Propojení tramvajových tratí na severu Brna se přiblížilo, stavba má začít v roce 2024

Merhautova ulice v Brně. Pramen: Město BrnoMerhautova ulice v Brně. Pramen: Město Brno

Před stavbou samotné trati by měl být v roce 2023 zrekonstruován most přes železniční trať na Seifertově ulici.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vitekcz

Že by se konečně využili koleje položené do vozovky při stavbě Husovického tunelu kolem roku 1998? Super.
Nebo je vytrhají a dají nové?

robert

Asi před rokem jsem dostal plány na tuto trať. Dost se mi nelíbilo vedení cyklopruhů na té křižovatce, tak doufám, že záměr přepracovali. Jinak je to vynikající nápad, který z hlediska dopravního inženýrství podporuju.

Kleist

Jsou plány dostupné na internetu ?

robert

Měly by být, je to veřejná zakázka. Zkusím pohledat zítra.

Vojta

Přinejmenším něco bylo vidět v dokumentaci EIA
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_JHM1509?lang=cs

robert

Je někde nějaký server pro všechny veřejné zakázky? Našel jsem jich asi pět a nechce se mi to moc prohledávat.

Jirka

„Nově vznikne zastávka Provazníkova, která zajistí pohodlný přestup z trolejbusových linek 25 a 26.“ – nikoliv. Zastávka Provazníkova dávno existuje a je ve stejnojmenné ulici na trase trolejbusů kousek dál směrem do centra.
Vznikne nově zástávka Merhautova i na tramvajové trati, takže bude přestup na trolejbusy ve stejnojmenné zastávce trolejbusů/autobusů. Ostatně je to vidět i přímo na mapce v článku.

robert

Pro tramvaje žádná taková zastávka neexistuje, jinak by se v rámci přestupu mezi tramvají a trolejbusem nepsalo.

Petr

V Brně a obecně v českých městech se staví strašně málo tramvajových tratí
Bydlím ve druhém největším městě Polska v Krakově (800 000 obyvatel), a zde se staví nebo připravují ke stavbě mnoho km tramvajových tratí. Aktuálně se staví jedna 5,5 kilometrová trať, jedna 2,5 km trať, a jedna 5 kilometrová trať.

robert

Ty jsi Polák?
Obecně mi přijde, že tramvaje by mohly být ve více polských městech. Naprosto nechápu redukci tratí v GOP.

dizgrafyq

Vzhledem k velikosti Krakova je jejich tramvajová síť celkem poddimenzovaná, takže masivní investice do tramvají jsou jen logické. Stačí jen porovnání s Brnem – 370tis ob/70 km tratí vs. 780tis ob/97 km tratí.

Cementárna Maloměřice

Možná je menší/kratší, ale je lépe oddělená od ostatní dopravy a tedy plynulejší a spolehlivější. A existuje tam v Brně věc neznámá: cyklistická infrastruktura.

Jiří Kocurek

Kde to oddělit šlo, tam to oddělené je. Uprostřed města jedině zatunelovat šalinu pod zem, probourávat uliční fronty, to nikdo dělat nebude.
Snad jen osmicku mimo Táborskou ul. do souběhu s Olomouckou a Ostravskou.

M19

A přerušit přestupní vazby? Ne, proč?

Jiří Kocurek

Vždyť píšu jedině, nikoliv jednoznačně.

Že by podzemní stanice (např. kdysi se plánovala Česká) znamenala horší dostupnost šaliny, to je bez debaty.
Případný SJKD ve vlakové verzi je zcela jiná věc, nikoliv pouliční dráha.

Jiří Kocurek

Mno Brno, ta síť už vede i do sousedního města, takže nějaký masivní rozvoj? Do Kuřimi jezdí eSko, max. ten kousek do Řečkovic. Soběšice jsou malé, Bílovice taky, navíc maí vlak, za Líšní je les a k letišti netřeba. Chrlice mají vlak a jsou docela malé, Modřice už jsem uvedl na začátku, Bosonohy jsou malé, Kohoutovice mají trolejbus. Tahat šalinu až do Žebětína?

M19

Prodloužení šaliny na Kamechy a posléze eventuálně do Žebětína je v plánu. Šalina do Řečkovic jezdí, prodloužit by se dala tak do Ivanovic (kde ji tam ukončit? u Globusu?, České a města Kuřim (jezdí vlak a autobusy). Jakž tak nějaký smysl by mělo prodloužení z Komárova do Tuřan, ale to by bylo tak investičně drahé, že pochybuji o nějaké smysluplnosti, byť autobusy jezdí ve špičku plné, navíc by zde bylo křížení s elektrifikovanou tratí. Líšeň by se dala za velmi velmi draho protáhnout do Mariánského údolí. Ale ta vynaložená investice, by zřejmě neobstála v jakémkoliv hodnocení. Z Juliánova by se… Číst vice »

Jiří Kocurek

No dobře to jsou kousky. Nic z toho by nemělo 5,5 km, jako v tom Krakově, který je dáván za vzor.

Kuřim, to by byla meziměstká trať, kus by nebyl v Brně. Vcelku pochybuju o tom, že se Kuřim chce stát městskou částí do deseti let. https://mapy.cz/s/cagemelavo

Tomáš Gottschalk

Ze Stránské skaly ma Holzovu to není úplně kousek, navíc se jedná o pouhou obnovu již existující štreky.Ze Starky do Obřan kdysi šalina tay jezdila, prostor pro návrat se vytvoří po zprovoznění Tomkova nám. a Rokytovy. Takže by vlastně ke štěstí stačilo znovu postavit to, co už v minulosti fungovalo plus mne ještě napadá prodloužení z Komárova k Avionu, kde by mohl být smysluplný přestupní terminál.

Cracatit

Jen taková drobná oprava. Trasa devítky je sice podél třídy generála Píky, ale napojení je na Halasově náměstí a smyčka se jmenuje Čertova rokle. Tak si to v článku opravte, prosím. Že ty názvy ulic nesedí možná ani v nějaké dokumentaci, bych zrovna nebral za vodítko.

M19

Jen taková drobná oprava. Názvy ulic sedí, k propojení má dojít přesně tam, kde je v článku popsáno, nikoliv ve smyčce, ani na Halasově náměstí. Tak se jmenuje jen zastávka, jež je umístěna již na ulici Okružní, po ní ovšem nevede radiála. To, že ty názvy ulic nesedí podle názvů zastávek, bych nebral jako vodítko.

Ondřej Holub

Oprava toho mostu vypadá jako další šance na nějakou výluku na lince S3. Už se „těším“.

Jiří Kocurek

Chtělo by to předělat rovnou i ten kruháč/nekruháč.

Ondra

Tak ono to asi prostě bez předělání toho místa nepůjde, ne?

Jiří Kocurek

V to doufám!

Martin

Ten „kruháč“ přijde zaplaťpánbůh zrušit a má tu snad vzniknout klasická T křižovatka.

M19

Pro redakci (Jan Šindelář) : Nemá se ta nová zastávka jmenovat spíše Merhautova, než Provazníkova jak je uvedeno v článku? Hezký večer přeji.

Tomáš Gottschalk

Určitě ne, Merhautova se táhne od dětskýho špitálu po stávající konečnou Štefáikova (kdysi Fučíkova) čtvrť, takže by název zastávky byl matoucí. Provazníkova v místech zastávky Merhautovu kříží. Kdysi už tam zastávka byla, ale pak někdo usoudil, že je moc blízko jak Venhudovy, tak konečné a zrušil ji.No a nedávno se na ceé křižovatce v rámci rekonstrukce Merhautovy opravil povrch, tak ho z principu zase rozmlátí? Jinak most přes 250 se pouze opraví, aby unesl TT, ale nerozšíří, protože projednávání nového mostu by zabralo další desetiletí. Snad ještě půjdou použít koleje mezi konečnou ŠČ a Porgesovou. Poznámka pro redakci – momentálně… Číst vice »

robert

Mně se linka 7 líbí, dává mi větší smysl než 11.

M19

Určitě ne, když se nejbližší zastávka trolejbusu/autobusu u nově budované zastávky jmenuje Merhautova a zastávka Provazníkova je zcela jinde? Ostatně i dle v článku uveřejněné mapky se má zastávka jmenovat Merhautova. Matoucí je pouze vaše vyjádření.

Tomáš Gottschalk

Nazvat zastávku Merhautova je blbost, když se ta ulice táhne až ke kinderšpitálu. Když ž tak Hansmannova.

robert

Vůbec se mi nelíbí pojmenovávat zastávky po hlavních ulicích. V Praze se taky žádná zastávka nejmenuje Plzeňská nebo Vinohradská na těch ulicích. V Plzni k tomu vydali velice solidní manuál. Aplikoval bych ho i tady.

M19

V Brně se tak obvykle pojmenovávají zastávky v místech křížení více linek, resp. více druhů dopravy. Výjimka je snad jen Sportovní, kde zastávka leží u sportovišť na této ulici, i když je samotná ulice delší a jezdí po ní jen autobus. Takže jistý „manuál“ to ctí.

robert

To si právě moc nemyslím.

M19

Fakt? Stejně jako Štefánikova, Sportovním Úvoz? Takže se nemá jmenovat po nejbližší přestupní zastávce, která se jmenuje Merhautova? Bude se jmenovat po té vzdálenější, která se také táhne od Husovického tunelu až k arboretu? Víte vůbec kde to má být a kde leží Brno? Věcné argumenty nahrazujete arogancí. Nic víc, nic míň. Hansmannova na Merhautovu neústí, spojovací chodník není vyústění. Navrhujete krásný způsob matení cestujících. Vy na té ulici bydlíte, že tak strašně toužíte po změně?

Tomáš Gottschalk

Jasně, takže tu zastávku pojmenujeme po uici, která se táhne od Kinderšpitálu po Nádraží Lesná?!!! Štefánikova se jmenuje zastávka a67 na Domažlické, ale žádná zastávka d1 a d6, které po Štefánikově jezdí. Zastávka d25 a 26 pod Špénou se jmenuje Tvrdého a ne Úvoz. Pokud se zastávka jmenuje podle nějaké ulice, používá se jméno té boční. Že Hansmannova neústí do Merhautovy je dost směšný argument – pojmenování zastávek neslouží pro motoristy, kteří se v MHD nevyskytují, ale právě pro cestující, ze kterých se po vysotupení stávají chodci.

M19

Děkuji za krásnou ukázku demagogie. Jak poznáte u zastávky Štefánikova, v které části Stefánikovi je křížení s nějakou ulicí (a jak pozná běžný nepravidelný cestující, že se jedná zrovna o ulici Domažlickou)? Zastávek na ulici Úvoz je více (Čápkova, Úvoz, Tvrdého). Tvrdého je pod čím? Pod Špilasem myslíte? Oficiálně je to Špilberk. Zastávka Úvoz je na křížení ulic Úvoz a Údolní, křížení linek 4 a 25,26. Tedy stejná situace jako u budoucí zastávky na lince 5. Křížení ulice Merhautovi s Provazníkovou na křížení s trolejbusovými linkami 25,26. Zastávka Merhautova pro trolejbusuy již existuje a je na ulici Provazníkova, na stejné… Číst vice »

PavelV

Nevíte někdo, jak je na tom případně prodloužení na sever po Seifertově k Okružní? V územním plánu rezerva je a před několika lety se o tom mluvilo, ale nezachytil jsem žádný posun

Vendelin

Vedení městské části Lesná stavbu trati bojkotuje, tak se postaví aspoň toto propojení.

M19

Městská část Lesná v Brně neexistuje. Lesná je součástí městské části Brno-sever. Hlavním důvodem proč se nestaví trať na Haškovu je krom financí nesplnění hlukových limitů.

Ondra

To je škoda, protože vést TT na Haškovu by mělo větší smysl

M19

Smysl mají podle mě obě prodloužení, nic krom financí a o něch hlukových limitů nebrání prodloužení na Haškovu od skoro kruháče nahoru.

9Tr

kdyby alespoň trolejbus…

SYN

Jako odkud, odbočkou z Provazníkovy??
Pokud holt šalina moc hlučí, zůstane současný stav, no.

Ondra K.

Kdepak, tím hlavním důvodem je nejvyšší vedení MČ Brno-sever, které proti tramvajové trati soustavně dlouhé roky bojuje a místo ní by nejradši protáhli autobusovou linku 46 k Janáčkovu divadlu.

Ondra K.

Navržené trasování po ul Okružní na Halasovo náměstí je v podstatě důsledek toho odporu.

M19

A proto se počítá i nadále s prodloužením na Haškovu. Opravdu blábolíte, zkuste si aspoň prohlédnout tu mapku. Tahle varianta je navržena právě z důvodu problémům s hlukem na připravované trase až na Haškovu.

M19

Jasně, až na to, že takovou moc městské části nemají. Na to jste ostatně přišel jak? Vedení MČ se za ty roky prostřídalo a všichni chtějí prodloužit něco, co bylo zrušeno před více než dvacetilety? Nesmysl.

Pavel Skládaný

Cítí se ti lidé duševně zdraví? (tedy pokud nejde o kachnu, tomuhle nedokážu uvěřit).

Pavel Skládaný

Ještě že dnešní intenzivní autobusová doprava, kterou by tramvaje nahradily, hlukové limity splňuje.

robert

Jaké má k tomu důvody?

M19

Žádné, je to JPP.

Ondra K.

Viz třeba článek z roku 2016, kde je citován přímo starosta severu Maleček: https://www.archiweb.cz/n/domaci/brno-leta-uvazuje-o-tramvaji-na-lesnou-mestska-cast-ji-odmitla

M19

Malecek před tím ani potom starostou již nebyl. Zkuste jinou dezinterpretaci.

Jan Dobiáš
Pavel Skládaný

Jestli je to pravda, pak je to dosti šokující. „Prodloužení tramvaje na Lesnou“ pro selský rozum znamená prodloužení až na sever na Haškovu resp. Seifertovu tak, aby sídliště Lesná bylo fakticky obslouženo tramvajovou dopravou celé (resp. z podstatné části). To co z toho vzniká (pouze krátká propojka se druhou tratí na jihu a zachování stávající autobusové obsluhy), je kolosální trapas a podvod na lidi. Za tohle odpovědné politiky okamžitě vyrazit (zejména, je-li to v územním plánu).