Proměna nádraží na Smíchově má stavební povolení, koleje pro zázemí RegioJetu začnou mizet na konci léta
Hlavní práce na modernizaci stanice začnou příští rok.
Správa železnic získala pravomocné stavební povolení pro jednu z velkých investičních akcí v Praze. Proti stavebnímu povolení pro rekonstrukci stanice Praha-Smíchov nepřišlo žádné odvolání a je tak pravomocné.
O nabytí právní moci informovala Správa železnic v tiskové zprávě. První práce mají začít zhruba za měsíc, půjde o zakázku na demontáž lávky pro pěší přes kolejiště do Radlické ulicem vytrhání kolejí v části stanice, kde má nyní zázemí RegioJet a další práce. Soutěž na tuto část s odhadovanou cenou 66 milionů korun vypsala Správa železnic loni v závěru roku. Její vítěz není ještě vyhlášen. „Stavbu předpokládáme zahájit zhruba za měsíc,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Samotná demontáž kolejí, kde nyní obrací své vlaky RegioJet, má začít zhruba pět měsíců po podpisu smlouvy. RegioJet se má do té doby přestěhovat do Malešic. „Práce v Malešicích by měly v brzké době začít,“ řekl Jiří Schmidt z RegioJetu. Pro soukromého dopravce bude nucený odchod ze Smíchova nakonec možná i výhrou. Kvůli stavu mostu přes Vltavu do Výtoně by mohla nastat situace, kdy by nedostal pro jízdu na hlavní nádraží kapacitu, nastat může i zastavení provozu přes most.
Demontáž lávky pro pěší začne na podzim. „Do doby otevření nové spojnice dojde k posílení spojů MHD. Z pohledu cestování se snesení části kolejiště ve stanici odrazí v prodloužení jízdy vlaků ve směru na Žvahov. K dalšímu omezení pro cestující během této etapy prací nedojde,“ dodala Friebová.
Stavbaři dále provedou demontáž trakčního vedení, přeloží kabely napájecího vedení z trafostanice a upraví veřejné osvětlení. V místě přerušené staniční koleje číslo 6 se vybuduje provizorní nástupiště o délce 100 metrů. Současně se odstraní dopravní kancelář v místě pod stávající lávkou pro pěší.
Soutěž za čtyři miliardy vypukne v dubnu
Tendr na hlavní práce ve stanici začne v dubnu, stavba vypukne příští rok. Ještě před několika měsíci nebylo kvůli nejasnému financování jasné, zda projekt letos začne. Aktuální rozpočet je 4,18 miliardy korun.
Čtyřmiliardový projekt řeší celkovou rekonstrukci železniční stanice Praha-Smíchov v úseku od konce mostu přes Vltavu pod Vyšehradem po krajní výhybku berounské části stanice. V rámci projektu se počítá s rekonstrukcí železničního svršku a spodku, nástupišť, podchodů a všech technologických provozních souborů a stavebních objektů.
Navržena je nová konfigurace kolejových rozvětvení na obou koncích stanice, dále přidání nástupiště č. 4, prodloužení podchodů a přepojení trati Praha-Smíchov – Hostivice z obvodu společného nádraží do obvodu osobního nádraží. Stavba má začít v době, kdy provoz v Praze ohrožují špatné stavy dvou mostů přes Vltavu. Správa železnic ale rekonstrukci smíchovského nádraží koordinuje s opravou Branického mostu.
O rekonstrukci se mluví několik let. Přestavba kolejiště a nástupiště je přitom jen jeden z balíku projektů, které mají vylepšit a zatraktivnit smíchovské nádraží. Správa železnic samostatně připravuje zbudování nové lávky přes kolejiště a opravu výpravní budovy, u které má vzniknout nové sídlo organizace.
Hlavní město Praha pak připravuje výstavbu autobusového terminálu nad kolejištěm a parkoviště. Budova se měla opravovat už od roku 2019, Správa železnic ale práce odložila, neboť je chce koordinovat s postupem města. Všechny projekty by se měly realizovat zhruba ve stejnou dobu. Součástí stavby není instalace systému ETCS L2, jen příprava na jeho zavedení.