Proměna hranického železničního uzlu získala první klíčový souhlas, stavět se má v roce 2028

Vítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller ArchitekturVítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller Architektur

Projekt řeší i zapojení památkově chráněných viaduktů.

Správa železnic získala první důležitý souhlas s další přípravou velké železniční stavby. Ministerstvo životního prostředí rozhodlo, že příprava modernizace železniční stanice Hranice na Moravě nemůže mít významný vliv na životní prostředí. V praxi tak může pokračovat s dalšími projekčními pracemi.

Vyplývá to ze závěrů zjišťovacího řízení, které ministerstvo zveřejnilo na úřední desce. Během řízení přišla čtyři vyjádření dotčených orgánů, veřejnost i samospráva nic nezaslaly.

Modernizace celé stanice, která přinese úplně nové uspořádání kolejiště i výpravní budovu, má začít v roce 2028, hotovo má být v roce 2032. Cílem je její zahájení ještě před tím, než začne stavba vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Ostravu, která počítá se zapojením do Hranic.

Důvodem zásadní přestavby stanice je její napojení na budoucí vysokorychlostní trať od Ostravy i od Prosenic. „Díky tomu budou moci vysokorychlostní vlaky obsloužit samotné Hranice, ale i Valašské Meziříčí, Vsetín a pokračovat dále třeba na Slovensko. Propojení železničních sítí zároveň výrazně zvyšuje spolehlivost dopravy,“ uvádí SŽ v dokumentaci.

Nová budova i zapojení viaduktů

Proměna má současně umožnit dostatečný počet kolejí pro nákladní vlaky o délce 740 metrů. Vzniknou čtyři koleje výhradně pro nákladní vlaky a dalších 5 kolejí této délky sdílených s osobní dopravou. Plán počítá se třemi ostrovními nástupišti. Mezi staniční koleje půjde umístit pilíře budoucího silničního mostu. Zásadní změnou koncepce řešení stanice je situování 3 ostrovních nástupišť západně od stávající výpravní budovy, s cílem přiblížení osy podchodu k autobusovému nádraží.

Projekt řeší i památkově chráněné hranické viadukty, které mají i nadále zůstat, počítá se s jejich rekonstrukcí. Nepůjde o jednoduché řešení. „Na stávající klenby bude nasazena železobetonová deska, která zajistí příznivé roznášení nahodilého zatížení do klenbových pasů. Deska bude uložena na podélné trámy, které budou uloženy na stávající poprsní zdi,“ popisuje dokumentace.

Správa železnic počítá s novou výpravní budovou, její podobu vybrala loni v architektonické soutěži. U nádraží má vzniknout parkovací dům pro 300 aut, dalších 150 míst bude na venkovním parkovišti.

SŽ podle přepravního modelu očekává v roce 2050 odbavení 9 800 cestujících ve všední den a 7 800 o víkendu. Hned po otevření vysokorychlostní trati by měly na nádraží zastavovat čtyři vysokorychlostní vlaky za hodinu.

Vizualizace železniční stanice Hranice. Foto: Afry CZ / Správa železnicPlán stanice Hranice na Moravě. Foto: AFRY CZ / Správa železnicVítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller ArchitekturVítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller ArchitekturVítězný návrh podoby nádraží v Hranicích na Moravě. Foto: Nemec Taller ArchitekturAutobusové nádraží Hranice.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŘešené území v Hranicích na Moravě. Foto: Správa železnicHranické viadukty. Foto: Infocentrum HraniceHranické viadukty. Foto: Infocentrum HraniceHranické viadukty. Foto: Infocentrum HraniceHranické viadukty. Foto: Infocentrum Hranice
Tagy EIA Hranice na Moravě Správa železnic SŽ zahájení stavby 2028
13 komentářů