizované? Šukafony zmizely už dávno (až na Rokytnici z depa Trutnov) a brzy zmizí i poslední regíny.
Na rokytnické trati nejezdí šukafony už čtvrt roku.
Čtvrt roku právě neberu jako „dávno“ 🙂 Ale díky za doplnění. A myslím že jsem zapomněl na Lomnici nad Popelkou, kde sloužila Desira jen dočasně.
Jilemnice-rokytnicce ne o tusim Jablonec nad Jizerou jezdí reginy. Takže tam konečně budou pavouci?
Víte houbeles. Právě že LK veřejnou dopravu soutěží, a proto tady jezdí i Arriva.
080 Bakov–Česká Lípa
086 Benešov nad Ploučnicí–Česká Lípa
030 Liberec–Stará Paka a s úvratí do Lomnice n.P.
Místo do Lomnice,kam jezdí ČD… jezdí do Jaroměře
Zrovna Arriva ani jednu z těchto linek aktuálně nejezdí (resp. do Paky ano, Lomnice už ne) a nebyly to úplně soutěže 🙂
080 Bakov–Česká Lípa Trilex
086 Benešov nad Ploučnicí–Česká Lípa Trilex
030 Liberec–Stará Paka Arriva
Všechny 3 nejdříve tržní konzultace pak přímé zadání
Asi jste článek nedočetl až do konce. Právě Jizerskohorská železnice byla jedna z prvních velkých soutěží na české železnici a na dotyčné trati přinesla výrazné zlepšení.
Že nyní kraj smlouvu bez soutěže prodloužil, protože by v případě zadání jinému dopravci musel vozy od ČD odkoupit a novému dopravci předat, sice asi není dvakrát čisté, ale lze to pochopit.
V případě vlaků je Lb kraj velmi znevýhodněn třeba tím, že v kraji není ani centimetr elektrifikované železnice a v případě poptávky po nových soupravách je tak odkázán čistě na diesel (kecy o baterkách či o vodíku si strčte za klobouk). Nehledě na to, že na elektrické stroje lze čerpat různé – i dost výrazné – dotace, ale na dieselové nikoli.
Ale je zároveň zýhodněn tím, že motorové vozy a jednotky lze přivézt z Německa (nebo odjinud) a relativně snadno je schválit, pokud už schálené nejsou. A navíc se tam opravdu dají sehnat.
Elektrických jednotek schválených pro ČR moc není a volných už vůbec ne.
v pohodě, plzeňský kraj aktuálně soutěžil, vysoutěžil, a to zde bylo špíny na něj hozeno, co si to dovoluje dát to někomu jinému a ještě ČD obrat o pantery
budou za ty prachy dodrzovat i razeni?
a budou ty motory ve stavu, kdy z nich nejde dym jako z kuznecova?
Zajímavé, v roce 1997 byl provoz ukončen z důvodu, že pro ČD nebyl rentabilní. Po krátké době na přelomu století byl najednou OK a teď po čtvrtstoletí najednou o něj bojují.
Za tu dobu se VELMI změnil způsob financování regionální dopravy. A pokud se dobře pamatuji, trať Liberec – Tanvald VELMI ožila tím, jak tam tehdy soukromník překopal grafikon, na zubačce zase velmi ušetřil tím, že místo lokotraktorů nasadil šukafony a mnoho spojů zkrátil do Kořenova nebo jen do Desné, kde tím jejich počet mohl silně navýšit.
A protože to na (pod)zimní klouzačce vyjede akorát solo šukafon bez vleku, začaly se dělat regionovy, tedy šukafon a šukovlek svázat napevno.
Odpověděl jste si sám. Uběhlo čtvrtstoletí a leccos se změnilo. Například České dráhy už nejsou státní organizací (platově svázanou vládními tarifními tabulkami a celkově vydanou na milost a nemilost tomu, jak se zrovna jednotliví členové vlády vyspí), nýbrž akciovou společností podnikající za účelem zisku.
Od kdy nejsou v ČD na běžných pozicích tarifní mzdy?
To je otázka, čemu říkáte tarifní mzdy. Ano, v takhle velkých firmách to většinou nějaké tarify jsou, ale je velký rozdíl, jestli je vyjednává vedení s odbory a má možnost na specifických pozicích nabídnout mzdy smluvní, nebo jsou platy všech od závoráře po ředitele čistě na rozhodnutí ministerstva a přes to takříkajíc nejede vlak.
Jenže takhle to nefunguje ani ve státních firmách. Jistě, že všechny firmy, organizace (včetně SŽ) mají na specifických funkcích smluvní mzdy. Proto jsem psal na běžných pozicích. U ČD se vyjednává s odbory, u SŽ také. Jestli to schválí vedení firmy nebo ministerstvo je v zásadě jedno, oba v zásadě patří pod stát. Nevím však, jka to funguje třeba ve Škodovce. Jestli mají lidé u pasu tarify, nebo si každý sjednává individuální mzdu, která je samozřejmě v určitém rozmezí schváleném vedení. Myslím si, že spíše ta druhá možnost. Tak to funguje v některých korporatech. Docela by mne zajímalo, jak je… Číst vice »
Není to v zásadě jedno. Na mzdách se musejí obě strany dohodnout. Platy stanovuje vláda.
Jsou tam tarifní mzdy, oboustranně sjednané při kolektivním vyjednávání.
Nejsou tam tarifní platy, jednostranně nařizované vládou.
Dobrý den všem. Omlouvám se za OT. Rád bych věděl, komu z vás včetně admina se zobrazí tato stránka http://www.zsr.sk. Je to ofiko stránka slovenského správce železniční infrastruktury ( u nás SŽ) Nějakou dobu se
mi nechtějí zobrazit.Podobný problém jsem měl i s polskou uke.pl, až po dvou měsících se zobrazila. Jak je to u vás? Děkuji za odezvu.
S ohledem na to, jak řeší ZSR zabezpečení svých stránek (certifikát stránek zsr.sk je použit na různých doménách druhého řádu, takže asi tak), tak se ani nedivím, že ty stránky nejedou. Jedou teda mapa.zsr.sk, ale nevím, jestli vám to stači.
zkusil jsem v praci a ani jeden web mi nejde.
Děkuji oběma za odezvu,nejde stránka s jízdními řády. Mapa výluk, zpoždění, infotabule a poloha vlaků fungují.
zsr.sk jsou komplet dole . uke.pl ukazují chybu „410 – gone“ (což vypadá jako chyba na mé straně, protože požaduji něco co na serveru není dostupné). google mi na dotaz „uke pl“ vyplivl akorát https://uke.gov.pl/ (což je ale úřad elektronické komunikace nebo co), jste si jistý adresou?
Adresa uke.gov.pl je správná a funguje mi, uvedl jsem ji jako příklad. Šlo mi o tu slovenskou.
Nefunguje.
Trochu mimo téma…jak to vlastně bude s linkou R14? Počátkem roku tu vyšel článek, že MD požaduje po SŽ vypracovat plán na prostou elektrifikaci několika tratí, mimo jiné i 030, které souvisejí s provozem motorových rychlíků. SŽ měla dokument zveřejnit do konce února, ale zatím je ticho po pěšině, nevíte jak se to má?
…a v článku se psalo i o elektrifikaci 037, 038, 039 – v návaznosti na 030. Což pokud by se v dohledné době realizovalo, by šlo proti plánu provozovat tam do roku 2033 motoráky. Ale pokud je to ve fázi „MD požaduje po SŽ vypracovat plán“, tak i kdyby to šlo rychle, tak to myslím před koncem desetiletí hotové nebude. Takže je potřeba i nadále objednávat naftu.
Kde na „Jizerskohorské železnici“ jezdí regionovy? Myslel jsem, že tam už od 2011 žádné nejsou… snad leda na nějakých okrajových výkonech na odbočných tratích (Josefův Důl, Nové Město, Černousy)?
Každopádně mě těší, že snad opravdu brzo dojde na přímé vlaky Liberec – Görlitz přes Frýdlant, zrovna před pár dny se to tu v souvislosti s obnovou polské trati do Bogatynii řešilo 🙂
právě jen na těch odbočkách ty popelnice jezdili. Konečně zmizí.
Pošlete nám prosím ty popelnice na Vsetínsko – to co jezdí mezi Hranicemi na Moravě – Vsetín, za osobáky (nebo i SP), tak to ty regionovy jsou fakt zlaté.
Pravda, jsou dokonce tišší než jednotka 460.
To asi nedělal ten obchoďák z ANO, že?
spíše milovník modrejch a odpůrce soukromých dopravců, pravděpodobně bývalý komunista co mu nikdo neřekl, že máme liberalizaci trhu a existuje konkurence, co by nabídla i lepší cenu.
sprostě vyhodili arrivu, doufám že se budou bránit a někdo kompetentní toto bude řešit, takto úmyslně vyhodit soukromníka, jen aby tady měli gumy zase monopol, doufal sem, že ta modrá hrůza tady skončí. Navíc sou předražený jako prase, zajímalo by mě, kolik by nabídla arriva ale i die landerbahn. Určitě by to bylo méně než monopol.
Koho vyhodily? ČD zůstali na tech linkách které jezdí doteď
Jediné co tu je špatně je to, že kraj to nenechal vysoutezit
I když se to zde nezmiňuje, tak zakázky přímým zadáním dostávají i soukromí dopravci, a právě i třeba ta Arriva. Zkrátka je to doposud v železniční dopravě celoevropsky zcela legální věc, třeba v Rakousku je napřímo zadáváno snad 100 % výkonů v regionální dopravě. A to, že to kraj nakonec zadá přímým zadáním (zde Liberec, předtím třeba Ostrava), neznamená, že nějaký průzkum trhu a tržní konzultace neproběhly.
vyhodili arrivu z linky 31 tanvald – železný brod.
Nevyhodili, k uvedenému datu skončí Arrivě smlouva na provoz této linky.
nic nebránilo jejímu prodloužení, když sou schopni prodloužit smlouvy čd, proč to nejde u arrivy? Ja sní byl velmi spokojen, jezdili krasné vláčky, pohodlné, jezdili včas, alespon ty osobáky, rychlíky byli někdy opožděné. Ale ted ten přestup nebudu stíhat už vůbec. Arriva měla na té lince pro osobáky mnohem lepší, pohodlnější vlak, než je pavouk od čd. Navíc kde veme čd další vlaky? Však na odbočkách jezdí regíny, když mají zmizet, kde vemou další vlaky aby všechny tratě pokryli? Krom toho že ty pavou ci by potřebovali servis, chybí zasuvky, není wifi, někde blbne hajzl, některým nesvítí vevnitř světla, někde… Číst vice »
Jardo, ono by stačilo si přečíst článek. Tam je odpověď na všechny Vaše otázky. Nicméně chápu, že pro některé je prostě jednodušší plevelit komentáře nesmyslnými otázkami, na které tu už odpověď je ve článku.
Třeba bude kraj logicky požadovat přímé vlaky Ž. Brod-Harrachov, tak by Arriva nevyjela.
ani ty nová hezká desira? Ten „rychlíkovej“ by asi čapnul za jízdy.
Na lince L31 velmi často nejezdí vozy, které tam jezdit mají. To znamená že místo desir jezdí vysokopodlažní 845. Nevím jak vy, ale nízkopodlažní RS1 se mi zdá jako výrazně lepší volba než často nasazovaná 845.
vysokopodlaha je rychlík, ten tam jezdí často, ale vždy když jsem jel do jeseneho, tak osobak jel vždy krásné desiro, ale někdy jsem chytil ten rychlík, nemam ho rád, krom vysokopodlahy v něm není sgnál.
To jste tam byl málo často. Naopak desira zas Arriva naváží na údržbu na rychlících. ČD by to asi neprošlo…
A proč by to ČD neprošlo? Čím Desiro nesplňuje požadavky na linku R21?
ČD nemá desiro? Nemyslíte ty jejich polské pesy?
No 628 nebo 845 opravdu není lepší než pavouk.
Někdo od ČD vám přebral holku?
Arrivu jsem miloval, to je pravda, krásně pohodlné vlacky, mily i mladší personal….
Bude mi tak moc chybět, teď budu čekat dlouho všude… A personal bude protivný a „starý“.
I Vy budete jednou „starý“…
A protivný už je teď 🙂
Já mám takový dojem, že Jardu vzrušoval přímo ten Arriva vlak a vždycky tak krásně pohonil na WC během jízdy mezi Brodem a Tanvaldem.
to by vesvětlovalo jeho mozkové průjmy
„sprostě vyhodili arrivu, doufám že se budou bránit a někdo kompetentní toto bude řešit, takto úmyslně vyhodit soukromníka, “
——–
Arriva není soukromník. Patří pod DB, což je německá státní firma, asi jako jsou ČD česká státní firma.
Udivuje mě, že to Regionovy vůbec vyjely/ubrzdily, na přeshraničním úseku ČD solidně vydělávají. Jednou jsem jel do Jakuszyc a stálo to více než dvojnásobek jízdenky Tanvald-Harrachov…
Kde ty regionovy vůbec jezdí? Přes Kořenov určitě ne dvouvozové, to by opravdu nezvládly. Myslel jsem, že tam dávno jezdí právě už jenom RS1.
třeba na odbočce ze smržovky, tam nejezdí snad nic iinyho.
Žil jsem v domění, že smyslem nasazení regiospiderů bylo mj. vedení přímých vlaků Liberec – Josefův Důl a Liberec – Bílý Potok / Nové Město a že se tak i děje. Ale očividně ne 🙁
Z Liberce jezdí přímé vozy do Bílého Potoka i Nového Města. Do Josefova Dolu ne
Jinak také třeba jilemnice – jablonec nad Jizerou jezdí reginy.
Trať Jilemnice – Jabloneček patří provozně pod Královéhradeckou smlouvu, s Jizerskohorskou železnicí nemá nic společného.
do kořenova jezdily i dvouvozové, když bylo hezky, tak se to i dalo zvládnout, ale tam už dávno nejezdí
Dvouvozové regíny pokud vím v Tanvaldu nikdy nejezdily a ty třívozové jezdily po zubačce jen do Desné. Dál to opravdu nezvládly.
tak víte špatně, nouzově tam jela i 814.0, 814.2 tam jezdily jeden čas turnusově, nikoliv že by to nezvládly, ale byla to jen krátkodobá epizoda, protože v zimním provozu to přinášelo víc problémů než užitku. Za sucha tam 814.0 vyjet zvládala v pohodě, problémy měly jen první série, software se pak ladil a pak už se to dalo.
Regionovy tam vůbec nejezdily, v zimě Elektronik + Balmy, přes léto M 152 sólo nebo double. Ještě více do historie Singrovky.
ale jezdily
Takže ty stávající regiospidery budou jezdit na Tanvaldsku a těch 9 zánovních na Frýdlantsku, chápu to správně?
Ano.
A budou to nejaky z tech 2 davek koupenych od Herosu, nebo jsou na ceste nejaky dalsi?
To je potřeba spocitat, ale myslim si ze už zase další várka
Tak z těch 22, co koupili 3 roky zpátky jde 11 do Pardubického a 11 do ústeckého, z těch dalších 11 chce něco Středočeský + něco má jít ještě do plzeňského, takže určitě budou něco muset dokoupit určitě
Třeba už mají od Němců něco koupeného
Škoda Arrivy. Ta cena je velmi vysoká, snad se dočkáme řádných soutěží
Vy jste někdo z dopravců, že víte jak je cena vysoká nebo není?
Technická poznámka – těch 234,77 Kč/vlkm je cena dopravního výkonu (brutto)?
Pokud ano, pak naštěstí neplatí, že kraj tuto částku zaplatí.
Resp. platilo by to v hypotetickém případě, kdyby tržby od cestujících byly nulové.
I tak nepopírám, že nejde o vysokou částku. A předpokládám, že ty zánovní vozy nebudou smět jet do úseku Tanvald – Kořenov, tzn. že tam nadále jen se vozy řady 840, specificky upravenými pro tamní sklon tratě.
tak těch mají 15, tak to na pokrytí snad stačí
A ten Ještera je Ješeta?
Hlavně že zmizí ty žluté popelnice.
> Smlouva počítá se zhruba dvěma miliony kilometrů ročně. Cena za kilometr je 234,77 Kč. Se stejnými vozidly bude jezdit v Plzeňském kraji GW Train Regio za 156 korun za kilometr.
Koukám, že v Libereckém kraji platí vysokohorská přirážka
A bude tam GW standartně jezdit se zvdojenými motoráky? Ono ta cena je průměrná za všechny výkony.
Až bude smlouva venku, tak si rádi porovnáme oba kontrakty
Jak zde bylo již psáno, ono nejde úplně srovnávat jablka a hrušky… v Libereckém kraji se běžně jezdí dvojitě i trojitě. V horském terénu bude rozhodně vyšší spotřeba a vzhledem k velmi obloukovitým tratím a vyššímu opotřebení vozidel i náročnější údržba. Pak zde mohou hrát roli soupravové jízdy, kilometrický proběh vozidel, počet pokladen a průvodčích a také standard vybavení vozidel včetně ETCS. Proto jen surová informace o ceně je dost nesměrodatná.
Nějak jste mi připomněl interní soutěž BusLine před nějakými 8 lety, kdy jednotlivá provozní střediska „závodila“ o to, kdo bude mít menší poměrnou spotřebu nafty.
Jaký to div, že to vyhrálo středisko Hořice. Chlapi ze Semil, Rokytnice a Jilemnice poslali vedení v duchu do (_).(_), protože oni na rozdíl od Hořičáků ve svých autobusech museli lidem jednak topit od října do dubna, jednak na svých linkách absolvovali mnohem víc a horších stoupání a klesání, kde se fakt na spotřebu jet nedalo…
Potíž je v tom, že tyto základní rozdíly někomu ani při sebetrpělivějším přístupu prostě nevysvětlíte. Pak už je ovšem otázka, jestli to nemůžou, nebo nechtějí pochopit…
Dobré vědět až bude zase někdo někde chtít zvednout daně – tady je ještě peněz dost.:)