Prostějov kvůli špatnému stavu nechá zbourat budovy bývalého depa

Prostějov - místní nádraží. Pramen: Youtube.comProstějov - místní nádraží. Pramen: Youtube.com

Prostějovská radnice nechá zbourat budovy bývalého lokomotivního depa v areálu stanice Prostějov-místní nádraží. Nemovitosti jsou podle města ve špatném technickém

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
czhunter

Jak řekl LeCorbusier, dům je jen „stroj na bydlení“ (v případě depa „stroj na ošetřování lokomotiv“).
Pokud přestane být užitečný, a není nijak vzácný (pochybuju, že prostějovské depo je něco jako Svatý Vít), je vhodné ho odstranit, zbourat, vyčistit krajinu od něčeho už nadbytečného, co kdysi nějakou funkci mělo, ale dávno pozbylo.
Jinak budeme akorát všude zavaleni nepotřebným šrotem.

Alex

Inu to jsou dlouhodobé výsledky precizní a kvalitní péče národního dopravce a jeho právních nástupců.

Ušatá

Nechápu, jak je možné, že v tomto státě se jen ničí a likviduje. To snad začíná být národní tradice? Neměl by tu demolici nebo spíše opravu zaplatit ten, kdo to zchátrání zapříčinil? Třeba by už konečně k takovým situacím přestalo docházet.

Bardotka

Není pro to využití.
Budete opravovat dům, který nepotřebujete?

Ušatá

Podle koho? A je to pravda nebo jen pohodlnost a nezatěžovat si hlavu povinnostmi?

Ketas

Nádražíčko pěkné, ale prostorově dost náročné na počet cestujících. A depo?! Proč mu nehledali využití včas!? Teď už je to ruina. Ale klidně tam šlo opravovat třeba nákladní vozy. Pod střechou v dobrých podmínkách. Někde se to dělá pod širým nebem!

Chytrý za 2

Okolí našich tratí hyzdí množství zchátralých nebo úplně zdevastovaných staveb. Parádu SŽ a ani městům či obcím nedělají a oprava nemá smysl. Někdy je pohled z vlaku na ně smutnou až tristní podívanou. Proto by měly co nejrychleji zmizet. Některé pro bydlení vhodné objekty měly být už dávno prodány soukromníkům, kteří by se o ně postarali lépe než stát.

xyz

Dávno nevyužívané depo i nádražní budova. I ta kolej by tam postačila jen jedna (namísto stanice mít pouze nácestnou zastávku; i tak mezi žst. Prostějov hl. n. a žst. Kostelec na Hané je vzdálenost jen 7 km, což pro jeden mezistaniční úsek postačí). Celého prostoru by se mohlo dát využít efektivněji co do nové výstavby, s jen menší přilehlou železniční zastávkou.

Vašek

Jedna kolej by teda nestačila. Občas tam stojí náklad a jiné vlaky. A co tam proboha chcete stavět? Na jedné straně místo depa město plánuje nejspíš parkoviště a zbylý prostor moc vhodný co se prostorového uspořádání týče není.

Ušatá

A jak to jde dohromady s potřebou dostat i více nákladní dopravy na koleje a zajistit i výrobu dalších věcí u nás, aby se nemuselo vše dovážet? Prostory k tomu jsou např. i zde. Jen strategicky myslet a koncipovat. Opravdu je to tu jako Banánistán

Pavel

Takže město zbourá za 1 mega komplex lokomotivního depa a SŽdc, bourá malá nadražíčka za 5 mega a více? Není to na nějakou dobrou investigativní reportáž, pánové?

Martin z Moravy

No to teda neee. Petice, honem!

Poudy

Bourat se bude především kvůli komunitě která si toto depo zvolila před mnoha lety za svůj domov, rozumím tomu že se to radnici nelíbí ale to lidé se jen přestěhují jinam.

Mirvald

Zbourat lze snadno a rychle, ale postavit nové depo, to trvá. Kde budou vozidla parkovat? Je v Prostějově i jiné depo, kam by se mohla uchýlit?

Aljašský pes

Co by jste chtěl aby v Prostějově parkovalo? Osobní vlaky které Prostějovem většinou jen projíždí jsou v režii depa Olomouc, stejně tak rychlíky Bouzov pak v režiji Brna. No a kvůli jednomu motoráčku pendlujícímu do Dzbelu se podobná depa nevyplatí udržovat ani jako garáže. Stejně tak nákladní dopravu v tomto kraji drží jen dřevo a pila Ptení. Časy kdy manipuláky vozily zásilky uhlí, cukrovku, brambory, nebo hnojiva pro JZD a v každé osmé stanici byla staniční záloha jsou bohužel také nenávratně minulostí.

Vašek

Zapomněl jste na přepravu Mattoni do Stichovic přes Kostelec na Hané.
Jinak depo je tam opravdu zbytečné. Naposledy fungovalo kolem roku 2004.

Mirvald

A vlaky do Litovle a Červenky?

Aljašský pes

Ze Senic na Hané dobře napojené na Olomouc.

Ušatá

Vše jednou skončí i ty přesuny dopravy na silnici. A pak náprava bude podstatně dražší než to dát do pořádku dnes.

Aljašský pes

Ano a vrátíme se i k vozidlům mnohem více náročným na zbrojení, opravy a údržbu kvůli kterým byly podobné dílny stavěny. Stejně tak železnice zase začne zaměstnávat pomocníky strojvedoucích, topiče, x staničních dělníků a mazačů, nižší, vyšší a vrchní dozorčí a a všemožné ostatní více méně zaniklé profese, aby se využily byty v rozlehlých poloopuštěných budovách. Vývoji se prostě zabránit nedá.

Jiří Kocurek

Zbourat a postavit nové vyjde častokrát levněji i rychleji než rekonstruovat staré. Obzvlášť, když je nutno vyměnit nosné konstrukce. A dělat to po částech, aby to nevypadalo jako varianta první.
No a ty budovy už mnoho let jako depo neslouží. Depo je v Olomouci. Tam snad kvalitní stroj dojede a ještě může udělat první ranní a poslední večerní spoj. Mezi Prostějovem (43 tis. obyvatel) a Olomoucí to smysl dává.

Spravedlnost

Pryc s tim co nejrychleji.

Ušatá

Nemluvíte náhodou o sobě?

PetrB

Poslední dobou se nám nějak rozjíždí samá demolice. Mimochodem, ikdyž to sem úplně nepatří, i části stanice Úpořiny na trati 131 Ústí n. L. – Bílina a 097 Řetenice/Teplice – Lovosice hrozí demolice.

Zdroj: https://www.idnes.cz/usti/zpravy/teplice-kocka-spolek-teplicke-kocky-verejni-sbirka.A200221_534531_usti-zpravy_pakr

M H

Ono je to celkem logické…postupně se řeší další a další nádražní budovy. A tak se dá očakávat, že některé bydou v příliš špatném stavu či bez potenciálu využití. Ono se dá očekávat, že demolic či přestaveb s cílem zmenšit budovu bude postupně přibývat…

noerf

PetrB: koukněte se, jaké stavby se dělali v devadesátých letech pro dálkové řízení tratě České Budějovice – Horní Dvoriště (dvoupodlažní objekty cca 12×8 m) a jaké stavby před cca 5 lety pro dálkové řízení České Budějovice – Volary (jednopodlažní stavby o půdorysu 4×4 m). A pokud nemá výpravní budova dnes jiné využití (bydlení, kanceláře, obchody), tak je demolice vzhledem ke stáří objektu a zejména jeho technickému stavu nejjednodušší řešení.

K.S.

Otázka jestli to nejjednodušší řešení je zvoleno první nebo poslední a jaká bude architektonická hodnota té náhrady. Technologická budova pro řízení provozu je trochu něco jiného než výpravní budova. Nahradit zděnou budovu kontejnery možné je, ale pokud vezmu v úvahu jak vypadala kontejnerová budova na Dolním, tak mít něco takového jako trvalé řešení prostě nejde a je to hnus. Jsem si jistý že SŽ má dost kapacit a prostředků k tomu aby si nechala udělat, tak jako před sto lety bylo běžné, sadu typových budov, a ty stavěla místo zbořených nádraží. Pokud to bude provedeno na principu RD, tak se… Číst vice »

noerf

Jenže dneska je styl na menších nádražích technologická budova a přístřešek na nástupišti.
Vzhledem k rušení výpravčich (dálkové řízení), pokladen v podstatě není nikdo, kdo by se staral o denni provoz prostoru pro cestující (otevření čekárny, úklid, atd.). Pak hrozí, že nádraží dopadnou jako v Čimelicich (zabedněné všechna okna jako zabezpečení proti vandalům, objekt prázdný).

Cestovatel

noerf: ach ta TRAGICKÁ neznalost češtiny – při čtení textu v závorce se mi otvírá kudla v kapse..

Ušatá

A to je dobře? Abychom se neušetřili k smrti. Na druhé straně se staví, kde se dá i nesmyslný nový stavební zákon to sleduje. Ale hlavně tam, kde se to nehodí, kde je volná krajina, zemědělská půda atd. A to je prostě tragedie.