Proměna Nelahozeveských tunelů má projektanta, zmizí úzké hrdlo

Přestavba by měla začít příští rok.
Proměnu Nelahozeveských tunelů zajistí pro Správu železnic projekčně společnost Sagasta. Vyhrála soutěž na zpracování projektové dokumentace pro rekonstrukci zdejších tří po sobě jdoucích tunelů a stavbu jednoho nového.
Vítězství Sagasty vyplývá z registru smluv. Hodnota zakázky je 33,67 milionu korun. Jde o dokumentaci pro společné povolení, geologický průzkum a stavební dozor. Na zakázce se budou podílet ještě společnosti Pragoprojekt a Amberg Engineering.
Úzké hrdlo v podobě nedostatečného profilu především pro nákladní vlaky představuje právě zmíněná trojice tunelů. V polovině 19. století vznikly jako jednokolejné. Dvě koleje zde vedou od roku 1942. V 70. a 80. letech se sice tunely provizorně upravovaly v rámci elektrifikace, šlo ale o nestandardní řešení. Je zde například mimořádně snížená trolej.
Řešením má být tunel nový, který povede paralelně s těmi starými a do kterého bude převedena jedna kolej stávající trati. Ve starých tunelech po úpravě zbude také jedna kolej. Délka nového tunelu bude 472 metrů.
Celkové investiční náklady celé akce schválené letos v srpnu centrální komisí ministerstva dopravy činí 1,9 miliardy korun. Stavět by se mělo v letech 2027 až 2029, celý úsek měří 1,6 kilometru.
Příprava se přitom vleče řadu let, Správa železnic chtěla původně zahrnout do modernizace i navazující úsek skrze Nelahozeves, kvůli silnému odporu místních ale projekt rozdělila a nyní se zaměřuje jen na tunely.