LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Prostějov-místní nádraží: Správa železnic dává přednost zbourání a výstavbě menší budovy

Jedna z možných budoucích podob místního nádraží v Prostějově. Vizualizace Správa železnic.Jedna z možných budoucích podob místního nádraží v Prostějově. Vizualizace Správa železnic.

Správa železnic aktuálně řeší budoucí podobu výpravní budovy na místním nádraží v Prostějově, kde připravuje rekonstrukci celé železniční stanice. Pracuje přitom

Zpět na článek
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Je to dobrá ukázka toho, že někdy se převody majetku k jiným správcům nevyplácí. České dráhy sice nemohly dosáhnout na evropské peníze, ale aspoň se snažili o přístup k budovám s péčí řádného hospodáře. DSŽ k evropským penězům má přístup a taky toho řádně zneužívá, protože na vše včetně budov jde cestou totální obnovy. I opravy jsou pojaté tak, že to není oprava v pravém slova smyslu, ale velká rekonstrukce, a proto to nákladově vychází tolik, že se to blíží ceně demolic a novostavby. Přítom u řady budov se ani nevytápí, náklady takových budov jdou do řádů desítek tisíc korun… Číst vice »

Alibaba

Tak jestli má město nějakou představu pro využití, tak já být SŽ, tak hned prodávám za korunu s maximálně nějakou podmínkou na cestu z ulice k nástupištím. K tomu bych jim přidal i prostor po první koleje, alespoň by se jim to lépe udržovalo. Na nějakou novou technologickou budovu SZZ tam je místa dost.
Kdyby město souhlasilo s nějakou čekárnou (a zároveň průchodem budovy), tak by to taky nebylo špatný.

AlaskaRaillroad

Americké kontejnerové vozy a budova vzor Rakousko-Uhersko. To je autor vizualizace tolik neznalý, nebo se chystá modenizace trati Česká Třebová-Dzbel-Prostějov pro provoz DubbleStacků? 😀

Vašek

Autor vizualizace zkrátka nebyl nikdy na českém nádraží. Podle toho vypadají „revitalizovaná“ nádraží.

milan

A dle typů a značek osobních aut, které u nádraží parkují to vypadá, že tvůrce vizualizace má takový plat, který si obyčejný člověk, který pak v těch vizualizacích pracuje, či je využívá jako cestují vydělá za celý rok.

O.K.

Nebo prostě jen autor vizualizace bere 3D modely, které jsou mu dostupné, popř. je má již koupené. Ono je to totiž nakonec jedno, jestli je tam audi nebo žigulík. Jde o to, nastínit, jak taková situace bude prostě vypadat „zabydlená“ lidmi, auty atd. A většina lidí si prostě dovede představit, že tam ve skutečnosti tolik audin a porscháků stát nebude. To samé s těmi vlaky. I když i mě přijdou úsměvné různé kombinace sovětských ChS4 a TGV na vizualizacích Smíchova, těžko z toho vyvozovat cokoliv o autorovi vizualizace. Možná jen jako většina cestujících ve vlaku vnímá hlavně spíš ten vagon… Číst vice »

Hara_Pes

Je to tak, já taky když dělám např model křižovatky do školy, tak tam dám americký MTL, protože je zrovna k dispozici a nesháním na netu a nestahuju kvůli tomu Karosu. Nechápu proč někomu tyhle věci vadí.

Pavel

Nikoho nezajímá, kdo je podnikatel Benýšek na konci přepisu tiskové zprávy?
Tak prosím: https://www.idnes.cz/wiki/ekonomika/richard-benysek.K456360.
Jinak jesti Vás zajímá o co v Prostějově jde, podívejte se na: https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/mistni-nadrazi-depo-prostejov-demolice-historie.A200305_537376_olomouc-zpravy_dik

Dáda

Mne ne.

bkp

V případech, kdy je potřeba nová budova na nádraží takovéhoto významu, si klidně dovedu představit řešení s velmi širokým poloostrovním nástupištěm vybaveným menší budovou uprostřed a technologickou budovou někde vedle kolejiště.

em1

Bohužel to ale znamená vždy přecházení dopravní koleje, což je špatně. Ledaže by byl přístup mimoúrovňový. Což je tady naprostá blbost.

em1

Po rekonstrukci kolejiště zde budou dvě nástupišťní hrany. Žádný vlak zde zřejmě nebude končit/začínat – vše pojede logicky na hl.n. Stanice bude dálkově řízená, tudíž žádný zaměstnanec Správy železnic. Je otázka zda zde bude vůbec pokladna dopravce. Pokud ano, jak dlouho bude otevřena. Takže se může stát, že pokladna se nakonec zavře a čekárna (vytápěné prostory) se kvůli vandalismu zavře a cestující bude čekat venku na dešti. To je bohužel běžná realita v ČR. Takže navrhuji udělat kvalitní velký přístřešek a ušetřené mil. smysluplně investovat jinde. Pokud to SŽ vůbec umí.

Marek

že tam nebude později ani pokladna je celkem pravděpodobné. Dnes už není pokladna ani na Vídeňském nádraží FJB…

Modré zábradlí

Malá poznámka k poslednímu odstavci: to depo už je zbourané.

Přemek

Teď jsem koukl na mapy.cz a vidím, že na místním nádraží je budova větší než na hlavním. Takže bez milosti zbourat a k jednokolejce jen přístřešek se sociálním, více opravdu není třeba.

ušatá

Ty budovy, které tam jsou jde vždy využít. Proč tedy vyhazovat peníze za demolici a pak v polích stavět nové „potřebné“ stavby za další peníze a za materiál, který je nutné vyrobit, dopravit a tím poškozovat nadále přírodu, krajinu. To nás stojí podstatně víc, ale kdo by to počítal, že? Tady jde přeci o jiné a hlavně soukromé kšefty. Stačí už ta absurdita, jak se zbouraly kvalitní a velké budovy oděvních závodů Prostějov (namísto jejich využití pro jakoukoliv výrobu, služby) a místo nich tam budou snad rodinné domky, ale textil, oblečení, roušky a já nevímco, se bude dovážet!

Honza Gajdoš

Jo a víš kolik se tam v zimě protopilo v těch našich kvalitních a hlavně nesmyslně vysokých barácích. veškerá doprava vertikální, taky levná a rychlá záležitost. Kdyby se to hodilo z výrobě čehokoliv na čem se dá vydělat, tak to někdo určitě koupil. Tak to vzal Vejrosta jen kvůli oceli, hliníku, mědi a pozemkům

Pavel

Zbouráme 150 let starý barák, protože je starý a nevyhovující a nahradíme ho koncepčně 150 let starým barákem.

Martin z Moravy

Taky si říkám, středy měst vybourat, v takových barácích se drží plíseň, vlhko a nemoci.

Přemek

Prostějov má své bohaté obyvatele. Když tolik chtějí zachraňovat draze to, co šlo levně průběžně udržovat, měli by přispět. Pravděpodobně to ale je právě těmto šumák. Neznám historii ani stav budovy, je mohutná, ale vpravdě nepůsobí architelkonicky a již vůbec ne funkčně zajímavě a hodnotně.

Kodl

Proc ne az 2033-34? To je smesne jak se v CR uskutecnuje zalostne malo tak potrebnych investic do infrastruktury. Nadale se propadame niz a niz v Evropskem zebricku modernich zemi a stavame se vic a vic skanzenem.

Přemek

Místo hraní finančních her bychom měli finacovat rekonstrukce a kde se to nevyplatí, tak novou infrastrukturu. Peněz je ulitých mezi místními oligarchy habaděj. Já mít deset melounů tak dám půl na cokoli, co poslouží všem a také mně.

Kajman

To bych chtěl vidět.

Ketchup1970

Větší procentuální podíl lidí s názory jako Přemek nás posune směrem ke Švýcarsku , avšak pokud je podíl lidí jako vy dominantní tak nás to sune k Ukrajině a Burkině Faso .

K.S.

Obávám se že posun k Ukrajině již započal a je téměř nezastavitelný, neb současný stav společnosti a státní regulace spíš signalizuje že by akčnější měli jít za kopečky.

...

No a právě pro tento způsob uvažování těch 10M nemáte a nikdy mít nebudete.

ušatá

A to je právě to hodně smutné.

K.S.

Bohužel, ale to je dáno tím jaká aktuálně vládne atmosféra ve společnosti, řekněme že je silně regresivní ani ne konzervativní, ale doslova regresivní. Teď bychom asi potřebovali opravdu masivní investice do toho co už máme (potřebujeme řešit Třebovsko, Ferdinandku z Přerova do Bohumína (minimálně 3.TK), výjezdy z Prahy+S-bahn a rekonstrukce rychlíkových tratí a koridorů + plná peronizace na nich. Potřebujeme posunout energetiku k moderním technologiím, bez ohledu na to jestli jste příznivec jádra, plynu, uhlí, nebo solárů, vytáčet proud na 50-70 let starých strojích je v případě parních elektráren na pováženou. I plánovaná JE bude mít asi dost děsivé dopady,… Číst vice »

Kubrt

Doufám, že ty další „možné budoucí podoby“ nádražní budovy budou architektonicky ambicióznější, než ta ukázaná imitace venkovského nádraží z roku 1890. Aby pak těsně poválečná budova hlavního nádraží nepůsobila mladším dojmem, než novostavba z roku 2024.

Marek

když oni nechtějí dráždit příznivce tradiční architektury 😀

Tady na Moravě

To je neco jako priznivce tradicni ceske rodiny? Trikrat rozvedeny a triko ortel? 😀

Přemek

Kolik asi těch vícekrát rozvedených chodí na Ortely…

Zlámalík

V tom případě jsou tady drážní normálie, stačí zvolit typ dle typu stanice a stavět.

em1

A je tam vůbec potřeba nějaká výpravní budova? Nestačil by jen dostatečně velký přístřešek?

ušatá

A co tak jen sypané nástupiště? Před deštěm si každý vezme deštník a ve větru se zocelí, na sluníčku opálí.

Luděk S.

Já bych zopakoval, ten fenomenální úspěch z ÚnO!

Van Houten

Toto je ve městě, ne v poli.

Standa

To je sarkasmus. ne upřímnost 🙂

Van Houten

Děkujeme kapitáne Zřejmý.

Luděk S.

To byl, ostatně jako vždy, fenomenální šotoúspech!

Jiný Petr

Jestli tam budou jezdit americké kontejnerové vozy jako na ilustraci, tak to bude bomba. 🙂

K.S.

Jsou vůbec přechodné na UIC? O kolik vlastně nevychází jejich double stacked pod naše dráty?

K.S.

O dva metry, jak se dívám. 🙁

Kubrt

Potřebná výška pro dva kontejnery nad sebou je dle https://en.wikipedia.org/wiki/Double-stack_rail_transport 5.54-6.15 m, výška trolejového drátu je u nás 5.1-6 m, takže nižší kontejnery v místech s vyšší trolejí by projely 🙂 Samozřejmě bude problém s šířkou průjezdného profilu…

Dušan

To by tam asi projelo dost obtížně, ale jinak na trati je vyhlášen „koridorový“ kód profilu P/C 80/410 – viz
https://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/KD.pdf
, takže lze ložit kontejnery a sil. návěsy až do celkové rohové výšky 4,43 m (při šířce max. 5,55 cm) nebo 3,77 m (při šířce max. 3,77 m). Takže třeba 4 metry vysoký silniční návěs na voze řady Sdgnss (= výška kapsy nad TK 0,277 m) projede ještě s rezervou 0,153 m:-))

Dušan

OPRAVA: …až do celkové rohové výšky 4,43 m (při šířce max. 2,55 cm) nebo 3,77 m (při šířce max. 2,60 m).

Zlámalík

No a máme elektrifikovanou intermodální dopravu vyřešenou 😀

Dominik

Mimochodem, když už, tak výška trolejového drátu může být u nás 4,90/4,95 – 6,30 a základ je 5,50 m.

Robert

Jestli se bude opravdu bourat, tak jen doufám, že zmínka o podobě budoucí budovy je pravdivá. Aby z toho nebyly druhé Řetenice.