Proměna dálniční křižovatky D1 a D2 má pravomocné povolení, stavba začne příští rok

Křižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street ViewKřižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street View

Úpravy křižovatky zaberou čtyři roky.

Chystané rozšíření křižovatky dálnic D1 a D2 na okraji Brna má již pravomocné stavební povolení. Proti loni v polovině prosince vydanému stavebnímu povolení nepřišlo žádné odvolání. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak může pokračovat v přípravě rozsáhlé akce s odhadovanými náklady 3,8 miliardy korun.

Stavební povolení je v tuto chvíli pravomocné. Vypsání soutěže na zhotovitele očekáváme ve třetím čtvrtletí letošního roku,“ řekl David Fiala, ředitel brněnského závodu ŘSD.

Proměnou projde jeden z nejvytíženějších úseků na české dálniční síti. Už dříve ministerstvo vydalo společné rozhodnutí, kterým povolilo stavbu sousedního úseku v podobě křižovatky D1 s dálnicí D52. U něj již běží soutěž, probíhají první přípravné práce. Přestavba křižovatky D1 a D2 je jednou z částí souboru staveb rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání.

Projekt má za cíl zkapacitnění křižovatky Brno jih na další zvýšení dopravní zátěže a řešit chce i rozdělení dopravy na doprovodnou silniční síť včetně napojení okolních komerčních aktivit. D1 bude v šestipruhovém uspořádání, přičemž krajní průběžný pruh bude změněn v pruh odbočovací. Přes křížení s dálnicí D2 v úseku mezi připojovacími a odbočovacími pruhy je dálnice D1 vedena ve čtyřpruhovém uspořádání.

Stavba na čtyři roky

Připojovací pruh ze směru Bratislava přejde v pruh průběžný, bude tak opět vytvořen třípruhový jízdní pás. Uspořádání ve směru jízdy na Prahu je řešeno shodně. „Tento návrh umožňuje kapacitní vedení dopravy, zároveň vytváří vhodné vedení pro řešení kapacitních a bezpečných připojovacích a odpojovacích pruhů,“ uvádí ŘSD v informačním letáku. Křižovatka projde proměnou z čtyřlístkovitého typu na dvoulístkovitou křižovatku. Díky tomuto uspořádání je možné eliminovat tři ze čtyř stávajících průpletů na nynější čtyřlístkové křižovatce a dále je možné zrušit jeden kolektorový pás na D1 (kolektor ve směru od Ostravy). Současně vznikne navazující křižovatka MÚK Hněvkovského, silnice I/41 je navržena na přímé převedení na dálnici D2. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.

Náklady na stavbu jsou odhadovány na 3,8 miliardy korun. ŘSD počítá s vypsáním soutěže příští rok, v roce 2024 začne stavba. Hotovo má být o čtyři roky později, stavba musí probíhat za provozu. Podle sčítání dopravy v tomto úseku projede 61 tisíc aut denně po D1 a 53 tisíc aut po D2.

Tagy D1 D2 Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 u Brna ŘSD
59 komentářů