Prototyp či Velký hektor. České dráhy díky modernizaci rozšířily seznam vozidel k prodeji

Lokomotiva řady 150.2 u Týnce nad Labem. Foto: Michal Málek / České dráhyLokomotiva řady 150.2 u Týnce nad Labem. Foto: Michal Málek / České dráhy

Do nabídky se dostaly nově i rychlíkové lokomotivy řady 150.2.

118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymní člověk

Kromě 150.2 je v seznamu dokonce i 749.265, která patří momentálně Lužné a je deponovaná v Olomouci. Jsem zvědavý, jestli nějakým způsobem uteče hrobníkovi z lopaty i třeba jako jen vystavované vozidlo nebo nikoliv.

Martin Toman

Koupím si Adélu.🤣🤣🤣

hank

799.042 není adéla…

Nemel

Chtěl bych stopadesátku jako zahradní chatičku! 🤩

Vojta

Ty 810 a Béčka prosím rozpálit, maximálně nechat nějaké pro muzea…

Han van Meegeren

A co ceníček by byl?

wxdf

Ptej se tu : České dráhy, a.s., Odbor provozu osobní dopravy, Nábřeží L. Svobody 1222, Praha 1, paní Jana Štolfová (tel.: +420 724 103 915, e-mail: jana.stolfova@cd.cz)

Jan Petrus

Ceník není, protože se prodávají v elektronických aukcích. Takhle jsem bohužel asi před rokem nevydražil hytlák. 360 tisíc bylo moc…

Alexander Lomský

Ted mne budete mít za největšího dementa ČR, ale jako malý kluk jsem se setkával ponejvíce co se týče elektrických lokomotiv s typem E499 a E479 , případně S 499 , druhé číslo – připočetl jsem tři a násobil deseti , tím jsem zjistil, jakou má max. rychlost.499 měly kulatá okna, 479 nákldní čtyřhranná okna. Ted ty čísla 150mi moc neříkají, zda se jedná o rychlík. Dále jsestli by mi někdo jen stručně sdělil, které mašiny jsou silněkší, zda TAURUS , VECTRON nebo TRAXX: Proti dřívějším dobám se mi zdají dálkové vlaky kratší, kolik vozů uveze ta nejsilnější el. lokomotiva,… Číst vice »

Jerys

Myslíte konstrukcni rychlost..tak zalezi taky na úsecích. Proč by neuvezla 20 vozů. Perony na to jsou ..ty nové ne.

Gregyros

Použijte google.. ten vam vyhodi data hned

Stráťa

Která linka u nás potřebuje v použitelném taktu 20 vozů?

medical examiner

Možná Ex1 😀

Ondra

To možná v době, kdy tam byl jen jeden dopravce – a snad ani tehdy to nebylo… :))

Vašek

Dvacet vozů pamatuji jen na vlacích do Bulharska v létě. (22). Jinak běžně 15 vozů a Bobina, nebo Dvojka.(E 499.2) Ale z toho byl jeden vůz poštovní a jeden služební.

Avlaky

Od RJ Polsko by to ve špičce i uživilo

Graylag

Problém starého označení je, že všechny moderní lokomotivy bez výjimky by byly ES499, takže by Vám to stejně nic neřeklo. Ten systém označení dával smysl pro parní lokomotivy, dnes už ne. Orientace v nových číslech je složitá. Obecně silnější lokomotivy mají vyšší druhé číslo v řadě, ale nedá se na to úplně spoléhat. Proto se ale taky v běžné řeči ustupuje od používání čísel a používají je obchodní označení těch lokomtiv. Z hlediska síly mezi Taurusem, Vectronem, Traxxem a dalšími v podstatě není rozdíl. Všechno jsou to lokomotivy s výkonem přes 6 MW, kdy konkrétní výkon závisí spíš na konkrétním… Číst vice »

Alexander Lomský

Dík za fundovanou odpověd, s tím hustějším intervalem máte naprostou pravdu. Třeba za mého mládí jel z OV na Prahu ve 4.17hod Ostravan, pak nějakou dobu po 3hodině HUTNIK a pak dlouho , dlouho nic , až tzv. polední rychlík kolem půl jedné z OV, celke ale jel 5,5hodiny. No a dnes se stačí podívat do JŘ , jezdí tři dopravci. Na druhé straně , kde se ta poptávka po VD vzala, když většina lidí jezdí auty , což tak před padesáti lety nebylo běžné.Já nemohu na nár. přepravce říct křivé slovo, kvůli postižení páteře používám chodítku a při poslední… Číst vice »

Graylag

Ohledně poptávky po veřejné dopravě – zaprvé to, že většina jezdí auty není nutně pravda. Zejména třeba na trase Ova-Pha jezdí více lidí vlakem, prostě protože je to rychlejší a spolehlivější. Ale i na jiných trasách kde to tak dobře pro vlak nevychází se to mění, protože se železnice zbavuje méněcenného vnímání jako „socka“ a naopak auta ztrácí svůj statusový charakter. Hodně lidí už umí ocenit, že se mohou pohodlně svézt a nemají potřebu dělat ramena tím, že mají auto (kdo ho dnes nemá…). Druhý faktor je, že Češi se konečně učí dojíždět za prací. Ve světě je naprosto běžné,… Číst vice »

Jan T.

Nezdá se mi že by Češi málo djížděli, ta hodina do práce je podle mě běžná, pokud není nic blišího. Co ale Češi odmítají se stěhovat se za prací. Pokud někdo bydlí v Bruntálu (pouze příklad) a nemůže v okolí nic kloudného najít, tak radši bude dřepět na místě a brát brigády nebo podporu (a plakat na soc. sítích) než aby se přesunul k většímu městu, kde si může dopřát slušnou mzdu.

hank

Až bude pro normálního člověka možné normálně sehnat normální bydlení pro sebe a rodinu, tak si bude normálně hledat práci i jinde, než má to bydlení teď.

Zbytečná a uměle vyvolaná krize bydlení je jeden z největších zločinů všech vlád a většiny radnic po roce 1989.

Ivan

Je vidět, že se v oboru hnacích vozidel vyznáte. Naprosto fundovaná odpověď.

Osamělý Vlk

Myslím, že by mne asi nikdy nenapadlo, že vlaky(810) mého mládí vydrží až do dnešních dní, a to i když jich bylo všude extrémně moc.

banán

Snad se nějaký banány podaří zachránit.Je to legenda československých kolejí a bylo by v pořádku kdyby je spolky odebraly.

Vladki

To spíš poláci by mohli mít o 150 zajem. Zůstávají ma stejnosměru, některé už tam možná i jezdí? Otázka je jak chvataji s povinným etcs.

182-097

Žádné 150/151 v Polsku nejezdí a pochybuju že by o ně v Polsku někdo měl zájem, s ohledem na nutnost oprav vyšších stupňů oprav, polonizaci, schvalovací proces, zkoušky, zacviky personálu… Tak možná patnáct, dvacet let zpět ještě možná jo, ale dnes už doba opravdu jinde.

banán

Je to jak říkáte.Poláci taky modernizují a myslím si že nebudou brát techniku která je za zenitem což odporovka je

medical examiner

A EP07 a EP09 nejsou odporovky?

banán

jsou a ty mají být nahrazeny.Podívejte se kolik el.lokomotiv poláci poptávají,ted získali nějaké dragony.Jaký počet nevím,ted bych kecal.Lokomotivy 122 a 123 patrně v polsku skončí v dceřiné společnosti čd cargo a nahradí řadu 121 ale rychlíková 150 těžko.Nákladní doprava a osobní je velký rozdíl

182-097

Žádné 122 ani 123 v Polsku neskončí, protože stejně jako v případě 150/151 už v dnešní době těžko někdo bude řešit polonizaci a schvalování. Už ani ty 121 tam nějaký čas nejezdí.

banán

Co vím tak tam jezdí nejen 121 ale i 140 a pokud nebude mít cargo lokomotivy ještě rádi po těch 122,123 sahnou,vždyť jsou technologicky stejné a liší se pouze skříněmi

182-097

Žádná provozní 121 v Polsku u žádného dopravce neexistuje. 140 tam jsou poslední dvě u dopravce Rail Polska, které momentálně prochází poslední opravou po které si užijou v provozu možná ještě tak dva roky, jestli je dříve nepotká nějaká větší závada.
A žádné 122 ani 123 tam nikdo tahat nebude, protože to znamená kompletní schvalování nových řad, zkoušky, dosazení polských radiostanic, radiostopu, SHP, CA, případně úpravy světel atd… je rok 2023, ne rok 2005, kdy by takové akce měly ještě smysl. Nehledě na to, že by ty mašiny musely projít taky vyššími stupni oprav.

Joe

A které 121 a 140 to jsou? 140 mají 2 kusy společnost RailPolska a tím to hasne. To co tam jezdilo jako ET05 a ET13 už buď nejezdí nebo je dávno zpátky v ČR.

Jerys

150/151 tady ještě chvíli budou..

Stráťa

Co z nich dělá tu legendu?

PeDazOl

Jednoznačně ve své době nadčasový design, výkon a celkové jízdní vlastnosti. V době vzniku výrazně předběhly stav železniční sítě a paradox je, že svůj výkon začaly naplno používat až cca 25 let po vyjetí z výroby. Jsou základem dodnes používaných strojů ČS200 a v době uvedení na trh to byly jedny z nejlepších elektrických lokomotiv v Evropě. To že jsme to se Škodovkou a celým komunistickým průmyslem zaměřeným na produkci výrobků v rámci RVHP dobudovali, kam jsme to dobudovali, je úplně jiná písnička. Za tyto lokomotivy je třeba panu Františku Palíkovi a jeho týmu poděkovat. Krásná práce.

vbb

>Jsou základem dodnes používaných strojů ČS200
Jak může být lokomotiva vyrobená v roce 1978 základem pro lokomotivu vyrobenou v r. 1975?
Ve Škodovce měli stroj času?
Jinak ve Francii měli dvousystémové lokomotivy s výkonem 3900 kW už v roze 1960 (BB 20005) a 4200 kW v r. 1965 (BB 25200).
No a ty ČS200 už taky odcházejí do historie.

PeDazOl

Pravděpodobně nejste s to pochopit, že vývoj nerovná se rok uvedení do provozu, ani to že vývoj řad 150, 350, ČS200 probíhal ve Škodovce souběžně a výsledné řady lokomotiv byly definovány zadáním zákazníka. Ani text: byly jedny z nejlepších, nikoliv byly nejlepší. Má úcta.

vbb

Pokud vývoj probíhal souběžně, tak těžko říkat, že jedna řada se stala základem pro řadu jinou. A tím spíš to platí v případě, že ta později vyrobená řada má být základem té dříve vyrobené.
„Jedny z nejlepších…“ – tenkrát se na Západ moc nevidělo a srovnání s Východem opravdu stavělo naše mašiny na špičku.
Výstižné je přirovnání k jednookému mezi slepými.
Jen pro srovnání – v r. 1976 dodal Henschel Švýcarským drahám motorovou lokomotivu s AC/AC přenosem… to je už kapku jiný level než odporová lokomotiva.

karek

Základem pro čs200 je řada 350. Z řady 350 pak vznikla řada 150.

V. P.

Nepochopil jsem logickou souvislost mezi vyřazením elektrických „150“ a nákupem dieselových jednotek RegioFox, co že je uvedeno v předposledním odstavci:
„Další vozy se uvolní díky dodávkám velkého počtu moderních jednotek RegioPanter, RegioFox a ComfortJet.“

Jerys

Neumíte číst

V. P.

Právě že umím, ale mohu Vás požádat o vysvětlení, když to víte.

Znalý

„Vyřazení prvních lokomotiv řady 150.2 souvisí s postupným zařazováním lokomotiv Siemens Vectron, které dopravci umožnily nasazování pod střídavým i stejnosměrným proudem.“
Stačí?

V. P.

To je mi jasné, ale já jsem upozorňoval na nelogickou souvislost mezi dieselovým RegioFoxem a elektrickou lokomotivou ř. 150, které po přechodu na střídavou trakci a nástupem ETCS nebude mít od roku 2025 uplatnění. O nákupech Vectronů samozřejmě vím a nerozporoval elektrické Regiopantery a ComfortJety, které budou Vectrony tahat.

Jerys

Tam není nic takového napsáno.

V. P.

Je to v tom textu mé první poznámky, který je v uvozovkách výše, tak si ten text najděte. Pak asi kdo neumí číst. Ta druhá poznámka je reakce na dalšího diskutujícího, kterým jsem na něho reagoval – RegioFox vs. 150.

Jerys

Já jsem četl ten článek a tak to tam není.asi jste Mongol. A logicky 150 je lokomotiva a regiofox je no no motorová jednotka..

vbb

No číst asi neumíte vy. Sám kopírujete:
„Další vozy se uvolní díky dodávkám velkého počtu moderních jednotek…“ a vzápětí točíte něco o lokomotivách ř. 150.

Ondra

Tak je jasné, že vyřazování elektrických LOKOMOTIV 150.2 souvicí s nástupem elektrických Vectronů a dieselové jednotky RegioFox asi budou za motorové jednotky 809/810 uvedené v aktuálním seznamu i končící v následujícím období. Máte to uvedené v druhém odstavci textu a odkaz na nabízený seznam je na začátku třetího. :))

V jednom odstavci je souhrnně uvedeno co (a proč) se odprodává a souvislost s novými lokomotivami a jednotkami – asi je jasné, že 150.2 se neprodává kvůli nástupu RegioFoxů… ;))

Elb

To že se tady nabídne něco k prodeji je málo, aby se o tom vědělo. Různé reaktivované lokálky v Polsku, nebo Rumunsko-Chorvatska, kde je možnost vidět tady a tamhle elektrická mašina s jedním vozem by možná zájem měli, když by jim to někdo nabídl a předvedl. Modernizaci s převodovkou a motorem z místně vyráběných autobusů si pak zvládnou i sami v depech.

Pozorovatel

Nikde není zakázán prodej vozidel zahraničnímu kupci. Tak nechápu, co řešíte.

Elb

A kde já napsal, že je to zakázáno prodávat do zahraničí? Umíte číst? Já napsal, že když něco ČD nabídnou k prodeji, tak o tom bude vědět tak maximálně někdo od nás, v Makedonii asi ani neví, že nějaká 810 existuje.

nowas

Až pod nos strčit?

Ares

A co s tím jako.

Elb

Že si tím značně podsekávájí možnosti k prodeji, to s tím kurva jako.

PvvS

Mate jedinečnou šanci se předvést ..

Elb

A jsem já snad přímý vlastník těch vozidel, abych mohl něco nabízet?

hank

799.042 aka DIAK možná má jistý historický význam, ale byla ve vrakoidním stavu už před 10 lety. Škoda, že ČD nebyly aktivnější ve věci jejího prodeje už po jejím úředním zrušení v r. 2010.

Johnny Cash

Všechny 799 dát do šrotu a místo nich koupit dvoucestné Unimogy.

hank

A ty umějí jezdit na baterku?

Jiří Kocurek

Ještě ne, otázkou spíš je, zda by to uměl někdo přestavět a zda bude mít dostatečnou adhezi.

Už to zkoušeli…
https://www.greencarcongress.com/2023/04/20230420unimog.html

hank

V odkazu se píše o spalovacím motoru na vodík…

hank

Jak si jich provoz cení, o tom svědčí skutečnost, že řada 799 byla ještě v r. 2017 kompletní (aktuální stav neznám). Mají např. i to, co řadě 794 zoufale chybí – EDB.

Rostislav K.

A co se tím získá?

Rudolf Tuček

Proč zrovna unimog když na posun existuje jednoduší zařízení které se používá na ONJ při posunu na soustruhu a s EMU.
Tohle je podobné tomu z ONJ:
https://www.ag-autolift.sk/produkt/dvojcestne-posunovacie-zariadenie-vlex/

hank

O jejím potenciálu jako nějaké atrakce pro děti (a některé šotouše) vypovídá i skutečnost zaznamenaná na různých akcích pro veřejnost: Do prostorné kuchyně adély se vejde třeba i 10 dětí nadšených z možnosti povozit se pár set metrů tam a zpátky po stanici a výtopně.

Vid

Nechápu co ma někdo proti 799. Na posun po depech, kde je stejně povoleno jezdit rychlisti 5 km/h, ideální vozidlo diky EDB. 794 ať si strčí cz loko někam.

hank

Já určitě nic. Jenom konstatuju, že DIAKa už nikdo nedá do kupy tak, aby ještě x let sloužil někde v depu nebo v dílnách, zatímco pro nějaký spolek – kdyby se našly peníze na opravu – by to mohla být vítaná atrakce.

hank

Jinak specifikace řady 794 vznikla na základě požadavků objednatele. Pokud je mi známo, výrobce pro ni EDB navrhoval; upuštěno od ní údajně bylo z cenových důvodů.

Josef Švejk

Měly by se prodat celé České dráhy. Vždyť ty jejich vlaky jsou úplně ošklivé, ta barevná kombinace. A ty hnusné LEDky, hrůza. Vlaky ČD mají každou chvíli zpoždění a někteří zaměstnanci se neumějí chovat. Dál ani nebudu pokračovat, škoda slov…

Jan Bulíček

Kdy jste byl naposledy u svého psychiatra? Další prohlídka by Vam neuškodila.

Avlaky

A vy by jste měl dostat ban

Pavel

Laciný provokatér.

Chronosphere

Už jste se pánové někdy v životě potkali s ironií?🤔

hank

Na to jsou smajlíky, aby se to v textu poznalo. V textech, jejichž délka je omezena formátem displeje smártfounu a/nebo počtem znaků jednoho postu, si ale málokdo dá tu práci s jejich používáním. Když někde smajlíky chybí, tak na první dobrou většina lidí předpokládá, že je text myšlen vážně, když není vidět řeč těla. Ale zrovna tohle vysvětlovat závislákům na smártfounech je zřejmě zbytečná námaha…

Chronosphere

Tak to jsem netušil, že ironie se pozná podle smajlíků 😀
A jak to bylo v dobách,kdy tyto neexistovaly?

hank

Je to zvláštní a téměř neuvěřitelné, ale v těch dřevních dobách, kdy ještě neexistoval internet ani sociální sítě, lidé diskutovali z očí do očí, takže bylo možno vnímat a číst řeč těla…

:-7 (Hint: To je smajlík pro ironii.)

Poručík Horáček

Lidičky, vždyť je to tajnej! Provokatér!

nowas

A funguje jim záchranná brzda? Měl byste to vyzkoušet.

Luboš Beneš

A kdo by to koupil?

Jan T.

A ještě se jim otvíraj dveře za jízdy 🙂

Petr

Vždycky se lokomotivám E 499.2/150 v LD Praha Střed/Marasykovo n. řikalo dvojka nebo banán, ale nejvíce dvojka podle označení lokomotiv E 499.1 E 499.2 E 499.3

Granja

A krysy byly dvouproudovky.

Marty

Nikoliv, dvousystémové lokomotivy jsou gorily

vbb

Nekonečná diskuse…
ES499.0 byly potkani (gorily se začalo říkat až po mnoha letech) nebo esa.
E499.0 byly krysy nebo dvojky. Další pojmenování (jako banán) opět až po létech…

mirek

No v Praze ano, ale jinde potkan, nebo krysa.

Chronosphere

To těžko. Krysa podle šedého nátěru,a ten tahle řada nikdy neměla, narozdíl od dvouproudovek z Bratislavy.

V. P.

Právě označení „krysa“ a „potkan“ někdo napsal do Wikipedie v 2. odstavci:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_150
Nevím, kdo tuto blbost vymyslel. Pro mě to je „banán“ podle žluto-zeleného nátěru. Krysa nebo Gorila je vždy dvousystémová „350“.

hank

Ano. Ale 350 ještě dřív – určitě dávno před převratem – dostaly přezdívku potkani.

vbb

Potvrzuji.

To je strašný, tahle mládež… Narodilo se to až když potkani a krysy měli za sebou první generálku, ale tady je to chytrý jak rádio… 🙂

hank

Ale to se ví už dávno… Už na jedné klínopisné tabulce staré 5000 let si tehdejší sumerský královský písař a účetní v jedné osobě mezi záznamy o stavu dobytka a zásob obilí postěžoval, že čím je starší, tím větší má pocit, že kolem sebe vidí samé blbce. Pocit, že s ní odcházejí ty lepší časy a že se svět v prdel obrací, má zřejmě každá odcházející generace, co je lidstvo lidstvem.

vbb

A staří Římané říkali „O tempora, o mores“.
To za našich mladejch let… 🙂

hank

Krysa podle čumáku.

hank

Když byly nové, tak šedé nebyly. Nejdřív byly modro-krémově polomáčené, po r. 1987 modré se širokým žlutým pruhem.

A taky se dvouproudovkám se špičatým čumákem říkalo potkani, a to nejspíš ještě dřív než krysy.

Přezdívka banán taky vznikla podle nátěru z r. 1987: Zelená se žlutým pruhem.

vbb

Jen doplním, že ES499.0001 byla z výroby šedá – další indicie pro potkana (a 002 červeno-krémová).

Xaver

No to jsem zvědavý, kdo by si tak koupil stará B. Podle mě je můžou dát na likvidaci rovnou.

Pozorovatel

Určitě se neprodají všechny, ale o řadu z nich mohou mít zájem různé spolky železničních nadšenců. Tyto vozy mohou mít uplatnění na všelijakých nostalgických vlacích nebo jako muzejní exponáty.

Miroslav

Takže podle vás je ideálnější likvidovat staré vozidla než je využít na retro jízdy?

Xaver

Ne, není a nic takového jsem netvrdil. Jestli o ně nějaké spolky projeví zájem, tak jedině dobře. Akorát mi nepřijdou ty vagóny tak retro, ale holt mám asi jiná měřítka 🙂

Tomáš V.

OT: „Ideální“ je samo o sobě označení pro superlativum. Nic „ideálnějšího“ než ideální stav být nemůže. Howgh.
Ze zákona jsou nuceni je nabídnout k odprodeji. Tím pádem je to celé irelevantní, protože od odkup svého béčkového křápu budou mít příležitost. 🙂

Herold

Podle kterého zákona jsou nuceni nabídnout je k prodeji?

hank

Pro dnešní třicátníky a mladší je retro všechno, co se odehrálo před jejich narozením. Ale to je přece normální a platí to pro každou generaci: Pro nás boomery byla II. světová válka – kterou už jsme díkybohu nezažili – stejně vzdálená historie jako třicetiletá válka nebo husitské války. Dědkům, kteří u piva vzpomínali, jak válčili na Piavě, jsme se smáli stejně, jako se dnešní puberťáci smějí „hrdinům“ listopadu 1989. Atd.

Jan T.

U nás je problém, že retro jsou věci, které se vyrobily třeba před 50 lety, ale zároveň je člověk může potkat i v pravidelném provozu (bez rekonstrukce).

Rostislav K.

Já, kdybych na to měl, bych zrovna nějakou retrosoupravičku B + BDs + Bdt (třeba) klidně uživil. Na retrovlaky docela užitečná a perspektivní záležitost.
Ale holt bohatý sponzor chybí, tak snad někdy příště 😁

Jiří Kocurek

A když nebude bohatých, tak nebude ani sponzor, ani to příště. 😀

Jerys

Kolik tak vyjde vagón?.. ty béčka už musí být za cenu železa

Rudolf Tuček

B má okolo 40 tun, kilo je za 5 Kč, tak 5*40000=200 tisic.

Honza

A kolik z těch 40 tun je železo?
Je tam mraky jiného materiálu, který má také nějakou hmotnost.
Fakt nevím, jen se ptám, tak to, prosím, neberte jako pruderni otázku.
Vždyť běžný auto, co váží 1,8tuny má v sobě čtvrtinu plastu, sklo taky něco váží… sedačky, podlahy, ostění z papundeklu, to není jen železo.

Jirka

Elektrická lokomotiva jako retro pod ETCS? To ještě tak ten velký hektor, na lokální tratě.

Roman

Např. když DP prodávají vyřazené vozy, tak se běžně hlásí kovošroty ;-).

Takže proč z toho ještě něco nezískat…

Pavel

Ten žlutej přece 😀

medical examiner

Aby měl čím jezdit Bohumín – Brno?

noerf

Myslím, že nějaké B mají půjčené v Polsku a v některých státech na východ by našli uplatnění.

Honza

Právě, třeba na Ukrajinu, kam se darovalo spousta busů a tramvají, tak tam by jim to určitě udělalo radost.

medical examiner

Když by napřed provedli konverzi na jejich široký rozchod…

Pája

A spřáhla SA3

medical examiner

No…že by si z toho někdo udělal obytňák je krajně nepravděpodobné.
Na Ukrajině by asi taky žádné neupotřebili…