Bez semaforu. Provizorní most na temelínské silnici v Týně nad Vltavou bude mít dva pruhy
Nosná konstrukce mostu bude stržena a nahrazena novou. Zakázku získalo s cenou 158,3 milionu sdružení firem Eurovia a Stavby mostů.
Jihočeský kraj se rozhodl upravit mostní provizorium v Týně nad Vltavou, díky kterému se budou moci přes řeku dostat auta a pěší během nastávající rekonstrukce zdejšího jediného silničního mostu. Zatímco dosud se počítalo s kyvadlovou dopravou v jednom pruhu, nyní kraj zvolil širší variantu se dvěma pruhy a obousměrným provozem. Změna plánů kraj vyjde na dodatečných 23 milionů korun. Ve čtvrtek to schválila rada kraje.
„Musíme myslet hlavně na to, že největší cenu má čas. V tomto případě čas lidí, kteří čekají v kolonách místo toho, aby byli se svými nejbližšími. Sportovali, bavili se, pracovali. A právě za to musíme být připraveni zaplatit nějaké peníze navíc,“ sdělil hejtman Martin Kuba. Kraj tak reagoval na požadavek nového vedení města Týna nad Vltavou, které mělo obavu z ucpaného průtahu. „Kdyby město vzneslo tento požadavek již při původním projednávání, vyšlo by to levněji,“ řekl Kubův náměstek pro investice Tomáš Hajdušek.
Jediný silniční most v Týně nad Vltavou leží na frekventované silnici II/105, která vede od Českých Budějovic kolem jaderné elektrárny Temelín na Milevsko/Bechyni. Důvodem rekonstrukce mostu je končící životnost jeho nosné konstrukce, která musí být stržena a nahrazena novou. Spodní konstrukce mostu bude upravena a zesílena tak, aby novou konstrukci unesla.
Zadávací řízení na dodavatele mělo formu Design & Build, vybraný dodavatel tedy stavbu vyprojektuje, zajistí potřebná povolení a stavbu i zrealizuje. Zakázku získalo s cenou 158,3 milionu sdružení firem Eurovia a Stavby mostů, jehož nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější, ač podle správy zadavatele přišla s nejnižší cenou společnost Swietelsky (124,6 milionu).
Předpokládaná hodnota zakázky byla 211 milionů. Cena měla v soutěži váhu 60 procent, zbylých 40 procent vážily zkušenosti týmu. Smlouva byla uzavřena v listopadu. K vysoutěžené ceně je nyní třeba připočíst dodatečných 23 milionů za širší mostní provizorium.
Oprava by měla začít letos a trvat zhruba rok. Na rok 2024 pak chystá Ředitelství vodních cest proměnu druhého vltavotýnského mostu o něco níže po proudu. Historická ocelová konstrukce, která slouží pěším a cyklistům, dostane jedno zvedací pole, aby pod mostem mohly proplouvat i velké osobní lodě.