Provoz na Jizerskohorské železnici uhájily bez soutěže České dráhy, kraj zaplatí 234,77 Kč za kilometr

Motorové vozy Stadler RS1 RegioShuttle na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhyMotorové vozy Stadler RS1 RegioShuttle na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhy

Z tratí zmizí Regionovy, dopravce pořídí dalších devět motorových vozů Stadler RS1.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

jediná trať kde by měli čd zůstat je liberec – tanvald, jinde ne. Na této trati jezdí s minimálním zpožděním a jezdí tam nejlepší mašinfíra, co pokud dobíháte z podchodu, tak zastavil vlak abych si mohl nastoupit. A tohle se cení 😉

Jane

Píšou že by protáhli linku až do Turnova. Hmmm.. Tak hlavně že tam zavřeli pokladnu ČD. Nebo si snad myslí, že to všechno stačí odbavit vlakvedoucí na vlaku. Mně to zavírání pokladen ČD přijde jako dost krátkozraké řešení. Ono totiž kvalifikovaných pokladních není nazbyt.

noerf

Liberecký kraj veřejnou dopravu nesoutěží a tak ji má jednu z nejdražších v republice. Týká se to jaj autobusů, tak vlaků. Kvalita oproti ostatní krajům mi nepřijde nějak lepší než v jiných krajích.

Twix

Busy asi souhlas, ale který jiný kraj má prakticky všechny jím objednávané vlakové spoje nízkopodlažní a klimatizované? Šukafony zmizely už dávno (až na Rokytnici z depa Trutnov) a brzy zmizí i poslední regíny.

Jiřik

Na rokytnické trati nejezdí šukafony už čtvrt roku.

Twix

Čtvrt roku právě neberu jako „dávno“ 🙂 Ale díky za doplnění. A myslím že jsem zapomněl na Lomnici nad Popelkou, kde sloužila Desira jen dočasně.

Jarda

Jilemnice-rokytnicce ne o tusim Jablonec nad Jizerou jezdí reginy. Takže tam konečně budou pavouci?

Jiřik

Víte houbeles. Právě že LK veřejnou dopravu soutěží, a proto tady jezdí i Arriva.
080 Bakov–Česká Lípa
086 Benešov nad Ploučnicí–Česká Lípa
030 Liberec–Stará Paka a s úvratí do Lomnice n.P.

Libor

Místo do Lomnice,kam jezdí ČD… jezdí do Jaroměře

Twix

Zrovna Arriva ani jednu z těchto linek aktuálně nejezdí (resp. do Paky ano, Lomnice už ne) a nebyly to úplně soutěže 🙂

Dominic

080 Bakov–Česká Lípa Trilex
086 Benešov nad Ploučnicí–Česká Lípa Trilex
030 Liberec–Stará Paka Arriva
Všechny 3 nejdříve tržní konzultace pak přímé zadání

oja

Asi jste článek nedočetl až do konce. Právě Jizerskohorská železnice byla jedna z prvních velkých soutěží na české železnici a na dotyčné trati přinesla výrazné zlepšení.
Že nyní kraj smlouvu bez soutěže prodloužil, protože by v případě zadání jinému dopravci musel vozy od ČD odkoupit a novému dopravci předat, sice asi není dvakrát čisté, ale lze to pochopit.

Jiří Šrámek

V případě vlaků je Lb kraj velmi znevýhodněn třeba tím, že v kraji není ani centimetr elektrifikované železnice a v případě poptávky po nových soupravách je tak odkázán čistě na diesel (kecy o baterkách či o vodíku si strčte za klobouk). Nehledě na to, že na elektrické stroje lze čerpat různé – i dost výrazné – dotace, ale na dieselové nikoli.

VTT

Ale je zároveň zýhodněn tím, že motorové vozy a jednotky lze přivézt z Německa (nebo odjinud) a relativně snadno je schválit, pokud už schálené nejsou. A navíc se tam opravdu dají sehnat.
Elektrických jednotek schválených pro ČR moc není a volných už vůbec ne.

libor

v pohodě, plzeňský kraj aktuálně soutěžil, vysoutěžil, a to zde bylo špíny na něj hozeno, co si to dovoluje dát to někomu jinému a ještě ČD obrat o pantery

Georg

budou za ty prachy dodrzovat i razeni?
a budou ty motory ve stavu, kdy z nich nejde dym jako z kuznecova?

Antonín

Zajímavé, v roce 1997 byl provoz ukončen z důvodu, že pro ČD nebyl rentabilní. Po krátké době na přelomu století byl najednou OK a teď po čtvrtstoletí najednou o něj bojují.

oja

Za tu dobu se VELMI změnil způsob financování regionální dopravy. A pokud se dobře pamatuji, trať Liberec – Tanvald VELMI ožila tím, jak tam tehdy soukromník překopal grafikon, na zubačce zase velmi ušetřil tím, že místo lokotraktorů nasadil šukafony a mnoho spojů zkrátil do Kořenova nebo jen do Desné, kde tím jejich počet mohl silně navýšit.

Leinad

A protože to na (pod)zimní klouzačce vyjede akorát solo šukafon bez vleku, začaly se dělat regionovy, tedy šukafon a šukovlek svázat napevno.

Jiřik

Odpověděl jste si sám. Uběhlo čtvrtstoletí a leccos se změnilo. Například České dráhy už nejsou státní organizací (platově svázanou vládními tarifními tabulkami a celkově vydanou na milost a nemilost tomu, jak se zrovna jednotliví členové vlády vyspí), nýbrž akciovou společností podnikající za účelem zisku.

Ivan_pha

Od kdy nejsou v ČD na běžných pozicích tarifní mzdy?

oja

To je otázka, čemu říkáte tarifní mzdy. Ano, v takhle velkých firmách to většinou nějaké tarify jsou, ale je velký rozdíl, jestli je vyjednává vedení s odbory a má možnost na specifických pozicích nabídnout mzdy smluvní, nebo jsou platy všech od závoráře po ředitele čistě na rozhodnutí ministerstva a přes to takříkajíc nejede vlak.

Ivan_pha

Jenže takhle to nefunguje ani ve státních firmách. Jistě, že všechny firmy, organizace (včetně SŽ) mají na specifických funkcích smluvní mzdy. Proto jsem psal na běžných pozicích. U ČD se vyjednává s odbory, u SŽ také. Jestli to schválí vedení firmy nebo ministerstvo je v zásadě jedno, oba v zásadě patří pod stát. Nevím však, jka to funguje třeba ve Škodovce. Jestli mají lidé u pasu tarify, nebo si každý sjednává individuální mzdu, která je samozřejmě v určitém rozmezí schváleném vedení. Myslím si, že spíše ta druhá možnost. Tak to funguje v některých korporatech. Docela by mne zajímalo, jak je… Číst vice »

Jiřik

Není to v zásadě jedno. Na mzdách se musejí obě strany dohodnout. Platy stanovuje vláda.

Jiřik

Jsou tam tarifní mzdy, oboustranně sjednané při kolektivním vyjednávání.
Nejsou tam tarifní platy, jednostranně nařizované vládou.

VIZEK2442

Dobrý den všem. Omlouvám se za OT. Rád bych věděl, komu z vás včetně admina se zobrazí tato stránka http://www.zsr.sk. Je to ofiko stránka slovenského správce železniční infrastruktury ( u nás SŽ) Nějakou dobu se
mi nechtějí zobrazit.Podobný problém jsem měl i s polskou uke.pl, až po dvou měsících se zobrazila. Jak je to u vás? Děkuji za odezvu.

W14

S ohledem na to, jak řeší ZSR zabezpečení svých stránek (certifikát stránek zsr.sk je použit na různých doménách druhého řádu, takže asi tak), tak se ani nedivím, že ty stránky nejedou. Jedou teda mapa.zsr.sk, ale nevím, jestli vám to stači.

Jarda

zkusil jsem v praci a ani jeden web mi nejde.

VIZEK2442

Děkuji oběma za odezvu,nejde stránka s jízdními řády. Mapa výluk, zpoždění, infotabule a poloha vlaků fungují.

Radim

zsr.sk jsou komplet dole . uke.pl ukazují chybu „410 – gone“ (což vypadá jako chyba na mé straně, protože požaduji něco co na serveru není dostupné). google mi na dotaz „uke pl“ vyplivl akorát https://uke.gov.pl/ (což je ale úřad elektronické komunikace nebo co), jste si jistý adresou?

VIZEK2442

Adresa uke.gov.pl je správná a funguje mi, uvedl jsem ji jako příklad. Šlo mi o tu slovenskou.

Jiřik

Nefunguje.

Dan

Trochu mimo téma…jak to vlastně bude s linkou R14? Počátkem roku tu vyšel článek, že MD požaduje po SŽ vypracovat plán na prostou elektrifikaci několika tratí, mimo jiné i 030, které souvisejí s provozem motorových rychlíků. SŽ měla dokument zveřejnit do konce února, ale zatím je ticho po pěšině, nevíte jak se to má?

oja

…a v článku se psalo i o elektrifikaci 037, 038, 039 – v návaznosti na 030. Což pokud by se v dohledné době realizovalo, by šlo proti plánu provozovat tam do roku 2033 motoráky. Ale pokud je to ve fázi „MD požaduje po SŽ vypracovat plán“, tak i kdyby to šlo rychle, tak to myslím před koncem desetiletí hotové nebude. Takže je potřeba i nadále objednávat naftu.

oja

Kde na „Jizerskohorské železnici“ jezdí regionovy? Myslel jsem, že tam už od 2011 žádné nejsou… snad leda na nějakých okrajových výkonech na odbočných tratích (Josefův Důl, Nové Město, Černousy)?
Každopádně mě těší, že snad opravdu brzo dojde na přímé vlaky Liberec – Görlitz přes Frýdlant, zrovna před pár dny se to tu v souvislosti s obnovou polské trati do Bogatynii řešilo 🙂

Jarda

právě jen na těch odbočkách ty popelnice jezdili. Konečně zmizí.

W14

Pošlete nám prosím ty popelnice na Vsetínsko – to co jezdí mezi Hranicemi na Moravě – Vsetín, za osobáky (nebo i SP), tak to ty regionovy jsou fakt zlaté.

Jiří Kocurek

Pravda, jsou dokonce tišší než jednotka 460.

Aliděda

To asi nedělal ten obchoďák z ANO, že?

Jarda

spíše milovník modrejch a odpůrce soukromých dopravců, pravděpodobně bývalý komunista co mu nikdo neřekl, že máme liberalizaci trhu a existuje konkurence, co by nabídla i lepší cenu.

Jarda

sprostě vyhodili arrivu, doufám že se budou bránit a někdo kompetentní toto bude řešit, takto úmyslně vyhodit soukromníka, jen aby tady měli gumy zase monopol, doufal sem, že ta modrá hrůza tady skončí. Navíc sou předražený jako prase, zajímalo by mě, kolik by nabídla arriva ale i die landerbahn. Určitě by to bylo méně než monopol.

Avlaky

Koho vyhodily? ČD zůstali na tech linkách které jezdí doteď

Jediné co tu je špatně je to, že kraj to nenechal vysoutezit

honza.k

I když se to zde nezmiňuje, tak zakázky přímým zadáním dostávají i soukromí dopravci, a právě i třeba ta Arriva. Zkrátka je to doposud v železniční dopravě celoevropsky zcela legální věc, třeba v Rakousku je napřímo zadáváno snad 100 % výkonů v regionální dopravě. A to, že to kraj nakonec zadá přímým zadáním (zde Liberec, předtím třeba Ostrava), neznamená, že nějaký průzkum trhu a tržní konzultace neproběhly.

Jarda

vyhodili arrivu z linky 31 tanvald – železný brod.

Dan

Nevyhodili, k uvedenému datu skončí Arrivě smlouva na provoz této linky.

Jarda

nic nebránilo jejímu prodloužení, když sou schopni prodloužit smlouvy čd, proč to nejde u arrivy? Ja sní byl velmi spokojen, jezdili krasné vláčky, pohodlné, jezdili včas, alespon ty osobáky, rychlíky byli někdy opožděné. Ale ted ten přestup nebudu stíhat už vůbec. Arriva měla na té lince pro osobáky mnohem lepší, pohodlnější vlak, než je pavouk od čd. Navíc kde veme čd další vlaky? Však na odbočkách jezdí regíny, když mají zmizet, kde vemou další vlaky aby všechny tratě pokryli? Krom toho že ty pavou ci by potřebovali servis, chybí zasuvky, není wifi, někde blbne hajzl, některým nesvítí vevnitř světla, někde… Číst vice »

Josef22

Jardo, ono by stačilo si přečíst článek. Tam je odpověď na všechny Vaše otázky. Nicméně chápu, že pro některé je prostě jednodušší plevelit komentáře nesmyslnými otázkami, na které tu už odpověď je ve článku.

Dan

Třeba bude kraj logicky požadovat přímé vlaky Ž. Brod-Harrachov, tak by Arriva nevyjela.

Jarda

ani ty nová hezká desira? Ten „rychlíkovej“ by asi čapnul za jízdy.

Pavel

A kolik těch Desir tady jezdí? Tedy když už nějaké jezdí. Prvních pár bylo nazačátku nasazeno do provozu a ihned staženo a nasazeny jednotky 845, které snad nikdy nebyly včas v TNV proti kopci. Výše uvedené ani netřeba komentovat… viz jak napsal Josef22.
Navíc si myslím, že sama Arriva o tuto linku zájem nemá.

Adam

Na lince L31 velmi často nejezdí vozy, které tam jezdit mají. To znamená že místo desir jezdí vysokopodlažní 845. Nevím jak vy, ale nízkopodlažní RS1 se mi zdá jako výrazně lepší volba než často nasazovaná 845.

Jarda

vysokopodlaha je rychlík, ten tam jezdí často, ale vždy když jsem jel do jeseneho, tak osobak jel vždy krásné desiro, ale někdy jsem chytil ten rychlík, nemam ho rád, krom vysokopodlahy v něm není sgnál.

Huh

To jste tam byl málo často. Naopak desira zas Arriva naváží na údržbu na rychlících. ČD by to asi neprošlo…

Twix

A proč by to ČD neprošlo? Čím Desiro nesplňuje požadavky na linku R21?

Jarda

ČD nemá desiro? Nemyslíte ty jejich polské pesy?

Pavel

Bohužel právě německy mluvící Desira, zde byla nasazována dost sporadicky. A to ještě v případě, že nějaké „zbylo“ z jiných výkonů. Ve většině případů zde byly na Os právě popisované „vysokopodlahy“ ř.845.

Josef

No 628 nebo 845 opravdu není lepší než pavouk.

XP3

Někdo od ČD vám přebral holku?

Jarda

Arrivu jsem miloval, to je pravda, krásně pohodlné vlacky, mily i mladší personal….
Bude mi tak moc chybět, teď budu čekat dlouho všude… A personal bude protivný a „starý“.

Týna

I Vy budete jednou „starý“…

Martin1

A protivný už je teď 🙂

Matěj Kováč

Já mám takový dojem, že Jardu vzrušoval přímo ten Arriva vlak a vždycky tak krásně pohonil na WC během jízdy mezi Brodem a Tanvaldem.

kix

to by vesvětlovalo jeho mozkové průjmy

Radek Janata

„sprostě vyhodili arrivu, doufám že se budou bránit a někdo kompetentní toto bude řešit, takto úmyslně vyhodit soukromníka, “
——–
Arriva není soukromník. Patří pod DB, což je německá státní firma, asi jako jsou ČD česká státní firma.

Jan

Udivuje mě, že to Regionovy vůbec vyjely/ubrzdily, na přeshraničním úseku ČD solidně vydělávají. Jednou jsem jel do Jakuszyc a stálo to více než dvojnásobek jízdenky Tanvald-Harrachov…

oja

Kde ty regionovy vůbec jezdí? Přes Kořenov určitě ne dvouvozové, to by opravdu nezvládly. Myslel jsem, že tam dávno jezdí právě už jenom RS1.

Jarda

třeba na odbočce ze smržovky, tam nejezdí snad nic iinyho.

oja

Žil jsem v domění, že smyslem nasazení regiospiderů bylo mj. vedení přímých vlaků Liberec – Josefův Důl a Liberec – Bílý Potok / Nové Město a že se tak i děje. Ale očividně ne 🙁

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Z Liberce jezdí přímé vozy do Bílého Potoka i Nového Města. Do Josefova Dolu ne

Jarda

Jinak také třeba jilemnice – jablonec nad Jizerou jezdí reginy.

Týna

Trať Jilemnice – Jabloneček patří provozně pod Královéhradeckou smlouvu, s Jizerskohorskou železnicí nemá nic společného.

kix

do kořenova jezdily i dvouvozové, když bylo hezky, tak se to i dalo zvládnout, ale tam už dávno nejezdí

Twix

Dvouvozové regíny pokud vím v Tanvaldu nikdy nejezdily a ty třívozové jezdily po zubačce jen do Desné. Dál to opravdu nezvládly.

kix

tak víte špatně, nouzově tam jela i 814.0, 814.2 tam jezdily jeden čas turnusově, nikoliv že by to nezvládly, ale byla to jen krátkodobá epizoda, protože v zimním provozu to přinášelo víc problémů než užitku. Za sucha tam 814.0 vyjet zvládala v pohodě, problémy měly jen první série, software se pak ladil a pak už se to dalo.

Pavel

Regionovy jezdívaly turnusem od Liberce pouze do Desné na Riedlovu Vilu, do Kořenova a Harrachova jela třídílna Regionova pouze párkrát a to jen zcela vyjímečně.
Dvouvozové vyjma zkoušek tu provozované nebyly.

Martin

Regionovy tam vůbec nejezdily, v zimě Elektronik + Balmy, přes léto M 152 sólo nebo double. Ještě více do historie Singrovky.

kix

ale jezdily

Richard

Takže ty stávající regiospidery budou jezdit na Tanvaldsku a těch 9 zánovních na Frýdlantsku, chápu to správně?

Kubrt

Ano.

Miloś

A budou to nejaky z tech 2 davek koupenych od Herosu, nebo jsou na ceste nejaky dalsi?

Avlaky

To je potřeba spocitat, ale myslim si ze už zase další várka

Richard

Tak z těch 22, co koupili 3 roky zpátky jde 11 do Pardubického a 11 do ústeckého, z těch dalších 11 chce něco Středočeský + něco má jít ještě do plzeňského, takže určitě budou něco muset dokoupit určitě

Karel

Třeba už mají od Němců něco koupeného

Arr

Škoda Arrivy. Ta cena je velmi vysoká, snad se dočkáme řádných soutěží

Nokkonen

Vy jste někdo z dopravců, že víte jak je cena vysoká nebo není?

xyz

Technická poznámka – těch 234,77 Kč/vlkm je cena dopravního výkonu (brutto)?

Pokud ano, pak naštěstí neplatí, že kraj tuto částku zaplatí.

Resp. platilo by to v hypotetickém případě, kdyby tržby od cestujících byly nulové.

I tak nepopírám, že nejde o vysokou částku. A předpokládám, že ty zánovní vozy nebudou smět jet do úseku Tanvald – Kořenov, tzn. že tam nadále jen se vozy řady 840, specificky upravenými pro tamní sklon tratě.

kix

tak těch mají 15, tak to na pokrytí snad stačí

Radek

A ten Ještera je Ješeta?

Karel

Hlavně že zmizí ty žluté popelnice.

bkv

> Smlouva počítá se zhruba dvěma miliony kilometrů ročně. Cena za kilometr je 234,77 Kč. Se stejnými vozidly bude jezdit v Plzeňském kraji GW Train Regio za 156 korun za kilometr.
Koukám, že v Libereckém kraji platí vysokohorská přirážka

Geralt

A bude tam GW standartně jezdit se zvdojenými motoráky? Ono ta cena je průměrná za všechny výkony.

honza.k

Jak zde bylo již psáno, ono nejde úplně srovnávat jablka a hrušky… v Libereckém kraji se běžně jezdí dvojitě i trojitě. V horském terénu bude rozhodně vyšší spotřeba a vzhledem k velmi obloukovitým tratím a vyššímu opotřebení vozidel i náročnější údržba. Pak zde mohou hrát roli soupravové jízdy, kilometrický proběh vozidel, počet pokladen a průvodčích a také standard vybavení vozidel včetně ETCS. Proto jen surová informace o ceně je dost nesměrodatná.

Jiřik

Nějak jste mi připomněl interní soutěž BusLine před nějakými 8 lety, kdy jednotlivá provozní střediska „závodila“ o to, kdo bude mít menší poměrnou spotřebu nafty.
Jaký to div, že to vyhrálo středisko Hořice. Chlapi ze Semil, Rokytnice a Jilemnice poslali vedení v duchu do (_).(_), protože oni na rozdíl od Hořičáků ve svých autobusech museli lidem jednak topit od října do dubna, jednak na svých linkách absolvovali mnohem víc a horších stoupání a klesání, kde se fakt na spotřebu jet nedalo…

Pája

Potíž je v tom, že tyto základní rozdíly někomu ani při sebetrpělivějším přístupu prostě nevysvětlíte. Pak už je ovšem otázka, jestli to nemůžou, nebo nechtějí pochopit…

J.K.

Dobré vědět až bude zase někdo někde chtít zvednout daně – tady je ještě peněz dost.:)