Projektování nové železnice je dvakrát dražší než dálnice. Stát vysvětluje proč

Stavba tunelu Mezno na 4. koridoru. Pramen: Správa železnicStavba tunelu Mezno na 4. koridoru. Pramen: Správa železnic

Podle Správy železnic jsou práce na projektování nových tratí rozsáhlejší než na dálnicích.

Do projektování dopravních staveb míří rekordní objem peněz. Příprava staveb u Správy železnic ale v přepočtu na kilometr vychází podstatně dráž, než nových komunikací u Ředitelství silnic a dálnic. Rozdíly jsou i více než dvojnásobné, ukazuje porovnání podobných investic, konkrétně železniční trati z Blažovic do Přerova a dálnice D11 z Trutnova na státní hranici.

Jsou to dvě podobně velké liniové stavby. V obou případech měří kolem dvaceti kilometrů, na trase je několik tunelů i estakád. Náklady na projektovou přípravu se ale liší více než dvojnásobně. Deník Zdopravy.cz proto požádal ministerstvo dopravy a Správu železnic, aby rozdíly vysvětlily.

Trať z Blažovic do Vyškova bude jedním z úseků nového koridoru z Brna do Přerova. Jedná v podstatě o novostavbu, i když vede zhruba v trase stávající trati. Správa železnic tento týden zasmluvnila projektování trati za 545 milionů korun u sdružení tří firem: Sudop Brno, AFRY CZ a Sudop Praha. Smlouva se týká projektové dokumentace pro stavební povolení, projektové dokumentace pro provádění stavby a výkon autorského dozoru.

Nová dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici bude měřit přes 21 kilometrů a povede úplně novou trasou. Ředitelství silnic a dálnic nejprve v roce 2018 zasmluvnilo zpracování dokumentace pro stavební povolení za 79 milionů u společnosti Valbek, o tři roky později pak za 123 milionů korun u stejné firmy zadávací dokumentaci stavby (její součástí je i projektová dokumentace pro provádění stavby) a autorský dozor.

SŽ: Nejde srovnávat

Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová uvedla, že u u cenových relací zakázek SŽ a ŘSD se srovnává nesrovnatelné. „Z hlediska železničních projektů se jedná o mnohem rozsáhlejší plnění,“ uvedla. Cena v soutěži na projektanty pro stavbu Blažovice – Vyškov byla o desetinu vyšší než odhad Správy železnic.

„Ceny projekčních prací je potřeba vnímat i v kontextu toho, že se aktuálně do fáze zpracování dokumentací dostávají velmi rozsáhlé projekty s celkovými investičními náklady přesahujícími 10 miliard Kč. To je situace, která je oproti předchozím letům také odlišná,“ uvedla. V případě D11 jsou náklady 13 miliard korun.

Vyšší cenu vysvětluje Správa železnic tím, že nejde pouze o novostavbu trati. „Je nutné realizovat i technologickou část infrastruktury, která u dálnic neexistuje. Jedná se o trakční vedení, zajištění napájení, zabezpečovací zařízení společně s vybudováním systému ETCS a GSM-R. Současně je nutné zohlednit i složitost daného úseku, v němž jsou tři dlouhé tunely a tři rozsáhlé mostní estakády,“ dodala Friebová. Tunely a estakády jsou i na D11.

Podle vyjádření ministerstva dopravy je potřeba zohlednit i počet specialistů, kteří se na projektování železnice podílejí. „Obecně platí, že pokud se realizuje jeden km dvoukolejné železniční trati se stejným rozsahem umělých staveb, tak je potřeba více profesních specialistů než na 1 km dálnice se stejným rozsahem umělých staveb (u železnice je navíc profese pro zabezpečovací zařízení, silnoproud a trakce),“ uvedlo ministerstvo ve vyjádření.

V případě železnice jde srovnat akci Blažovice – Vyškov s jinou: novostavbou trati Sudoměřice – Votice na koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Podle smlouvy vyšlo projektování na 186 milionů korun.  Jde o dvacetikilometrový úsek včetně dvou tunelů.

Tagy projektování dopravních staveb Ředitelství silnic a dálnic rozdíly v nákladech na projektování dopravních staveb Správa železnic
122 komentářů