Proměna dálniční křižovatky D1 a D2 má pravomocné povolení, stavba začne příští rok

Křižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street ViewKřižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street View

Úpravy křižovatky zaberou čtyři roky.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

To je fakt ostuda. Rok po vydání stavebního povolení se možná bude stavět. Ti Poláci se nám musejí smát!

Datel

Tohle je z celého zkapacitnění D1 u Brna možná ten úplně nejdůležitější úsek. Už aby to bylo. Přeji projektantům a úředníkům hodně štěstí, ať se povede stavba dostat do úspěšného konce.

Jiří Kocurek

Přejme všem protestujícím tvrdý zimní spánek.

Couler

Ano. A má stát 4 mld Kč. A není navržená správně. Dost možná se vyhodí 4 mld doslova z okna, protože kolony zůstanou.

Ad.

S tou MÚK Hněvkovského je to myšleno jak? Nějak ji v tom plánku nemůžu najít.
Jinak přestavba je celkově dobrý nápad, bohužel ovšem skýtá několik poměrně zásadních nedostatků, jako např. 4 pruhy na samotné D1.

Sova

Rozšíření na 6 pruhů je už ale taky v přípravě, ne? Předpokládám, že se s ním v projektu křižovatky počítá.

Couler

On myslel 4 pruhy v samotném průchodu touto křižovatkou. Osobně si myslím, že v případě této křižovatky by to mohlo stačit, protože zde opravdu velká část dopravy bude odbočovat. Všude jinde kolem Brna bude snad souvislý 6-pruh. Zatím je ale v plánu podobné ubrání pruhů i v křižovatce s D52, tam je to ovšem tragédie, to snad přehodnotí.

milan

D1 nemá žádnou (a nikdy nebude mít ve Vámi myšleném místě) křižovatku s D52, která aktuálně končí/začíná u Rajhradu a je plánováno její přímé napojení na D2 – https://mapy.cz/s/husetumota a nikoliv D1! = Takže pro cesty Praha – Vídeň a zpět i Vídeň – Ostrava a zpět v budoucnu by neměla sloužit stávající křižovatka D1 s ul. Vídeňskou (čili pouhou silnicí I/52 a nikoliv Vámi chybně uváděnou D52), ale nově právě křižovatka D1 s D2, která v místě bude zjevně (dle schémat v článku) mít 2+2 pruhy v každém směru – čili celkem 8 pruhů, protože v každém směru mají… Číst vice »

PetrN

Jednopruhové spojky jsou navržené i pro finální variantu zkapacitnění D2 v obou směrech v prostoru mezi MUK Avion a D1xD2, protože na kolektoru na D2 v prostoru MUK Avion bude průběžně pouze jednopruhový.. Kapacitně to ale zřejmě bude OK. Zásadní problém v této přestavbě hledejme v připojení a odpojení na D1

PetrN

s MUK Hněvkovského se nepočítá, viz. plánovaná stavba „Bratislavská radiála“ v rámci VMO Brno: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/561/infoletak_s41-a-s42-bratislavska-radiala.pdf

milan

jsem přesvědčen, že MUK Bratislavská tadiála s napojením jen na ul Hněvkovského je pro některé lidi/novináře MUK Hněvkosvského!

Tomáš Gottschalk

Další ukázka neuvěřitelné neschopnosti týmu Davida Fialy. Místo aby začali urychleně řešit oba příjezdy po D1 od západu i od východu, tak začnou frckama uprostřed a ještě zmršenýma. Od Kývalky i od Rohlenky je immer wére Stau. Kdyby se začalo těmito úseky, po první exity (na Bítešskou a Ostravskou, byl by přínos okamžitý, bo část vozidel na těchto exitech sjíždí. Že šestipruh, navíc falešný, nebude stačit, je zřejmé už delší dobu, ale pánům z ŘSD to je očividně šumák. Měli by si zajet do Solnohradu, aby se poučili, jak má vypadat uspořádání městské dálnice i křížení frekventovaných dálnic.To, co se… Číst vice »

PetrN

úsek Brno-východ – Holubice ano, ten je velmi akutní a na Exitu 203 ubývá přes 20tis. vozidel a je to společně s tím co se teď řeší aktuálně nejpotřebnější úsek..
Ale od západu není problémem kapacita úseku Kývalka – Brno-západ, protože kolona se táhne právě až do úzkého před D1xD2 včetně této křižovatky…. Když se podíváte, tak intenzity provozu v úseku Exit 190-194 jsou vyšší o 10% než v úseku Exit 182-190, protože D1 je využívána i pro vnitroměstskou dopravu + případný tranzit sever-jih z I/43 na D52

Slosor

Chápu to správně, že kolem Brna vlastně žádný souvislý šestipruh nebude a na křižovatkách se D1 bude zužovat na čtyřpruh? Pokud ano, tak to je zlý sen. Tolik roků utrpení před námi a výsledkem bude takový paskvil?

Couler

Přesně tak. Jediné místo na celé D1, kde to alespoň trochu dává smysl a nemělo by to způsobovat kolony je právě tato křižovatka D1xD2. Tam bude opravdu klidně polovina provozu odbočovat, tudíž stačí 4-pruhy na průjezdu. Jenže z obou stran (od Prahy i Ostravy) by to mělo být doplněno dvěma dlouhými odbočovacími i připojovacími pruhy pro odbočení na křižovatku. A to v plánu není. Jsou to neskuteční nýmandi na ŘSD Brno.

David

Tak od Prahy právě bude přecházet jeden z těch 3 pruhů do odbočení. Do Prahy se naopak připojovací promění v plnohodnotný 3. pruh.

Jiří Kocurek

A nebude se muset zpomalit na ~ 30 km/h kvůli odbočení. Což taky pomůže a nejen propustnosti.

Nejdřív stavte dálnici na hranice

Kdyby radši nejdříve vynaloženou energii čas a peníze věnovali dálnici z Pohořelic na hranice a tu začali stavět hned a tohle co nehoří bych řešil pak..

tohle by bylo fajn, ale na tuto dálnici se bohužel nemůže zatím sáhnout, bo nemá potřebná povolení…..

To je potřeba taky, je to jedna z nejhorších MÚK mezi dvěmi dalnicemi co znám, dopravní proudy absolutně nesedí tomu co se tehdy navrhlo, výsledkem jsou neustále ucpané kolektory na D2.

Ano + D35 a D55, načež se zjistí, že kolem Brna ubyde tolik tranzitní, že žádný šestipruh potřeba nebude.

PetrN

to je možná váš sen, ale realita bude asi taková že za pár let až se dostaví D35 tak bude kolem Brna jezdit stejně aut jako nyní… Nebo kolik si myslíte že u Brna (a plošně na D1) ubyde aut, když na D1 na Vysočině (nejslabší místo) máte v pracovní dny 40000voz/den, no maximálně 8 tis. a to tomu hodně fandím, reálně spíš tak 5-6 tis… Což v kontextu provozu na D1 u Brna je pokles cca 6-8% jenže do té doby naroste doprava o dalších 10%

Tomáš Gottschalk

D35 vyvolá další tlak na D43, navíc D1 od exitu 189 po Slatinu supluje a ještě dlouho bude VMO, jehož jižní část je ve hvězdách. Šestipruh opravdu potřeba nebude, protože adekvátní by byl osmipruh, nebo jihozápadní tangenta.

Jiří Kocurek

Tak především ti, kteří jedou po D1 a D2, zůstanou u Brna, těm D35 vůbec nepomůže. Ale zřízení průběžného pruhu jejich směrem jim pomůže hodně.

Zastavení souteže na zhotovitele téhle stavby opravdu neurychlí stavební povolení na D52. Realizační firma opravdu nevydává stavební povolení…

věřte nebo ne, ale zašpuntovaná D1 kolem Brna, kterou způsobuje 2+2 uspořádání (D2-I/52) a právě nedostatečná kapacita MUK D1xD2 je větším problémem než chybějící D52… Dostavbou D52 situaci u Brna ještě zhoršíte.. Aktuálně kromě úseku přes Mikulov je doprava na I/52 plynulá, což se o D1 a D2 u Brna říct rozhodně nedá… Ale D52 je samozřejmě také velmi potřebná, o tom není pochyb

Adam BV

Brnu naopak pomůže každý nový úsek D35 a dostavba D55 (bude stačit nyní rozestavěných 21,4 km) a k tomu poslední úsek D1 kolem Přerova. Vliv D35 je jasný – odpadne provoz Praha Olomouc (Ostrava). D55 a D1 poslední úsek vyřeší Břeclav Olomouc nebo Ostrava – a veškerá nákladní doprava, která pojede na Vídeň z tohoto směru pojede po D55 a následně přes Břeclav do Mikulova (I/40) – průjezd přes Břeclav je sice ve špičce katastrofa, ale pořád se v tomto směru vyplatí proti jízdě přes D52. A pak bude snad obchvat. Osobní auta pojedu do Rakouska přímo z Břeclavi na… Číst vice »

PetrN

Nákladní doprava od Přerova po D55 do Břeclavi a po I/40 do Mikulova je totální nesmysl, tak to nikdy fungovat nebude. Hypotetická situace kdy je kompletně dokončená D55 + obchvat Břeclavi – tou dobou bude jistě i většina D52 (zřejmě kromě úseku přechodu Nových Mlýnů, který je z kapacitního hlediska poměrně bezproblémový, nejhorší je samozřejmě Mikulov)… V ten moment bude trasa po D55 +/-2km až do Mikulova stejně dlouhá jako trasa po D1 a D52 přes Brno, takže pro nákladní dopravu od Ostravy na Vídeň bude jednoznačně stále vítězit trasa přes Brno, protože cesta přes I/40 rozhodně není žádná výhra!!!… Číst vice »

Adam BV

Napsat, že nákladní doprava Přerov Břeclav Mikulov je totální nesmysl, může jen ten, kdo tam nikdy nejel… nyní stavěné úseky D55 vyřeší průjezdy většiny obcí na trase… zbytek trasy docela jde a Břeclav Hodonín je I/55 poměrně velkorysá (nákladní doprava stejně víc než 80 nemůže). Navíc dle plánu ŘSD bude 2026 hotový i úsek Napajedla Babice (most přes Moravu ještě o rok dříve) – další argument pro cestu přes D55 – a obchvat Břeclavi hotový snad 2027. Btw D52 by se měla otevírat až 2029 a úsek přes Nové Mlýny 2031. Trasa Ostrava Bratislava je už nyní přes Břeclav zřejmě… Číst vice »

PetrN

Vy podle mě statečně ignorujete fakt o stejné vzdálenosti…. Já narážím na tu I/40, to bude hlavním problémem trasy, tlačit to přes Valtice a Sedlec vám přijde OK? V momentě kdy bude obchvat Břeclavi, a celá D55 včetně ptačí oblasti (nejdříve 2033), tak bude trasa od Hulína po Mikulov kilometricky úplně stejně dlouhá jako po D1+D52 přes Brno a i kdyby se na D52 nešáhlo, tak to furt bude rychlejší (furt tam bude 25km po silnici I.třídy (I/55+I/40) a zbytek po dálnici.. Jenže stejně jak se nešáhne na D52 tak ani na D55 přes ptačí oblast, v ten moment už… Číst vice »

Adam BV

Vzdálenost Hulín – Mikulov (hraniční přechod) je nyní 118 km přes D52(I/52) a 122 km přes D55(I/55). Dostavba D52 se vzdáleností nic neudělá, protože bude ve stejné stopě. Kdežto dostavba D55 něco ušetří v rámci nyní stavěných úseků a poté cca 10 km po stavbě Rohatec Bzenec. Obchvat Břeclavi bude jen o 1 km delší než současný průjezd přes Břeclav. Průjezd Mikulovem přes I/52 jsou cca 2 km, na kterých jsou i Vámi zmiňované 2 kruháče. I/40 jsou 2 km přes Valtice a 2 km přes Sedlec – bez kruháčů, takže bez dalšího zpomalení. V Mikulově je jako „hlavní“ silnice… Číst vice »

PetrN

já nebojuji za trasu D52, jen konstatuji realitu, že i nadále ji bude nákladní doprava ve většině využívat, a to se bavíme v horizontu let 2030… samozřejmě co se stane rozkopáním křižovatky D1xD2 apod. se uvidí… Ke vzdálenosti: dostavbou D55 komplet dojde ke zkrácení jen o 8km, a to přesně, protože v místě křížení D2xD55 bude na D55 staničení Km101, však si to spočtěte a koukněte do mapy… Jenže průchod ptačí oblastí prostě nebude, rozhodně ne dřív než obchvat Mikulova, spíše o dost později… takže se bude jezdit přes Veselí či přímo klikatkou přes náměstí ve Strážnici, k tomu jste… Číst vice »

Adam BV

Ještěže máme odborníky jako Vy… v jednom z Vašich příspěvků tvrdíte, že D35 Brnu nepomůže, což je opravdu tvrzení mimo mísu. Také soustavně tvrdíte, že cesta do Rakouska z Moravy z jakéhokoli směru je výhodnější přes D52(I/52) – pokud by to byla pravda, proč jezdí přes Břeclav a I/40 tolik kamionů??? Dostavba D55 zkrátí současný stav z Hulína do Břeclavi z 96,4 km na 85 km (Hulín km 16, Břeclav km 101), takže 11 km – Vámi udávaných 8 km opravdu není přesné. Při dostavbě D55 pojedou kamiony zřejmě přes I/54 7,3 km, než se ve Veselí napojí na I/55… Číst vice »

PetrN

jasně, kdyby se už tehdy rovnou po revoluci rozhodlo o napojení Rakouska z Břeclavi a postupném zkapacitnění D2 na 3+3 asi by to bylo lepší řešení právě s ohledem na budovanou D55, ale o tom ta naše diskuze není…
Do vedení D52 už v tomto ohledu není možné hodit vidle s ohledem na Rakouskou A5 poblíž hranic…

PetrN

tady k té vzdálenosti jak píšu níže, je to i v mapě Otrokovice-Rohatec 52km vs 44km (dále kolem Hodonína ve stejné stopě): https://mapy.cz/s/rodefolamo

Větší význam pro Brno má propojka D52 – D2 kolem Popovic

Tomáš Gottschalk

V navržené podobě určitě ne. Smysluplnější by byla jihozápadní tangenta,

Ja bych řekl, že to hoří už několik let, stačí poslouchat ranní dopravní zprávy, není den kdyby se na D1 be směru od Vyškova od sjezdu na Holubice netvořila nesmyslná kolona, vedoucí až k Brnu, je to jedna z příčin proč jsou v tomto místě velké kolony.

Nevím nevím

Nemůžu si pomoct ale přijde mi to jako vyhazování peněz. Stačilo by rozšířit kapacitu jak to je a ne to celé předělávat. Nejsem ale odborník..

PetrN

a jak chcete rozšířit kapacitu na vratných rampách s průpletovým úsekem, který je jedním z hlavních důsledků kolon? Právě ten je potřeba odstranit a ideálně právě dvěma polopřímými rampami ve směru Bratislava>Praha a Ostrava>Bratislava

kodl

Uff dalsi desetileti oprav,rozsirovani a vyspravovani soucasne stavajici dalnicni site.. No jo, udelat se to musi, ale 4 roky mi prijde tak nejak moc.

PetrN

4 jsou moc, ale asi bude dávat smysl s ohledem na zachování provozu v co největší míře, uzavřít polovinu třeba této křižovatky na 2roky si nedokážu představit…

kodl

Rozumim. Radej bych se dozil funkcni hotove dalnice D52 az na hranice s Rakouskem.

Marty-t

tak to koukejte začít zdravě jíst, hodně spát a pravidelně cvičit… ŘSD má v plánu dokončit spojení Brna s Vídní až jako jednu z posledních akcí stávající dálniční sítě. Pro mne osobně je to taky hodně nešťastné rozhodnutí…

kodl

Mohu poprosit o zdroj teto informace?

PetrN

dle aktuálních plánů bude dokončení D52 dřív než např. D55 Bzenec-Břeclav, D49 Vizovice-Slovensko, celá I/73 (býv. D43) Bosonohy-Moravská Třebová, severní část D0 kolem Prahy nebo D3 ve Středočeském kraji…
Nebo alespoň když bude hotová část na sever a na jih od Nových Mlýnů, to už bude relativně OK a přechod Mlýnů o pár let později, až se podaří prosadit…

Couler

Tohle je nesmysl: „Už dříve ministerstvo vydalo společné rozhodnutí, kterým povolilo stavbu sousedního úseku v podobě křižovatky D1 s dálnicí D52“. Vydáno je povolení na stavbu mezi těmito křižovatkami, D1xD52 je součástí až další stavby. Navíc se bude možná celá podoba té křižovatky měnit kvůli VRT.

V D1xD2 je chybou to, že na D1 bude připojena jen jedním pruhem do obou směrů. Mělo to být ve dvou pruzích, jako všude na velkých křižovatkách v Evropě.

PetrN

souhlas s obojím.. Připojení/odpojení z D2 je ok, napojení a připojení z D1 bohužel naplnilo nejčernější předpoklady…

Couler

Přesně tak. D2 řeší opravdu dobře. Kolektory pro místní dopravu do obchoďáků i pro auta z D2 do centra. I počty pruhů tam sedí a nejsou tam nějaké krátké nebezpečné průplety. Kdežto D1, o kterou tady má jít především, do té zde nalejou 4 mld korun a výsledek bude podobně nekapacitní jako dnes. Mezi křižovatkami s D52 a s D2 má být D1 8-pruhová s tím, že krajní 4.pruhy přechází v přídatné pruhy křižovatky s I/52 a dál na Prahu má pokračovat 6-pruh. Tam jestli dojde k ubrání průběžných pruhů na 4, tak je kompletně celé zkapacitnění D1 kolem Brna… Číst vice »

Kleist

Věřím že tu D1 x I/52 předělají ze čtyřlístku na něco lepšího, obecně by to postačila jako alternativa jižní tangenty (která jako samostatná stavba nemá smysl, hlavně to kolmé napojení na D2 bije do očí) nějaká humanizace 1/52 mezi D1 a D52 stačila. To napojení jedním pruhem je škoda, alespoň nějakou rezervu v těch mostech by tam pro to mohli nechat.

Vojta_7

To je super, že se již po 50 letech zmodernizuje první dálniční křižovatka v ČR.

Koro

Tak snad to tam nebude fungovat jak na spojnici Strakonické a D0 směr Strakonická – Letiště, kdy je pruh vpravo ignorován a automaticky tam ti slabší jedou ihned do středního… Nemluvím o těc, co jedou od Brna, tak 99% do pravého nezajede a pokračuje ve středním až do tunelu a dále k Barrandovské

Nyvlt

Příští rok? 🤣

cjirka

Tesim se z kazde nove smysluplne stavby a drzim palce. Nechapu jen jednu vec, proc je rozsireni dalnice kolem Brna rozkouskouvane na tak kratké useky? V Nemecku rozsiruji dalnicni obchvaty najednou (coz mi prijde efektivnejsi) a to tam jezdi vice aut nez kolem Brna. Je to kvuli financim, anebo stavebnim povolenim?

Jarda

kuli ekoteroristům. U nás to tak být musí, aby se aspoň něco postavilo, kdyby se dělalo vše najednou, tak stačí jeden imbecil a celá stavba stojí, tak se to udělá na úseky, aspon neco se postaví, pak zbyde defakto jen úsek „toho remcala“ a zbytek dálnice stojí.

mgr.pavel

Takže ekoterorista nůže sabotovat kterýkoliv z, plácnu, 6 úseků a 6 projektů, namísto jediného?

Protože čím víc rozkousokvaných projektů, tím víc papírování a více možností jak může někdo prudit.

Couler

Protože některé úseky (právě tato křižovatka a ten úsek vedle směrem na Prahu) opravdu hoří mnohem více než jiné (třeba úsek Kývalka – Brno-západ). Je dobře, že se nečeká na ně. V letácích ŘSD je poslední 3 nebo možná už 4 roky pořád napsána věta, že aktualizují DUR. Za 4 roky závod Brno neudělal sebemenší pokrok v přípravě těchto úseků. Ty nejpalčivější naštěstí dotahuje k realizaci. Reálně to vidím tak, že se tyhle dva dokonce stihnou dokončit dříve než vůbec začne realizace čehokoli dalšího.

PetrN

věřím že i MUK Černovická terasa a kolektorové propojení s MUK Slatina začne „brzy“.. Co je ale smutné, že druhý největší problém na trasa, což je úsek Exit 203-210 je v plánu až na konec a dokonce později než třeba úsek Exit 201-203 což absolutně nedává smysl… Smysl by dávalo dovést třetí pruh od D1xD2 po nově vzniklý kolektor na MUK Černovická terasa a k Exitu 203 dále pokračovat dvoupruhově a primárně rozšířit od Exitu 203 dále na východ.. A až jako na závěr rozšířit ty 3km mezi Exity 200 a 203

Jarda

docela se divím, že ekoteroristi neprudí, tak škoda že nejde nějaké urychlení aby začli stavět ještě letos. dokud je povolení, tak šup stavět, než se nějaky psychopat zbudí.

Jarda z Hradce

Tam přeci není už dávno co připomínkovat…