Provoz na českém nebi a jeho budoucnost. Do podcastu přijde šéf dispečerů Jan Klas. Ptejte se

Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLPDispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP

V podcastu probereme mimo jiné dopady covidu na provoz na českém nebi, budoucnost regionálních letišť nebo nábor dispečerů.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Dobrý den,
rád bych se pana ředitele zeptal zda-li běží v rámci podniku nějaké strategické projekty, které by jednak reagovaly na saturaci vzdušného prostoru z předcovidových let a druhak možná i využily pokles provozu během pandemie? Případně jestli tyto strategické projekty delšího horizontu k zlepšení propustnosti nějak pandemie ovlivnila?
A moje druhá otázka jaká je vaše osobní predikce vývoje letového provozu následujících let?
Děkuji

Janina

Dobrý den,
jaká opatření se přijala nebo se připravují, až dojde k plnému oživení létání v Evropě, aby nedošlo k opakování hororového léta 2019 – obrovským zpožděním způsobených přeplněnými sektory a chybějícími řídícími. Zajímá mě v ŘLP i v Evropě/Eurocontrolu obecně.

Haer

České ŘLP těch dvou let nečekaně volné kapacity instruktorů z řad řídících, kteří najednou nebyli potřeba na sále pro žádný zvýšený nábor a výcvik, vedoucí ke snížení personálního nedostatku před covidem, nevyužilo. Naopak je pozastaven ještě o něco déle z důvodu plánovaného přechodu na nový systém z kraje příštího roku, noví ATCO se v provozu neobjeví dříve než ke konci 2023. Co vím, tak ostatní poskytovatelé na tom nejsou o mnoho lépe – snad z univerzálního strachu o vykazování nákladů na výcvik v dobách „prázdné oblohy“. Možnosti jsou dvě: 1) S leteckým cestováním nečekat do doby návratu provozu na předkrizovou… Číst vice »

Vít

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jak moc ČR z hlediska provozu těží (nebo v minulosti těžila) ze své polohy ve středu Evropy? Dá se říci, že má (měla) díky tomu rušnější vzdušný prostor ve srovnání s jinými státy, protože předsatvuje určitou křižovatku mezi všemi částmi Evropy? Nebo je na využití takové strategické polohy příliš malá?
Děkuji

Martin

Dobrý den,
co si myslíte o úspěšnosti výcviku na řídící letového provozu? Myslíte, že úspěšnost 25-30% je dostatečná? Není škoda ukončit výcvik žákům a „vyhodit“ je z podniku i po více než roku stráveném řízením v živém provozu?
Děkuji za odpověď.

Daniel

Když na to dané osoby nemají, tak je těžké s tím něco dělat 🙂

2Janina

No tak tady asi jsou spíš špatně nastavená vstupní kritéria nebo testy, když jimi projde tolik nevyhovujících lidí. Protože zájemců je dost, myslím.

Martin

Ano, pokud na to člověk nemá, tak není o čem. Ale pokud je někdo tak dlouho ve výcviku a třeba i živém provozu, tak si myslím, že je spíš psychicky vydeptaný z neustálého zkoušení, než že by to neuměl. Připadá mi prostě škoda, takového člověka pak vyhodit „na ulici“, když už do něj podnik dal tolik peněz a má určitě spoustu specifických znalostí, které by se daly využít i na jiných pozicích v podniku.

2Janina

Nemám tušení, zda by se někdo, kdo neudělal výcvik, hodil na jinou pozici v tom podniku. To je asi opravdu otázka přímo na šéfa. Já mám třeba spíš problém opačný. Kvalita lidí, co nakonec projdou. Na věži jsou všichni 100% profíci a na pohodu, hrozně ráda je poslouchám, ale ve chvíli kdy jdou na apppoach a ti samí lidi potkají VFR provoz, občas slyším na frekvenci děsivý chování k pilotům. Chápu odmítnutí vstupu kvůli provozu nebo upozornění na chyby, ale způsob podání je hraničící s hulvátstvím, nebo tuto hranici překračující. Určitou základní míru slušnosti by snad zachovat mohli. A dál… Číst vice »

Martin H.

Dovolil bych si dotaz doplnit (i když to možná není na současného hosta): jaké uplatnění obvykle najde těch 70% co neprojdou?

mgr.pavel

(zaslechnuto, nevím co je na tom pravdy, proto se ptám):

Dle nějakého nařízení musí mít systémy(*) pro řízení let.provozu fyzickou zálohu strojů minimálne tuším 100km daleko od primárních. V případě ŘLP jsou oba systémy (primární i taková záloha) v obou případech vždy jen kousek od Prahy a z tohoto nařízení tedy mají výjimku. Prosím proč?

(*) nejsem si jistý, zda jde o systémy pro radary či pro navigaci

Martin H.

S dotazem podle mě souvisí několik let stará informace, že „dispečerský sál“ má záložní pracoviště ve sklepě stejné budovy jako hlavní pracoviště. Doufám, že teď je to už jinak, ale chápu, že nebude vůle na toto téma diskutovat.

Adam K

Věří stále pan Klas tomu, že se vrati A380 do Prahy (PRG)

Ondra

Dobrý den,
jak je na tom ČR v porovnání s ostatními zeměmi co se týče poplatků za využívání vzdušného prostoru?

skyline

Dobry den,
chci se zeptat pana reditele, jak vnima pouziti terminu “dispecer” pro pracovnika na pozici “ridici letoveho provozu”.
Dekuji.

Vít

Dovolil bych si tenhle zajímavý dotaz jen rozšířit – jak to vidí samotní řídící? Dá se říci, kolik cca % řídících to samo používá nebo jim to nevadí a kolika to vadí (pokud někdo takový je)? Děkuji za odpověď

Haer

Používá to 0% řídících, tak dvě třetiny tě případně opraví, zbytek se s tím smíří, protože jsme zvyklí řešit jenom podstatné problémy 😎

Daniel

Dobrý den,
existuje nějaká vhodná příprava na účast ve výběrovém řízení na pozici řídícího letového provozu? Je mým snem tuto práci vykonávat a chci vědět, že jsem pro to udělal maximum.
Děkuji

jv.

Dobrý den,

bylo by možné pořádat exkurze do střediska v Jenči? Něco jako jsou exkurze na letišti.

Děkuji.

Petra

Dobrý den, české nebe je provázáno i s výcvikem posádek.
ŘLP v současné době vlastní Czech Aviation Training Centre (CATC). Zvážil současný vlastník možná rizika vyplývající z prodeje strategické společnosti do rukou firmy Skyvax z Malajsie, kdy stát zcela ztratí kontrolu nad unikátním výcvikovým centrem?
Děkuji.