Projekt VRT z Prahy do Lovosic připraví sdružení čtyř firem, cena v tendru spadla o třetinu
Terminál VRT Roudnice n. L., 1. místo - Rusina Frei. Pramen: Správa železnic
Správa železnic počítá se zahájením stavby v roce 2027.
V ceskem prostredi naprosta utopie a pohadka. Az vyroste a zprovozni se cely prazsky okruh D0, pak teprve zacnu verit, ze se hnuly ledy.
A proč by VRT mělo záležet na D0?
Stát, který během 50 let nedokáže vybudovat ani dálniční obchvat svého hlavního města, těžko postaví VRT.
Tak prostě D0 není priorita v dálniční síti…
Proč by pražský okruh D0 měl mít přednost před VRT?
To původní pisatel nenapsal. 🙂 Já spíš ten jeho příspěvek chápu tak, že když vidí, jak ten obchvat pořád není (ačkoliv tolik politiků už tolik let říká, jak je strašně důležitý a jak je to priorita číslo jedna), tak moc nevěří tomu, že se podaří vybudovat nějaké VRT…
Stejně mi přijde škoda, že se neudělá sjezd na Neratovice. Investice by to už byla zanedbatelná (3km trati) a spojení do Líbeznic-Měšic, Neratovic, Všetat a Mělníka by konečně bylo konkurenceschopné silnici. A kapacita tam bude byla vzhledem k tomu, že se na té trati plánuje 7 párů vlaků za hodinu.
Jako že by Líbeznice a Měšice jezdily proti směru do Neratovic a tam přestoupily na rychlovlak z Mělníka a Všetat, namísto aby využily modernizovanou trať do Čakovic či příměstskou tramvaj? Navíc Mělník by mohl mít ještě přímé spojení elektrickou jednotkou přes Lužec, možná i za mnohem menší náklady.
Ne před Líbeznicemi by se udělal sjezd z VRT za kterým by se udělala zastávka mezi Líbeznicemi a Měšicemi pro cca 5000 obyvatel a pak 2km spojka na trať 070, která by se připojila před Zlonínem.
Ta zastávka není tak podstatná, i bez ní by ta spojka měla smysl.
Kapacita… pro tyto příměstské záležitosti (kam by pak klidně spadal třeba i Brandýs n. L. coby zárodek rychlého Liberce) je třeba nová rychlá příměstská trať. Jednak na rozdíl od VRT může být zaústěna někam, kde je předměstské nádraží (např. Vysočany), namísto hovězích nápadů typu terminál Březiněves, a navíc může sloužit i jako odklonová trasa z VRT do ŽUP pro případ, že by se něco semlelo na Novém spojení.
Bavi me nesmyslny terminal Roudnice. Autobusem to je z RCE do Holesovic 30 minut, centrum-centrum. To se urcite vyplati jet na terminal a tam cekat na vlak.
I ze stávajícího nádraží to může být pro samotné město rychlejší, než vyjíždět na vlak někam do polí, zvláště pokud nepotřebují v Praze přes centrum. Ale VRT současné koncepce halt mají sloužit především automobilistům, kteří už se nevejdou na další dálnice do města (celá země na VRT do 20 minut autem…), nikoli lidem, kteří by chtěli jezdit jen veřejnou dopravou. Viz terminál v polích u Nehvizd namísto někde, kudy by mohli protáhnout alespoň trať z Mochova, když už tedy minou stávající dopravní uzly u měst; hlavně, aby tam mohli sjet lidé z dálnice…
Když chceš trolit Mochovem, nesmíš to dělat tak otevřeně… Vypadá to pak hodně blbě 🤪
Nevím jak jste přišel na to že mají VRT sloužit automobilistům, to je dost absurdní vyvození. Ty „zastávky v polích“ jsou přímým důsledkem toho, že někdo nechce uprostřed města vlaky jezdící třístovkou. Takže VRT vede v polích a města míjí v uctivé vzdálenosti. Též by byl problém se zavedením rychlých tratí do údolních měst jako je Roudnice, to je na desítky km tunelů. Spojky do každého města pro zastavující vlaky jsou zase drahá sranda a prodlužuje to jízdní doby případných rychlíků. Takže proto. Je to kompromis, který je těžké vyvážit. Místní samosprávy by rozhodně měly s předstihem myslet na to,… Číst vice »
Jak píšete, zavléknout VRT (to jest koleje pojížděné rychlostí nad 200 km/h) do nějakého města je problematické až nemožné. A proto budou vlaky zajíždět do center (velkých měst) po konvenčních tratích konvenční rychlostí.
Jinak optimální kompromis u nás bude napojování VRT na konvenční síť v příhodných místech.
Tak zrovna v Roudnici k terminálu VRT má být přivedena linka Os, která využije kus tratě Roudnice – Straškov.
Jaké stávající uzly se míjí? Ano i podle mě je napojení Mochovské vlečky a vlečky do lomu Nehvizdy (vlečka z Mstětic), a zasmyčkovat to.
Holešovice a centrum? Čeho centrum?
Taky můžete jet z terminálu směrem na Ústí, nebo taky někam na východ/jih od Prahy s přestupem na Prahlaváku.
Berte to tak, že budete mít rychlou alternativu k autu nebo autobusu.
Součet vesnic v okolí bych úplně nezanedbával. Plus pokud v té první fázi opravdu nebude napojení do 072 (zdravím tamní NIMBY), tak by tento terminál nemusel být vůbec špatný i pro přechodné řešení Litoměřic (nějaká „prodloužená MHD“).
Co je to?
To čárkované do Loun a Mostu, na mapce?
Asi další VRT, kam?
To je místo pořádné dálkové tratě Praha – letiště – Kladno – Louny – Most. Dále leda tunelem směr Chemnitz, v těch parametrech. Spíše ale po stávající trati ke Karlovým Varům (byť spojku na dolní nádraží pro dálkové osobní vlaky raději zazdili, však lidé přeci použijí novou dálnici…). No a nebo aspoň hrábnout do trati ke Křimovu, případně obnovit spojení přes Marienberg, a bude to též rychlá spojka na obě strany hor.
Jako že by přes Křimov a okolní obce vedla VRT do Německa?
Plánovaná novostavba Nová Ves – Louny – Most na 200 km/h.
Karlovy Vary pod 1:30.
Bodejť by ne, když odhadovaná cena je u „Dobré správy“ hodně za horní hranicí obvyklého rozpětí.
Je skvělé vysoutěžit projektanta na trať, která ještě není ani v zásadách územního rozvoje krajů a v současné trase (podle studie proveditelnosti zpracované Správní/ými Železničáři a schválené Řídící komisí MD) nemá přinejmenším v Ústeckém kraji šanci se do nich dostat. „Terminál VRT Roudnice“ uprostřed ničeho na poli u dálnice je šílený sen lidí, kteří nechápou, že železnice je pro lidi, nikoliv pro železničáře. Krušnohorský tunel při průměrné rychlosti stavby dlouhých tunelů 0,8-0,9 km/rok, (od prvního výkopu do uvedení do provozu) v Německu a Rakousku, kde s tím mají bohaté zkušenosti, znamená, že před rokem 2050 to v žádném případě nemůže… Číst vice »
VRT terminaly v „polich“ je presne to jak bezne na zapade funguje. Je to kombinovana doprava auto-vlak, pro mistni sotouse neco mezi sprostym slovem a peklem na zemi. Zeleznice ma obsluhovat kapacitni proudy, ne nase lokalky s prumernou rychlosti 40km/h a zastavkami 2km od centra obce. Napojeni na ni maji obstaravat autobusy a auta. Vzhledem k cene jizdneho na VRT, prekvapive casto auta. Dlouhe tunely se razi bud oba tubusy najednou nebo dokonce z vice stran najednou nebo zcela neuveritelne se tunel rozdeli na nekolik useku a ty se razi najednou. Takze brat v uvahu prumernou rychlost z kratkych tunelu… Číst vice »
Takto to funguje jenom ve Francii a jenom částečně ve Španělsku, nikde jinde na západě. A úplně nevím zda si brát francouzskou či španělskou hromadnou dopravu jako vzor.
Někdo musí ty lidi v těch autech udržet, proto tyto paskvily. Bohužel.
Skutečně? Co třeba Německo, Itálie?
https://mapy.cz/s/behazeheda
https://mapy.cz/s/dozokatevo
https://mapy.cz/s/makucefalo
Ve vlacích objednaných MD má být stejné jízdné jako na okolních tratích.
Třeba jednou už to terminál uprostřed polí nebude. Už dnes se avizuje nová zástavba a sídliště pro 2000 lidí. A prý se další developeři ozývají. Viz články v Litoměřickém deníku.
Jasně. Ještě více závislosti na zboží odjinud, včetně pokud možno co nejvíce potravin. A převoz zboží pěkně co nejvíce po silnici, ať spotřeba nestagnuje.
co?
Už víc jak 10 let vidím VRT zanesenou v územním plánu města, kde bydlím. V krajských plánech je jistě ještě déle. Než něco budu tvrdit, nastuduji to.
V článku se píše, že nákladní vlaky využijí uvolněnou kapacitu původní trati. Podle JŘ po trati 090 jezdí 2 páry rychlíků po hodině a EC Berliner po dvou hodinách. Když se převede EC na RS, tak se uvolní co? Nebo pojede po RS i jeden z rychlíků, které dnes obsluhují sídla na staré trati? Takt rychlíků se prodlouží na jednu hodinu? A to je ta potřebná kapacita pro nákladní vlaky? Studie jsem nestudoval, ale snad je v ní ta zvýšená kapacita (za miliardy) vyčíslena.
Mezi Prahou a (starou) Roudnicí nebudou jezdit žádné rychlíky. Možná nějaká zrychlená vrstva REX krajského významu, ale ani Berlinery, ani Krušnohory a ani Labe.
To zní dobře pro dálkovou osobní dopravu. Ale ten REX tu kapacitu na 090 zase odčerpává. Když pojede po hodině jako Labe, tak zbytek čas je pro náklad. Ale když pojede po půl hodině, tak se ušetří jen ten Berliner. Je to dost co ŽESNAD očekává? Znamená výstavba RS i zvýšení kapacity na pravobřežce? Nevznikne po dostavbě RS tunelem do UL nová kolize na Střekově nebo UL-západ?
P.S. Nic proti RS, jen se tak ptám a věřím, že to je dořešené.
Lze s jistotou předpokládat, že všechny vlaky, které mezi Prahou a Ústím nad Labem dnes nikde nezastavují, budou trasovány po VRT. To znamená EC a rychlíky do Chebu, tj. o jeden rychlý vlak na koridoru za 60 minut méně. Není to mnoho, ale na druhou stranu je to ta nejrychlejší vrsva, podstatně rychlejší než nákladní vlaky, proto i to může být pro získání kapacity smysluplné.
Může, ale zázraky bych od toho nečekal. Kolik vlaků dnes zastaví průjezd jednoho expresu za hodinu, a kolik tras pro další náklad se tam vejde, když tyto vlaky projedou po trati o kus dále?
Problém pro ND až tak není počet těch vlaků (kromě těch nejpomalejších, ale Os zde zase tolik není a nejspíš ani nebude), jako jejich vzájemná interakce. Takže ano, pomůže to výrazně.
Na této trati nechápu terminál Roudnice n.L.. Proč není terminál Praha-sever někde mezi Kralupy n.V. a Neratovicema? Když je terminál Praha-východ pro přesedání mezi směry Pardubice/HK a Brno, tak by měl být terminál pro přesedání mezi směry Ústí n.L a Most/Louny.
V poli jako v poli. Akorát byste mohl přestoupit dříve, pokud tedy raději nedojedete z Mostu do Ústí přímo. Nesmysl je to celkem obojí, z Pardubic by bylo mnohem lepší nějak rozumně zrychlit trať do Brodu, anebo nadále jezdit po ‚koridoru‘, než vymýšlet takovéto zajížďky (a ještě pro ně dělat přípoje). Trochu mi to připomíná představy, že v Praze musí všude vést metro, i když se dá v pohodě použít vlak nebo tramvaj po přímější trase.
Terminál je určen pro obsluhu území na sever od Prahy.
Praha by chtěla terminál na severu, zveřejnila zájem v prezentaci okružního metra.
Z Ústí do Mostu/Loun to bude většinou rychlejší jet přímo, než s nějakým terminálem u Kralup, Neratovic nebo Praha-sever.
Praha hl.n. – Praha východ = 15 min
Praha hl.n. – Roudnice VRT = 19 min
Je to podobně daleko z hlediska času do Prahy.
Co znamená zkratka RS?
Rychlé spojení
Rychlá spojení
Jak kde. Třeba v lázních obvykle „roztroušená skleróza“…
Až 320 km/h. Toho se děsím, když víme jak dopadlo koridorové „až 160 km/h“…
Ano. Bude to 230 až 320.
To už je super 🙂 Protože „až 160km/h“ je 90 až 160 🙂
nebo taky 75
Na VRT je max rychlost 320 všude, kromě začátku a konce.
Příklad Praha-Brno
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/136462919/FAQ_Tra%C5%A5ov%C3%BD+pasport+Praha-Brno.jpg/9a00fb0e-8753-46c7-b1c8-9989b45e3833?t=1620025855122
Zkrácení cestovní doby o 30min je pro vlak s maximální rychlostí 320 km/h nebo 200 km/h. Protože jestli předpokládají rychlovlak na tak malý kousek trati, tak je to utopie. V lepším případem tam pojede Vectron s nějakými vhodnými vagóny.
Tak Vectron a soupravy Comfort Jet na 230 km/h jsou již objednány.Budou jezdit Praha-Hamburg.Na Krušnohorech jezdí Vectron a Inter Jet už dnes.
Já marně doufal, že když SŽ přebrala normy pro stavbu VRT od francouzů, že se zbavíme projekčního monopolu SUDOP a bude se projektování opravdu soutěžit. Jak vidět, nestalo se tak, bohužel.
Podmínky tendrů jsou takové, aby to žádná EU firma bez někoho z uzavřeného českého rybníčku nemohla dělat.
Já vím, bohužel.
Pořád je tam Metroprojekt, na druhou stranu je tam Egis, MottMac, Valbek a ani jeden z nich není ze SG.
Jenže MottMac rovná se myslím český MottMac a to je pan Babič. Ten se předvedl na studii brněnského nádraží, t. č. ještě za IKP…. Děkuji, nechci
Sdružení těch, co spolu mluví.
Jak souvisí přebrání norem s tím kdo to bude projektovat? SŽ bude muset přebrané normy stejně předat projektantům k použití.
Hlavně aby se povedlo dotáhnout krušnohorský tunel, jinak budeme mít 6 kolejí mezi Prahou a Lovosicemi a za Ústím to pořád pojede jen po dvou kolejích….
Tunel projektují Deutsche Bahn, takže o ten bych strach neměl. Problém je s úsekem Lovosice – Ústí, kde se ještě vedou dohady o vedení trasy.
Tam jsou alespoň 4 koleje.
Lovosice – Ústí jsou jen dvě koleje ne?
Portou Bohemicou jsou 4 koleje. Po každém břehu 2. A bude tam most. Takže by mělo jít využít oba břehy.
Máte pravdu, to mě nenapadlo až při pohledu do mapy.
Mohu p.Peterka požádát o odkaz?
Já bych strach měl.
Mají na to dokonce vlastní web:
https://neubaustrecke-dresden-prag.de/cs/basistunnel/
Zase se to oddálilo, ale buďme rádi za ty dary a snad se dočkáme…
My ne, ale oni ano.
Ty plány jsou podle zastaralé francouzské koncepce.
Rychlá nákladní doprava pro lehké až středně těžké kontejnery pro města nad 200 tisíc na trase bude v budoucnu alespoň z poloviny vytěžovat propojenou evropskou VRT síť.
Tak na to zapomeňte. A se zvyšující se cenou obzvlášť. Už nad 100 km/h to jsou „energetické“ orgie…
Montgomery Burns už si mne tlapky.
Co je to „zastaralá francouzská koncepce“?
Už to tu zaznělo několikrát, ale nebylo vysvětleno, co to znamená.
A co je to francouská koncepce? Co je na francouzské koncepci zastaralé?
Je reálné, že se tyto projekty v ČR opravdu dotáhnou? Připravují se na to již i nějak dopravci?
Někdy určitě ano, ale termín zahájení výstavby je absolutně nereálný. Spíš počítejte někdy po roce 2040. A co se týká projektů, těch se může udělat nespočetně dokud na to budou peníze…
To záleží na tom, jak nový stavební zákon dokáže omezit práva de*ilů typu „patrik“.
Osobně si myslím, že v případě VRT bude spíš problém v obcích po cestě, které z toho nic mít nebudou, než různe ekologické organizace.
Ale taky by obce mohly dostat třeba nové vodovody, když bude hrozit křížení VRT s vodním zdrojem, určitě se jim po stavbě budou muset postavit nové cesty, protože stavební stroje je dokážou zničit.
Protihlukovéúpravy nutné…
Ale „patriky“ je nutné eliminovat, jak píše V.F.
U VRT Polabí nebude žádné omezení. Jezdit tam může cokoliv. Zpočátku teda i Regionova.
Takže neprobíhá nějaká koordinace mezi SŽ a dopravci, aby měli odpovídající vozidla hned od začátku?
Koordinace?
Jinak u těch pilotních úseků (Lovosice, Polabí, Jižní Morava) se počítá s tím, že tam bude jezdit rychlá vrstva. Takže rychlíky. Jestli to znamená i B249 a „ve stanici nelze“, pak doufejme, že po roce 2030 už jich moc nebude.
A teď tu o Červené Karkulce
Já vím… Budou…
Znamená to tlakotěsné vozy s minimální rychlostí 200 km/h.
To až při plném provozu… Dokud bude jen Běchovice – Poříčany, potkáme tam ještě ledacos.
Ale nebudou tam „zavazet“ náklady a vlaky Os/Sp, takže ledacos ano, ale na ty B249 už bych to neviděl a už vůbec ne tu zmiňovanou 814…
Vzhledem k předpokládanému projektovanému převýšení to ledacos nebude, protože by to ničilo pomalou jízdou spodní nepřevýšený pás. Tipuji, že ani třeba současné Interpantery se svojí maximálkou 160 se tam nepodívají.
Doba stavby pilotních úseku se odhaduje na cca 5 let. Až se kopne, můžeme se teprve záčít bavit o něčem, co pojede 300 km/h. V prvních letech fungování kratších úseků Vám tam stejně nikdo nový rychlovlak nepotáhne, aby se pak od Lovosic plahočil přes Děčín. Budeme rádi za soupravy na 200/230 km/h, kterých v roce 2029 snad bude daleko víc.
Jakej Děčín, první bude tunel pod hranicemi. Jestli to dokážeme přioojit u Chlumce, kterej se už teď cuká, tak to je otázka, ale Němci to postaví.
Obávám se, že nemáte pravdu (i když jeden nikdy neví). U tunelu se už teď počítá, že bude dokončen až v 2. polovině 30. let. Tou dobou snad už i pro nás pesimisty je trať do Lovosic reálná.
Pokud bude něco hotové 2030, tak max do Lovosic. Dál není jasné kudy přes hory tunelem. Obce od Roudnice se aktuálně hádají na zastupku kraje a Ústí chce pod zem. Jak to dopadne? V ZUR trasa zatím přesná není a bude to ještě boj. No a to se ještě nevyjadřují ostatní spolky a co Chlumec kterej remcá, že portál tunelu měl být jinde a jak jin to zničí pohodu ta výstavba tunelu. Tak co bude dříve hraniční tunel a nebo trasa do Prahy?
Plácáte blbosti…
Dopravci se na to těžko můžou připravovat, když SŽ neumí dát závazný termín zprovoznění ani na takovou banalitu jako Praha – Kladno, která už je v povolovacím procesu mnohem dál. Takže ani Středočeský kraj nemůže vysoutěžit dopravce s elektrickými vlaky v předstihu.
On i takový detail jako 25 kV DC kolem Prahy by mohl některé dopravce překvapit…
Ano, jsou úplně blbí a SŽ jim klidně pustí Bobinu na R8 z Nezamyslic do Brna.
Stejnosměrných 25 kV by mě opravdu docela překvapilo 🙂
Bych chtěl vidět ty hlavní vypínače… 😀
Samozřejmě AC. Pardon.
A jak by se na to měli dopravci připravovat? V závazku budou jezdit s tím, co si dal objednavatel do smlouvy. U komerčních vlaků je otázka, jak moc budou dopravci ochotní důvěřovat SŽ, že termíny skutečně splní. Další věc je, že na takovýhle úsek by reálně ani nemělo smysl kupovat nové soupravy, pokud by nebylo reálné, že by se v blízkých letech otevřely i další úseky.
A už tu na tomto serveru proběhla zpráva, že na nějakou linku (R9 ???) MD požaduje vozidla na 200.