Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Protektorátní most na D1 nahradí během oprav provizorium, hotov bude až za pět let

Most na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.cz
Most na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.cz

Modernizace 160 kilometrů D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou, která už přes pět let trápí řidiče, nebude hotová v roce 2021. Úzkým hrdlem zůstane obloukový most Šmejkalka, který je jediným dodnes využívaným mostem z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech.

Ředitelství silnic a dálnic generální opravu mostu vede jako samostatnou stavbu, kterou vyňalo z úseku Mirošovice – Hvězdonice. Most byl původně součástí modernizace jako úsek číslo 1. ŘSD jej ale nedávno ze své modernizační mapy na stránkách NovaD1.cz smazalo.

Stav modernizace D1. Pramen: ŘSD
Stav modernizace D1 (se Šmejkalkou).
Pramen: ŘSD

Most totiž o dvě léta překračuje horizont roku 2021, který je uváděn jako konec modernizace. Šmejkalka má projít obnovou až v letech 2021 až 2023. A nebude to snadná práce. Stáří a profil mostu se neslučují s nutností zachovat provoz v uspořádání 2+2.

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého stávající nosná konstrukce mostu neumožňuje převedení provozu v režimu 2+2 na jednu polovinu mostu. ŘSD před změnou provozu bude muset nejprve zbudovat provizorní přemostění v úrovni dálnice.

Stav modernizace D1 (nově bez Šmejkalky). Pramen: NovaD1.cz (ŘSD)
Stav modernizace D1 (nově bez Šmejkalky).
Pramen: NovaD1.cz (ŘSD)

„Provizorní most bude realizován vpravo, vedle jízdního pásu ve směru na Brno. Na tento provizorní most bude převedena část dopravy, aby mohl být po polovinách rekonstruován stávající most. Ze stávajícího mostu budou zachovány pouze oblouky, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití,“ upřesnil Studecký.

Stavební náklady odhaduje ŘSD na 830 milionů korun, částka se ovšem bude ještě zpřesňovat. Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.

Harmonogram výstavby mostu Šmejkalka

2020 – Budou probíhat přípravné práce a výstavba spodní části provizorní konstrukce (tyto činnosti nevyvolají dopravní omezení na D1).
2021 – Výstavba nosné konstrukce provizorního mostu, převedení provozu na provizorní most, demolice levého mostu (modernizace dálnice mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi bude ukončena v 10/2020, v roce 2021 budou probíhat již pouze práce na dálničním mostě Hvězdonice).
2022 – Výstavba levého mostu, demolice pravého mostu, výstavba spodní stavby pravého mostu.
2023 – Výstavba nosné konstrukce pravého mostu, dokončovací práce, demolice provizorního mostu a následné zprovoznění.

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Doufám, že most bude již na provoz 3+3.
    Nechápu proč se vedle nepostaví most na 3 pruhy a pak ten starý neopraví na 3 pruhy s rezervou. … a bude na 100 let klid.
    hlavně ať to neopravují !!!

  • K tomu bych jenom dodal, že tento most není jediným využívaným protektorátním mostem. Je využíván i most u Píště ovšem jen pro místní komunikaci.

  • Je to smutné.
    Bohužel patřím mezi ty, které ráno i nadále uvidíte samotné v autě. Bydlím na Tišnovsku a když použiju D1, jsem za 35 min v práci. IDS jsem samo taky jezdil. BUS – VLAK – TRAM. Celková doba 1:40 hod. To jsou tři hodiny denně. Mám malé děti, na vesnici, potrebuju být spíš doma, než na cestě, která vzdušnou čarou výrazně nepřesahuje 20 km. Je to opravdu tragédie, ano, sám k tomu přispívám, řešení neznám.
    Aby toho nebylo málo, tak příští rok nás čeká rekonstrukce D1 mezi exitem Centrum a Bohunice.
    Nečeká nás v dalších min 2 letech v Brně nic dobrého. Bude to ještě horší než nyní.

  • A jak se ANO a Ťok and comp. zaklínali 2020, pak 2021,jestli to bude 2025, bude dobře. 😀 Státu po řidičích není nic, ať si jezdí kudy chtějí, to jsou jejich ekonomické a časové ztráty, takže zbývá pouze politický tlak veřejnosti, popř. privatizace sítě do rukou soukromínka, dnes politicky neprůchodné, po finanční krizi, uvidíme.. 🙂

  • Proč se to nedá udělat jako na A45 u Hagenu? Na dálnici A45, která se stavěla ve zhruba stejné době vlastně jako D1 a jako první poválečná dálnice z čistého stolu bez předválečných plánů je skoro kilometrový most v Hagenu. Mosty na téhle dálnici mají problém s tím, že se primárně stavěly vždy jako sólo most pro oba směry, což teď komplikuje jakoukoliv rekonstrukci. Takže teď na celém úseku probíhají novostavby – ale tahle je dost vypečená – nejdříve se postaví most pro jeden směr vedle stávajícího na který se převede doprava 3+3, zboří se starý most a postaví most pro opačný směr, na který se opět převede celá doprava 3+3 a nakonec se nasune první postavený do osy dálnice… https://www.youtube.com/watch?v=2ey8Ac_MYx8 Trochu šílené, nevím jak moc realizovatelné ve vysokém údolí Šmejkalky, jen důkaz, že se některé věci prostě řešit dají 🙂

    • Ještě bych chtěl dodat, vše se děje za zachování plného provozu cca 100.000 aut denně, což je srovnatelné s D1 před vjezdem do Prahy.

    • Tohle na smejkalce nedate, je to uplne neco jineho,… Estakada vs obloukovy most, uz jen ta vyska…
      Jak dlouho trval presum toho mostu?

  • Takový článek vzbuzuje mnoho dalších otázek:
    Jaké konstrukce bude provizorium?
    Jak bude řešené výškově – stejně jako stálý most?
    Jak široké budou nové mostovky? Počítá se alespoň tady s rezervou pro další pruh? Je to opravdu náročná stavba a bylo by dobře, aby se za 10 let nedělala znovu.
    Na pravděpodobnost dodržení plánovaného termínu a rozpočet se radši neptám.

    • Jestli oni už nepočítají s tím, že se v tom za pár let stejně budou hrabat znovu, až se to možná bude rozšiřovat na trojpruh v každém směru. Takže teď jenom „levnější“ rekonstrukci a třeba za těch 10 let kompletně nový most. A to se přeci vyplatí… 🙂
      Ale vážně – se divím, že se nepočítá rovnou se stavbou nového mostu v uspořádání alespoň o 3 pruzích v každém směru, aby tam byla kapacitní rezerva na dalších 30 let a nemuselo se k tomu hned vracet.

      • Stavba která na několik let ochromuje dopravu takovéto komunikace není levná, i kdyby se plácala z hlíny, co se nadloube dole v údolí. Tohle si snad nemohou dovolit odfláknout?

    • Bude se realizovat jedna spřažená ocelová mostovka budovaná po polovinách s provizorní dvojicí ložisek pro každý pás (tj. celkem čtyři), které se po spojení mostovky nahradí dvěma trvalými ložisky (pro každý pás jedno). Oblouk se bude sanovat a obetonovávat. Po dobu výstavby nové mostovky se bude využívat pro jeden z pruhů z důvodu zachování dvou pruhů pro každý směr jízdy provizorní přemostění ocelovým mostem.

      Nová nosná konstrukce mostu je připravována tak, aby v budoucnu neznemožnila provoz v režimu 3+3 jízdní pruhy.

Newsletter

Partneři


Výběr editora