Proměna klatovského nádraží. Kraj postaví terminál za 180 milionů korun
Kraj bude usilovat o evropskou dotaci.
Plzeňský kraj s městem postaví přestupní terminál u klatovské železniční stanice, druhé největší v regionu. Měl by stát přes 180 milionů korun. Financovat jej bude kraj, teď připravuje výběrové řízení na dodavatele. ČTK to řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Správa železnic teď navíc podle Čížka finalizuje projekt kompletní rekonstrukce nádraží za stovky milionů korun a žádá o stavební povolení.
„Vznikne pěkně upravená nová část města,“ uvedl. Terminál se připravuje několik let. „Konečně jsme se teď dostali přes architektonické studie a projekt ke stavebnímu povolení. Teď jsme požádali o dotaci z programu IROP. Zastupitelé schválili návratnou finanční výpomoc a kraj bude stavbu platit,“ řekl Čížek. Případná dotace, zhruba ve výši dvou třetin nákladů, by se mu pak vrátila.
Stavba začne možná už koncem letošního roku, ale spíše příští rok. „Dokončeno bude nejpozději začátkem roku 2025,“ uvedl náměstek. Peníze na následující dva roky vyčlení kraj v rozpočtu. Terminál v Klatovech bude podle Čížka zatím nejdražší v regionu.
Nejdražší terminál v kraji
Podobný přestupní uzel otevřelo koncem roku 2018 město Plzeň, které tehdy vydalo 150 milionů Kč. Terminál u hlavní vlakové stanice v Šumavské ulici tehdy zaplatil ze dvou třetin evropský program IROP a stát. V kraji v minulých letech vzniklo asi deset menších přestupních uzlů za desítky milionů korun – například v Přešticích, Blovicích a Nepomuku.
Náklady na klatovský terminál podle Čížka za roky příprav vzrostly, ale doufá, že se je podaří soutěží dodavatelů stlačit. Záležet bude hlavně na ceně zastřešení, největší položce. Ta se rozprostře od výpravní budovy a výrazně zasáhne i do zelené plochy, kde vznikne kruhový objezd na oddělený příjezd autobusů a osobních aut na parkoviště.
Na terminálu vznikne maximálně možné parkoviště pro osobní vozy, zastávky MHD i linky autobusů, nástupní ostrůvky, místa pro odstavené autobusy, boxy pro kola a bude tudy procházet cyklostezka. „Teď se budeme domlouvat s městem, že by některé objekty financovalo, třeba části chodníků a veřejné osvětlení a pak by si jejich správu převzalo,“ uvedl Čížek.
Na koupi pozemků pro terminál je podle něj uzavřená s Českými drahami smlouva o budoucí smlouvě. „Máme je rezervované. Jenom neznáme současnou cenu, kterou ještě budeme řešit,“ řekl náměstek.
Klatovské autobusové nádraží pod budoucím terminálem, které patří soukromé firmě, zůstane v současné podobě.