Proměna nádraží na Smíchově má stavební povolení, koleje pro zázemí RegioJetu začnou mizet na konci léta

Podoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnic

Hlavní práce na modernizaci stanice začnou příští rok.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Konečně se developeři dočkali a jejich bohaté investice do korupce pro získání původního smíchovského nádraží se zhodnotí. Snad to bude uděláno tak, aby to byl pro železnici alespoň trochu přínos.

DavidS

Proč tam vlastně není instalace ETCS, ale jenom příprava? Jaký má dopad dodatečná instalace, když to bude připravené, na provoz?

Tomáš Záruba

Bylo by mozna fajn venovat extra clanek otazce, proc ne(?)lze provizorne napojit Zvahov do osobniho. A mozna jeste zajimaveji, proc pres nutnost okamzite likvidace spolecneho lze na jeho (?) miste ponechat sturc pro dvojitou uvrat. A jak to, ze to pujde (?) provizorne zabezpecit ve smichovske RZZ plus jak to cele (ne)bude funkcni pro ND.

Olcit

Dotaz na redakci. Jsem mimopražský, tak se v té lokalitě moc neorientuji.

Od kterého roku nebudu procházet skrz staveniště při cestě dálkovým vlakem s přestupem v Praha-Smíchov?

Přestup myslím varianty
vlak/vlak plus
vlak/DPP plus
vlak/dálkový bus po přestěhování dálkových busů z autobusáku „Na Knížecí“

A nebude se po pár letech v těsné blízkosti čekajících pasažérů znovu stavět?

Např. až skončí dotace na většinu sítě SŽDC, tak možná se SŽDC dostane k realizaci svého nového sídla (myslím ten dům, který teďka putuje k britským architektům) https://www.spravazeleznic.cz/centrala

Jarda

po zmodernizování to má být propojené se zmodernizovaným autobusákem, aspon podle vizualizace, mohli by se tam vrátit i dálkové spoje co jsou odkloněné až na střížkov.

Majkl

Was?

PepaM

Na Střížkov nyní jezdí (podle idos a schéma přestupního uzlu pid) akorát „dálkové“ linky 501400 a 500410 dopravce ČSAD Česká Lípa, které jezdí z Prahy směrem na Mělník, Jestřebí, Nový Bor, Cvikov a Varnsdorf, resp. Mělník, Doksy, Mimoň a Jablonné v Podještědí.
Nevím o tom, že by kdy jezdily na Smíchov, aby se tam mohly vrátit, a nevidím jediný důvod, proč by tam z tohoto směru jezdit měly (metrem to ze Střížkova na Smíchov je asi půl hodiny, autobusem ve špičce klidně 3/4 hodiny až hodina).
Nebo jaké jiné dálkové spoje máte na mysli?

Winchester1873

můžete jmenovat konkrétní linky ze směru jižní/západní Čechy které končí na Střížkově?

David

Líbí se mi, že jsou na vizualizacích lavičky (bez bodáků) a doufám, že tam budou i v reálu. Jen doufám, že to v rámci „opatřením proti bezdomovectví“ neodstraní či tam ty bodáky nedodají, bezdomovectví se musí řešit jinak.

Petr Novák

Takovéto lavičky, akorát v kovové variantě, jsou v Brně na Mendláku a moc sedět se na tom nedá. Takže bodáků netřeba, bezďáky odradí samotné lavičky tak jak jsou LOL

Ic540

Takže RJ by teoreticky po přesunu do Malešic mohl zastavovat po Hlavním nádraží i ve Vršovicích a třeba Edenu/Zahradním městě. Ne všichni se tak budou muset přepravovat až z či na Hlavní nádraží.

Nebude mu hrozit problém v případě kdyby se něco stalo s mostem na Výtoni.

Rozumím tomu správně?

Jiří Kocurek

Teoreticky by to tak být mohlo. Prakticky: https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S631700061.pdf

Jakub

Věděl by někdo, co se myslí posílení MHD? Že by tramvajová linka 21 jezdila na Smíchovské nádraží místo do Radlic?

Olcit

Doplním, že krom SZDC v lokalitě staví i developer. Původní parametry spolupráce ČD a developera z let 2004/2005 byly nahrazeny v 18.12.2019 novou smlouou, o které Nadační fond proti korupci mj. uvádí … cituji: „Vyplývá z ní, že smlouva MŮŽE také výrazně ZMĚNIT CHARAKTER předem PLÁNOVANÉHO PROJEKTU . Otázkou tedy je, zda vzhledem k předešlé absenci realizace, neměla proběhnout nová soutěž na soukromého partnera s nejlepším projektem, splňujícím aktualizované cíle Českých drah. (…) Nová smlouva také navozuje faktický stav, kdy SOUKROMÝ PARTNER SÁM URČÍ, KTERÉ POZEMKY na něj budou, za podmínek určených ve smlouvě, přepsány z majetku Českých drah.“ Tož… Číst vice »

David (Komi)

Proč pořad píšeš tak nesmyslně? Pleteš do sebe jablka a hrušky, a tvůj text nedává smysl. Píšeš, jako kdybys měl lobotomii, ale zároveň ses jí snažil zakrýt nějakým tvým „intelektuálním spojováním“ souvětí, a vět, které opravdu nedávají hlavu ani patu… Ty vole. Přečti si to po sobě a zkus mi udělat v normálním českém jazyce nějaký souhrn toho, cos napsal.

Olcit

Díky za z5 vazbu… Jsem to 2x přepisoval/zjednodušoval, aby to k přečtení. Ono už samotná podstata toho co se odehrálo je natolik složitá, že nechci něco poplést, abych to pak neodskákal u soudu. Víc info je v analýze Nadačního fondu proti korupci. Akorát jsem se tam nedočetl o patrně souvisejících záležitostech zejména za Babišovy vlády: – odvolání náměstka SŽDC a zrušení celé části SŽDC pro nakládání s majetkem, kterou řídil – kauza Amadeus Real – vliv Faltýnka/Schillerové (ANO), Foldyny (posléze Okamura), Řebíčka (patrně KSČ) a dalších tzv. „kluků co spolu mluví“ např. v souvislosti s Masaryčkou či současným brněnským nádražím… Číst vice »

Jirka

To si tedy Radim dava sakra na cas, kdyz si mysli, ze zazemi pro personal, uklid, jidlo atd. postavi behem nekolika mesicu…

Osobne si myslim, ze to opet nestihne a ze to zase odnesou hlavne jeho zamestnanci v provizornim prostredi…

A to uz pritom dostal Regiojet 1. vypoved z najmu ze strany CD jako majitele budov pred nekolika lety (videl jsem ji)…

Laborec425

Tak oni tihle namyšlení a nakokainovaný podnikatelé moc asi neřešej. A už vůbec ne svoje zaměstnance (rodina nadevše a čím víc aut a bazénů, tím líp) 🙂

Jiří Kocurek

https://zdopravy.cz/regiojet-zverejnil-detaily-k-planovanemu-depu-v-praze-zada-o-prvni-razitko-96247/

A jak jste se ho vy odboráři snažili vyšachovat, aby nezavazel provozem z vlečky.

Olcit

Jakože myslíte, že je sranda obstát na trhu proti nadnárodního FLIXu, který už spolkl spoustu dopravců?

A obstát proti dotované pasažérské ČD, která jezdí také Praha-Brno-Břeclav-Bratislava, akorát na rozdíl od RegioJetu pobírá ČD dotace?

Karl vB.

„…nakokainovaný…“
Máte na to důkazy, nebo to byl jen váš momentální výron?
Myslím, že se pohybujete na velmi tenkém ledě.

Jarda

r.i.p regiojet na smíchově :((

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Upřímně, viděl jste to tam někdy? Třeba z lávky?

Huh

No takova rumunská skládka, kde vede pár kolejí 🤭 Poletujíci odpadky, jeden popojíždéjící fekální vůz a nekolik vraků které byli dodávkami…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Velmi trefné.

Doctor

Vizualizace vyvedená, k realizaci daleko. Ale ať ta současná ostuda zmizí co nejrychleji !
A pokud zvítězí klika památkářů pražských a na Vyšehrad se hned tak nedostaneme, mohlo by se jmenovat Praha Smíchov – hlavní nádraží západ.
😁

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Bude tam krásná, památkově chráněná, lávka pro pěší.

Doctor

Nestrašte pane kolego, snad zvítězí zdravý rozum. Šturcového nádraží Smíchov bych se nechtěl dožít.
😉

Pako

Bohužel se ho zřejmě dožije 122 let starý železniční most.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pokud se rekonstrukce nádraží zvládne dřív než bude červený terčík na mostě.

Radim :-)

Trochu mimo téma, ale to pískovcové obložení vypadá jako Atatürkovo mauzoleum. Doufám, že v reálu to bude vyhlížel lépe. Jinak mi nová budova nepřipadá jako architektura, která bude umět hezky stárnout. Také jsem zvědav, jak dlouho bude trvat vybudování nové lávky. Kdo tudy chodí denně, bude asi skřípat zuby. Jinak je ale smíchovské nádraží děsná díra, tak snad to dobře dopadne.

Frantisek

Já hlavně nechápu, proč nejdříve neprodloužili podchod a nepostavili spojku od Jinonic. Je to v kolizi s navazujícími stavbami, nedá se to řešit jinak? Objížďka přes Knížecí či Lihovar (plus pro jednorázové mimopražské cesty přirážka 2 x 40 korun), stejně jako hoblování kolejiště v motoráku, mi přijdou být výrazem arogance vůči těm, kteří cestují nejšetrněji; aneb zisky stavebníků především. Možná se dočkáme i pár dalších aut… „Děsná díra“ to bude v případě neúdržby i v budoucnu.

bkv

proč nejdříve neprodloužili podchod a nepostavili spojku od Jinonic, aby je poté v rámci stavby zase zbourali…

Ryk Mat

Pískovcové obložení tam je od 50. let a je s celou původní socrealistickou budovou památkově chráněno. Jen dnes přes obludnou ocelovou přístavbu postavenou s metrem jaksi není vidět.

Facepalm

Socrealistickou?

jan v

Stávající nádraží bylo navrženo vynikajícím architektem tak aby stárnout relativn+ dokázalo. Bohužel při údržbě, jaké se mu za jeho života dostalo ani tato návrhová kvalita nedovedla nádraží zachránít. Je však nepochybné, že nový objekt bude na údržbu velmi nákladný. Snad ji provoz komerčníh prostor v nádražní budově dovede zaplatit a peníze nebudou odlity jinam.

libor

Se dost divím, že tady nebojuje spolek za starou prahu. Prostě předěláním zmizí kus historie. Vždyť Smíchov vždy byl takový svůj, taková hrozná díra, taková špína, úžasné místo na setkávání. To prostě nemůžou jen tak zničit. a co památkový ústav? nejde jen budovu, ale o celkový ráz místa… 😀

kuna

Už to nemá cenu. Zásadní Genius Loci Restaurace Oáza je dávno zrušená. Zůstaly jen vzpomínky na výlety do krasu, na kocoviny a na okradeného spolužáka…
Jde na mě sentiment 🙂

Frantisek

Však původní budova bude do nového celku bez větší újmy zakomponována. Ráz místa zničí leda ten strašidelně černý obal, možná ta změna ze světlého ještě ke všem nedorazila.

Jiří Kocurek

Stánek s párkem za 13 Kč nenávratně zmizí! My chceme separát s kečupem!

Facepalm

Ten zmizel už před lety.

Winchester1873

Vzhledem k tomu že NPÚ má co dělat aby ochránil to co už má, tak bych mu další soubor ruin nepřidával. Úspěch je prosadit, aby nové budovy neměly 16 pater. ( v rámci ochranného pásma MPR ). Nehledě na to, že NPÚ řeší stejné personální problémy jako železnice.

Milan

Není mi zcerla jasné zda se tato modernizace týká jen železniční infrastrukturuy, nebo začnou i práce na odbavovací hale a autobusovém nádraží. Předpokládám, že jsou to dvě(tři) různé stavby.

Juraj

Jsou to samostatné stavby (i různí investoři).
I samotný autobusový terminál je naplánován na tři etapy, na webu IPR k tomu je možná ještě prezentace.

bkv

V článku „Čtyřmiliardový projekt řeší celkovou rekonstrukci železniční stanice Praha-Smíchov v úseku od konce mostu přes Vltavu pod Vyšehradem po krajní výhybku berounské části stanice.. Správa železnic samostatně připravuje zbudování nové lávky přes kolejiště a opravu výpravní budovy… Hlavní město Praha pak připravuje výstavbu autobusového terminálu nad kolejištěm a parkoviště.Budova se měla opravovat už od roku 2019, Správa železnic ale práce odložila, neboť je chce koordinovat s postupem města. Všechny projekty by se měly realizovat zhruba ve stejnou dobu.“ A přesto se někdo zeptá „Není mi zcerla jasné zda se tato modernizace týká jen železniční infrastrukturuy, nebo začnou i práce… Číst vice »

Ondros

Tohle je výjimečný příklad větši dopravní stavby, kde šlo stavební řízení jak po drátkách. Žádná odvolání… Za mě je jen škoda, že se nerealizoval původní návrh s bílou konstrukcí a ikonickým velkým S do ulice.

Petr

Odvolání nebyla, protože nikomu rekonstrukce nevadí. Nezvýší se hluk ani zastínění.

Ondros

Máte pravdu, že to není stavba nijak kontroverzní, ale to jsem si myslel i u jiných staveb. Navíc v okolí stanice metra Smíchovské nádr. bylo společně se stavbou metra realizováno rozsáhle podzemní vodní dílo, kvůli kterému je v části této lokality stavební uzávěra.

Frantisek

Ikonu „S“ bych oželel, ale také mi ta světlá varianta přišla mnohem lepší než černá. Jak z hlediska estetické, tak i teplotní pohody.

Kuba2

Bude vyšehradské zhlaví připravené na trojkolejný most? Jestli má být začátek stavby na konci mostu, tak by asi součástí měly být tříkolejné mosty přes Nádražní a obě větve Strakonické plus rozšíření tělesa mezi nimi.
A co jižní zhlaví, bude aspoň příprava na rozplet do tunelu?

Radim

Připravovala to SŽ, takže tipuji že… ne? 😀

Márty

Z dřívějšího vyjádření by to mělo být připraveno i na Nové spojení II.

zdenek

Pod sebou jednou odkloní/rozkradou i pražský hrad.

JiriP

Hrad rozhradli ti, co z nej ted odtáhli.

Ondros

Relevantnost příspěvku nula 😃 Gratuluji a třeba někdo pošle klíčenku 😉

Ondřej

Ve článku se jednou píše, že demontáž lávky začne za měsíc a podruhé, že na podzim. Tak jak to bude?

Marcel Štancl

Že se nestydí ten kdo stavbu povolil! Ten Regiojet tam měl smysl.

noerf

Je fakt, že věci jako průjezdné koleje se v ČR jen tak nedočkáme. Co se týče vytrhání kolejí pro zázemí je to problematické do budoucnosti, nicméně v případě Regiojetu, pokud se mu podaří vybudovat depo v Měcholupech, tak budou Malešice efektivnější.

Marcel Štancl

Kdyby to bylo efektivnější tak RegioJet neomezuje vlaky na Jadran.

Původní Aleš

Ano, seřaďovací nádraží v širším centru hlavního velkoměsta má smysl! Že vy pláčete nad ztracenými uhelnými a jinými sklady v historických domech na Starém městě, co tam byly za komunistů? Co tam mají co dělat nějaké restaurace a obchody pro turisty!

Geralt

SŽ by takovéhle odstavné plochy (to platí i pro Bubny) neměla pustit, dokud nebude zbudována adekvátní náhrada.

Jirka Podolsky

Pozemky patri CD.A neni povinnost Spravy zekeznic,aby budovala zazemi pro dopravce-to je jejich povinnost.CD nechaly RJ na Smichove,kdyz nebylo jine vyuziti pro odstavne koleje.RJ si to mohl koupit.

Bram

Regiojet si ty pozemky nemohl koupit ani omylem. Protože ČD jsou smluvně zavázány, že tyto pozemky prodají pouze Sekyrovi. Prostě klasické drážní šméčko.

Geralt

Tak je nemuseli Regiojetu prodat, ale na 99 let pronajmout.

Bram

ČD má smlouvu s developerem, že mu tyto pozemky v případě jeho zájmu prodá. Nemůže je prodat nikomu jinému a Regiojetu by je mohly pronajmout jen do doby, dokud by je nechtěl odkoupit developer. A ta doba již nastala.

Huh

Stejně jako okradačka pozemků okolo Masaryčky… Za par šušnů pořídit ve společném podniku který dělá mlhu aby se v tom nikdo nevyznal. Pak postavit skleněné krabice a za miliardy prodat…

Jan T.

Bohužel všechny areály větších nádraží byly prodány za hubičku už před dlouhou dobou. Smíchov, Žižkov, Bubny…

Frantisek

Orientace města na služby pro turisty, skvělá to vize. A že by třeba sloužilo obyčejnému životu, přiměřené práci, nic? Nemusejí to být uhelné sklady, ale nějaký přísun materiálu bude potřeba vždy, a že ho nebude málo. Sklady pro přilehlé obchody, služby, výrobny… Nemusí to být na Smíchově, ale náhrada alespoň na okraji města by být měla, ne moc daleko a rozhodně ne jen při silnici.

Jiří Kocurek

Jasně, pojedeme s rudlem pro tašky na střechu.

Winchester1873

Nechtěl bych být v situaci Regiojeu, ale věděli to minimálně od 2012-13. Neustálým oddalováním s nimi byla velká trpělivost.

Oldřich Sládek

Marceli, tohle se připravuje v podstatě od devadesátých let. Nehodnotím podstatu smlouvy mezi ČD a Sekyra Group, ale RegioJet věděl, že je tam dočasně.

Jiná věc je vyřešení celého smichovského nádraží a tam si troufám tvrdit, že se úplně nepovedlo.

DavidS

Stydět se za to, že místo odstavných kolejí pro RJ vyroste na dohled od centra Prahy nová čtvrť? Prý „měl smysl“ :-D. Jak někdo může zbourat ukázkový brownfield a dát mu budoucnost? Úplný vrchol…

Frantisek

A ta nová čtvrť bude zásobována jak, když nádraží obecně zredukujete, aniž byste někde dál měl připravenou náhradu? Zase jako obvykle halami v polích u dálnic a překládku do dodávek jen z kamionů, že. Budoucnost by měla kromě bydlení nabídnout i zaměstnání včetně drobné výroby…

DavidS

A teď to nádraží snad slouží k zásobování okolí? To si místní obchody mají nechávat vozit zboží vlakem? Tuhle úvahu myslíte vážně?

Navíc jsou to koleje využívané pro odstavené vlaky RJ. Jejich zrušením se zásobování, sklady u dálnice apod vůbec nezmění.

Co se týče zaměstnání, tak ty budovy budou mít partery, část bude zabírat administrativní plocha a třeba ČS tam chce přenést své sídlo.

dantex

jojo, třeba pivo z Popovic by se mohlo do hospod na Smíchově vozit vlakem

MaT

Nebylo by lepší hospody na Smíchově napojit nějakým „pivovodem“ rovnou na místní pivovar? 🙂

Frantisek

Při omezené kapacitě úseku přes Vyšehrad (tři koleje Nuselským údolím, ale beze spojek takových, aby šlo ze všech jet na hlavní a možná i ze dvou do Vršovic) a současném požadavku na krátké osobní vlaky v krátkých intervalech spíše nic moc přítěž.