Projekt k modernizaci tratě Veselí – Velenice dodá za 239 milionů Sudop Praha

Trať 226 Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 226 Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Hlavní změnou bude elektrizace tratě. Předpokládané celkové investiční náklady stavby činí 10 miliard korun.

Správa železnic (SŽ) završila po třech měsících od vypsání tendr na zpracovatele projektu k desetimiliardové modernizaci tratě Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Dokumentaci pro stavební povolení a provedení stavby dodá sdružení Sudop Praha a Sudop EU. Smluvní cena činí 239 milionů korun, předpokládaná cena byla 252 milionů.

Stejné firmy dříve získaly i zakázku v hodnotě 51 milionů na dokumentaci pro územní rozhodnutí. Územní řízení zahájil Krajský úřad Jihočeského kraje začátkem března. Stavba by měla začít koncem roku 2025 a skončit o tři roky později. Hlavní změnou bude elektrizace tratě. Předpokládané celkové investiční náklady stavby činí 10 miliard korun.

Vedle elektrizace stavba zahrne i vylepšení všech stanic na trati (Nová Ves nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí, Majdalena, Třeboň, Lomnice nad Lužnicí), kde budou zřízena nová vnější nebo poloostrovní nástupiště. Rekonstruovány budou také všechny zastávky. Trať bude upravena pro rychlost 120 km/h.

Dojde také k náhradě stávajícího přejezdu se silnicí I/24 u Suchdolu nad Lužnicí novým silničním nadjezdem. Součástí stavby bude i osazení tratě systémem ETCS.

Elektrifikaci tratě číslo 226 dala zelenou studie proveditelnosti z roku 2017. Ta mimo jiné zmiňuje význam tratě jako možné odklonové trasy pro nákladní dopravu v případě potíží na I. či IV. koridoru. Jako konkrétní příklad uvádí přestavbu brněnského železničního uzlu, která výrazně zkomplikuje průjezd moravskou metropolí. Nákladní doprava by tak mohla mířit do Rakouska přes Velenice. Elektrizace by měla být hotová před tím, než se v Brně poprvé kopne.

Zhruba 55 kilometrů dlouhá trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná. SŽ přitom poukazuje na její příznivé sklonové poměry, které jsou srovnatelné s koridorem.

Železniční přejezd, Lomnice nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční přejezd, Lomnice nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářČeské laminátky v Gmündu.
Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaRychlík na R17 u Suchdola nad Lužnicí. Autor: Pavel MráčekTrať 226 Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 226 Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion po smyku u přejezdu u Suchdola nad Lužnicí. Pramen: SkanskaVyproštěný kamion po nehodě u přejezdu u Suchdola nad Lužnicí. Pramen: Policie ČR
Tagy Správa železnic Sudop Praha trať Veselí nad Lužnicí - České Velenice
62 komentářů