Provoz na „Hrbaté“ zastavila chyba strojvedoucího, hasiči evakuují stovku cestujících
Jednotka 814 (Regionova) ve stanici Praha-Smíchov. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Vlaky zastavily 2,5 kilometru od sebe.
Vlaky zastavily 2,5 kilometru od sebe.
Pokud mi ještě slouží paměť, tak pojem hrboun byla parní lokomotiva ! Ale pokud myslíte úsek trati v kopcovitém terénu u Prahy, pak to beru. Jako cestující jsem tam taky jednou projel. Jinak jsem celý
Já jsem poloviční.
V 10:46 h. ze Smíchovského nádraží už směr Rudná v pohodě! Stroj 810 341-8.
Hrbatá je trať Jihlava – Veselí nad Lužnicí
To není hrbatá, ta je zatáčková…
Vlaky zatáčky nemají -blbost.
„Nedošlo tak k ohrožení bezpečnosti“ bych nepovažoval za ideální výraz. Když vlak vyrazil na trať proti jinému, tak k ohrožení došlo.
Naštěstí se podařilo zabránit eskalaci události a nehodě zastavením vlaku přes GS, ale nebezpečná situace to je.
Ta trať už tu druhou kolej potřebuje. Vždyť v okolních vesnicích rostou satelity jako houby po dešti a i regiofoxy jsou přeplněné.
Hlavne do Prahy uz nepatri nic co jezdi na naftu
Tak to mají Pražáci smůlu – naftové autobusy a vlaky tu budou ještě dlouho. U osobních vlaků minim. od Rudné, Slaného a ještě pár let i od Kladna.
A naftové autobusy ze všech směrů 🙂
Další ekošílenec s klimatickou úzkosti?:-(
Tito „ekošílenec s klimatickou úzkosti“ se u nás objevili asi před 5 lety – a jsou to prakticky jen mladí lidé.
Co tuto anomálii v úzké části populace způsobilo dodnes nechápu – jestli ozáření z Fukušimy nebo co?
My, co jsme mj. zažili výbuch Černobylu touto úzkostí netrpíme 🙂
Hezky napsáno.
A proč prosím pěkně?
Super. Tak si na to vzpomňte až budete potřebovat jet někam po městě autobusem a buďte té dobroty a jděte pěšky když je nafta takové zlo.
A kam byste ji chtěl v Prokopském a Dalejském údolí umístit, smím-li se zeptat?
Podle JŘ SŽ už od včerejška měly na trati 173 (S6) jezdit pouze RegioFoxy s 1. třídou. Proč pořád ty RegioNovy ???
To se stalo i s pantery na trati Olomouc – Vsetín. Ta zpoždění jsou v Česku už prostě folklór.
Tak minimálně je tam Výluka u Lipníka takže komentář úplně mimo
Na úsecích Hranice město – Vsetín a Olomouc – Přerov – Lipník to normálně jezdí.
Že by výrobci neplnili termíny dodávek a schvalování vozidel…?
Zeptejte se pana Kupce, proč výrobky jeho zaměstnavatele nejsou scháleny.
Pokiaľ nešlo k zrážke, v čom je evakuácia lepším riešením než ľudí odviezť tými vlakmi? Chápem nutnosti to zdokumentovať, ale to by pri takejto udalosti mal byť dosť rýchly proces, nie?
Nebylo by kolem toho dostatečné divadlo s tak vysokými dodatečnými náklady. Systém nadřazený účelnosti. Poslední dobou celkem obvyklé v mnoha oborech…
a jak by to podle vas meli delat?
Například ten vlak, co zůstal na mostě v Holyni, mohl po domluvě s dispečerem dojet podle rozhledu zpátky do zastávky, místo aby ten most zdolávali hasiči.
A Drážní inspekce by pak stav v době události zjišťovala jak?
Co by zjišťovala? Ten vlak nebyl přímým účastníkem MU, není třeba jej technicky zkoumat. Úplně by stačilo, kdyby strojvůdce udělal fotku mobilem a trochu upustil písek. Naopak další MU a to mnohem nebezpečnější vznikla tím, že cestující museli vůz opouštět na velmi nevhodném místě.
Protože se událost musí zdokumentovat a vyšetřit a hlavně protože došlo k rozřezu výhybky (mechanické poškození). https://publi.cz/books/191/02.html#video-5
Výhybky se svou konstrukcí dělí na rozřezné a nerozřezné, ale také záleží na rychlosti vlaku.
https://iwan.eu07.pl/jw/john_woods2008/predpisy/Z/Z1.pdf
Poškození?
Ne jen násilně přestavení (leda by tam byli ještě mech zavorniky nebo zámky)
… oba vlaky byly zastaveny aktivací povelu STOP traťovým radiovým systémem. Vlak jedoucí do žst Praha Smíchov zastavil cca 150 m za přejezdem v Praze Holyni na mostě přes Dalejský potok. Druhá dvojsouprava Regionova, která mířila do Berouna, projela na výhybně Hlubočepy návěstidlo zakazující jízdu a část této dvouvozové soupravy byla po zastavení v profilu jednokolejné tratě. Dispečer rozhodl o evakuaci cestujících, HZS SŽ se na místo do zastávky Praha Holyně povedlo dostat cca v 07:30.hod . Doprava byla v úseku Praha Řeporyje – Praha Smíchov zastavena a další následné vlakové spoje odřeknuty . Souprava s cestujícími mířící do Prahy… Číst vice »
…a pak se divíte, že lidi lezou do aut, když bezpečné zastavení vlaků vyvolá akci (a stres pro pasažéry) jako půldenní stání v plískanici na proklínané D1.
… lidé hojně využívají tuto trať na dojíždění do zaměstnání, vyhnou se pravidelným kolonám na přetížených komunikacích do centra Prahy, což je mnohem více stresující. Trať umožňuje nejrychlejší spojení do centra Smíchova z jihozápadu Prahy .. Samozřejmě, občas se stane nějaká mimořádnost – porucha soupravy, pád stromu, porucha zabezpečovacího zařízení či projetí návěstidla. Ale není to vůbec časté, spíše jsou problémem pravidelná zpoždění vlaků z důvodu například křižování či vedení odklonových spojů. Trať je pokryta cca 10 let signálem TRS, který umožňuje v případě pochybení strojvedoucího automaticky zastavit všechny vlaky, které jsou na vysílaný signál TRSky naladěny.
Tady spíš lidi lezou z aut. Obecně je i tahle všelijaká dráha s regínami spolehlivější než jezdit odsud někam do Prahy autem. Samozřejmě těch aut taky přibývá, podle toho jak se tu staví. Ale o to víc jsou silnice ucpanější, zatímco vlak je celkem jistota.
Půldenní stání na D1 není totéž jako dojet z Řeporyj na metro busem co jede každých 5-10 minut.
Proč se vlak do Prahy nemohl vrátit do Řeporyj, nebo aspoň do zastávky Holyně?
Rozhodnutí dispečera – pravděpodobně jízdu soupravy zpět při MÚ neumožňují platné předpisy … průvodčí informovala cestující ve vlaku mířící do Prahy, že zpět vlak jet nesmí a dispečer rozhodl, že cestující budou z vlaku evakuováni HZS SŽ. A tak se také stalo. Každému, kdo potřeboval, ochotně vystavila Potvrzení o odřeknutí ( vlaku ). Já byl v té soupravě v mířící do Prahy – Os 19907.
A divíte se, že dráha v očích laiků vypadá jako sbor troubů?
Vidím to poprvé a nevím, jak se zeptat Googlu: prosím pěkně, proč Hrbatá
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-chysta-promenu-hrbate-pet-let-po-jeji-modernizaci-zvazuje-elektrizaci-i-vlaky-na-baterky-56417/
Ta trať má dva poměrně výrazné výškové vrcholy v Rudné a Vráži, oddělené údolím (Loděnice).
Hrbatá je trať Jihlava – Veselí nad Lužnicí
ani náhodou. možná v místním nářečí
Protože se této trati u nás takto říká odjakživa. Má dva kopce. 😉
Ono je to to novější označení. Pro mé prarodiče to byla vždy Dušnická trať. Dneční nádraží Rudná u Prahy se totiž jmenovalo Dušníky. Jinak kolegové mají pravdu pro nás je to Hrbatá, kvůli tomu, že to má dva kopce. 😀
VNPN?
Ano, fungoval perfektně … po obdržení povelu TRSka na 64 kanále vyslala instrukci k zastavení ˝STOP TRS˝ a vlaky zastavily.
A jde to i bez předraženého nicneříkajícího ETCS. Ten ty vlaky v základní konfiguraci nezastaví a nadstavba není a nebude povinná. Trska stojí zlomek ceny ETCS a na tyto tratě je naprosto vhodná. Jen se teď všude vehementně ruší.
Zkuste nám vysvětlit, co znamená nezastavující ETCS v základní konfiguraci. To neznám.
Kdyby tam ETCS bylo, tak totiž vůbec nedovolí strojvedoucímu okolo návěstidla zakazujícího jízdu odjet a tedy nadstavba VNPN by nemusela být vůbec použita.
Navíc je ETCS samozřejmě vybaveno dálkovým Stopem, kdy výpravčí může kdykoliv vlak jedoucí pod ETCS zastavit.
K vidění je dálkový Stop ETCS například zde: https://youtu.be/Vyr9dKt4TGA
Je asi myšleno že general stop do ETCS jme chtěli v čr, myslím že mašiny cizích dopravců to jen vypisují na displej.
To si pletete. To není Stop od ETCS, ale Stop od GSM-R, tedy od evropské vysílačky. Ano, jindě v Evropě mají zabezpečovač, na který se my snažíme přecházet a občas k tomu používáme „rovnáky na ohejbáky“ typu VNPN pod TRS.
Není ETCS jako ETCS – takhle na lokálce by nejspíš bylo ve verzi LS STOP, nebo jak se to teď zrovna jmenuje, a ten taky řeší až následky – v podstatě podobně jako to VNPN, jen ten protivlak by nezastavil v Holyni na mostě, ale až za nejbližší přepínatelnou balízou.
Tohle už dnes není žádná lokálka…
Že by s ETCS tato situace vůbec nenastala (vlak z Prahy by zastavil před návěstidlem) a všichni by dojeli do cíle včas, bez evakuace a bez stresu je vám asi úplně jedno.
Jo ale když začne ETCS zlobit a není to nic neobvyklého tak sníží rychlost nebo zastaví hodně vlaku. A až bude praktikován L3 bez návěstidel tak když blbec někde něco ukradne či poškodí tak se nepojede vůbec.
Bez návěstidel může být klidně i L1.
Co se týče blbce, tak ten funguje i na trati bez ETCS, stačí, aby ukradl třeba kabely ke stykovému transformátoru. Dopad je stejný – nehne se ani kolo.
Ne nutně, záleží na úrovni toho ETCS, viz výše.
Jak se to vezme. ETCS STOP v podstatě ETCS ani není, a ETCS L1 už projetí návěstidla zabrání.
A že se potenciální průšvih nevyšetří je dobře nebo ne?
Strojvedoucí spal/čuměl na rozkaz víc než na trať/neuněl odmítnout telefonát od dispečera/… versus měl to pod kontrolou a chtěl jet po zábrzné křivce.
Pokud zasáhne ETCS a vlak zastaví, tak to MU není a není co vyšetřovat. Stejně jako když vám práskne LVZ.
Ano. A pokud strojvedoucí z nějakého systémového důvodu nesleduje návěsti, tak se na to nemusí přijít.
Tak jste si plivnul a hned máte život veselejší, že jo?
Asi byl ve stresu protože se mu nechtěla regína ze Smíchova rozjet, viděl jsem ho tam chudáka pobíhat okolo, když jsem čekal na 8813. No nakonec se mu to v cca 6:28 rozjelo…
No to je argument jak stehno. Doktor vezme pacientovi zdravou ledvinu a je to v pohodě protože byl ve stresu? Na tohle povolání se prochází psychotesty, nebo už ne teda?
To je argument jak stehno, máš psychotesty tak nemůžeš být ve stresu!
Ne, ale ty psychotesty mají odhalit jestli s tím stresem umíš pracovat
Kterou třídu navštěvujete?
A vy si myslíte, že se v průběhu života nemůže duševní stav měni případně, že nemůže dojít k nějaké životní situaci která s psychikou zamává? Může.
Fakt? To by musely vypadat úplně jinak. K psychotestům nepřijdeš silně nevyspalý po několikadenní sestavě směn, po dvanáctihodinovém ježdění sem a tam. Na psychotesty lidi chodí obvykle dobře odpočinutí a nic na obrazovce počítače ti nenasimuluje stres jako ve skutečnosti. Není šance.
To není argument že je to v pohodě, to je jen domněnka, proč mohlo dojít k nepozornosti. Navíc pokud skutečně odjel se 12 minutami zpoždění, byl právě toto důvod mimořádného křižování v Prokopském údolí, místo standardních Řeporyjí.
Tak pokud koukal na ty semafory nebo jak se to jmenuje, tak asi musel vidět že dal jet nemůže ne? Spíš to vypadá že na ně nekoukal.
Takovým chybám má zabránit ETCS. Strojvedoucí je člověk. Každý člověk na světě je tvor omylný. Navážet se do něj po dnešku je zbytečné, protože v tom úmysl nebyl.
Tak jasně, že úmysl to nebyl. Kdyby chtěl srazit protijedoucího, tak si na něj počká, až bude blíž, a teprve potom projede stůj.
Tam je od Smíchova problém, že před předvěstí je rádiovník a přepíná se z GSM-R na X-64 TRS CZ a vjezdové návěstidlo je v esíčku.
Taky se mi už stalo, že jsem přepínal a „nestihl“ jsem předvěst.
Holt jsem zpomalil na 30 a bylo tam nakonec volno.
Důvod neznamená nevinu ani že by se to mělo opakovat.
Tady je krásně vidět rozdíl v kultuře mezi letectvím a železnicí.
V letectví, když pilot udělá chybu, protože je ve stresu, hledají se cesty, jak zlepšit výcvik, upravit postupy… aby se takovým chybám předešlo, nebo alespoň zabránilo fatálním následkům.
Na železnici nadáváme strojvedoucímu, jaký je to nepozorný trotl.
To úplně vidím, ty titulky “Drážní úřad uzemnil Regionovy a všechna ostatní vozidla na bázi řady 810”…
Kdyby bylo podezření, že na vozidle je konstrukční chyba, která může zapříčinit smrtelnou nehodu?
A do lidí na služebním přechodu pak zhrzený frustrát pošle vlak, pokud policajti nebudou skákat jak on píská. Za přestupek trest smrti, nebyli od dráhy!
Ano stres mohl být klidně příčinou té nepozornosti i to mimořádné křižování. Stačí když je jednou něco jinak, než obvykle, k tomu trochu stresu a je to. Mohl bych o tom po 45 letech na mašině něco vykládat. To ten, kdo nikdy vlak neřídil nemůže pochopit. To ho ale pochopitelně nezbavuje zodpovědnosti. Každý stres i mimořádnosti zvládá jinak, proto se ty psychotesty dělaly, alespoň když já jsem začínal. Bohužel díky liberalizaci se kvalita a úroveň strojvedoucích dosti zhoršuje. Jsou kladeny mnohem menší nároky na kvalitu uchazečů. Prostě dopravci ve snaze expandovat a kvůli soutěžím, kde rozhoduje jen cena jsou nuceni… Číst vice »
Doporučuju knihu Železničné nehody na Slovensku. Chyby a někdy i neodpovědné chování strojvedoucích (a dalších železničářů) nejsou výdobytek liberalizace.
A já snad někde psal, že chyby a nezodpovědnost strojvedoucích je výdobytek liberalizace? Nepsal a ani jsem to tak nemyslel. Tím výdobytkem je pokles úrovně strojvedoucích a tím zvýšení nebezpečí že k chybě dojde. Ostatně ta snížená úroveň se netýká jen strojvedoucích ale v důsledku zvýšení tlaku na šetření a z toho plynoucí neschopnosti zaplatit kvalitní zaměstnance i např. údržby a z toho plynoucí i snížení spolehlivosti. A mohl bych ještě pokračovat. Zápory liberalizace, alespoň u nás, jasně převyšují nad klady.
Z Radimova příspěvku vůbec neplyne, že by projetí stůj bylo v pohodě.
Bůh musí být nekonečně dobrý a laskavý, když i do vás vložil duši.
Vidíš, piloti prochází ještě mnohem přísnějšími psychotesty, přesto taky dělají chyby. Blbý, co? Sejde se ti extra dlouhá směna s blbým nástupem brzy ráno nebo spíš ještě v noci, k tomu nějaké zpoždění a pak jak naschvál u posledního vlaku ve směně se ti seknou třeba dveře a běháš kolem toho. Takový flegmatik není asi nikdo na světě, aby ho to nerozhodilo. Samozřejmě to není omluva pro projetí návěsti, ale vysvětlení jak se to může stát.
Neznáme se ale myslím že víš o čem mluvíš.